Internet-uppkoppling ifrån router till telefon, sen via telefon till dator wifi / usb

Permalänk
Medlem

Internet-uppkoppling ifrån router till telefon, sen via telefon till dator wifi / usb

Hejsan

(Ni får ursäkta att jag inte kan fackspråket ang detta)

Som ett sk "tekniskt experiment" skulle jag vilja veta =

- Ifall du har en modern android med noll GB i surf. Dvs det finns inte nån kbit kvar i telefonenn för surf så du kan inte surfa med mobilens gb.

- Sen har du en router i samma rum med xxx GB utrymme i surf.

Nu vill jag göra en "specialare" så jag kopplar routerns internetuppkoppling till min mobil vilket är ju fullt möjligt (kanske via wifi), men jag vill sen "parkoppla - seriekoppla" mobilens internetuppkoppling (ifrån routern) till min PC så jag surfar på min PC genom mobilen?

Hoppas det där vart begripligt?

Poängen är att mobilens namn (nätverksuppkoppling ska dyka upp i listan då) på dataskärmen, och att jag ska kunna koppla upp mig på mobilen i den listan fast telefonen har ju noll GB internt sparat. Och all utgående datasurf-trafik registeras precis som jag skulle surfa med mobilens specifikationer och ip nummer etc kännetecken, istället för routerns egenskaper

Är det möjligt ? Och ifall det är möjligt, är det bökigt att få till ?
Och hur gör man isf ?

Såklart, menyers namn, system och funktioner skiljer ju sig åt emellan telefonmärken som innebär samma sak eller att det inte finns på vissa modeller och likaså för routrar, men generellt, hur ställer man in det, om det går ?

Mvh K

Vill ni ha titlen på tfn-en eller routern så visst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneon:

Är det möjligt ? Och ifall det är möjligt, är det bökigt att få till ?
Och hur gör man isf ?

Såg på min telefon att den har en funktion som heter Wi-Fi bridge (fanns under Settings -> Wireless & networks -> Tethering & portable hotspot) vilket vad jag förstod av förklaringen om detta innebär att den delar ut sitt Wi-Fi till andra enheter, så möjligt är det säkert men det beror förmodligen på vad man har för telefon då det inte alls är säkert att alla har den funktionen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Såg på min telefon att den har en funktion som heter Wi-Fi bridge (fanns under Settings -> Wireless & networks -> Tethering & portable hotspot) vilket vad jag förstod av förklaringen om detta innebär att den delar ut sitt Wi-Fi till andra enheter, så möjligt är det säkert men det beror förmodligen på vad man har för telefon då det inte alls är säkert att alla har den funktionen.

Hotspot / nätdelning / internetdelning i mitt fall via wifi / bluetooth / usb etc

"internet connect mobile phone too pc with wifi"

Risken är iaf överhängande att jag måste ändra nåt i datorn (nätverket) genom att koppla min telefon först till datorn via usb /delning eller bluetooth och skriva in nåt å spara, ev tanka ner nån speciell extern app i telefonen och PCn. Kanske tom ändra i router inställningar ? Tror att det defiintivt funkar men sen finns det lättare och svårare metoder, där dom lättare kan man inte alls använda i mitt fall, det är därför jag är här, ni är ju experterna

https://www.vpnuniversity.com/tutorial/how-to-share-unlimited...

Tyvärr kommer jag inte långt med din hjälp och har inget som heter "wifi bridge"
Så jag vet inte hur jag ska göra

Mobilen är iaf en Redmi 7A , sen windows 10

Man kan kanske säga att det ska funka som en "wifi repeter" kanske? fast på nära håll, men där det ska synas som jag bara surfar med mobilens hela ip adress för dom som vill och kan kolla upp det vem som surfar, såklart surfar jag via routern och har noll GB på telefonen som sagt, men det är telefonen som är "hotspot" alltså PCns internetuppkoppling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneon:

Hotspot / nätdelning / internetdelning i mitt fall via wifi / bluetooth / usb etc

"internet connect mobile phone too pc with wifi"

Tyvärr kommer jag inte långt med din hjälp och har inget som heter "wifi bridge"
Så jag vet inte hur jag ska göra

För att det ska fungera så måste datorn ha Wi-Fi och har den det så behövs inget annat, utan man kopplar upp telefonen mot routern, aktiverar Wi-Fi delning på den och kopplar upp datorn mot telefonen som nu har blivit en Hotspot som datorn's Wi-Fi kan se precis som alla andra trådlösa nätverk.

