Frågor om Apples bärbara M1-datorer?

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Yoshman:

Är inte lika bekväm med exakt vad de olika sakerna runt RAM betyder i MacOS som i Linux, men får ändå för mig att din dator egentligen riktigt bara har behov av ~4 GB.

Har hyfsat med saker igång på min, motsvarande för mig är ändå bara ~6,5 GB. Den använder >8GB, men rätt mycket är saker som rent krasst inte måste ligga i RAM utan är någon form av cache
https://i.imgur.com/dGd8C99.png

Visst är det så, för vardagligt bruk behöver datorn inte mycket mer än så, men när man börjar kasta fler tunga uppgifter på den blir behöver av virtuellt växlingsminne ett större problem. Om jag får för mig att redigera video samtidigt som jag har ett gäng flikar öppna i två webbläsare påverkar det totalprestanda.

Men, min gamla dator har DDR3-minne som behöver kommunicera med processorn vilket tillför latens. Hur mycket det integrerade och globala LPDDR4-minnet i M1-SoC:n påverkar det förhållandet vet jag inte än, kan absolut vara så att 8 GB integrerat globalt minne eliminerar mycket av denna problematik.

Jag vill dock framtidssäkra datorn. När jag köpte min Macbook Pro 13" med Haswell-processor 2014 var det dyrt att lägga in 16 GB i den, men jag är glad att jag gjorde det för det har fått den att kännas relativt snabb i 6,5 år. Nu är det mest Haswell-proppen som visar sin ålder när jag ska försöka redigera video (den kan, men med stor ansträngning och ljudnivå).

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loevet:

Nu har jag suttit och konfigurerat upp datormiljön i Macbook Pro M1, installerat nödvändig mjukvara, etc. Hittills har jag inte behövt installera tolkade Intel-versioner särskilt ofta, men applikationer som MS Word (har inte installerat M1-betan), Slack, Discord och Dropbox har fått köras via Rosetta 2.
https://i.pinimg.com/564x/3b/77/26/3b77262f5de2c5bf6859f456ec883eca.jpg

När detta skrivs har jag inte våldsamt många applikationer igång. Utöver Dropbox som arbetar i bakgrunden har jag Safari och Chrome igång med cirka 8-9 flikar vardera, Mail, Slack, Discord, Pixelmator Pro och Microsoft Word körandes. Nästan 7 av testexets 8 GB primärminne är uppätet, så om man tenderar att utsätta sin dator för tyngre arbete av något slag är 16 GB nog att rekommendera. Det här representerar väldigt lätt användning för min del, och 8 GB skulle absolut inte räcka i långa loppet. Så fort jag kommit igång med att använda datorn för vardagligt arbete lär jag överskrida den fysiska minnesmängden ganska snabbt, och gå över på växlingsminne.
https://i.pinimg.com/564x/7e/3e/86/7e3e863a25489d50b5b1379e6c69536b.jpg

Alltid intressant att höra hur folk tänker kring RAM.

Jag har aldrig haft problem med RAM-minne och har då som max haft 8 GB (MacBook Pro 13 sent 2012) och senast 4 GB (Toshiba Satellite Pro R50-B-140). Inte gjort så tunga grejer eller vad jag främst tror kanske kräver mer i RAM-minne, multitasking.

Folk på YouTube verkar ju redigera 4K utan problem vilket jag räknar som tungt för mig. Tror inte jag gör något tyngre. Händer att jag pillar lite med hemsidor ibland, annars sitter jag bara i webbläsaren, streamar YouTube/Netflix etc., mailar och chattar. Det är allt. Dock gör jag aldrig allt samtidigt.

Videoredigerar jag kan jag ha webbläsaren uppe samtidigt.
Pillar jag med hemsidor har jag kanske ett lokalt program (XAMPP) och webbläsare.
Skriver jag dokument kan jag ha webbläsare och kanske mail framme samtidigt.
Min webbläsare har sällan mer än 10 flikar, högst ovanligt i varje fall (svårt att överblicka för många flikar).

Kör ytterst sällan mer än en webbläsare åt gången, och gör jag det så sitter jag bara i dem eller ev. i dokument.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loevet:

Visst är det så, för vardagligt bruk behöver datorn inte mycket mer än så, men när man börjar kasta fler tunga uppgifter på den blir behöver av virtuellt växlingsminne ett större problem. Om jag får för mig att redigera video samtidigt som jag har ett gäng flikar öppna i två webbläsare påverkar det totalprestanda.

Men, min gamla dator har DDR3-minne som behöver kommunicera med processorn vilket tillför latens. Hur mycket det integrerade och globala LPDDR4-minnet i M1-SoC:n påverkar det förhållandet vet jag inte än, kan absolut vara så att 8 GB integrerat globalt minne eliminerar mycket av denna problematik.

