Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Datorn stänger inte av sig

Hej, när jag ska stänga av datorn så stänger den bara av skärmen. Har bytt processor till Ryzen 7 3700X. Det var efter detta byte som problemet uppstod. Jag måste hålla in power knappen för att den ska stängas. Mitt moderkort är ett Asus Prime B350+.

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat BIOS? https://www.asus.com/us/Motherboards/PRIME-B350-PLUS/HelpDesk...

Har du provat en BIOS reset? Bytt BIOS batteri?

Gjorde du något annat när du bytte CPU?

Funkar allt som det ska i övrigt?

Lite Trial&Error som behövs för att utesluta.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av neman82:

Hej, när jag ska stänga av datorn så stänger den bara av skärmen. Har bytt processor till Ryzen 7 3700X. Det var efter detta byte som problemet uppstod. Jag måste hålla in power knappen för att den ska stängas. Mitt moderkort är ett Asus Prime B350+.

Vad hade du för CPU innan då?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag hade detta problemet med ett MSI B450 moderkort. Problemen började när jag skulle uppgradera till Win10 2H2 som misslyckades med bluescreens.

Bara att byta till ett B550 ASUS TUF så funkade det direkt igen. (bara flyttat SSD, CPU, RAM ingen ominstallation)

Kanske kan du testa att ominstallera?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Har du uppdaterat BIOS? https://www.asus.com/us/Motherboards/PRIME-B350-PLUS/HelpDesk...

Har du provat en BIOS reset? Bytt BIOS batteri?

Gjorde du något annat när du bytte CPU?

Funkar allt som det ska i övrigt?

Lite Trial&Error som behövs för att utesluta.

Bios och chipset är uppdaterad!

Jag byte bara cpun. Dock fick jag problem med för hög värme så fick installera om kylaren.

Annars fungerar allt som det ska.

Viste inte att det fortfarande fanns batteri på ett moderkort! Trodde bara det gällde laptops!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vad hade du för CPU innan då?

Det var en Ryzen 5 1600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag hade detta problemet med ett MSI B450 moderkort. Problemen började när jag skulle uppgradera till Win10 2H2 som misslyckades med bluescreens.

Bara att byta till ett B550 ASUS TUF så funkade det direkt igen. (bara flyttat SSD, CPU, RAM ingen ominstallation)

Kanske kan du testa att ominstallera?

Vill helst slippa installera om windows!

Permalänk
Medlem

Däremot har jag upptäckt att min nya processor har installerat någon form av Ryzen Energi Save program!

Permalänk
Medlem

Testa detta
Du kan testa att avaktivera funktionen "Aktivera snabb start (rekommenderas)", den inställningen hittar du via:
Start - Inställningar - System - Energialternativ - Fler energiinställningar
För att avaktivera funktionen (bocka ur kryssrutan) så måste du först klicka på länken "Ändra inställningar som för tillfället inte är tillgängliga".

Många har fått detta problemet du beskriver efter w10 gjort en uppdatering.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Problemet är nu löst "hoppas jag"! Hittade något som heter AMD Ryzen High Performance. Där kunde jag ändra hur den skulle stänga av datorn.