Sen om det fungerar som du vill med att det är telefonen's nätverk som syns utåt från datorn kan jag inte svara på.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

För att det ska fungera så måste datorn ha Wi-Fi och har den det så behövs inget annat, utan man kopplar upp telefonen mot routern, aktiverar Wi-Fi delning på den och kopplar upp datorn mot telefonen som nu har blivit en Hotspot som datorn's Wi-Fi kan se precis som alla andra trådlösa nätverk.

Sen om det fungerar som du vill med att det är telefonen's nätverk som syns utåt från datorn kan jag inte svara på.

Nä, så fungerar det inte alls, så enkelt som du utger det att vara.
Antingen missförstår du frågan eller missar nåt

Jag får börja om..

Tele 2 routern har tonvis med GB, nu vill jag surfa med mobilen som har 0 GB.
Jag slår på wifi på telefonen så var den saken löst (kanske finns andra sätt ochså)
Nu kan jag surfa som jag vill med mobilen som man gör på internet cafe eller bussen, genom att koppla upp sig på deras nätverk trådlöst router med eller rutan lösenord.

Men den tredje parten, länken är till PCn. Det funkar så på min telefon kan man inte samköra wifi och internetdelning samtidigt.
Wifi släcks då ner automatiskt. Såklart finns wifi på och av knapp för pcn.

För att illusterar detta i ett schema så :

Router (100 GB) - telefon (0 GB) men surfar nu på telefonen via routern wifi - Vill dela internetanslutningen via Redmi till laptopen (inte routern) - det går inte, jag kopplar upp mig på redmi och det finns ingen GB (inget internet), kopplar jag upp mig till routern finns såklart GB

Internetdelning från Redmi mobilen fungerar endast i nuläget ifall jag har GB kvar på min telefon lagrat och som inte fås ifrån en extern källa, sen var ju önske målet ochså om jag kunde få mobilens ip adress komplett till PCn och inte routerns..

Jag har mailat Xiomi support inkl tele 2 ang inställningar i mobil och router och ska ringa dom så småningom. Tror denna fråga är för komplex i detta forum. Tror man måste ställa in många saker och säkerhetsprotokoll som måste ändras i både telefon, router och laptop.. såklart ska man lätt kunna ändra tillbaka sen till "normalläget"

Måste nog lägga till nätverk i mobilen, eller datorn för wifi.. men vad ska jag skriva där ? SSID

Permalänk
Medlem

Man kan säga att mobilen suger GB ifrån routern, men den delar inte ut GB till andra enheter runt om som hotspot, kvittar om du har på wifi, blue tooth, usb kabel till 3e enheten påslagen, laptopen (även med påslagen wifi, blutetooth och internet delning på telefonen), du får ingen internetuppkoppling ifrån mobilen - Redmi alls.. Utan laptopen kan bara ansluta till routern

Permalänk
Medlem

Om du skulle lyckas koppla upp som du vill Internet -> Router -> Mobil -> Dator så kommer trafiken ALLTID flöda den vägen.
Mobilen kommer ta sitt IP från routern när du ansluter till den, det är ofrånkomligt.
En abrovink som kanske kan fungera är att köra en VPN tjänst som Nord VPN, TOR e.dyl från mobilen, men om det skulle uppfylla dina krav kan du lika gärna hoppa över mobilen och köra VPN direkt på datorn.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneon:

Poängen är att mobilens namn (nätverksuppkoppling ska dyka upp i listan då) på dataskärmen, och att jag ska kunna koppla upp mig på mobilen i den listan fast telefonen har ju noll GB internt sparat. Och all utgående datasurf-trafik registeras precis som jag skulle surfa med mobilens specifikationer och ip nummer etc kännetecken, istället för routerns egenskaper

Som jag förstår det du skriver så kommer ...
det aldrig att fungera som du beskriver.

Om du inte har surf på mobilen utan ansluter dig till en router som har internet åtkomst så är det routerns IP som kommer att visas ut på internet.

Sedan spelar det ingen roll om du kopplar på en dator till (bakom) telefonen.

Om din router är en 4G router så skulle du kunna flytta SIM kortet från den till din telefon, då kan du surfa med telefonen - men det kommer ändå att vara "routerns uppkopplings IP" som kommer att synas på internet - i detta fallet så syns din telefons namn ute på internet.

Även om du bryggar mellan routern - telefonen - datorn så kommer routerns IP att synas ute på internet.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Rekordmedlem

Ska det vara trådlöst behöver du köra en wifi repeater app i telefonen, varför man i ditt fall skulle vilja göra det är ur ett tekniskt perspektiv underligt men det går om du vill, du får naturligtvis halverad bandbredd och dubblerad latens jämfört med att koppla datorn direkt mot accesspunkten.
En del telefoner kan även dela ut internet via blåtand och usb men då kröäver det ju att datorn kan hantera blåtandsanslutning för nätverket och för usb kan det behövas passande kablage för det är inte säkert att en vanlig usbkabel klara det utan det kan behövas usb otg.
Men en repater app lär funka att göra om telefonen till repeater om man verkligen vill det.
Har ingen förståelse för varför i ditt fall men sök bara så hittar du appar som löser det typ
https://play.google.com/store/apps/details?id=vn.wifi.repeate...
Tethering är alltså inte det du behöver utan repeater om du ska ansluta via wifi via telefionen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack, Jo får läsa igenom era svar nogare lite senare .. och ev frågor på det

På min telefon, Redmi som sagt, så är det standard app jag la till i programvaran som heter "närdelning" som verkar funka via bluetooth. Så jag gick in på laptopens bluetooth inställningar och började söka efter enheter .. och det dök då upp nån väldigt lång siffer och bokstavs enhet (som sen får en telefonlur-symbol) .. Sen ska man alltså parkoppla dessa och då dyker det upp nån kod på PCn som ska överensstämma med telefonens kod.. När det är gjort genom att trycka okej finns en ny enhet ansluten. Så jag tänkte att jag då måste skynda mig att kolla i nätverkslistan och nåt nytt hade dykt upp med 5-6 versaler som titel och snabbt dök det upp en notering "parkoppling" som försvann efter 1 sekund.. inkl att anslutningen ochså försvann när jag råkade rulla ner nätverksmenyn igen och upp igen..

Ivf krävde den ett lösen ord? Vilket lösenord antas det vara ? Är det tele 2 routerns lösenord pwd eller annat ?

Jag kanske är iaf inne på rätt metod här att parkoppla / ( brygga som nån skrev ) min internet anslutning via min telefon istället för routern men ivf verkar det svårt att dölja ip adressen ifrån routern... förutom då via VPN proxy.. dvs fejkad ip adress

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kenneon:

Tack, Jo får läsa igenom era svar nogare lite senare .. och ev frågor på det

På min telefon, Redmi som sagt, så är det standard app jag la till i programvaran som heter "närdelning" som verkar funka via bluetooth. Så jag gick in på laptopens bluetooth inställningar och började söka efter enheter .. och det dök då upp nån väldigt lång siffer och bokstavs enhet .. Sen ska man alltså parkoppla dessa och då dyker det upp nån kod som ska överensstämma med telefonens kod.. När det är gjort genom att trycka okej finns en ny enhet ansluten. Så jag tänkte att jag då måste skynda mig att kolla i nätverkslistan och nåt nytt hade dykt upp med 5-6 versaler som titel och snabbt dök det upp en notering "parkoppling" som försvann efter 1 sekund.. inkl att anslutningen ochså försvann när jag råkade rulla ner nätverksmenyn igen och upp igen..

Ivf krävde den ett lösen ord? Vilket lösenord antas det vara ? Är det tele 2 routerns lösenord pwd eller annat ?

Jag kanske är iaf inne på rätt metod här att parkoppla / ( brygga som nån skrev ) min internet anslutning via min telefon istället för routern men ivf verkar det svårt att dölja ip adressen ifrån routern... förutom då via VPN proxy.. dvs fejkad ip adress

Man brukar ofta behöva pinkoder för att parkoppla" intelligentare" enheter via blåtand, headset och liknade brukar inte kräva det men när man ska koppla telefoner och datorer mot varandra så är det högre säkerhet och det brukar dyka upp info om koder som ska anges i den andra apparaten för att bekräfta att enheterna ska kopplas ihop. det vore ju dumt om nån okänd i hemlighet kopplade ihop sig när du sitter på bussen och tömde din telefon på snaskiga bilder eller liknande

Din publika ip påverkas inte alls, alla enheter på routerns lansida använder samma publika ip oavsett om du har olika privata ip. Handlar det om nån underlig koppling för att försöka gömma sig på internet så är du helt fel ute för det påverkar inte det minsta utan du behöver vpn och dessutom bra disciplin så att du själv inte ger ut data för det skyddar ju inte vpn mot.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man brukar ofta behöva pinkoder för att parkoppla" intelligentare" enheter via blåtand, headset och liknade brukar inte kräva det men när man ska koppla telefoner och datorer mot varandra så är det högre säkerhet och det brukar dyka upp info om koder som ska anges i den andra apparaten för att bekräfta att enheterna ska kopplas ihop. det vore ju dumt om nån okänd i hemlighet kopplade ihop sig när du sitter på bussen och tömde din telefon på snaskiga bilder eller liknande

Din publika ip påverkas inte alls, alla enheter på routerns lansida använder samma publika ip oavsett om du har olika privata ip. Handlar det om nån underlig koppling för att försöka gömma sig på internet så är du helt fel ute för det påverkar inte det minsta utan du behöver vpn och dessutom bra disciplin så att du själv inte ger ut data för det skyddar ju inte vpn mot.

Jahh precis, Tackar och bockar !!! för alla svaren ifrån medlemmarna ovan ochså och den tid ni tog att svara, ville bara tyvärr upplysa att man kan inte dela internet via denna telefon om telefonen saknar GB enligt märkes supporten =

"Hej, 
Tack för ditt meddelande. Tyvärr går det inte att använda telefonen som mellanhand av överföring av internet till datorn. 

Mvh/Best regards, Mistore Support
--
Mistore - East & West Distribution ABXiaomi Official Distributor"

PS. Fick svar alldeles nyss

Så det var helt onödigt att skapa tråden och ber om ursäkt för det, och som många i tråden konstaterat går det inte dölja routerns ip nummer, genom andra mellanhands-enheter som ska funka som uppkopplings-enhet "hotspots" förutom då via VPN och en riktigt bra sådan

Som ex blev jag avstängd en månad på ett annat forum pga "reklam och marknadsföring" som straff..
Jag har en gratis version av VPN som man lägger upp i webbläsaren, finns som chrome app - Touch VPN, som är en enkel, osäker version av VPN.

Bara för att prova så skapade jag en ny användare på detta forum och sen tryckte jag igång Touch VPN så man får en sk "falsk ip adress", men det hjälpte inte mycket eftersom jag blev påkommen då efter några dagar att ha "dubbla konton" genom troligen falska eller äkta ip- numret i kombination, men Touch VPN va alltid på innan jag loggade in .. Så oavsett, så kanske dom sett nån kopia av fejkade ip numret, eller att det ansågs som utlänskt ip nummer, där utrikes länder inte får ha ett konto i svensk territorium.

Samt det där "närdelning" är bara för att sända media och paket emellan kompisar i samma rum via bluetooth som foton, eller video appar osv... Men ska senare läsa igenom alla svaren noga, ifall det kanske finns nån lösning genom att pula in routerns simkort i mobilen.. och dölja routerns ip adress på det sättet ? Men det kanske är helt omöjligt ochså, så som många har besvarat så då är det ju bara en riktigt bra VPN som funkar, tex ExpressVPN

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kenneon:

Jahh precis, Tackar och bockar !!! för alla svaren ifrån medlemmarna ovan ochså och den tid ni tog att svara, ville bara tyvärr upplysa att man kan inte dela internet via denna telefon om telefonen saknar GB enligt märkes supporten =

"Hej, 
Tack för ditt meddelande. Tyvärr går det inte att använda telefonen som mellanhand av överföring av internet till datorn. 

Mvh/Best regards, Mistore Support
--
Mistore - East & West Distribution ABXiaomi Official Distributor"

PS. Fick svar alldeles nyss

Så det var helt onödigt att skapa tråden och ber om ursäkt för det, och som många i tråden konstaterat går det inte dölja routerns ip nummer, genom andra mellanhands-enheter som ska funka som uppkopplings-enhet "hotspots" förutom då via VPN och en riktigt bra sådan

Som ex blev jag avstängd en månad på ett annat forum pga "reklam och marknadsföring" som straff..
Jag har en gratis version av VPN som man lägger upp i webbläsaren, finns som chrome app - Touch VPN, som är en enkel, osäker version av VPN.

Bara för att prova så skapade jag en ny användare på detta forum och sen tryckte jag igång Touch VPN så man får en sk "falsk ip adress", men det hjälpte inte mycket eftersom jag blev påkommen då efter några dagar att ha "dubbla konton" genom troligen falska eller äkta ip- numret i kombination, men Touch VPN va alltid på innan jag loggade in .. Så oavsett, så kanske dom sett nån kopia av fejkade ip numret, eller att det ansågs som utlänskt ip nummer, där utrikes länder inte får ha ett konto i svensk territorium.

Samt det där "närdelning" är bara för att sända media och paket emellan kompisar i samma rum via bluetooth som foton, eller video appar osv... Men ska senare läsa igenom alla svaren noga, ifall det kanske finns nån lösning genom att pula in routerns simkort i mobilen.. och dölja routerns ip adress på det sättet ? Men det kanske är helt omöjligt ochså, så som många har besvarat så då är det ju bara en riktigt bra VPN som funkar, tex ExpressVPN

Du kan använda telefonen som repeater via en passande app, trafiken kommer då att gå via telefonen, men du har nog fått svar på att det inte går att köra trafiken via telefonen "direkt" och en repeater verkar ändå inte vara den funktion du velat åstadkomma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.