Jag vill dock framtidssäkra datorn. När jag köpte min Macbook Pro 13" med Haswell-processor 2014 var det dyrt att lägga in 16 GB i den, men jag är glad att jag gjorde det för det har fått den att kännas relativt snabb i 6,5 år. Nu är det mest Haswell-proppen som visar sin ålder när jag ska försöka redigera video (den kan, men med stor ansträngning och ljudnivå).

När man kollar på YouTube känns det som att 8 GB i M1 inte är jämförbart med andra processorer. Från att alltid höra folk på YouTube uppmana andra att välja mer minne, så låter de nu väldigt tveksamma till att rekommendera mer (om man har en tight budget men ändå vill kunna videoredigera 4K smärtfritt).

Det får mig att tänka lite på iPhone och Android. Jag har haft Androids med mindre RAM-minne och de blir fruktansvärt tröga att använda, medan en iPhone med lika lite minne flyter på felfritt.

På grund av detta är jag alltid tveksam till att lyssna på alla, speciellt folk som inte ens använder Mac eller iPhone, rekommendera hårdvara. För det är uppenbart skillnad på hur Apple anpassar mjukvaran till specifik hårdvara.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av anon315148:

Alltid intressant att höra hur folk tänker kring RAM.

Jag har aldrig haft problem med RAM-minne och har då som max haft 8 GB (MacBook Pro 13 sent 2012) och senast 4 GB (Toshiba Satellite Pro R50-B-140). Inte gjort så tunga grejer eller vad jag främst tror kanske kräver mer i RAM-minne, multitasking.

Folk på YouTube verkar ju redigera 4K utan problem vilket jag räknar som tungt för mig. Tror inte jag gör något tyngre. Händer att jag pillar lite med hemsidor ibland, annars sitter jag bara i webbläsaren, streamar YouTube/Netflix etc., mailar och chattar. Det är allt. Dock gör jag aldrig allt samtidigt.

Videoredigerar jag kan jag ha webbläsaren uppe samtidigt.
Pillar jag med hemsidor har jag kanske ett lokalt program (XAMPP) och webbläsare.
Skriver jag dokument kan jag ha webbläsare och kanske mail framme samtidigt.
Min webbläsare har sällan mer än 10 flikar, högst ovanligt i varje fall (svårt att överblicka för många flikar).

Kör ytterst sällan mer än en webbläsare åt gången, och gör jag det så sitter jag bara i dem eller ev. i dokument.

Hur man använder datorn påverkar också hur mycket man upplever begränsningar med RAM. Jag har typiskt två webbläsare igång samtidigt, där vardera har minst 15-20 flikar öppna, oftast någonstans runt 30 flikar i den sekundära webbläsaren jag använder till research. När jag bara jobbar fungerar det även om minnesanvändningen kan kännas av ibland. Men det är när jag försöker redigera video och arbeta med de två webbläsarna som minnesbegränsningen gör sig påmind.

Men som jag var inne på tidigare vet jag inte hur det integrerade primärminnet i M1-SoC:n påverkar här. Att LPDDR4-minnet är globalt och är direkt åtkomligt för processorn minskar latensen i kommunikationen och presterar generellt sett bättre. Det i kombination med M1-prestandan kan säkert innebära att 8 GB skulle räcka till även för mig, är på tok för tidigt att säga något om det än. När jag arbetat ett par dagar med M1-datorn, med videoredigering inkluderat, kan jag åtminstone uttala mig om hur den generella upplevelsen är.

På jobbdatorn, en Dell XPS 13 från 2018, upplever jag också att prestanda kan lagga om jag försöker redigera tunga videoprojekt samtidigt som jag arbetar med webbläsare och bildbehandling. Spontant känns det inte som att M1-MBP:n kommer ha problem med det, men det får jag återkomma om.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loevet:

Hur man använder datorn påverkar också hur mycket man upplever begränsningar med RAM. Jag har typiskt två webbläsare igång samtidigt, där vardera har minst 15-20 flikar öppna, oftast någonstans runt 30 flikar i den sekundära webbläsaren jag använder till research. När jag bara jobbar fungerar det även om minnesanvändningen kan kännas av ibland. Men det är när jag försöker redigera video och arbeta med de två webbläsarna som minnesbegränsningen gör sig påmind.

Men som jag var inne på tidigare vet jag inte hur det integrerade primärminnet i M1-SoC:n påverkar här. Att LPDDR4-minnet är globalt och är direkt åtkomligt för processorn minskar latensen i kommunikationen och presterar generellt sett bättre. Det i kombination med M1-prestandan kan säkert innebära att 8 GB skulle räcka till även för mig, är på tok för tidigt att säga något om det än. När jag arbetat ett par dagar med M1-datorn, med videoredigering inkluderat, kan jag åtminstone uttala mig om hur den generella upplevelsen är.

På jobbdatorn, en Dell XPS 13 från 2018, upplever jag också att prestanda kan lagga om jag försöker redigera tunga videoprojekt samtidigt som jag arbetar med webbläsare och bildbehandling. Spontant känns det inte som att M1-MBP:n kommer ha problem med det, men det får jag återkomma om.

