Permalänk
Medlem

Uhm...

Källa

Jag hoppas verkligen på att det är en teknisk fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TryNotD[oo]:

Så, då har jag åkt på skiten till slut också trots mina "ocd-paranoida" åtgärder. Jag har feberfrossa, ont i huvudet och alla leder och extrem trötthet sedan i onsdags. Luktsinnet försvann men har kommit tillbaks dock och rent allmänt känner jag mig lite bättre just nu. Jag har inte ens försökt få ett test, men tror inte det kan vara något annat.

Vad jag inte förstår är hur jag blivit smittad, Jag har inte varit ute alls sedan i september ( vilket var 3.e gången sedan mars ), all mat levereras var 3.e vecka och spritas noggrant, jag har inte varit i närheten av någon annan människa. Däremot kort innan jag fick mina symptom var det aktivitet i trapphuset ( flyttfirma ) några minuter innan jag fick mina matkassar levererade. Den enda rimliga förklaringen är att viruset har hängt kvar i luften i trapphuset och jag har snortat i mig det när jag öppnade dörren och bar in mina matkassar.

Känns som skiten är hyffsat smittsam och FHM råden är ganska tandlösa. God handhygien är alltid bra men sprids viruset i huvudsak via luften hjälper det ju inte så mycket. Munskydd hade kanske hjälpt, speciellt om de i trapphuset använt det ( även om det bara är för att minska inoculumen ), men det "verktyget" sparar man fortfarande - Som att vänta med säkerhetsbältet tills efter man kraschat in i bergväggen...

Ursäkta min rant och svammel, jag vet att detta är ytterst anekdotiskt, men ändå empiriskt för mig. jag har fortfarande feber. Skall gå och vila nu.

Tycker du ska ta dig ett test.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TryNotD[oo]:

Så, då har jag åkt på skiten till slut också trots mina "ocd-paranoida" åtgärder. Jag har feberfrossa, ont i huvudet och alla leder och extrem trötthet sedan i onsdags. Luktsinnet försvann men har kommit tillbaks dock och rent allmänt känner jag mig lite bättre just nu. Jag har inte ens försökt få ett test, men tror inte det kan vara något annat.

Vad jag inte förstår är hur jag blivit smittad, Jag har inte varit ute alls sedan i september ( vilket var 3.e gången sedan mars ), all mat levereras var 3.e vecka och spritas noggrant, jag har inte varit i närheten av någon annan människa. Däremot kort innan jag fick mina symptom var det aktivitet i trapphuset ( flyttfirma ) några minuter innan jag fick mina matkassar levererade. Den enda rimliga förklaringen är att viruset har hängt kvar i luften i trapphuset och jag har snortat i mig det när jag öppnade dörren och bar in mina matkassar.

Känns som skiten är hyffsat smittsam och FHM råden är ganska tandlösa. God handhygien är alltid bra men sprids viruset i huvudsak via luften hjälper det ju inte så mycket. Munskydd hade kanske hjälpt, speciellt om de i trapphuset använt det ( även om det bara är för att minska inoculumen ), men det "verktyget" sparar man fortfarande - Som att vänta med säkerhetsbältet tills efter man kraschat in i bergväggen...

Ursäkta min rant och svammel, jag vet att detta är ytterst anekdotiskt, men ändå empiriskt för mig. jag har fortfarande feber. Skall gå och vila nu.

Mer troligt med nån typ av droppsmitta på ett eller annat sätt, om det ens är COVID-19.
Vad har du för symtom på luftrör, lungor e.d.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TryNotD[oo]:

Så, då har jag åkt på skiten till slut också trots mina "ocd-paranoida" åtgärder. Jag har feberfrossa, ont i huvudet och alla leder och extrem trötthet sedan i onsdags. Luktsinnet försvann men har kommit tillbaks dock och rent allmänt känner jag mig lite bättre just nu. Jag har inte ens försökt få ett test, men tror inte det kan vara något annat.

Vad jag inte förstår är hur jag blivit smittad, Jag har inte varit ute alls sedan i september ( vilket var 3.e gången sedan mars ), all mat levereras var 3.e vecka och spritas noggrant, jag har inte varit i närheten av någon annan människa. Däremot kort innan jag fick mina symptom var det aktivitet i trapphuset ( flyttfirma ) några minuter innan jag fick mina matkassar levererade. Den enda rimliga förklaringen är att viruset har hängt kvar i luften i trapphuset och jag har snortat i mig det när jag öppnade dörren och bar in mina matkassar.

Känns som skiten är hyffsat smittsam och FHM råden är ganska tandlösa. God handhygien är alltid bra men sprids viruset i huvudsak via luften hjälper det ju inte så mycket. Munskydd hade kanske hjälpt, speciellt om de i trapphuset använt det ( även om det bara är för att minska inoculumen ), men det "verktyget" sparar man fortfarande - Som att vänta med säkerhetsbältet tills efter man kraschat in i bergväggen...

Ursäkta min rant och svammel, jag vet att detta är ytterst anekdotiskt, men ändå empiriskt för mig. jag har fortfarande feber. Skall gå och vila nu.

Behöver ju inte vara Covid-19, utan det är andra smittor som går nu också. Var själv förkyld för ett tag sedan och testade negativt för Covid-19.

Men då det är en droppsmitta kan ett enkelt scenario vara så här. Någon flyttkarl var sjuk, torkade sig om näsan, tog i trappuppgångens handtag, en stund senare kommer personen med din matleverans och tar på samma ställe, byter grepp och tar din kasse med samma hand och lämnar senare över den till dig. Där tar du på samma ställe på kassen och kliar dig senare i ansiktet eller tar på maten etc...

Dock kan det ju vara bra att försöka boka en tid för provtagning.. så vet du åtminstone.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ta ett test men covidtestningen är väl ganska ansträngd i Sverige, jag kanske inte borde vara prioriterad när jag kan hålla mig hemma, som man ju skall göra när man är sjuk.

Dessutom, kan man få en sjuksköterska med skyddsutrustning att ta testet i ens hem?

Jag går inte ut, jag går absolut inte ut som nu när jag är sjuk. Hur testar jag mig utan att riskera att smitta andra?

Och det centrala i min post var att det är oerhört lätt att bli smittad. Jag kan inte med 100% säkerhet veta att det är covid19 jag har, men luktförsvinnandet är väl ett ganska unikt symptom. I vilket fall som helst så bör det ju vara mindre andra smittor som går ( walks like a duck, quacks like a duck ).

Jag har levt i stort sett isolerad i närmre 20 år ( Ja, jag är en sådan eremit som inte ens har en TV ) och haft en smitta under den tiden ( 2017-2018 influensa fick jag sent på säsongen ). Nu går jag inte och handlar en gång i veckan längre och vidtar extrema åtgärder för att undvika interaktioner, men blir ändå smittad av en infektion genom att öppna dörren. Allt har spritats sedan mars. Någon fomite-spridning är det inte tal om, jag tar mig inte i ansiktet medans jag spritar saker och skrubbar händerna noggrant efter. Att få någon som helst infektion som ger feber efter dessa åtgärder verkar fullständigt absurt i min mening om det inte är en luftburen patogen som av en slump flugit in till mig.

Jag vill bara upplysa och varna för att skiten verkar vara hemskt smittsam! även om jag möjligen har haft extrem otur. Jag är inte orolig för min egen del, hoppas jag repar mig hyffsat snabbt ( Jag äter min D & C-vitamin ), men jag oroar mig för alla sköra människor i samhället när det nu verkar sprida sig så snabbt, lätt och brett.

TLDR: Var försiktiga och rädda om varandra då viruset verkar vara mer smittsamt än vad som anses officiellt, speciellt nu inför jul där man ofta vill umgås med sina äldre släktingar...

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk

Fick tillbaka mitt provsvar i Torsdags, Negativt för 4e gången, börjar undra om man är immun haha, Kan ju haft Covid utan symptom, Vi haft 2 utbrott på jobbet (Demensvård) vilket innebär att det är omöjligt och hålla de boende isolerade, får en så får alla det.

Visa signatur

Dynamic O11, RMx1000, MSI 570X Unify, Ryzen 5900X, Sapphire 7900XTX Nitro+, Vengeance LPX 3600/64GB, 970 EVO 1TB/A2000 1TB/870 QVO 1TB/1TB 2.5"/3TB 3.5" + 5TB 2.5" USB3.0, Arctic Freezer II 360/6st P12 120mm/2st P8 80mm, MSI MAG342CQR+AOC 27G2U, Logitech G502 och G613 Lightspeed. MSI GT72 Dominator Pro 2QE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Uhm...

https://i.imgur.com/GywMSUil.png

Källa

Jag hoppas verkligen på att det är en teknisk fel...

