Köpråd TV 65 tum inför Xbox series X och PS5

Permalänk

Köpråd TV 65 tum inför Xbox series X och PS5

Kort och gott. Vilken 65 tum TV skulle ni rekommendera för de nya konsolerna och varför?

Permalänk
Keeper of the Bamse

LG oled eller Sony OLED. LGn är några tusingar billigare och är väldigt populär, så LG antar jag. Dom andra är inte OLED så dom går bort.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Det svåra med Tv apparater tycker jag är att man vet inte om man blir nöjd med den förens man har släpat hem aset. I butiken blir det jättesvårt att se vilken som är bäst och på recensioner så verkar hälften av dem vara betalda och går inte att lita på.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Typoon9150:

Det svåra med Tv apparater tycker jag är att man vet inte om man blir nöjd med den förens man har släpat hem aset. I butiken blir det jättesvårt att se vilken som är bäst och på recensioner så verkar hälften av dem vara betalda och går inte att lita på.

TV-apparater är bra på olika saker. De har olika egenskaper och förväntar man sig egenskap A och köper en TV som istället är bra på egenskap B kan det förstås bli en retur till butiken. Fast man kanske köpte den TV som var objektivt bäst på egenskap B.

Så vill man lära sig mer om vilken TV som är den rätta – snarare än den idealiserade sinnebilden av någon slags perfekt TV för minsta möjliga pengar – då får man läsa mellan raderna en hel del. Men forumet är ju utmärkt för detta. Och diskussionerna kan definitivt vinna på mer fokus på vad som är just det rätta.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

TV-apparater är bra på olika saker. De har olika egenskaper och förväntar man sig egenskap A och köper en TV som istället är bra på egenskap B kan det förstås bli en retur till butiken. Fast man kanske köpte den TV som var objektivt bäst på egenskap B.

Så vill man lära sig mer om vilken TV som är den rätta – snarare än den idealiserade sinnebilden av någon slags perfekt TV för minsta möjliga pengar – då får man läsa mellan raderna en hel del. Men forumet är ju utmärkt för detta. Och diskussionerna kan definitivt vinna på mer fokus på vad som är just det rätta.

Håller med.

Permalänk
Medlem

Om man vågar lita på rtings.com så tycker de att LGs CX är den bästa för gaming med 9.1 poäng i den aspekten.
https://www.rtings.com/tv/tools/table

OLED ligger top6 och sedan kommer Samsungs Q80T samt Q90T.
Sedan är ju OLEDsen även bättre overall. Dock slipper man ju oroa sig för inbränningar med Q80T/Q90T.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

Denhär random personen på Youtube påstår att LG OLED65CX har problem med black-crush bland annat. Jag är skeptiskt tills hans uttalanden men kan inte låta bli att undra om det ligger någon sanning i det.

LG CX Vs Sony A8G

Permalänk
Skrivet av Typoon9150:

Denhär random personen på Youtube påstår att LG OLED65CX har problem med black-crush bland annat. Jag är skeptiskt tills hans uttalanden men kan inte låta bli att undra om det ligger någon sanning i det.

LG CX Vs Sony A8G

9 av 10 rewiews på Youtube är sponsrade därmed ofta inte heller opartiska tyvärr, Digital trends tex...LG ger mest black crusch ja jämnfört med Sonys oled tex och är "out of the box" även sämst inställda på att återge bilden så naturlig som möjligt, LGs oled är inte "bäst" rent visuellt som alla sponsrade större rewiews påstår.

Kika på quantum tv kanalen tex där lg mot sony oled tex tas upp och även hysterin kring LG när det finns andra oled aktörer som visserligen använder sig av oleds paneler dock sitter resultatet i bild process/chipset etc och där är inte LG bäst i bildkvalitet alls. Sony och panasonic ligger före i bildkvalitet med gedigen historia.

Dock avgör ju priset vad man vill ge samt hur kräsen man är för vad man får,allt är subjektivt folk förväntar sig LG så fort man nämner oled pga ledande marknadsföring, dock finns aktörer med bättre resultat i bildkvalitet.

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem

Rekomenderar Rtings.com verkligen. Sen är de så att även om man köper den "bästa " så kan det exemplaret lida av tex Banding elr extrem backlightbleed så du vill byta asap. Så där har man ju öppet köp man får utnyttja!.har fått byta ett antal tv apparater innan jag va nöjd! ( Slöt med en Samsung q8 ).så köp där de finns utbud o lätt att byta!sen är de att få hem tven o packa upp för att köra testerna för detta ( tex YouTube etc) .börja inte hänga upp den på väggen o slösa tid med kabeldragning etc ifall du inte är nöjd med kvalitén!

Permalänk
Skrivet av harmonizer:

9 av 10 rewiews på Youtube är sponsrade därmed ofta inte heller opartiska tyvärr, Digital trends tex...LG ger mest black crusch ja jämnfört med Sonys oled tex och är "out of the box" även sämst inställda på att återge bilden så naturlig som möjligt, LGs oled är inte "bäst" rent visuellt som alla sponsrade större rewiews påstår.

Kika på quantum tv kanalen tex där lg mot sony oled tex tas upp och även hysterin kring LG när det finns andra oled aktörer som visserligen använder sig av oleds paneler dock sitter resultatet i bild process/chipset etc och där är inte LG bäst i bildkvalitet alls. Sony och panasonic ligger före i bildkvalitet med gedigen historia.

Dock avgör ju priset vad man vill ge samt hur kräsen man är för vad man får,allt är subjektivt folk förväntar sig LG så fort man nämner oled pga ledande marknadsföring, dock finns aktörer med bättre resultat i bildkvalitet.