Så är det säkert. Jag blir alltid förvånad av att höra hur folk kan ha uppe så många flikar samtidigt. Det blir kaos i min hjärna innan det blir kaos i datorn.

Enda gången det blir onormalt många flikar för mig är när jag ska göra en research också, men detta sker alltid bara i en webbläsare. Då öppnar jag flera intressanta flikar och går sen igenom varje flik, oftast stänger jag direkt det som är ointressant. Dock vet jag inte hur många flikar det kan rör sig om men tvivlar starkt på att det är 30 stycken.

Visst har det hänt att jag har haft många bokmärken i samma mapp och öppnat alla samtidigt, då ser jag flikarna ladda. Fast det har ändå inte inneburit något problem för mig.

Förstår att du behöver testa själv för att veta hur det fungerar. Jag har bara lyssnat på YouTube än så länge, men där låter många övertygade om att 8 GB räcker för de flesta. Jag har faktiskt varit inställd på 16 GB men det var när jag skulle köpa Mac med Intel, nu är jag helt plötsligt väldigt tveksam till om jag verkligen behöver det.

Enda problemet jag har haft var när jag videoredigerade 1080p på MacBok Pro 13 (sent 2012). Inget var segt eller så, men jag avskydde när fläkten kickade igång (något den typ aldrig gjorde annars oavsett vad jag gjorde). Öppnade den senare och blåste rent den från damm, det gjorde väl skillnad men bestämde mig ändå för att sälja den.

Permalänk
Inaktiv

Kan tillägga att jag aldrig testar min datorer såsom vissa gör. Alltså kör Benchmarks eller ser hur minnet arbetar etc. Jag bara använder datorn och så länge allt flyter på så är jag nöjd. Med andra ord utgår jag bara ifrån min användarupplevelse och inga siffror.

När jag kollar på YouTube är jag ganska ointresserad av att höra folk rabbla Benchmarks utan jag föredrar de som istället demonstrerar hur de hantera olika uppgifter (i mitt fall videoredigering). För jag har lärt mig att bra poäng på Benchmarks inte nödvändigtvis behöver spegla hur bra en dator är på att videoredigera.

Exempelvis så får Ryzen 4000-serien bra poäng men vid videoredigering uppstår ändå problem kopplat till dålig optimering för programmen (dock skillnad på de som har Nvidia-grafik då Nvidia tydligen har mer kompatibilitet).

Jag bryr mig inte om hur bra något presterar i Benchmarks då det inte spelar någon roll för det jag ska göra. Oftast kanske dessa poäng spelar roll för de som spelar spel, men det är alltså inte mitt användningsområde. Kunde inte bry mig mindre om spel, inte heller på M1.

Permalänk
Medlem

Jag köpte själv en macbook pro till frun(och lite till prylnörden inom mig). Det första intrycket jag fått är att batteritiden är helt j*vla otrolig. Logic Pro X flyter som smör även då datorn endast har 8 gb. Detsamma kan sägas om adobe lightroom. Flyter lika bra som det gör på min pc utrustad med en 3900x och 64 gig ram.

Överlag nöjd, men hade klart önskat 16gb ram till den även om jag inte har någon nytta av det just nu. Synd bara att apple tar så hutlöst betalt för sina uppgraderingar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wasp:

Jag köpte själv en macbook pro till frun(och lite till prylnörden inom mig). Det första intrycket jag fått är att batteritiden är helt j*vla otrolig. Logic Pro X flyter som smör även då datorn endast har 8 gb. Detsamma kan sägas om adobe lightroom. Flyter lika bra som det gör på min pc utrustad med en 3900x och 64 gig ram.

Överlag nöjd, men hade klart önskat 16gb ram till den även om jag inte har någon nytta av det just nu. Synd bara att apple tar så hutlöst betalt för sina uppgraderingar

Jag tycker inte att det är så hutlöst om man ser till hur dom implementerat det. Det är inte att jämföra med lösa moduler och majoriteten klarar sig troligtvis galant på 8 gb. Ingen snäsig tillrättavisning, bara mina tankar kring priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244477:

Jag tycker inte att det är så hutlöst om man ser till hur dom implementerat det. Det är inte att jämföra med lösa moduler och majoriteten klarar sig troligtvis galant på 8 gb. Ingen snäsig tillrättavisning, bara mina tankar kring priset.

Om vi vänder på steken och jämnför att gå upp i lagringen så är också där priset helt hutlöst. Apple gör förstås detta för att kunna sälja grejerna till samma pris världen runt. Jag förstår varför men det tar fortfarande emot att betala såpass mycket extra för så lite hårdvara

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wasp:

Om vi vänder på steken och jämnför att gå upp i lagringen så är också där priset helt hutlöst. Apple gör förstås detta för att kunna sälja grejerna till samma pris världen runt. Jag förstår varför men det tar fortfarande emot att betala såpass mycket extra för så lite hårdvara

Ja det kostar mer men är väl ändå bland branschens snabbaste disk i det här formatet? Skriver med 2190 MB/s och läser 2675 MB/s.
Klart det blir dyrare än en standard Samsung Evo.
https://www.macrumors.com/2020/11/16/apple-silicon-macbook-ai...

