Permalänk
Medlem

Gamingdator för 16K

Hej!

Har suttit och kollat på komponenter för min nya dator ett bra tag nu och tänkte äntligen slå till nu när BF har inträffat. Har skapat följade kundvagn och ville mest bara göra en doublecheck för att se att allting passar och att det ser bra ut, tack på förhand för hjälpen!

Permalänk
Medlem

@Minkan44, ser bra ut. Jag är inget fan av RGB men med det chassit samt stilen för moderkort och nätaggregat så förväntade jag mig att se RGB-minnen. Om du tycker om hur HyperX Fury ser ut så kostar de med RGB bara lite mer: HyperX Fury RGB 32GB (2x16GB). Om du inte har någon särskild tanke med fönstersidan så ta ett tyst och stilrent samt billigare chassi istället.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Viking

Kanske bara jag som stör mig på att du valt ett vitt chassi med bara svarta komponenter? Men det kanske blir snyggt ändå?
Ditt val av delar ser bra ut, men du bör köpa några chassifläktar då det inte ingår några till chassit.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

@Minkan44, ser bra ut. Jag är inget fan av RGB men med det chassit samt stilen för moderkort och nätaggregat så förväntade jag mig att se RGB-minnen. Om du tycker om hur HyperX Fury ser ut så kostar de med RGB bara lite mer: HyperX Fury RGB 32GB (2x16GB). Om du inte har någon särskild tanke med fönstersidan så ta ett tyst och stilrent samt billigare chassi istället.

Skrivet av Donnerstal:

Kanske bara jag som stör mig på att du valt ett vitt chassi med bara svarta komponenter? Men det kanske blir snyggt ändå?
Ditt val av delar ser bra ut, men du bör köpa några chassifläktar då det inte ingår några till chassit.

Uppskattar svaren enormt, chassit är nog det jag velat mellan mest och jag slängde mest in detta för att jag såg bra recensioner om det & för att priset var nedsatt, bestämt mig för att byta ut det mot ett Phanteks 400A istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minkan44:

Hej!

Har suttit och kollat på komponenter för min nya dator ett bra tag nu och tänkte äntligen slå till nu när BF har inträffat. Har skapat följade kundvagn och ville mest bara göra en doublecheck för att se att allting passar och att det ser bra ut, tack på förhand för hjälpen!
https://komponentkoll.se/bild/SshvS.png

CPU
Intel Core i7 10700K 3.8 GHz 16MB
3 890 kr

Moderkort
ASUS Prime Z490-P
1 466 kr

Totalt
5 356 kr

Så 350kr mer och du får en cpu som är mer lämpat för gaming (detta baserat på 8st olika videor med speltester där 10700k ger mer fps) samt fler kärnor.
Jag har sett att en 5600x kan man få bättre än en 10700k men det kräver att du kan ställa ströminmatningen manuellt.
Så, kan du det, skulle jag ändå att det är mer värt med några hundringar för 2 fler kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

CPU
Intel Core i7 10700K 3.8 GHz 16MB
3 890 kr

Moderkort
ASUS Prime Z490-P
1 466 kr

Totalt
5 356 kr

Så 350kr mer och du får en cpu som är mer lämpat för gaming (detta baserat på 8st olika videor med speltester där 10700k ger mer fps) samt fler kärnor.
Jag har sett att en 5600x kan man få bättre än en 10700k men det kräver att du kan ställa ströminmatningen manuellt.
Så, kan du det, skulle jag ändå att det är mer värt med några hundringar för 2 fler kärnor.

Mer fps ? https://www.youtube.com/watch?v=edVGN1y2XCw&ab_channel=Benchm...
Ingen större skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Ja, den var inräknad i de videos jag sett, men den videon ör ju anledningen till att man ser flera, han kör olika upplösningar och grafikkort på varje test, svårt att få en bild av verkligheten då.
Man kan väl sammanfatta testet som att de ör jämnlika, men då är ju fortfarande de där 2kärnorna extra som skiljer, fler kärnor = hänger med längre, det säger historien iaf.

Permalänk
Viking
Skrivet av Minkan44:

Uppskattar svaren enormt, chassit är nog det jag velat mellan mest och jag slängde mest in detta för att jag såg bra recensioner om det & för att priset var nedsatt, bestämt mig för att byta ut det mot ett Phanteks 400A istället.

Tror du valde fel P400A. Du valde den som heter p400a black, men det är den som inte heter black som det ingår 3 st fläktar till.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Tror du valde fel P400A. Du valde den som heter p400a black, men det är den som inte heter black som det ingår 3 st fläktar till.

hmm okej, kollade på produktbeskrivningen på P400A black och där stog det att 2 fläktar ingick

Permalänk
Viking
Skrivet av Minkan44:

hmm okej, kollade på produktbeskrivningen på P400A black och där stog det att 2 fläktar ingick https://i.gyazo.com/eb678cba2679a132836ea57419a30166.png

Ja, men det ingår tre fläktar till den som inte heter black. Och de fläktarna har också RGB-belysning.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minkan44:

Hej!