Det är siffror rapporterade från Turkiet som spikar i grafen...
https://c19.se/Turkey

När det gäller Turkiet så kan man bara gissa vad tusan det är frågan om. Efterrapportering? Nån snilleblixt Erdogan kommit på. Vem vet.

Permalänk
Skrivet av TryNotD[oo]:

Så, då har jag åkt på skiten till slut också trots mina "ocd-paranoida" åtgärder. Jag har feberfrossa, ont i huvudet och alla leder och extrem trötthet sedan i onsdags. Luktsinnet försvann men har kommit tillbaks dock och rent allmänt känner jag mig lite bättre just nu. Jag har inte ens försökt få ett test, men tror inte det kan vara något annat.

Vad jag inte förstår är hur jag blivit smittad, Jag har inte varit ute alls sedan i september ( vilket var 3.e gången sedan mars ), all mat levereras var 3.e vecka och spritas noggrant, jag har inte varit i närheten av någon annan människa. Däremot kort innan jag fick mina symptom var det aktivitet i trapphuset ( flyttfirma ) några minuter innan jag fick mina matkassar levererade. Den enda rimliga förklaringen är att viruset har hängt kvar i luften i trapphuset och jag har snortat i mig det när jag öppnade dörren och bar in mina matkassar.

Känns som skiten är hyffsat smittsam och FHM råden är ganska tandlösa. God handhygien är alltid bra men sprids viruset i huvudsak via luften hjälper det ju inte så mycket. Munskydd hade kanske hjälpt, speciellt om de i trapphuset använt det ( även om det bara är för att minska inoculumen ), men det "verktyget" sparar man fortfarande - Som att vänta med säkerhetsbältet tills efter man kraschat in i bergväggen...

Ursäkta min rant och svammel, jag vet att detta är ytterst anekdotiskt, men ändå empiriskt för mig. jag har fortfarande feber. Skall gå och vila nu.

Googlar man det där om luktsinne och smak, så ser man att det är inget nytt(eller man kanske kan drabbas av anosmi?).
https://www.aftonbladet.se/halsa/a/XwoMlo/lukt-och-smak-forsv...
Jag har som inte tänkt på det men en vanlig influensa eller förkylning drabbar sinnena också.
Även friska personer har ju olika luktsinnen och smaksinnen.
Ju mindre skit man utsätts för ju sämre immunförsvar får man, eller om kroppen inte utsätts för något kan den heller inte försvara sig mot något.

På vårat jobb fick vi erbjudandet att göra ett antikroppstest från Werlabs AB i veckan.
Under 2 dagar så huserade de hos oss och de flesta testades.
Inte en enda har antikroppar mot Corona(de jag pratade med), även om flera varit sjuk i just Corona, dock var det ett halvår sedan för de.
Själv har jag aldrig varit så frisk som i år, samtidigt som man hela tiden tror man är sjuk vid minsta lilla tack vare dagens tillvaro.
Vi jobbar ännu närmare varandra nu då de byggt om lagret, vi har dessutom knappt några sjuka på jobbet nuförtiden då folk lärt sig tvätta händerna.

Så min fråga då när det gäller antikroppstest, vad fyller det för funktion? De tar bra betalt för det också.
Hade ju varit bättre med ett test som visar om man har Corona för man kan ha det utan att ha antikroppar eller ens visa symtom. Så det enda mitt antikroppstest skapade var en siffra i en databas, sen vill de att man ska fylla i en "hälsoprofil" på deras hemsida.
Samtidigt som det finns 1000 tals andra åkommor att drabbas av.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Så min fråga då när det gäller antikroppstest, vad fyller det för funktion? De tar bra betalt för det också.

Du skrev svaret själv.

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Du skrev svaret själv.

Så man ska undvika att testa sig då, för att det enl hemsidan kostar det 750 kronor och för oss gratis.
Antagligen fick företaget det subventionerat då det gällde 3 siffrigt i anställda.
Läste inte ens "avtalet" vad de gör med mitt blod sen, man godkände med bankid.
Ett av kraven för att göra testet: "- Jag har inte haft nära kontakt med någon som har covid-19 de senaste 7 dagarna"
När en del kan gå runt med det utan några symtom, så själva testet känns lite som en scam.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Intressant det här med corona. Var ner på atletklubben igår och träffade två klubbkamrater. Tjejen där var sjuk i covid-19 för typ en månad sedan men killen klarade sig trots att dom bodde i samma lägenhet, sov i samma säng, osv. Han jobbar dessutom inom vården där över hälften av kollegorna och dom intagna var sjuka. Han blev inte sjuk så han jobbade sju dagar i rad då för det saknades folk. Han har testat sig flera gånger, negativt varje gång. Sedan hör man om andra som stoppar ut näsan genom dörren bara och blir sjuk direkt. Jäkligt intressant det där.