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@wittwang upplever du fortfarande bekymmer med Chrome? Jag har kört M1-versionen sedan igår och har inte haft ett enda problem, den har snarast varit rasande snabb och stabil under mina timmar med den. Jag har förvisso inte mördat den med femtielva flikar som med min Intel-Mac, men med dussintalet har den inte protesterat en enda gång.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244477:

Ja det kostar mer men är väl ändå bland branschens snabbaste disk i det här formatet? Skriver med 2190 MB/s och läser 2675 MB/s.
Klart det blir dyrare än en standard Samsung Evo.
https://www.macrumors.com/2020/11/16/apple-silicon-macbook-ai...

Låter som en standard gen 4 SSD En 500GB modell av den sorten kostar 1400kr här i sverige. Om vi antar att en 250gb modell kostar 800kr (finns inte att tillgå) så tar alltså apple ut 2500kr för en prisskillnad om 600kr (för oss konsumenter, apple har troligtvis mycket lägre inköpspriser).

Så nej, det går inte att förklara. Men jag förstår återigen varför dom har så separerade priser för sina datorer, gör det lättare att sälja datorn "billigt" men samtidigt få ut ett premium från användare som väljer att specca sina maskiner dyrare.

Permalänk
Datavetare

Angående diskprestanda och prestanda i allmänhet, enda som egentligen kan säga är att Apple överdrev inte när de presenterade prestanda i M1, om något var det en sand-bag.

Ställer man senaste Intel MBP mot M1 MBP är den sådan brutal kross att det är svårt att förstå. Börja kolla 2:20 in i videon för tester.

Är inte bara att M1 är väsentligt snabbare, precis som många andra nämnt behöver inte ens MPB starta sin fläkt i majoriteten av fallen.

Ska bli spännande att se andrahandsvärdet på x86-baserade Mac:ar. Det har ju historisk legat riktigt högt, men givet att M1 totalt omdefinierar vad som är möjligt med datorer som MBP och MBA har jag lite svårt att se varför någon skulle vilja betala pengar för en x86-baserad Mac längre.

Just Final Cut Pro måste använda mer än bara CPUn, för hur förklarar man annars att en MacMini M1 exporterar video dubbelt så snabbt som en max:ad iMac 27"!

Bildbehandlingsprogram som Pixelmator Pro använder NPU-kretsen för att accelerera vissa algoritmer som använder sig av machine learning, dessa är också väsentligt snabbare på M1 än på tidigare x86-baserade Mac:ar.

Och då måste man komma ihåg att M1 är en instegs-krets, det är den långsammaste "Apple Silicon" krets vi någonsin lär se. Givet hur lite ström den drar under last finns inga tekniska hinder för Apple att slänga rejält många fler CPU-kärnor i M2, M1X eller vad kretsen för 16" MBP och iMac nu kommer heta. Och man kan bara spekulera vad som hamnar i MacPro...

Spekulationen har redan startat, bl.a. av Forbes, runt att Apples släpp av M1 lär sätta fart på Microsoft ARM64 satsning. Är övertygad att dessa spekulationer är helt korrekt, Intel/AMD måste rycka upp sig rejält för att jag överhuvudtaget ska ens överväga en x86-baserad bärbar i nuläget.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Yoshman:

Angående diskprestanda och prestanda i allmänhet, enda som egentligen kan säga är att Apple överdrev inte när de presenterade prestanda i M1, om något var det en sand-bag.

Ställer man senaste Intel MBP mot M1 MBP är den sådan brutal kross att det är svårt att förstå. Börja kolla 2:20 in i videon för tester.
https://www.youtube.com/watch?v=xNNTXd85VXo

Är inte bara att M1 är väsentligt snabbare, precis som många andra nämnt behöver inte ens MPB starta sin fläkt i majoriteten av fallen.

Ska bli spännande att se andrahandsvärdet på x86-baserade Mac:ar. Det har ju historisk legat riktigt högt, men givet att M1 totalt omdefinierar vad som är möjligt med datorer som MBP och MBA har jag lite svårt att se varför någon skulle vilja betala pengar för en x86-baserad Mac längre.

Just Final Cut Pro måste använda mer än bara CPUn, för hur förklarar man annars att en MacMini M1 exporterar video dubbelt så snabbt som en max:ad iMac 27"!

Bildbehandlingsprogram som Pixelmator Pro använder NPU-kretsen för att accelerera vissa algoritmer som använder sig av machine learning, dessa är också väsentligt snabbare på M1 än på tidigare x86-baserade Mac:ar.

