När var sista gången du använde en optisk skivläsare i en dator?

Permalänk
Bildexpert

När var sista gången du använde en optisk skivläsare i en dator?

De flesta av oss har nog ingen optisk läsare eller brännare kvar i sin stationära dator, även om det nog finns en och annan som har det. Konceptet är ju väldigt passé i förhållande till modern programvara men det gör inte mediet icke-existerande.

Så när var sista gången just du använde en optisk läsare? Nyligen eller flera år sedan? Jag är nyfiken.

Sist i mitt fall var efter att jag hade bytt moderkort och CPU förra månaden. DVD-läsaren satt kvar i chassit så kopplade in den bara för sakens skull, men efter att ha installerat Windows hittade den inte rätt drivrutin till nätverkskortet och kunde således inte ansluta till internet. Kändes väldigt konstigt men moderkortet kom ändå med en installations-CD, så det var bara att ploppa i den och installera därifrån... Gick inte så snabbt direkt men efteråt fungerade allt som det skulle. Kändes väldigt 1800-tal på något sätt trots att jag regelbundet ser film på diverse optiska format (allt från Laserdisc till UHD-BD).

Permalänk
Medlem

Sista gången vet jag inte men senast var i våras när jag letade efter några äldre versioner av ett program.

Permalänk
Medlem

Igår :). Men sedan så håller jag på med digital arkivering så behöver flera läsare för de äldre titlarna. Men för spel osv så var det länge sedan.

Permalänk
Medlem

Händer med jämna mellanrum att jag lägger in CD-skivor på datorn, om jag hittat nån musik som är riktigt bra och värd högre ljudkvalitet. Använder dock en extern läsare, som ligger i garderoben när den inte används!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Varje gång som jag installerar, bra att börja med moderkortets drivrutiner & program mm.
Ibland med inbyggt DVD eller mer USB-DVD
När jag byter operations disk, eller om installerar nått, där man behöver börja med tom SSD.
Har bytt till M.2 på många utav mina datorer, då behövs DVD...i Win7 tex så behövs det då det är dåligt stöd för USB...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

ett par år sedan o då rippade jag en dvd till min server så jag lättare skulle komma åt den o innan dess flera år

Permalänk
Medlem

Ett par månader sedan när jag skulle rippa en CD till FLAC. Gick inget bra, fick ett felmeddelande men har inte hunnit lösa det än. Så inom närmast tiden lär det ske igen, jag vill ju rippa skivan.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

Händer med jämna mellanrum att jag lägger in CD-skivor på datorn, om jag hittat nån musik som är riktigt bra och värd högre ljudkvalitet. Använder dock en extern läsare, som ligger i garderoben när den inte används!

Det är precis samma som för mig. Har jag köpt en CD så plockas den externa läsaren fram, och sen så åker den undan lika raskt igen!

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk

Har inte använt läsare i burken sen det köptes ett H440 utan externa 5,25" platser kring 2015.
I ungarnas dator finns det emellertid så det går att spela gamla klassiker och de inte blir helt obildade.
Har klarat mig ypperligt utan även om jag var lite tveksam till en början.

Permalänk
Inaktiv

Använder den flera gånger i veckan, rippar cd till datorn och har runt 1500 album inlagda just nu, sedan så har jag skrotat min hembio anläggning med allt som hör till och numera har jag bara en stereo med skivspelare, men jag har kvar alla mina ca 1000 filmer på blu-ray och dvd och jag brukar ofta rippa in lite film till datorn om jag blir sugen på att se nått.

Jag kommer alltid ha en bra Asus blu-ray/dvd brännare i min dator, dom kostar ju under tusenlappen och som sagt kommer alltid att ha en så länge dom finns att köpa.

Permalänk
Medlem

Det var nog några år sen sist..

Permalänk
Jacob Fanboy

Slutet av 2016, installerade om ett antal servrar till Server 2016 och några vägrade ta USB-stickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patch:

Det var nog några år sen sist..

Samma här.
Jag har bara en extern DVD-läsare/brännare och kommer inte ihåg när jag kopplade in den sist...
Installation av Windows har jag gjort via USB de senaste gångerna.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk

flera år sedan, 6-8 år någonstans skulle jag gissa.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Länge sedan, men har en extern Blu-ray-brännare, en extern 3.5” floppy och en dockningsstation för HDD/SSD allt för utifallattscenariot inträffar.

