Fungerar min förstärkare med dessa högtalare? (Yamaha RX-V479 och Klipsch RP-280F)

Permalänk
Medlem

Fungerar min förstärkare med dessa högtalare? (Yamaha RX-V479 och Klipsch RP-280F)

Hej.

Är inne på att köpa ett par Klipsch RP-280F, men är lite fundersam till om jag kommer behöva uppgradera förstärkaren eller inte. Har en Yamaha RX-V479 hemma som jag gärna återanvänder ifall det går, då jag är nöjd med funktionerna på den annars.

Högtalarna är ratade till 150W max, 8 ohm, men som jag förstått det ska dom vara ganska lättdrivna, så att komma upp till 150W på förstärkaren är inte så viktigt med dessa högtalare.
Men jag är osäker på om förstärkaren klarar av att driva 8 ohms-högtalare över huvud taget? I manualen på sida 119 står det följande:

Betyder det att dom europeiska modellerna av förstärkaren inte fungerar med högtalare på 8 ohm?

Sen har jag även hört att vissa säger att det kan skada spolarna på högtalarna om man har en för svag förstärkare som börjar "clippa". Finns det risk för att det kommer hända?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av morxy49:

Hej.

Är inne på att köpa ett par Klipsch RP-280F, men är lite fundersam till om jag kommer behöva uppgradera förstärkaren eller inte. Har en Yamaha RX-V479 hemma som jag gärna återanvänder ifall det går, då jag är nöjd med funktionerna på den annars.

Högtalarna är ratade till 150W max, 8 ohm, men som jag förstått det ska dom vara ganska lättdrivna, så att komma upp till 150W på förstärkaren är inte så viktigt med dessa högtalare.
Men jag är osäker på om förstärkaren klarar av att driva 8 ohms-högtalare över huvud taget? I manualen på sida 119 står det följande:
https://i.imgur.com/7Pxr2q4.png

Betyder det att dom europeiska modellerna av förstärkaren inte fungerar med högtalare på 8 ohm?

Sen har jag även hört att vissa säger att det kan skada spolarna på högtalarna om man har en för svag förstärkare som börjar "clippa". Finns det risk för att det kommer hända?

8 ohms högtalare är inte helt ovanliga, så jag skulle tro att det funkar. Man kan skada högtalarna om du försöker dra upp volymen så högt att förstärkaren inte orkar med. Kan hända av andra orsaker också. I lite bättre högtalare brukar det sitta skydd mot detta i form av någon form av automatsäkringar. Gissningsvis behöver du spela bra högt för att riskera det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Inga problem alls, du kommer dock tappa lite effekt.

Högtalarna kommer inte skadas, hade vart annorlunda om det var 4ohms-högtalare på en 8ohms amp.

edit med hänsyn till tidigare inlägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Actually_Jonas:

Inga problem alls, du kommer dock tappa lite effekt.

Högtalarna kommer inte skadas, hade vart annorlunda om det var 4ohms-högtalare på en 8ohms amp.

Skönt att höra. Du får jättegärna förklara varför du säger att det ska fungera så jag förstår ditt argument.
Om förstärkaren klarar av att driva 8 ohm, varför står det då som det gör i manualen? Och varför kan man ignorera det som står (enligt dig)?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Vill lägga till ytterligare en fråga av ren nyfikenhet; Någon som kan svara på varför det skiljer sig mellan US/Canada-modellerna vs dom övriga? Har det med 110v vs 220v att göra?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Skönt att höra. Du får jättegärna förklara varför du säger att det ska fungera så jag förstår ditt argument.
Om förstärkaren klarar av att driva 8 ohm, varför står det då som det gör i manualen? Och varför kan man ignorera det som står (enligt dig)?

Impedansen definierar ressistansen av växelström över frekvensbandet.
8ohm drar ca 25% lägre ström än 6ohm så det är inga problem alls.

Hade högtalarna dock varit 4ohm och ampen 8ohm hade det vart tvärt om och då kan högtalarna lätt "clippa" och ta stryk, även spolarna i högtalarelementen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morxy49:

Hej.

Är inne på att köpa ett par Klipsch RP-280F, men är lite fundersam till om jag kommer behöva uppgradera förstärkaren eller inte. Har en Yamaha RX-V479 hemma som jag gärna återanvänder ifall det går, då jag är nöjd med funktionerna på den annars.