Och då måste man komma ihåg att M1 är en instegs-krets, det är den långsammaste "Apple Silicon" krets vi någonsin lär se. Givet hur lite ström den drar under last finns inga tekniska hinder för Apple att slänga rejält många fler CPU-kärnor i M2, M1X eller vad kretsen för 16" MBP och iMac nu kommer heta. Och man kan bara spekulera vad som hamnar i MacPro...

Spekulationen har redan startat, bl.a. av Forbes, runt att Apples släpp av M1 lär sätta fart på Microsoft ARM64 satsning. Är övertygad att dessa spekulationer är helt korrekt, Intel/AMD måste rycka upp sig rejält för att jag överhuvudtaget ska ens överväga en x86-baserad bärbar i nuläget.

Under min introduktion till M1-datorerna med Apple berättade de att även Photoshop-betan använder en kombination av CPU, GPU och NPU för att accelerera flera funktioner. Just i Photoshop lär inte första implementationen utnyttja den fulla kapaciteten i M1-acceleratorerna men det kommer ändå vara bättre än vad du kan uppnå med en Intel-CPU+iGPU, och M2 i kombination med utvecklare som lärt sig utnyttja acceleratorerna bättre lär ju göra situationen än jobbigare för Intel.

När jag ställde frågor om klockfrekvenser och liknande bedyrade de flera gånger att de utformar kretsarna efter produkten, och specifikationerna är i sig oväsentliga. En Mac Pro där de alltså utformar SoC:n efter produkten skulle med andra ord kunna få en rejält specialutformad SoC med en stor mängd prestandakärnor, och ett fåtal Icestorm-varianter. Detsamma gäller ju GPU-delen. Jag är mer uppspelt över möjligheterna här än jag varit i tekniksammanhang på väldigt många år

Jag tror också att detta ökar takten för Microsofts ARM64-satsning, och det gagnas vi alla av!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Verkar som att 8GB RAM räcker väldigt långt, så länge man inte arbetar med 8K videoredigering. https://www.youtube.com/watch?v=PP1_4wek4nI

Permalänk

@yoshman dra igång en Ubuntu VM och installera Docker så blir din brevpress lite användbar

https://forums.macrumors.com/threads/ubuntu-linux-virtualized...

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Datavetare
Skrivet av flyingls7:

@yoshman dra igång en Ubuntu VM och installera Docker så blir din brevpress lite användbar

https://forums.macrumors.com/threads/ubuntu-linux-virtualized...

Det är ett steg på väg... Men man kommer inte så långt då den där PoC kan köra en färdig image + dess associerade initrd disk + eventuell RAM-disk man stoppar dit. Finns inget sätt att skapa en disk-image, men givet hur långt man kommer lär det inte vara långt borta innan Parallells och/eller VMWare har något

Klicka för mer information
Visa mer

Så fortfarande brevpress / väldigt trevlig terminalemulator

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av loevet:

@wittwang upplever du fortfarande bekymmer med Chrome? Jag har kört M1-versionen sedan igår och har inte haft ett enda problem, den har snarast varit rasande snabb och stabil under mina timmar med den. Jag har förvisso inte mördat den med femtielva flikar som med min Intel-Mac, men med dussintalet har den inte protesterat en enda gång.

Installerade precis om M1-versionen och allt ser ut att fungera som det bör nu! Dessutom tycker jag att upplevelsen är något (men märkbart) rappare än Intel-ditot, i alla fall när jag skriver och exempelvis laddar in Youtube-startsidans alla miniatyrbilder. Safari är kanske snäppet snabbare, men det kan lika gärna vara animationerna som lurars där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

<klipp>
Är inte bara att M1 är väsentligt snabbare, precis som många andra nämnt behöver inte ens MPB starta sin fläkt i majoriteten av fallen.

Ska bli spännande att se andrahandsvärdet på x86-baserade Mac:ar. Det har ju historisk legat riktigt högt, men givet att M1 totalt omdefinierar vad som är möjligt med datorer som MBP och MBA har jag lite svårt att se varför någon skulle vilja betala pengar för en x86-baserad Mac längre.
<klopp>

Ja, skamlös som jag är hoppas jag på rejält prisfall även på 15" intel-Macbook framöver, då just jag skulle ha användning för en sådan. Det tar lite tid innan sånt här sjunker in, men man ser redan på exempelvis Tradera att äldre Macbook Air och MBP 13" börjar bli svårsålda, förståeligt nog.

Vi som är lite äldre minns, även om jag inte har koll på exakta priser på just Tradera, att PPC-macar givetvis störtdök när intel dual core imac och intel dual core Macbook Pro lanserades. Vem ville ha en imac med G5 eller en MBP med _G4_ då liksom? De var ju totalt mosade. Tog 6 månader för Apple att rensa sortimentet, sedan var det intel som gällde.

Tror jag nämnt det i tråden tidigare, vi har en MBP G4 från 2003, kostade då hur mycket som helst, maxutrustad, 3 år senare när Apple lanserade intel-macar var den inte värd att byta batteri på, typ, även om den med konstgjord andning hängde med till 2008 som surf/Word-dator och sedan levt livet som pensionär i nån bokhylla häromkring. Används typ till att spela Snood PPC på när nostalgin faller över min bättre hälft.

Spännande tider. Även om jag inte ser för mig att köpa en Apple med M1-processor så hoppas jag ju att om ett par år kanske kunna köpa en Mac Mini eller liknande med M2, M3, D2, eller vad de kan heta, som ger mig allt jag behöver, inklusive någon form av miljö för Windows.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Datavetare

The Verge har en artikel om MBP/MBA, ännu ett exempel på just hur out-of-this-world M1 är. I detta fall kompilering

M1 hänger inte bara med en max:ad Intel baserad 16" MBP, vi prata alltså om en 8C/16T Intel CPU som var bland det bästa man kunde stoppa i en laptop för ett par månader sedan, som blir mosad av M1.

Vänta själv med just detta

"The conversation has flipped instantly: it’s no longer “why would you take a gamble on Apple’s new, unproven processor” but “how will competitors like Intel, AMD, and Qualcomm respond?”"

Intel och AMD bör fundera på ett svar rätt snabbt, för finns ju ingen hård teknisk anledning varför Arm+Microsoft+någon inte kan skapa liknande krets för Windows. Rätt säker att det är en envägs-ventil, de som gör hoppet till ARM64 på bärbara lär Intel/AMD aldrig få tillbaka. Deras huvudmål på kort sikt lär vara att hålla kvar folk, frågan är hur de kan svara på något långsiktigt hållbart sätt.

På vissa sätt känns Intels Alder Lake lite som x86 versionen av M1, kan mycket väl vara så att Intel försökt locka kvar Apple med den. Men är det ens i närhet tillräckligt bra för att visa att x86 ändå kan vara relevant framåt? Ryktet säger att stora kärnan i Alder Lake, Golden Cove, ska ha ~50 % högre IPC än Skylake. Det lägger den ändå en bra bit efter Firestorm (det utför dubbelt så mycket per cykel jämfört med Skylake), når inte ens upp till Cortex X1 (den ska ligga ~60 % högre än Skylake) men det är ett klart fall framåt och Intel lär kunna klocka sin krets högre (vilket i praktiken garanterar klart sämre perf/W än M1, men man kan i alla fall bli relevant sett till prestanda igen).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

The Verge har en artikel om MBP/MBA, ännu ett exempel på just hur out-of-this-world M1 är. I detta fall kompilering
https://i.imgur.com/UduDGSG.png

M1 hänger inte bara med en max:ad Intel baserad 16" MBP, vi prata alltså om en 8C/16T Intel CPU som var bland det bästa man kunde stoppa i en laptop för ett par månader sedan, som blir mosad av M1.

Vänta själv med just detta

"The conversation has flipped instantly: it’s no longer “why would you take a gamble on Apple’s new, unproven processor” but “how will competitors like Intel, AMD, and Qualcomm respond?”"

Intel och AMD bör fundera på ett svar rätt snabbt, för finns ju ingen hård teknisk anledning varför Arm+Microsoft+någon inte kan skapa liknande krets för Windows. Rätt säker att det är en envägs-ventil, de som gör hoppet till ARM64 på bärbara lär Intel/AMD aldrig få tillbaka. Deras huvudmål på kort sikt lär vara att hålla kvar folk, frågan är hur de kan svara på något långsiktigt hållbart sätt.

På vissa sätt känns Intels Alder Lake lite som x86 versionen av M1, kan mycket väl vara så att Intel försökt locka kvar Apple med den. Men är det ens i närhet tillräckligt bra för att visa att x86 ändå kan vara relevant framåt? Ryktet säger att stora kärnan i Alder Lake, Golden Cove, ska ha ~50 % högre IPC än Skylake. Det lägger den ändå en bra bit efter Firestorm (det utför dubbelt så mycket per cykel jämfört med Skylake), når inte ens upp till Cortex X1 (den ska ligga ~60 % högre än Skylake) men det är ett klart fall framåt och Intel lär kunna klocka sin krets högre (vilket i praktiken garanterar klart sämre perf/W än M1, men man kan i alla fall bli relevant sett till prestanda igen).

Framförallt när man pratar prestanda över tid begränsas ju saker av energibudget och sådant, framförallt i en laptop som går på batteri. x86 har ju inte ens en liten chans där, även om de kan bråka om max prestanda i många avseenden...

Jag är mest förvånad att de inte har något bättre att komma med redan nu. Vi har ju alla sett iPhones framfart som prestandamonster, det kan inte ha undgått dem? Kanske helt enkelt inte går att göra de ändringar som behövs pga legacy?

Dock är det nog inte populärt att prata om ARM64 på dessa bolag, det var väl Kellers hjärtefråga som blev kapad vid fotknölarna...

Detta är som du sagt förr den mest spännande ändringen på datormarknaden sedan IBM ursprungligen valde x86 till deras PC när dinosaurierna vandrade på jorden...

Permalänk
Datavetare

Kanske finns en förklaring till hur Apple M1 till och med kan emulera x86_64 snabbare än i princip alla existerande Intel-baserade bärbara Mac:ar.

En sak som är väldigt komplicerat att hantera på ett effektivt sätt om man översätter x86_64 assembler till ARM64, vilket i grunden är vad Rosetta 2 gör, är hur dessa två CPU-arkitekturer hanterar minneskonsistens. D.v.s. om en viss CPU-kärna skriver till minnesadress A, B och C (i den ordningen) vilka garantier ges då om läsning A och B om en annan kärna ser nya värde vid läsning på C (d.v.s. vilka garantier ges om A och B läses efter att man läst C)?

ARM64 möjliggör långt mer potentiell parallellism i sådana fall. Fast att bara översätta alla minnesaccesser i x86_64 med ARM64 + explicita barriärer är lite som att stoppa in Spectre plåster överallt, det skulle totalt döda prestanda i minnesintensiva applikation då det dödar nästan all form av spekulativ kröning. Tänk om lade in explicit HW-stöd just för minnesoperationer!!!

Och där verkar svaret ligga: M1 har två minneskonsistensmodeller. Den kör den normala ARM64 baserade i alla program utom de som körs via Rosetta 2, i dessa kör man fortfarande ARM64 kod som översatts från x86_64 men med en minnesmodell för alla load/store operationer som är x86 kompatibel. Det minskar fortfarande prestanda, men nu kan ändå CPUn spekulera på samma nivå som en "riktig" x86 CPU. Att kunna spekulera är kritiskt för Firestorm, är helt omöjligt att på något vettigt sätt utnyttja en 8-wide design utan SMT med mindre än att ha en brutalt "out-of-order" fönster. AnandTech mätningar pekar mot att Firestore har ungefär dubbelt så stort out-of-order fönster än Willow Code, vilken i sin tur har rejält mycket större sådan fönster än Zen3 och Cortex X1 (som ligger på liknande nivå).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Och där verkar svaret ligga: M1 har två minneskonsistensmodeller. Den kör den normala ARM64 baserade i alla program utom de som körs via Rosetta 2, i dessa kör man fortfarande ARM64 kod som översatts från x86_64 men med en minnesmodell för alla load/store operationer som är x86 kompatibel. Det minskar fortfarande prestanda, men nu kan ändå CPUn spekulera på samma nivå som en "riktig" x86 CPU. Att kunna spekulera är kritiskt för Firestorm, är helt omöjligt att på något vettigt sätt utnyttja en 8-wide design utan SMT med mindre än att ha en brutalt "out-of-order" fönster. AnandTech mätningar pekar mot att Firestore har ungefär dubbelt så stort out-of-order fönster än Willow Code, vilken i sin tur har rejält mycket större sådan fönster än Zen3 och Cortex X1 (som ligger på liknande nivå).

Menar du att Apple alltså har lagt in hårdvarustöd för den alternativa minnesmodellen enbart för att kunna exekvera översatt x86_64 med högre prestanda?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Hur väl funkar det att vitrualisera Windows applikationer jämfört med tidigare Macs, med Intel CPU?
Hur väl funkar tex, vitrual desktop? ParralleDesktop? Wine?

Permalänk
Medlem

8GB vs 16GB stresstest

Video om 8GB vs 16GB ram på M1 Pro där maskinerna stresstestas ordentligt:
https://www.youtube.com/watch?v=h487I_5xOZU

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alu:

Video om 8GB vs 16GB ram på M1 Pro där maskinerna stresstestas ordentligt:
https://www.youtube.com/watch?v=h487I_5xOZU

Skulle precis posta denna som fortsättning på mitt förra inlägg! Känns som man verkligen måste aktivt försöka pusha den för att 8 GB ska vara ett problem. För den professionella användaren är väl 16 GB+ en självklarhet ändå, men för hemmabruk och eventuell video/bildredigering, musikproduktion etc på hobbynivå så verkar 8 GB räcka bra. Sen verkar inte argumentet med att bespara SSDn från swap hålla då det görs mycket på 16 GB också trots ledigt RAM.

Personligen känns instegsmodellen för MacBook Air allt mer lockande, så fort virtualisering och Docker fått lite mer klarhet. Känns mer rimligt att spara 2500 kr och sen kanske uppgradera lite tidigare i framtiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrNubcake:

Skulle precis posta denna som fortsättning på mitt förra inlägg! Känns som man verkligen måste aktivt försöka pusha den för att 8 GB ska vara ett problem. För den professionella användaren är väl 16 GB+ en självklarhet ändå, men för hemmabruk och eventuell video/bildredigering, musikproduktion etc på hobbynivå så verkar 8 GB räcka bra. Sen verkar inte argumentet med att bespara SSDn från swap hålla då det görs mycket på 16 GB också trots ledigt RAM.