Klippet jag länkade är från quantum tv.

Permalänk
Skrivet av Ivalun:

Rekomenderar Rtings.com verkligen. Sen är de så att även om man köper den "bästa " så kan det exemplaret lida av tex Banding elr extrem backlightbleed så du vill byta asap. Så där har man ju öppet köp man får utnyttja!.har fått byta ett antal tv apparater innan jag va nöjd! ( Slöt med en Samsung q8 ).så köp där de finns utbud o lätt att byta!sen är de att få hem tven o packa upp för att köra testerna för detta ( tex YouTube etc) .börja inte hänga upp den på väggen o slösa tid med kabeldragning etc ifall du inte är nöjd med kvalitén!

Jo det är ett säkert kort att göra så, men tidskrävande, hämta lämna släp, konka upp och ner TV:n, koppla in testa... Helst vill man såklart hitta rätt från början. Men självklart byter man om man blir missnöjd.

Känner inte till Rtings.com vart hämtar det sina resultat från?

Permalänk
Bildexpert 📺

Att LG är lite sämre är ju bara en relativ förändring. LG OLED är fortfarande bland det bästa man välja även på denna front. Folk är så polariserade ibland. Allt ska tolkas svart och vitt. LG blir ju inte automatiskt skräp bara för att Sony och Panasonic är gnuttan bättre.

Både Sony och Panasonic står för lite mer kunnande och precision vilket går in i OLED-panelerna jämfört med LG Electronics själva. LG:s modeller är mer breda, man försöker få med allt och pricka av folks checklistor över funktioner. Vilket inte är en dum sak om man är ute efter just funktioner i första hand.

För LG är det större variation mellan exemplaren. När jag kalibrerar en LG OLED måste jag ta mycket större kompromisser. Vissa exemplar kan klippa för mycket mot svart till den grad att jag måste ljusa upp svärtan till vad som blir kanske plasmanivåer. ≈10–20 000:1 i kontrastförhållande. Detta för att full teckning av alla nyanser nära svart. Är det kalibrering mot kund låter jag dem bestämma. OLED-svärta och lite black crush? Eller ljusare svärta som kanske kan synas ibland i mörkt rum och mer exakt EOTF? Andra LG-exemplar jag kört igenom har varit nära nog spot-on.

Ifall bildkvalitet och färgprecision samt konsekvens mellan exemplar är högsta krav för dig? Då är Sony och Panasonic bättre val. Panasonic har lite brusigare nivåer/synligare dither och Sony kan missa en del nyanser och hamna i fluktuerande svärta.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Typoon9150:

Sig själva.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typoon9150:

Jo det är ett säkert kort att göra så, men tidskrävande, hämta lämna släp, konka upp och ner TV:n, koppla in testa... Helst vill man såklart hitta rätt från början. Men självklart byter man om man blir missnöjd.

Rtings köper sina själva direkt från butikerna,på det sättet blir det inte en "cherry picked " produkt dom får från tillverkaren!.
De jag menar med att man ska kolla produkten är att du kan köpa tex 3 st Samsung Q90 o dom kommer prestera olika. Tex någon kan lida av Banding elr bleeding etc, eller kan allt va helt perfekt! Vilket man vill om man betalar stora pengar för en!

Permalänk
Skrivet av Ivalun:

(1.)
Rtings köper sina själva direkt från butikerna,på det sättet blir det inte en "cherry picked " produkt dom får från tillverkaren!.

(2.)
De jag menar med att man ska kolla produkten är att du kan köpa tex 3 st Samsung Q90 o dom kommer prestera olika. Tex någon kan lida av Banding elr bleeding etc, eller kan allt va helt perfekt! Vilket man vill om man betalar stora pengar för en!

(1.)
Okej jag fattar bra hemsida isåfall, sålänge de är ärliga.

(2.)
Låter klokt mindre chans att få ett måndagsexemplar.

Permalänk
Avstängd

LG CX. Lätt val

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

LG CX. Lätt val

Inte helt faktiskt

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Typoon9150:

Inte helt faktiskt

Jodå, kolla din egen omröstning.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu blir valet ännu enklare
https://youtu.be/XOhV0jCB6YU

Visa signatur

/O

Permalänk
Skrivet av MrWIB:

Nu blir valet ännu enklare
https://youtu.be/XOhV0jCB6YU

Har testat LG-CX på mitt Xbox series X, och det finns inget särskilt att klaga på , grym TV lite klent apputbud tycker jag, dock inget jag prioriterar finns ju andra lösningar för det. Jag ska hålla utkik på en sådan under Black Friday. Dock lite sugen på Sony A85. Den har kanske inte alla funktioner som Cx har men bilden ska vara vass även där.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om PS5 på
Sony 65" XH80 ?10 k på giganten

samsung q60 går väl bort pga 60 hz skärmen

Min budget är på runt 10k i och med att det är till ett spelrum

Hittade info
Visa signatur

Fractal Design Core 3000 Svart-AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition-GA-990FXA-UD3-Asus geforce gtx 560ti OC top-Corsair 8GB-OCZ PowerSupply 700W

Permalänk
Medlem

Just köpt och installerat CX65 till Xbox Series X, sjukt nöjd än så länge.
Grym TV till att spela på, ser bra ut till film också, men bara tittat några minuter än så länge, blir mer till helgen.
Köpte kalibrerad från MediaMarkt.

Visa signatur

/O

Permalänk

Jag köpte tillslut en LG 65 GX. Riktigt nöjd.