Permalänk
Medlem

På datorn är det nog mer än tio år sedan ,men spela wii eller titta på bluray var senast igår

Permalänk
Medlem

Jag skickade med min sista skivläsare med en dator jag sålde till en bekant, det var nog 7-8 år sedan eller så. Det enda jag använde skivor till var spel, och det behovet dog ut när jag gick över till att bara köpa spel digitalt. Kan inte säga att jag sörjer skivornas bortgång, särskilt inte oväsendet.

Permalänk
Medlem

ska köpa en optisk usb-drive så jag kan kopiera över en massa gamla skivor till datorn.
annars är det nog 3 år sedan

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Hmm, det var väl runt 7-8 år sedan när jag installerade Windows på datorn som jag ägde innan nuvarande.

Permalänk
Medlem

Senaste gången var nog för ca två år sen när jag bytte till SSD i min nu åtta år gamla bärbara. Behövde original-DVD:n för att få in Win 7.

Jag har faktiskt använt en extern DVD-brännare för att läsa en film-DVD för nåt år sen, men den var ju inte inbyggd.

Sista gången har säkerligen inte inträffat än, men jag gissar att det blir under 20-talet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

Känns som de här är en generationsgrej, har alltid haft en optisk läsare eller brännare i min dator eftersom jag varit med då cd skivan kom och allt där efter och de har inneburit att jag har massor av cd/dvd skivor framförallt, har dock kastat en hel del men ett tag hade jag över 1000 brända cd och dvd skivor från dom åren då man brände ut saker på skiva och man inte hade en massa hårddiskar att lagra allt på, de var helt naturligt att man hade allt på skivor, spel framförallt som var de enda som fanns att få tag i på skiva.
De fanns ingen molnlagring, hårddiskar var extremt dyra och de var små utrymmen så de bästa alternativet var att bränna ut saker, jag köpte alltid en spindel pack om 100 dvd skivor på WeSellCD och minns att de kostade några hundra lappar för 100 skivor.
Och när jag började kasta skivor hade jag en stor resväska som var inredd med plastfickor som satt på skenor och väskan rymde ca 1500 skivor och den var nästan full, men med tiden började skivorna bli svåra att läsa från så jag kastade eftersom och häromåret åkte dom sista 100 skivorna så nu har jag endast BDR skivor som jag använder att spara bilder och annat på bara som extra backup.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag har inte ens haft en optisk läsare i datorn på flera år. Även innan det så var det nog minst ytterligare ett år som jag inte använde den jag hade. Så... Säg ca 5-6 år sedan jag sist använde optisk lagringsmedia på datorn.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem

Tidigare i veckan. Installerade Windows 98 på en gammal dator.

Senast byggda nya stationära datorn saknar dock optisk läsare.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Början av 2017 när jag byggde nytt system med nytt chassi som saknade plats för intern läsare.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv

Ser att de finns Verbatim BD-R 100GB 4xspeed skivor, de var nytt, hade ingen aning att de fanns skivor med så pass stor lagrings kapacitet, men dom är dyra, ca 100 kr st.
50 st 25 gb skivor är dock hyffsat bra pris, 372 kr.

Permalänk
Samsung Sverige

Oj, det är nog bra länge sedan, säkert 6-7 år. Jag köpte Fractal Design Node 304 i oktober 2015, och innan det hade jag en Thinkpad X220 som inte hade dvd-läsare. Möjligen att någon skiva passerat i jobbsammanhang runt 2013-2014.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Inaktiv

Titt som tätt, har tom kvar en inspelningsbar dvd till TVn, men den har inte använts på många år

Permalänk
Medlem

Var och var annan dag.
Enklare att plutta i en CD med alla drivrutiner än att flytta över CF kortet till en annan dator och kopiera.

Permalänk
Medlem

Igår. Använder den någon gång i veckan/några gånger per månad.

Permalänk
Rekordmedlem

I datorn, kommer inte ihåg, kommer inte ens ihåg om det sitter en optisk enhet monterad i lådan just nu för även om det skulle sitta en där är den inte inkopplad elektriskt för de senaste 10 åren har jag i princip bara använt externa chassin för de jag använder eller de i nån laptop, jag använder däremot optiska enheter några gånger om året främst för att rippa musik men även en och annan skivbränning då det är en säker metod för att göra installationsmedia som inte kan påverkas efter tillverkningen, de blir immuna mot ev senare viruspåverkan eftersom det är "ROM" efter tillverkningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.