Själv har jag klarat mig än så länge. Är inte den som är ute bland folk så mycket och jobbar på en arbetsplats med få kollegor. Är bara hemma, på jobbet, eller på gymmet. Visst, handlar mat nån gång i veckan också. Brukar dock väldigt sällan bli sjuk, kanske en förkylning vartannat år eller så på sin höjd. Kanske all träning och bra mat som hjälper?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Intressant det här med corona. Var ner på atletklubben igår och träffade två klubbkamrater. Tjejen där var sjuk i covid-19 för typ en månad sedan men killen klarade sig trots att dom bodde i samma lägenhet, sov i samma säng, osv. Han jobbar dessutom inom vården där över hälften av kollegorna och dom intagna var sjuka. Han blev inte sjuk så han jobbade sju dagar i rad då för det saknades folk. Han har testat sig flera gånger, negativt varje gång. Sedan hör man om andra som stoppar ut näsan genom dörren bara och blir sjuk direkt. Jäkligt intressant det där.

Själv har jag klarat mig än så länge. Är inte den som är ute bland folk så mycket och jobbar på en arbetsplats med få kollegor. Är bara hemma, på jobbet, eller på gymmet. Visst, handlar mat nån gång i veckan också. Brukar dock väldigt sällan bli sjuk, kanske en förkylning vartannat år eller så på sin höjd. Kanske all träning och bra mat som hjälper?

Det är väl redan ganska klarlagt att vissa knappt smittar alls, medan andra smittar bara någon är i närheten utav dem.
Har också hört exempel där frun blivit hängig, inte tänkt på det och levt som vanligt med sin man, för att en vecka senare testat positivt medan mannen aldrig testar positivt trots att de sover i samma säng, är fysiskt nära varandra etc...
Kombination av viss immunitet och att vissa inte smittar speciellt mycket kanske?

Och det du nämner, träning och bra mat - det borde inte minska risken nämnvärt för dig att få viruset från första början, men det gör såklart stor skillnad i hur du hanterar smittan. Du kanske till och med redan haft det utan att veta om det...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TryNotD[oo]:

Jag skulle vilja ta ett test men covidtestningen är väl ganska ansträngd i Sverige, jag kanske inte borde vara prioriterad när jag kan hålla mig hemma, som man ju skall göra när man är sjuk.

Dessutom, kan man få en sjuksköterska med skyddsutrustning att ta testet i ens hem?

Jag går inte ut, jag går absolut inte ut som nu när jag är sjuk. Hur testar jag mig utan att riskera att smitta andra?

Hemtest är just hemtest, så beställ det direkt, låt vården bedöma tillgång eller inte istället för att hen-gissa hemmavid framför internet!

(Välj din region)
https://www.1177.se/Skane/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftva...

Själva testet: Man får provrör och en test-pinne, svabbar test-pinnen i svalget och snurrar sen runt i en vätska i provröret. Taxi-chaufför som lämnar av testkitet utanför dörren och sen kommer tillbaka (de ringer innan bägge gånger) och hämtar upp testet utanför dörren. Du träffar alltså aldrig någon utan gör testet helt själv i din ensamhet! Taxi-chaufförerna har skyddshandskar och handsprit i bilen. (Så de själva ska slippa få det)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Så man ska undvika att testa sig då, för att det enl hemsidan kostar det 750 kronor och för oss gratis.
Antagligen fick företaget det subventionerat då det gällde 3 siffrigt i anställda.
Läste inte ens "avtalet" vad de gör med mitt blod sen, man godkände med bankid.
Ett av kraven för att göra testet: "- Jag har inte haft nära kontakt med någon som har covid-19 de senaste 7 dagarna"
När en del kan gå runt med det utan några symtom, så själva testet känns lite som en scam.

Jag ser ingen annan poäng.

Var själv och testade mig på en av regionens egna hälsocentraler i början av oktober (min arbetsgivare har rätt att testa sina anställda), gjorde det på grund av egen nyfikenhet. Svaret var negativt och finns registrerat i mina vårdkontakters journal. Provsvaret var ingen högoddsare då jag inte varit/känt mig sjuk på flera år.

