Hittade 30k euro i kontanter hos kollegans döda släkting

Permalänk
Medlem

Hittade 30k euro i kontanter hos kollegans döda släkting

Tjenare, jag behöver lite hjälp.. jag hjälpte kollegan och städa hans farmors lägenhet efter hon gick bort och då hittade vi 30k euro i kontanter.. nu är så att hon har redan skrivit ett testamente och allt sådant är klart.. men nu är han fundersam på vad han skall göra?.. Skall han bara gå till banken och sätta in dom och sedan skatta för det eller hur går det till?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Banken kommer fråga varifrån pengarna kommer när det är så mycket pengar.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Moderator
Moderator

Förutsatt att din kollega inte är ensam arvinge är det givetvis inte dennes pengar att behålla. Rimligtvis kontaktar ni en jurist för att få vettig hjälp istället för att fråga oss fåtöljvetabästisar på Swec.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vadå skatta? Finns pengarna med i testamentet så går det väl till dem annars blackjack and hookers, men håll avståndet bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Tror att banken kommer vägra insättningen och kommer kräva väldigt mycket svåråtkomlig dokumentation för att godkänna den.

Permalänk
Avstängd

hans pengar!! o du ska ha en storstark.

Permalänk
Medlem

Det är inget som behövs skattas för. Testamentet avgör vart pengarna går.
Min far gick bort 2018 så jag har lite mot min vilja fått mycket erfarenhet av sånt här tyvärr.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Varken gåvo- eller arvskatt i Sverige. "Dödsbo" och "bouppteckning" är orden du söker. Lättast att ta kontakt med den som är mest närstående samt de som ordnar med begravningen t.ex. Fonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

han hade ingen aning, hon reste väldigt mycket så vi antog att det var resekassan som inte blev av i år.

Skrivet av twit:

Förutsatt att din kollega inte är ensam arvinge är det givetvis inte dennes pengar att behålla. Rimligtvis kontaktar ni en jurist för att få vettig hjälp istället för att fråga oss fåtöljvetabästisar på Swec.

han är ensam arvinge

Skrivet av babgjyshi:

Vadå skatta? Finns pengarna med i testamentet så går det väl till dem annars blackjack and hookers, men håll avståndet bara!

detta är pengar som hittades utanför testamentet, vi tror att det var hennes resekassa för i år.

Skrivet av Calisthenics:

Tror att banken kommer vägra insättningen och kommer kräva väldigt mycket svåråtkomlig dokumentation för att godkänna den.

kan dom bara vägra insättningar såhär?.. vi har ingen aning om vart pengarna kommer ifrån men vi antar att det var hennes resekassa

Skrivet av 82danne:

hans pengar!! o du ska ha en storstark.

Han bjöd på gammal hederlig pizza och jag tänker inte begära mera för hjälpen

Skrivet av Veidit:

Det är inget som behövs skattas för. Testamentet avgör vart pengarna går.
Min far gick bort 2018 så jag har lite mot min vilja fått mycket erfarenhet av sånt här tyvärr.

allrighty.. dock så är detta pengar som inte var nämnt i testamentet, vi tror att det var hennes resekassa

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Selmalagerlöf:

han är ensam arvinge

Då blir ju det hela enkelt, kontakta samma jurist som hanterade bouppteckningen och förklara läget. Antagligen tar de ut en avgift men å andra sidan kommer din kollega ha rena pengar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kan dom bara vägra insättningar såhär?.. vi har ingen aning om vart pengarna kommer ifrån men vi antar att det var hennes resekassa

Bankerna har rätt hårda krav på sig att motverka penningtvätt och annan brottslighet.
Men tas de med i bouppteckningen bör det vara lugnt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

han hade ingen aning, hon reste väldigt mycket så vi antog att det var resekassan som inte blev av i år.

han är ensam arvinge

detta är pengar som hittades utanför testamentet, vi tror att det var hennes resekassa för i år.

Ja, bankerna slår ner mot allt som liknar penningtvätt numer, sätta in 300.000 i kontanter ser absolut ut som svarta pengar.

Bouppteckningen behöver justeras efter fyndet, så som flera redan sagt ser din kompis till att den uppdateras med de nyupptäckta pengarna och då får han papper på att pengarna är hans och problemet är ur världen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Om dödsboet ej är stängt ännu så skall det in där.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Jag kanske är helt ute och cyklar men kan man inte om man är familj bara komma överens och splita pengarna lika? Tänker att det kan göras utan en jurist och banken.

Jag menar varför betala extra till banken/jurist/skatta om det går att lösa mellan familjen.

Permalänk
Medlem

Om det nu är rimligt att hon hade en reskassa på 30k euro så är det bara att kontakta banken och dödsbot. Krävs ju dock en viss typ av person för att ha 30k euro i årlig reskassa. Inte direkt din genomsnittliga östermalmskärring som har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Jag kanske är helt ute och cyklar men kan man inte om man är familj bara komma överens och splita pengarna lika? Tänker att det kan göras utan en jurist och banken.

Jag menar varför betala extra till banken/jurist/skatta om det går att lösa mellan familjen.

Personen är ensam arvinge.

Anledningen till att man vill ta in det i dödsbot kan helt enkelt vara att man då kan växla in dem, och inte behöver sitta på €30,000 i kontanter.