Högtalarna är ratade till 150W max, 8 ohm, men som jag förstått det ska dom vara ganska lättdrivna, så att komma upp till 150W på förstärkaren är inte så viktigt med dessa högtalare.
Men jag är osäker på om förstärkaren klarar av att driva 8 ohms-högtalare över huvud taget? I manualen på sida 119 står det följande:
https://i.imgur.com/7Pxr2q4.png

Betyder det att dom europeiska modellerna av förstärkaren inte fungerar med högtalare på 8 ohm?

Sen har jag även hört att vissa säger att det kan skada spolarna på högtalarna om man har en för svag förstärkare som börjar "clippa". Finns det risk för att det kommer hända?

Högre impedans innebär att förstärkaren får en lättare last så länge det är inom rimliga gränser, en del förstärkare kan bli instabila om de inte känner någon last (vid väldigt/extremt hög impedans typ en elektrostathögtalare utan ingångstransformator)

En talspole kan inte klippa, förstärkaren kan klippa, talspolen kan bottna eller överhettas men klipp är när signalens vågform ändras för att förstärkaren når sin maximala spänning, då "klipps topparna av"

När förstärkaren klipper brukar det innebära att talspolen snabbt överhettas och går sönder pga att den slutar röra sig vilket i de allra flesta fall innebär att kylningen av den i det närmaste helt upphör.

Det är därför det för det mesta är enklare att förstöra en högtalare om man har en klen förstärkare som drivs till klipp. Många hör ofta inte att disten gradvis ökar utan fortsätter att spela starkt med klippande förstärkare och så går nått sönder (eller så ändrar nån tonkontrollerna eller är på loudnesskontrollen)

Har man däremot en för stor förstärkare bottnar oftast basen mekaniskt och det låter plötsligt fruktansvärt illa för det smäller verkligen i basarna (typ slå på trumma ljud) och då sänker man volymen och delarna håller ofta (men inte alltid)

Har du däremot perfekt matchade delar går både högtalare och förstärkare sönder samtidigt

Eller så har man nån typ av skyddssystem typ en högtalarprocessor, limiter eller kanske bara en enkelt effektmätare av nån sort så man i vart fall kan se att förstärkaren inte drivs i klipp. Finns väl inte på en hembioreceiver men Yamahas slutsteg har mätare, typ de röda staplarna på effektmätaren ("vu meter") som rör sig tex på en M70 (jag har ett sånt steg) De blinkar inte bara för att det är "snyggt" utan de fyller också en verklig funktion

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Högre impedans innebär att förstärkaren får en lättare last så länge det är inom rimliga gränser, en del förstärkare kan bli instabila om de inte känner någon last (vid väldigt/extremt hög impedans typ en elektrostathögtalare utan ingångstransformator)

En talspole kan inte klippa, förstärkaren kan klippa, talspolen kan bottna eller överhettas men klipp är när signalens vågform ändras för att förstärkaren når sin maximala spänning, då "klipps topparna av"
https://i.stack.imgur.com/sfKtD.gif
När förstärkaren klipper brukar det innebära att talspolen snabbt överhettas och går sönder pga att den slutar röra sig vilket i de allra flesta fall innebär att kylningen av den i det närmaste helt upphör.

Det är därför det för det mesta är enklare att förstöra en högtalare om man har en klen förstärkare som drivs till klipp. Många hör ofta inte att disten gradvis ökar utan fortsätter att spela starkt med klippande förstärkare och så går nått sönder (eller så ändrar nån tonkontrollerna eller är på loudnesskontrollen)

Har man däremot en för stor förstärkare bottnar oftast basen mekaniskt och det låter plötsligt fruktansvärt illa för det smäller verkligen i basarna (typ slå på trumma ljud) och då sänker man volymen och delarna håller ofta (men inte alltid)

Har du däremot perfekt matchade delar går både högtalare och förstärkare sönder samtidigt

Eller så har man nån typ av skyddssystem typ en högtalarprocessor, limiter eller kanske bara en enkelt effektmätare av nån sort så man i vart fall kan se att förstärkaren inte drivs i klipp. Finns väl inte på en hembioreceiver men Yamahas slutsteg har mätare, typ de röda staplarna på effektmätaren ("vu meter") som rör sig tex på en M70 (jag har ett sånt steg) De blinkar inte bara för att det är "snyggt" utan de fyller också en verklig funktion
https://www.youtube.com/watch?v=QfLocSfgpD0

Tack för ditt detaljerade svar!
Jag tolkar sammanfattningen av svaret lite som att det borde fungera så länge som man inte drar på volymen allt för högt, vilket jag inte tror ska behövas.
Som jag förstått det ska väl även de flesta förstärkare själva kunna känna av när clipping sker och kunna varna med någon lampa eller kanske även stänga av sig. Om just min förstärkare har det vet jag inte, men det vore ju en fördel.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morxy49:

Tack för ditt detaljerade svar!
Jag tolkar sammanfattningen av svaret lite som att det borde fungera så länge som man inte drar på volymen allt för högt, vilket jag inte tror ska behövas.
Som jag förstått det ska väl även de flesta förstärkare själva kunna känna av när clipping sker och kunna varna med någon lampa eller kanske även stänga av sig. Om just min förstärkare har det vet jag inte, men det vore ju en fördel.