Personligen känns instegsmodellen för MacBook Air allt mer lockande, så fort virtualisering och Docker fått lite mer klarhet. Känns mer rimligt att spara 2500 kr och sen kanske uppgradera lite tidigare i framtiden.

Vilken tur att jag gick in och läste här. Började se dessa videor som avrådde från 8 GB p.g.a. SSD swap. Har man råd kan man givetvis välja 16 GB RAM men för mig vore det att spräcka min budget. Jag vill video-/bildredigera men är precis som du skriver en amatör. Mest oroat mig för 4K videoredigering. Hade svårt för att köpa en Mac när iPad var bättre (samtidigt som jag inte ville ha en iPad).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alu:

Video om 8GB vs 16GB ram på M1 Pro där maskinerna stresstestas ordentligt:
https://www.youtube.com/watch?v=h487I_5xOZU

Såg också just denna. Tror verkligen inte jag kommer ha problem med 8 GB modellen. Sällan jag gör ens hälften av vad han gör där samtidigt, men även om jag skulle göra det så är det ju inte som att 8 GB modellen fryser fast och dör eller nåt, den exporterar bara lite segare tills han stänger något.
Har ju klarat mig bra med 8 som jag hade i min Intel modell så borde ju gå galant med M1.

Får nog min Air imorgon med 8 GB RAM och 512 GB SSD. Ser framemot det

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Thomas:

Menar du att Apple alltså har lagt in hårdvarustöd för den alternativa minnesmodellen enbart för att kunna exekvera översatt x86_64 med högre prestanda?

Har inga bevis eller tester som visar att det är så, men det är spekulationer i bl.a. Apple Insider forum. Inget jag läser, hittade dit då jag hörde det nämnas på en YouTube-video om M1.

I någon mening känns det ändå rimligt. Att köra x86_64 instruktioner måste vara en minfält av patent, minneskonsistensmodellel är däremot välkänd och inte unik för x86 då bl.a. SPARC använder (använde, SPARC lär vara dött numera). Modellen kallas Total-Store-Ordering, studeras på vissa universitet då den är rätt lätt att greppa för en människa.

Det som borde göra TSO hyfsat lätt att implementera med ARMv8.x är att en av de riktigt vanliga användarfallen i handrullade prestandakritiska x86 synkroniseringar är detta:

CPU-tråd #1 utför detta

En eller flera "vanliga" minnesoperationer, följd av en "vanlig" minnesoperation M som man bara ger en s.k. "kompilatorbarriär", det är en barriär som inte generar någon x86-instruktion utan det säkerställer bara att kompilatorn inte flyttar instruktionen för skrivningen av L före skrivning av någon av de andra "vanliga" minnesoperationerna.

TSO (och därmed x86) garanterar då att om CPU-tråd #2 läser det nya värdet på M kommer den också läsa det nya värdet på alla andra "vanliga" minnesoperationer vars load-instruktion kommer efter läsning av M i instruktionströmmen. Notera att CPU kan göra massor med spekulation, men TSO förhindrar x86 att ändra ordning på just minnesoperationerna trots att de är "vanliga" och inte atomära eller har någon form av explicit synkronisering.

På ARM64 räcker det inte alls, kör man "normala" minnesoperationer är CPUn i praktiken helt fri att skyffla runt saker helt efter eget huvud. Någon form av explicit synkronisering måste till om man ska ha någon form av garanti. ARMv8 lade till en speciell form av load/store som är en väldigt bra match just för fallet beskrivet ovan.

Finns andra skillnader också. På x86 är alla atomära instruktioner globalt synkroniserande (d.v.s. svindyra), på ARM64 är det just bara vad de utger sig för att vara: atomär skrivning på A är atomär m.a.p. minnescell A, den säger inget om ordningen relativ andra minnesskrivningar oavsett om de är "vanliga" eller atomära -> en rad optimeringar är möjliga.

Men just det fallet är trivialt att emulera: varje atomär x86-instruktion blir helt enkelt en atomär ARM64 instruktion + explicit minnesbarriär. Så behövs ingen special HW för det fallet.

Edit: har fått ge upp lite på "all native ARM64", kör VPN-lösningar till jobbet och AWS och de finns bara för x86_64 än. Positiva är att det fungerar helt transparent! Enda sättet att se att man kör x86 är att kolla activity monitor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

(använde, SPARC lär vara dött numera).

Sidospår men... Sparc är inte dött än, men utvecklingen drivs av Fujitsu numer:
https://www.fujitsu.com/global/products/computing/servers/uni...

Fujitsu hade ju sen länge sin egen variant Sparc64 som blev bättre än vad Sun/Oracle lyckades ta fram.

Visa signatur

Dator: Mac