Permalänk

De kan ju inte veta var pengarna kommer ifrån. Pengarna kanske din kollega skrapat ihop genom att sälja knark eller något. Vill du sätta in mer än 15.000 kr (eller något i den stilen) behöver du dokumentera varifrån pengarna kommer. De kan ju vara en obeskattad inkomst som den avlidna släktingen ska betala inkomstskatt på. Kommer pengarna från brottslighet ska de beslagtas.

Hur många tror du egentligen har 30.000 euro hemma i kontanter? Jag har kanske 10-20 euro hemma som blev över efter senaste resan till Helsingfors.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Anledningen till att man vill ta in det i dödsbot kan helt enkelt vara att man då kan växla in dem, och inte behöver sitta på €30,000 i kontanter.

ah ok missade det. Ja då blir det betydligt mer pengar att sitta på. Förstår problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Då blir ju det hela enkelt, kontakta samma jurist som hanterade bouppteckningen och förklara läget. Antagligen tar de ut en avgift men å andra sidan kommer din kollega ha rena pengar.

problemet är att han använder aldrig kontanter :/, men som flera har sagt i tråden så har jag sagt till han att han skall kontakta juristen som har hand om det hela så han kan sätta in pengarna på kontot istället.

Skrivet av Json_81:

Bankerna har rätt hårda krav på sig att motverka penningtvätt och annan brottslighet.
Men tas de med i bouppteckningen bör det vara lugnt.

tackar för svaret

Skrivet av Mindfighter:

Ja, bankerna slår ner mot allt som liknar penningtvätt numer, sätta in 300.000 i kontanter ser absolut ut som svarta pengar.

Bouppteckningen behöver justeras efter fyndet, så som flera redan sagt ser din kompis till att den uppdateras med de nyupptäckta pengarna och då får han papper på att pengarna är hans och problemet är ur världen.

tackar för svaret

Skrivet av Coca:

Om dödsboet ej är stängt ännu så skall det in där.

tackar för svaret

Skrivet av mrE1:

det är mer att han använder inte kontanter utan bara kort :/, så han hade velat få in det på kontot istället.

Skrivet av Skrotnisse92:

Om det nu är rimligt att hon hade en reskassa på 30k euro så är det bara att kontakta banken och dödsbot. Krävs ju dock en viss typ av person för att ha 30k euro i årlig reskassa. Inte direkt din genomsnittliga östermalmskärring som har det.

mjaa.. hon var mycket förmögen av sig.. hon hade klockor för mer än vad jag kommer + halva släkten kommer tjäna under våran livstid... och då är inte resten av all skit medräknad som var dyrare :/.

Skrivet av Yonie:

tackar för svaret

Skrivet av Kommenterande 2:

De kan ju inte veta var pengarna kommer ifrån. Pengarna kanske din kollega skrapat ihop genom att sälja knark eller något. Vill du sätta in mer än 15.000 kr (eller något i den stilen) behöver du dokumentera varifrån pengarna kommer. De kan ju vara en obeskattad inkomst som den avlidna släktingen ska betala inkomstskatt på. Kommer pengarna från brottslighet ska de beslagtas.

Hur många tror du egentligen har 30.000 euro hemma i kontanter? Jag har kanske 10-20 euro hemma som blev över efter senaste resan till Helsingfors.

mm joo.. vanligt folk har inte 30k euro i kontanter... denna tanten tillhörde dock inte vanligt folk så blev inte chockad precis när jag såg högen med kontanter...

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Växla till SEK och sätt in i insättningsautomat?
Kommer ta lite tid då man kan sätta in typ 20k i veckan när jag gjorde det.

Banken har aldrig ställt någon fråga om det.
Går man till banken o säger man vill sätta in pengar dock så ska man ha typ dokumentation 10 år tillbaka(nästan överdrivet) för dom ska röra pengarna.

Permalänk
Inaktiv

Och var tror du han ska växla till sek? ja just det ja, forex, och de är ännu värre än banken, om han inte ska växla en tusenlapp i taget och hålla på så i några år.

Permalänk
Medlem

1. Ta kontakt med en jurist.
2. Gör en simpel tilläggsbouppteckning.
3. Sätt in pengarna på banken.

Utan bouppteckning får han inte in pengarna på banken pga penningtvättskollen.

//Jurist

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

1. Ta kontakt med en jurist.
2. Gör en simpel tilläggsbouppteckning.
3. Sätt in pengarna på banken.

Utan bouppteckning får han inte in pengarna på banken pga penningtvättskollen.

//Jurist

+ 1 på denna. Om bouppteckningen inte är klar ska pengarna med på den, annars detta. Spelar ingen roll huruvida dessa pengar specifikt omnäms i testamentet eller ej, de är en del i dödsboet och måste in där även om det stämmer att din kompis är den enda som ska få ut något av dödsboet. Det finns inga alternativ att ens fundera kring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Detta samtidigt som man själva gladeligen tvättar pengar i Estland. 🙃

Sist jag satte in pengar var det rena rama polisförhöret och till råga på allt fick jag, förutom att slösa med min tid, betala för det.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Detta samtidigt som man själva gladeligen tvättar pengar i Estland. 🙃

Sist jag satte in pengar var det rena rama polisförhöret och till råga på allt fick jag, förutom att slösa med min tid, betala för det.

Det är skillnad på folk och folk. 300k är struntsummor i bankvärlden och är bara potentiell risk för banken utan uppsida.