Effektmätare/klippindikator är inte så ovanligt men jag tror inte just din har det men det står väl att läsa på fronten eller i manualen. Den lär däremot indikera om skyddskretsarna går till för troligen stängs ljudet av eller hela receivern och nån diod tänds/släcks eller byter färg om man nu inte skulle märka att ljudet tystnade (man kan ju ha flera förstärkare)
Men förstärkaren behöver inte stänga av sig för att den drivs till klipp för skyddskretsarna är för att skydda förstärkaren mot överlast och det brukarvara att den överhettar eller förväntas avge för hög ström, att den klipper är i sig inte farligt för förstärkaren utan det skadar högtalarna. Mer avancerade förstärkare kan ha skyddskretsar för högtalarna men det är ovanligt på annat än stora slutsteg.

Klipschen har tämligen hög verkningsgrad och jag skulle verkligen inte rekommendera dig att vara i närheten av dem om du behöver mer än ca 0.1 W i medeleffekt för ungefär där börjar det bli risk för hörselskador men i topparna kan det behövas mer effekt men du lär inte spela så förstärkaren klipper om du ska vara i samma rum som högtalarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mina högtalare som jag köpte 1994 har nu gett upp hoppet, så gott som... elementen är helt slut i dem iallafall.
Nåja, de där Klipscharna verkade väl kunna vara en värdig ersättare tror jag. Tyvärr är jag inte så förtjust i den färgen de valt på konerna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Exxovion:

Mina högtalare som jag köpte 1994 har nu gett upp hoppet, så gott som... elementen är helt slut i dem iallafall.
Nåja, de där Klipscharna verkade väl kunna vara en värdig ersättare tror jag. Tyvärr är jag inte så förtjust i den färgen de valt på konerna.

På vilket sätt har elementen gått sönder ? Har du skumkanter som torkat så brukar man kanta om dem, har du spelat sönder dem på riktigt bör du ta reda på varför och åtgärda problemet..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

På vilket sätt har elementen gått sönder ? Har du skumkanter som torkat så brukar man kanta om dem, har du spelat sönder dem på riktigt bör du ta reda på varför och åtgärda problemet..

Ja skumgummit är som fnöske, vilket är enkelt åtgärdat. Tyvärr är även konerna lite spruckna, på grund av materialutmattning.

Hade med mig elementen hos en verkstad här i stan som konstaterade att det går att kona om dem. Kostnaden för det arbetet tycker jag dock inte känns motiverad då det inte är några rariteter samtidigt som jag ändå tänkt byta dem sedan några år tillbaka. Blir bara aldrig av.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Exxovion:

Ja skumgummit är som fnöske, vilket är enkelt åtgärdat. Tyvärr är även konerna lite spruckna, på grund av materialutmattning.

Hade med mig elementen hos en verkstad här i stan som konstaterade att det går att kona om dem. Kostnaden för det arbetet tycker jag dock inte känns motiverad då det inte är några rariteter samtidigt som jag ändå tänkt byta dem sedan några år tillbaka. Blir bara aldrig av.

Det låter som om du inte bytt kanterna i tid, man ska aldrig någonsin spela med minsta skada av nån sort på en högtalare utan omedelbart sluta spela på dem och reparera för skadorna förvärras och i värsta fall skadar man även förstärkaren.
En omkoning är ju betydligt bökigare och dyrare och det finns inte heller delar till alla element.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som om du inte bytt kanterna i tid, man ska aldrig någonsin spela med minsta skada av nån sort på en högtalare utan omedelbart sluta spela på dem och reparera för skadorna förvärras och i värsta fall skadar man även förstärkaren.
En omkoning är ju betydligt bökigare och dyrare och det finns inte heller delar till alla element.

Jo man kanske skulle monterat bort högtalargallren någon gång för att inspektera skicket, men det hade jag aldrig tänkt på. Det var först när det hade börjat låta illa som jag tog bort dem och såg detta.