Har suttit och kollat på komponenter för min nya dator ett bra tag nu och tänkte äntligen slå till nu när BF har inträffat. Har skapat följade kundvagn och ville mest bara göra en doublecheck för att se att allting passar och att det ser bra ut, tack på förhand för hjälpen!
https://komponentkoll.se/bild/SshvS.png

Provade att göra samma kundvagn, dock säger Inets datorbyggare till att moderkortet inte är kompatibelt med processorn? Är den för ny för att vara inlagd i systemet?

Permalänk
Viking
Skrivet av Runnster:

Provade att göra samma kundvagn, dock säger Inets datorbyggare till att moderkortet inte är kompatibelt med processorn? Är den för ny för att vara inlagd i systemet?

Kan vara så att Inet inte fått det bekräftat att moderkortet är uppdaterat för Ryzen 5000.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runnster:

Provade att göra samma kundvagn, dock säger Inets datorbyggare till att moderkortet inte är kompatibelt med processorn? Är den för ny för att vara inlagd i systemet?

Osäker på Inet, verkar iaf okej på Komponentkollen. Har läst någonstans att B550 moderkort funkar fint med de nya Ryzen processorerna så det borde fungera, kanske kan kolla med Inets support?

Permalänk
Medlem

Ser bra ut!
Jag vill rekommendera att du skaffar minnen som går i 3600 MHz och gärna CL16 timing för lite extra prestanda till din AMD processor.
Ofta kan man hitta 3200MHz minnen billigt som går att överklocka, har tyvärr inget tips några på rak arm.
Sök lite på dom minnen du valt just nu och se om någon överklockat dom så vet du vad dom är kapabla till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Ser bra ut!
Jag vill rekommendera att du skaffar minnen som går i 3600 MHz och gärna CL16 timing för lite extra prestanda till din AMD processor.
Ofta kan man hitta 3200MHz minnen billigt som går att överklocka, har tyvärr inget tips några på rak arm.
Sök lite på dom minnen du valt just nu och se om någon överklockat dom så vet du vad dom är kapabla till!

Det ska jag göra, tyty. Såg några CL16 3600 MHZ minnen för drygt en tusenlapp mer, gör det så stor skillnad?

Permalänk
Medlem

Trodde först du menade för 16k upplösning

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minkan44:

Det ska jag göra, tyty. Såg några CL16 3600 MHZ minnen för drygt en tusenlapp mer, gör det så stor skillnad?

Njae för din dator är det inte värt 1000kr extra. Det är några procent extra man får ut.
Chansen att du kan överklocka billigare minnen är ganska hög imo så bättre att bara gå för billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minkan44:

Det ska jag göra, tyty. Såg några CL16 3600 MHZ minnen för drygt en tusenlapp mer, gör det så stor skillnad?

Dessa kanske vore något? https://www.dustinhome.se/product/5011172205/ballistix
Kolla bara så de är kompatibla med moderkortet. Dock sett folk använda dom i diverse tester tidigare.

*Edit* Var kanske dessa du hade tittat på insåg jag nu.. haha

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | MSI 3080 Gaming X Trio | x570 Tomahawk | 32gb G.Skill Ripjaws 3600 16-16-16-36 | Silicon Power US70 PCIe.4 | Fractal design 860w Ion | Massdrop HD 58x's | Fidelio x2HR | Edifier R1700 | Moddade Koss Kph30i | Fiio k5 pro | Mountain Everest Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Ser bra ut!
Jag vill rekommendera att du skaffar minnen som går i 3600 MHz och gärna CL16 timing för lite extra prestanda till din AMD processor.
Ofta kan man hitta 3200MHz minnen billigt som går att överklocka, har tyvärr inget tips några på rak arm.
Sök lite på dom minnen du valt just nu och se om någon överklockat dom så vet du vad dom är kapabla till!

16-17k

Skulle det där vara något kanske? Eller finns det någon tydlig flaskhals?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minkan44:

Osäker på Inet, verkar iaf okej på Komponentkollen. Har läst någonstans att B550 moderkort funkar fint med de nya Ryzen processorerna så det borde fungera, kanske kan kolla med Inets support?

Moderkortet är kanske inte uppdaterat för att stödja CPU:n när du packar upp det men det går att uppdatera själv via Bios Flashback utan en CPU monterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Moderkortet är kanske inte uppdaterat för att stödja CPU:n när du packar upp det men det går att uppdatera själv via Bios Flashback utan en CPU monterad.

Så om man vill slippa det (osäker på bios utöver att ändra boot orders osv) så kanske man ska köra på ett lite nyare moderkort än det jag länkade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runnster:

Så om man vill slippa det (osäker på bios utöver att ändra boot orders osv) så kanske man ska köra på ett lite nyare moderkort än det jag länkade?

Ja, men samtidigt så är det inte speciellt svårt att uppdatera det. Ladda ner på ett usb-minne, in i rätt port, trycka på en knapp och sen vänta: