2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Medlem

Vad säger @laxpudding om Xiaomi Mi TV 4S 55" som budgetalternativ?

Också, vad är fördelar/nackdelar med edgelit eller backlit, om man räknar bort local dimming?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av leverbrock:

Vad rekommenderar du i mellanklassen då

Det som matchar din krav – Annars är högre upp i mellanklassen synonymt med bättre kvalitet överlag. Har du till exempel mycket Netflix, Disney+ i ditt liv? Då är Dolby Vision prioriterat ifall du kör dessa tjänster i sina premiumformat.

Är det skogs-TV och lite Switch ibland? Då är vilket som i budgetklassen tillräckligt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bjoe:

Vad säger @laxpudding om Xiaomi Mi TV 4S 55" som budgetalternativ?

Också, vad är fördelar/nackdelar med edgelit eller backlit, om man räknar bort local dimming?

Vet exakt inget om Xiaomis TV. Poängen med att välja TV – särskilt mot budgetklass – är att köpa där du vet vad du får för pengarna. Varför chansa på 5000 kronor för något okänt?

Utöver FALD är säger placeringen om lysdioderna ingenting om kvaliteten på produkten. Detta är ett typisk sådant internetmantra som repeteras tills man riskerar en illusion av insikt. Riktigt bra kantbelysning, likt på Panasonic mellanklass kan gör mycket för bilden. Men det är för att det är en bra produkt med en tanke och ingenjörskunnande bakom. Inte för att lysdioderna råkar sitta på en viss plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det som matchar din krav – Annars är högre upp i mellanklassen synonymt med bättre kvalitet överlag. Har du till exempel mycket Netflix, Disney+ i ditt liv? Då är Dolby Vision prioriterat ifall du kör dessa tjänster i sina premiumformat.

Är det skogs-TV och lite Switch ibland? Då är vilket som i budgetklassen tillräckligt.

Är det inte lite som att säga "allt utom Samsung"? Enbart Samsung (och några budgetmodeller), som kör med sitt egna HDR10+, saknar Dolby Vision. Men vad är egentligen skillnaden på HDR10 och Dolby Vision? Saknar Netflix och Disney+ stöd för HDR10+?

Permalänk
Medlem

Är inne på att köpa en Samsung 75”, antingen Q90 eller Q95. Det diffar ca 5k i pris (utan rabatter).
Har jag förstått det som att det enda som skiljer dessa två åt är one connect box? Tror även Q95 har en fjärrkontroll i rostfritt och Q90 har en svart i plast.
Hur värd är one connect box att ha? Jag har ändå rör inne i väggen mellan tv och TV-bänk så jag får alla kablar osynliga oavsett.

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det som matchar din krav – Annars är högre upp i mellanklassen synonymt med bättre kvalitet överlag. Har du till exempel mycket Netflix, Disney+ i ditt liv? Då är Dolby Vision prioriterat ifall du kör dessa tjänster i sina premiumformat.

Är det skogs-TV och lite Switch ibland? Då är vilket som i budgetklassen tillräckligt.

Det är både Netflix premium, Viaplay och HBO utöver switch. Även Twitch via CC ultra en hel del. Hur står sig Philips one? Är det budget eller mellanklass?

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjoe:

Vad säger @laxpudding om Xiaomi Mi TV 4S 55" som budgetalternativ?

Hmmm, tack för tipset, ytterst intressant som budgetalternativ, man verkar få en del för strax under 5 lapp.

Även LG60UN7100 tycker jag är intressant som budget.

Permalänk
Medlem

Superbra guide!
Finns det dock någon större anledning till att köpa CX över C9?
Speciellt när C9 är 3000:- billigare i nuläget

Permalänk
Medlem

Jag vill bara säga, STORT STORT tack för denna ypperliga genomgång bästa @Laxpudding, vilken enorm insats och förklaringar av toppklass i djungeln av alla olika tv-modeller och tekniker. Jag tror vi är flera i communityt på SweC som verkligen uppskattar all kunskap och information du ger oss kring skärmar i tid och otid. GULDSTJÄRNA!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Keeper of Traditions

Jag funderar också på HDR10+ och hur utbrett det är i verkligheten (och kanske även hur utbrett det kommer vara i framtiden), då den enda nedsidan med en LG CX verkar vara just avsaknaden av HDR10+. Inget man kommer sakna jättemycket, kanske?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Klickade hem denna sak för 4 veckor sedan och saknar lite bas från tv´n.
Kan man få THX / Dolby Atmos ur 3,5mm utgången på tv´n med ett par Logitech z2300 THX högtalare
eller är det receiver och högtalare därifrån för att då lite mer tryck?

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/153461/sony-55-x...

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk

Vilket av dessa skulle ge bäst upplevelse: XH90 (9999:-) utan soundbar eller Q60T (5999:-) + sonos beam/liknande? har hört att q60t har lite "suddig" bild?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joi:

Hur värd är one connect box att ha? Jag har ändå rör inne i väggen mellan tv och TV-bänk så jag får alla kablar osynliga oavsett.

Det är en cool fitjur, men personligen skulle jag inte betala extra för One Connect, speciellt inte med rör i väggen. Det är i och för sig smidigt att koppla allt i TV-bänken, vilket gör det möjligt att köra kortare kablar som är lättare att få att fungera vid högre bandbredd. Jag fick en Q95T levererad till samma pris som den beställda Q90T eftersom den senare var slut (genom Hi-Fi-klubbens 40-års-kampanj).

Det tycks råda oklarheter om vad Q90T och Q95T har för display, om de har samma och om det i så fall är 8-bit+FRC eller 10-bit som Q90R och andra 2019-modeller hade. Det ska gå att lista ut genom service-menyn, den har en inställning för att slå av/på FRC för de modeller där det finns.

Servicemenyn verkar vara enklast att komma åt med den större IR-fjärren med siffror. Jag har läst recensioner för Q90T där det påstods att den levererades med båda sorternas fjärrkontroll, min Q95T hade dock bara den lilla metall-fjärren. Det kan ju bero på att IR-mottagaren bör sitta på TVn och att Samsung inte orkat dra ner den signalen till One Connect-boxen på Q95T - men det är en spekulation från min sida, jag vet inte om/hur IR-fjärren skulle fungera på någon av modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Här kan du ställa frågor och diskutera TV-apparater, finesser och andra frågeställningar som uppstår runt TV-guiden, videon och artikeln för 2020-utbudet.

Vi kommer att komplettera artikeln med video men också ytterligare artiklar senare som bygger på innehållet här.

Observera att den här tråden är främst till för att diskutera själva produkterna och tekniken. Diskussioner som rör priser, kampanjer, leveranser, rabatter, butikers policy och så vidare får gärna tas på annan plats i forumet. Sådana inlägg kommer rensas vid behov då vi strävar att hålla tråden så läsbar som möjligt. De här trådarna tenderar att leva mycket längre än själva Black Friday-rean.

Vill du diskutera enstaka priserbjudanden? Starta gärna en egen tråd om just detta. Använd också tipsportalen här: https://www.sweclockers.com/dagensfynd?fc=18

Tack Tompa!

Älskar dig!

<3

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

@laxpudding

Tänkte skaffa en Panasonic GZ960 begagnat.

och köpte en https://www.komplett.se/product/1129507/tv-ljud-bild/hemmabio... precis att ha till den.

Dock ser jag nu att Panasonic GZ960 inte har eARC och bara ARC.

Däremot så hittar jag info att man kan få ut Dolby Atmos med bara ARC men antar man förorar en massa gentemot eARC?

Hur ska jag göra? Köpa en TV med eARC för bäst ljud och skippa Panasonic GZ960?

Tänkte köra med denna isåfall https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-a87-55-smart-andro...

Har A87 och Sony HT-X8500 något samarbete som LG och Samsung verkar ha mellan just deras soundbars och TVs om man har samma märke på båda?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Funderar mellan LG OLED C9 eller:
https://www.dustinhome.se/product/5011141382/50pus8804-50-4k-...

Vilken tycker ni det är prisvärt?

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: AMD Ryzen 5 3600X | Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | Moderkort: ASUS PRIME X570-P | Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER 8GB GAMING OC | Hårddisk: Seagate BarraCuda 510, 512GB | Nätaggregat: Fractal Design Edison M 750W | Övrig kylning: 2x140mm insug och 3x120mm utblås i lådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Man vill ju åt en CX men det verkar inte som att de prissänks.

Varför tror du inte det?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceronic:

Funderar mellan LG OLED C9 eller:
https://www.dustinhome.se/product/5011141382/50pus8804-50-4k-...

Vilken tycker ni det är prisvärt?

Ena är ju OLED och andra LCD LED så det är stor skillnad.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Bland tipsen är att HDR10+ är ganska marginellt spritt ännu, men Amazon Prime Video kör med det istället för Dolby Vision. Har du tänkt att framtidssäkra och ser en XBox Series X eller PS5 är det just nu LG CX och GX som är kungen av spel-TV. Dom feta erbjudandena på TV kommer upp lite senare på Black Friday eller i alla fall senare under Black Week. OLED har blivit mindre känsligt för inbränningar men om du tittar på TV4 och dess morgonsol plus har TVn på med extrem ljusstyrka i Butiks/skrikläge eller har ett mycket ljust vardagsrum är nog QLED rätt.

Bra rescensioner av TV, förutom av @laxpudding hittas hos Vincent Teoh på HDTVtest på Youtube och hos Rtings. Linus på LTT verkar också gilla LG OLED som spelskärm men han har säkert helt grym sponsring - jag är inte alls bitter 😀

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Låter som en vettig förklaring på varför det är så svårt att få tag på den infon. Tack för hjälp!

Jag är nog bara pessimist. Tänker att de säljer så bra ändå att det inte är lönsamt att sänka priset på dem.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på att LG's OLED55CX ska dyka ner till runt 13 000:-.

Permalänk
Medlem

Jag har hört så många videos med @LaxPudding, så när jag läser artiklen så är det i hans röst. Gah!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Superb köpguide!

Skrivet av leverbrock:

Vad rekommenderar du i mellanklassen då

Finns lg c9 kvar kan jag rekommendera den 👍

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Fy fasiken vilken bra artikel/guide. Tack

Permalänk
Medlem

vilken jungel alltså... Men står mellan Samsung QLED QE75Q80T och Sony Bravia KD-75XH9096 för mig , hoppas någon av dem hamnar på rea nu

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Har haft koll på c9 som många andra.
Men ingen på rea ännu. Har hittat en Samsung QE55Q80T för 800€. Inte säker på om jag ska slå till.
Även efter att kollat igenom artikeln har jag lite svårt att förstå skillnader förutom OLED vs qled. Hur pass stor är bildkvaliteten egentligen.

Permalänk

Jag är kanske för nördig men jag tänker på möjlighet att utveckla appar, fjärrstyra dem och annat. Vissa presenationsappater kan man styra precis allt från sin dator och det finns mjukvara som Samsungs MagicInfo där man kan skapa presenationsmaterial, likaså skicka ut det till presenationsapparater i huset. Typ denna klarar detta: https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/digital-signage/LH4...

Frågan är hur extremt man ska gå. Men en helt vanlig tv som man har full kontroll över från datorn och en supergrym webbläsare så löser man allt. Man vill att tvn då automatisk ska starta en viss webbsida efter den har startat, sedan skapar man en webbserver i hemmet som generar den dynamiska sidan som hela tiden ändras. Det andra känns overkill för vanliga hemanvändare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

vilken jungel alltså... Men står mellan Samsung QLED QE75Q80T och Sony Bravia KD-75XH9096 för mig , hoppas någon av dem hamnar på rea nu

Q80T 75" reas på Elgiganten nu för 19990kr. Har köpt en med leverans om två veckor, så man kan avvakta om det dyker upp något bättre erbjudande nästa vecka.

Permalänk
Medlem

Precis, är väl cybermåndag nästa vecka? 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av ]P[:

Q80T 75" reas på Elgiganten nu för 19990kr. Har köpt en med leverans om två veckor, så man kan avvakta om det dyker upp något bättre erbjudande nästa vecka.

För mig är priset 27990kr. Kan du länka?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz Kylare: Corsair H110 Moderkort:Gigabyte X570 AORUS PRO:[/B] Corsair Dominator 3000MHZ 32GB Lagring: Samsung 960 EVO 1TB Intel 540s Series 2.5" SSD 240GB Samsung 840 Pro 128gb Intel X25-M G2 80GB Western Digital 4TB GPU: AORUS GeForce RTX™ 3080 MASTER 10GNätagg : Corsair AX1200i Chassi: Corsair Carbide Air 540 Headset: Corsair Virtuoso RGB Wireless XT Tangentbord: Logitech G915 LIGHTSPEED Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT Skärm: Samsung C49RG90 Konsol: PS5 Nintendo Wii Nintendo Switch