Permalänk
Medlem

Pin på 5800x är av. Kört?

Skulle plocka ur processorn och såg i samband med detta att ett ben var helt loss.
Är det någon idé att chansa på att sätta i den och försöka få liv i datorn, eller bara att slänga?

Det täcks ju inte av garantin så.
Länk till bild:
https://ibb.co/VTtSz5h

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Ouch.....

Sitter pinnen kvar i sockeln?

Fiska upp den och löd dit den, se bara till att den inte kortsluter mot närliggande pinnar.
Om inte annat så är CPUn förmodligen redan körd

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag tolkar denna pinout: https://imgur.com/a/20BK1b1

... korrekt så är den trasiga pinnen VDDCR_SOC dvs en pinne som förser ström till saker som minneskontroller och annat. Det finns dock dussintals såna pinnar så beroende på hur det är kopplat kan den vara allt från kritisk till relativt oviktig, ffa för en CPU utan integrerad grafik.
Jag har ingen aning om hur pinnarna är kopplade internt, men om de är hopkopplade (vilket de ju bör vara) så känns det som om det borde kunna fungera utan den...?

Varför skulle du inte testa om den funkade förresten...?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Rekordmedlem

Beror på vad pinnen används för i kombination med vilka funktioner du behöver använda om cpun kommer att fungera för dig. Den kommer inte att fungera fullt ut men den kan fungera för dig.
Pinnen kan tex vara för en databuss som inte behövs eller strömförsörjning som räcker om man inte pressar till max osv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Om jag tolkar denna pinout: https://imgur.com/a/20BK1b1

... korrekt så är den trasiga pinnen VDDCR_SOC dvs en pinne som förser ström till saker som minneskontroller och annat. Det finns dock dussintals såna pinnar så beroende på hur det är kopplat kan den vara allt från kritisk till relativt oviktig, ffa för en CPU utan integrerad grafik.
Jag har ingen aning om hur pinnarna är kopplade internt, men om de är hopkopplade (vilket de ju bör vara) så känns det som om det borde kunna fungera utan den...?

Varför skulle du inte testa om den funkade förresten...?

Egentligen ingen orsak, utöver att jag är lite okunnig och inte ville riskera att skada något.

Men kanske bara prova och se helt enkelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Hade nästan kunnat köpa det mer om jag varit så uppenbart klantig
Känner dock mig precis som han ser ut, har ju sett fram emot att äntligen få liv i allt nytt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Ouch.....

Sitter pinnen kvar i sockeln?

Fiska upp den och löd dit den, se bara till att den inte kortsluter mot närliggande pinnar.
Om inte annat så är CPUn förmodligen redan körd

Den ligger och låg helt lös när jag plockade ut cpun ;/

Permalänk
Inaktiv

Att sabba en pin i mitten sådär utan att de runt omkring är skadat måste väl vara ett tillverkningsfel? Det ser märkligt ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GodsGift:

Egentligen ingen orsak, utöver att jag är lite okunnig och inte ville riskera att skada något.

Men kanske bara prova och se helt enkelt?

Jo, det tycker jag! Det bör inte vara någon risk att något (mer) går sönder, bara att det kanske inte fungerar. Min gissning är dock att den rent av fungerar som den är.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag tycker lodet ser väldigt underligt ut där pinnen är borta, har du kolla om det går under tillverkningsfel ?

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha kört garanti ärende eller reklamation. CPU ser ju ut att vara i toppskick, om du hade monterat den felaktig borde ju flera pins vara förstörda.

Jag gissar på tillverkningsfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyller:

Jag tycker lodet ser väldigt underligt ut där pinnen är borta, har du kolla om det går under tillverkningsfel ?

Varit i kontakt med @Komplett, men kundtjänst sa att det inte är något som täcks av dem. Tycker ju med det var märkligt att det är en pin som lossat mitt i, speciellt då jag varit varsam med den.

Kanske borde göra som ni säger, och kolla igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GodsGift:

Varit i kontakt med @Komplett, men kundtjänst sa att det inte är något som täcks av dem. Tycker ju med det var märkligt att det är en pin som lossat mitt i, speciellt då jag varit varsam med den.

Kanske borde göra som ni säger, och kolla igen.

kolla med AMD direkt?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd

Utnyttja garanti eller alternativt hemförsäkring /drulle i värsta fall. Dock KAN detta fixas om man löder tillbaka men det är meckigt som fan.

Permalänk

Fixa en löddstav, jättebilliga och enkla o använda. Bara stoppa in i vägen o lödda tbx den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SourceCreations:

Fixa en löddstav, jättebilliga och enkla o använda. Bara stoppa in i vägen o lödda tbx den.

Nej det är inte särskilt lätt att reparationslöda det, jag tvivlar både på att det duger med en jättebillig löddstav ( vad är det ?) och att nån som inte är väldigt duktig på att löda kan fixa det.
Jag tror inte det går att löda det utan specialverktyg för man komemr inte åt utan att skada övriga pinnar med vanliga verktyg. Det är hur som helst inget som en nybörjare på lödning lär lyckas med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nej det är inte särskilt lätt att reparationslöda det, jag tvivlar både på att det duger med en jättebillig löddstav ( vad är det ?) och att nån som inte är väldigt duktig på att löda kan fixa det.
Jag tror inte det går att löda det utan specialverktyg för man komemr inte åt utan att skada övriga pinnar med vanliga verktyg. Det är hur som helst inget som en nybörjare på lödning lär lyckas med.

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning...

Denna bör duga helt fine. Och ja, funkar det inte så har du ju drulle iallafall. Så de spelar ingen roll ifall du skulle pissa på cpun. Så de kan ju vara värt ett försök så slipper du dras med försäkringsbolagen osv. 🤷‍♂️

Hey just a thought.

Permalänk

Hör med AMD först skulle jag gjort

Permalänk
Medlem
Skrivet av GodsGift:

Varit i kontakt med @Komplett, men kundtjänst sa att det inte är något som täcks av dem. Tycker ju med det var märkligt att det är en pin som lossat mitt i, speciellt då jag varit varsam med den.

Kanske borde göra som ni säger, och kolla igen.

Garanti är ju frivilligt egentligen så visst har de väl rätt att neka. Ta direktkontakt med AMD. Köper man en nya cup för 5000 kr ska man självklart inte behöva löda/bli av med garanti.

Vad hade @komplett för anledning till att neka garantibyte? Bevisbördan ligger på dem de första 6 månaderna så måste de haft en väldigt bra anledning till att neka dig. Sa du något till dem som fick det att låta som du skulle ha kunnat orsakat skadan?

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/garanti/#:~:text=....

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Garanti är ju frivilligt egentligen så visst har de väl rätt att neka. Ta direktkontakt med AMD. Köper man en nya cup för 5000 kr ska man självklart inte behöva löda/bli av med garanti.

Vad hade @komplett för anledning till att neka garantibyte? Bevisbördan ligger på dem de första 6 månaderna så måste de haft en väldigt bra anledning till att neka dig. Sa du något till dem som fick det att låta som du skulle ha kunnat orsakat skadan?

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/garanti/#:~:text=....

Egentligen så fick jag väl ingen direkt förklaring, utan hon på kundtjänst pratade med en kollega och sa det inte täcks. Då jag inte varit oförsiktig och känner att det var osannolikt att jag orsakade en pin som helt lossat mitt i, så har jag inte uttryckt att jag trodde mig vara orsakade då i chatten heller.

Har mailat till AMD, men kanske kontakta Komplett återigen?

Permalänk
Medlem

Vänta nu, jag har inte riktigt förstått om du plockade ur processorn ur förpackningen eller om det var ur ett moderkort, jag har svårt att tro att @Komplett inte skulle ta emot en retur om det är så att processsorn var trasig vid leverans.

Om det är så att den redan var trasig när du plockade ur den ur förpackningen hade jag stått på mig och pratat med komplett igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GodsGift:

Egentligen så fick jag väl ingen direkt förklaring, utan hon på kundtjänst pratade med en kollega och sa det inte täcks. Då jag inte varit oförsiktig och känner att det var osannolikt att jag orsakade en pin som helt lossat mitt i, så har jag inte uttryckt att jag trodde mig vara orsakade då i chatten heller.

Har mailat till AMD, men kanske kontakta Komplett återigen?

Bara reklamera den hos Komplett, de kan inte neka och ska inte neka, tror de uppfattade det som att du varit oaktsam.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Thomas:

Om jag tolkar denna pinout: https://imgur.com/a/20BK1b1

... korrekt så är den trasiga pinnen VDDCR_SOC dvs en pinne som förser ström till saker som minneskontroller och annat. Det finns dock dussintals såna pinnar så beroende på hur det är kopplat kan den vara allt från kritisk till relativt oviktig, ffa för en CPU utan integrerad grafik.
Jag har ingen aning om hur pinnarna är kopplade internt, men om de är hopkopplade (vilket de ju bör vara) så känns det som om det borde kunna fungera utan den...?

Varför skulle du inte testa om den funkade förresten...?

Om det är en VDDCR_SOC och det finns fler pinnar bör det lira utan problem att stoppa den i sockeln och köra.
Gäller överlag när det handlar om spänningar, finns många pinnar för att ge ett låg-impendansigt strömförsörjningsväg till kretsen, oftast finns det mycket goda marginaler om en pinne eller tre skulle försvinna.

Skrivet av GodsGift:

Skulle plocka ur processorn och såg i samband med detta att ett ben var helt loss.
Är det någon idé att chansa på att sätta i den och försöka få liv i datorn, eller bara att slänga?

Det täcks ju inte av garantin så.
Länk till bild:
https://ibb.co/VTtSz5h

Jag tror det är lättare att kontakta komplett med fotot över mail/kundtjänstformulär och sedan ringa och be dem titta på bilden istället. Jag tycker det ser ut som att det har legat skit i lodet eller under pinnen för det ser inte ut som lodtennet under pinnen har smält ordentligt.

Med en bättre bild så skulle vi kunna fastställa om det är tillverkningsfel eller ej men lite för suddig och inte tillräckligt inzoomad för att jag ska kunna vara säker. Gissningsvis är detta tillverkningsfel med tanke på positionen på pinnen och att pinnar går av ovanför bollen/tjocka biten. Nu har ju hela "fäst-elementent" på pinnen hängt med.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ja herregud, det är ju en regelrätt reklamation. Det kan de inte neka till.
Reklamationsrätt är din rätt att klaga på fel i en vara eller tjänst som du har köpt. I Sverige har du reklamationsrätt i tre år, och inom EU i minst två år.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Bara reklamera den hos Komplett, de kan inte neka och ska inte neka, tror de uppfattade det som att du varit oaktsam.

Jag håller med, de måste verkligen trott TS skadade processorn så ett samtal till med butik och försäkra att det inte är TS fel låter vettigt.
Som sagt, bevisbördan ligger på butiken första månaden så det är bara att reklamera.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

Är det gråa fläckarna på kanterna kylpasta?

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem

Ser ut som du har en kortslutning mot pinnen till höger så jag skulle nog säkerställa att så inte är fallet innan jag testat att köra utan pinnen.

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeJaySWE:

Ser ut som du har en kortslutning mot pinnen till höger så jag skulle nog säkerställa att så inte är fallet innan jag testat att köra utan pinnen.

Japp det gör det , ser ut som en klump som ligger från basen där pinnen har lossnat och in på pinnen till höger

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GodsGift:

Varit i kontakt med @Komplett, men kundtjänst sa att det inte är något som täcks av dem. Tycker ju med det var märkligt att det är en pin som lossat mitt i, speciellt då jag varit varsam med den.

Kanske borde göra som ni säger, och kolla igen.

Ursäkta? Hur kan Komplett sälja dig en produkt som är trasig och sedan neka dig retur? Det låter ju som helt uppåt väggarna. Så, enligt snubben så handlar man alltså allt hos Komplett på egen risk och är det trasigt vid leverans, tough shit?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2