Permalänk
Medlem

Förlåt för att jag lånar tråden lite.. Men jag har lite funderingar. Jag har 2 dynavoice df8 högtalare som är 6 ohm.. På min 2 kanals förstärkare yamaha ax 892 då kan man välja mellan 4-8 ohm.. Så vilket ska man ha på? Fördelar och nackdelar? Mvh

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonkeN:

Förlåt för att jag lånar tråden lite.. Men jag har lite funderingar. Jag har 2 dynavoice df8 högtalare som är 6 ohm.. På min 2 kanals förstärkare yamaha ax 892 då kan man välja mellan 4-8 ohm.. Så vilket ska man ha på? Fördelar och nackdelar? Mvh

Kör dem på 4ohm.
Man skall alltid undvika att köra under den klassade resistansen.

Kör du på 8ohm är risken att du kör stäkaren varm och ljudet börjar kippa och kan således skada stärkare och högtalarna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MonkeN:

Förlåt för att jag lånar tråden lite.. Men jag har lite funderingar. Jag har 2 dynavoice df8 högtalare som är 6 ohm.. På min 2 kanals förstärkare yamaha ax 892 då kan man välja mellan 4-8 ohm.. Så vilket ska man ha på? Fördelar och nackdelar? Mvh

Jag hade läst manualen.

Högtalarnas impedans brukar variera beroende på frekvens om de inte har ett mycket påkostat (och dyrt) filter och det finns inte nån strikt standard för hur man anger nominell impedans. 4 Ohms last är svårare för slutsteget, antagligen så påverkar reglaget skyddskretsarna på nått sätt så jag tror inte det påverkar nått innan du pressar förstärkaren till max och det lär du sällan om någonsin göra. Ställer du reglaget i 4 ohm har du alltså troligen en mer aggressiv karaktär på skyddskretsarna och det kan ev göra att du får lite lägre toppeffekt om högtalarna har högre impedans, inget lär gå sönder lättare av att du har ställt in lägre lastimpedans så det är "säkert" på det sättet medans att ställa in för hög lättare borde kunna ge problem.
Jag tror det är liten skillnad för dig men manualen säger ju att du kan köra i "lägre position" så gör det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Äh jag slog till på ett par Klipsch RP-280F Premiere.

Dock uppstod ett annat problem... vilken surroundstärkare plus slutsteg ska man para ihop dem med? Låter Marantz MM7025 och NR1510 som en vettig kombo tro?

Permalänk
Medlem

Återkom gärna med en recension kring dessa högtalare. Är sjukt sugen på att klicka hem ett 280F-paket nästa gång det går ut på rea, men blir skrämd av alla som hävdar "speciellt ljud", "skärande diskant" etc.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Urken:

Återkom gärna med en recension kring dessa högtalare. Är sjukt sugen på att klicka hem ett 280F-paket nästa gång det går ut på rea, men blir skrämd av alla som hävdar "speciellt ljud", "skärande diskant" etc.

De använder horn i diskanten och horn ger en specifik hornkaraktär oavsett tillverkare just genom hornprincipen.
Horn påverkar även spridningen ganska mycket och det kan göra att fördelarna ibland överväger nackdelarna med "hornfärgnnigen".
Du bör alltså först undersöka om du gillar den tonala och dynamiska karaktären som horn innebär genom att lyssna på horn.
Gillar/accepterar du "hornljud" så kan du fortsätta lyssna på horn men om du inte gillar hornljud så spelar det ingen större roll vilka hornhögtalare du än provar för du kommer att "irritera dig" på hornljudet och det går inte att göra nått annat åt det än att inte använda horn.
Waveguide är en typ av horn som används för att kontrollera spridningen och de brukar inte ge nån direkt hornfärgning av ljudet så de brukar man inte vara för eller emot på samma sätt som "klassiska horn"
Det finns en anledning till att i princip alla äldre högtalare var av hornprincip (verkningsgrad) men att numera i princip ingen är horn utan det finns en liten mängd kvar och ofta är det rätt speciella konstruktioner som främst används med små rörförstärkare och ett litet fåtal andra modeller. Horn använd knappt till PA heller numera för annat än att kontrollera spridning, bashorn har i princip slutat användas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urken:

Återkom gärna med en recension kring dessa högtalare. Är sjukt sugen på att klicka hem ett 280F-paket nästa gång det går ut på rea, men blir skrämd av alla som hävdar "speciellt ljud", "skärande diskant" etc.

Finns ju ett antal positiva recensioner hos diverse hifi-sidor på nätet.

Jag själv kan inte säga något negativt om ljudet hos dessa. Speciellt inte med tanke på priset man fick betala för dem. 6990 kr är ändå ganska mycket pengar för ett par högtalare.

Mina tidigare högtalare köpte jag begagnade för 500 kr, men det var nästan 30 år sedan också.