Från min journal på 1177: "Analyskommentar: Ej påvisade antikroppar utesluter inte genomgången infektion." jaha det var ju givande!?

Permalänk
Medlem

Missförstår jag det här med eftersläpning som det alltid skylls på när det är höga dödstal.. Om det är konstant eftersläpning så blir det ju ungefär samma i slutändan?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Inaktiv

Antikroppar eller ej man kan bli sjuk oavsett, är ju flera personer som haft Covid-19 och sedan blivit friska och har antikroppar men blivit sjuk igen så om man har antikroppar spelar nog ingen roll.
Testa sig är väl inte lönt om man är frisk och om ingen arbetsgivare kräver att man ska testa sig.

Permalänk
Medlem

Som tagits upp innan, man kan vara "immun" tack vara T-Cell immunitet. Detta visas inte på antikroppstester.
Så jag ser antikropp-tester ganska pengar waste för tillfället. Jag personligen hade aldrig lagt pengar för att testa immunitet.
Känns som antikropp-testet är snarare som en trisslott för tillfället, finns ingen garanti att du faktiskt är immun bara för du har antikroppar, så testet isig är bara intressant för vidare analys och undersökningar för forskare att basera fakta och data från.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Så min fråga då när det gäller antikroppstest, vad fyller det för funktion? De tar bra betalt för det också.
Hade ju varit bättre med ett test som visar om man har Corona för man kan ha det utan att ha antikroppar eller ens visa symtom. Så det enda mitt antikroppstest skapade var en siffra i en databas, sen vill de att man ska fylla i en "hälsoprofil" på deras hemsida.
Samtidigt som det finns 1000 tals andra åkommor att drabbas av.

Nej det är ju lite vanskligt med antikroppar då de försvinner över tid - ger för denna sjukdom i alla fall mest svar huruvida man varit sjuk inom de senaste månaderna. Kroppen slösar inte energi på något som inte behövs. Så även Immunglobulin G försvinner över tid efter covid-19-infektion. Därmed inte sagt att immuntiteten försvinner, minnescellerna finns ju ofta kvar längre och kan börja tillverka antikroppar vid behov (=ny infektion).

Skrivet av anon301768:

Antikroppar eller ej man kan bli sjuk oavsett, är ju flera personer som haft Covid-19 och sedan blivit friska och har antikroppar men blivit sjuk igen så om man har antikroppar spelar nog ingen roll.
Testa sig är väl inte lönt om man är frisk och om ingen arbetsgivare kräver att man ska testa sig.

Klart det spelar roll, antikroppar är en av grundpelarna för hela vårat immunförsvar. Återfallen är ytterst få och de som har blivit återinfekterade har oftast fått lindriga infektioner tack vare just viss immunitet. Dessutom är man sannolikt mindre smittsam om man blir återinfekterad.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kalium:

Intressant det här med corona. Var ner på atletklubben igår och träffade två klubbkamrater. Tjejen där var sjuk i covid-19 för typ en månad sedan men killen klarade sig trots att dom bodde i samma lägenhet, sov i samma säng, osv. Han jobbar dessutom inom vården där över hälften av kollegorna och dom intagna var sjuka. Han blev inte sjuk så han jobbade sju dagar i rad då för det saknades folk. Han har testat sig flera gånger, negativt varje gång. Sedan hör man om andra som stoppar ut näsan genom dörren bara och blir sjuk direkt. Jäkligt intressant det där.

Själv har jag klarat mig än så länge. Är inte den som är ute bland folk så mycket och jobbar på en arbetsplats med få kollegor. Är bara hemma, på jobbet, eller på gymmet. Visst, handlar mat nån gång i veckan också. Brukar dock väldigt sällan bli sjuk, kanske en förkylning vartannat år eller så på sin höjd. Kanske all träning och bra mat som hjälper?

det är som med allt annat, har frun magsjuka el influensa behöver ju inte resten av oss i familjen få det. En bekant till mig har 2söner i 17års åldern, både blev smittade, resten av familjen blev inte ( man, fru + 2 döttrar )

Själv träffar jag arbetare nästan dagligen och rör mig i affärer, på bio, på gym, i köpcentra osv nästan dagligen och klarar mig
Mig Har knappt varit sjuk i hela mitt vuxna liv.

Sedan har jag en granne som knappt varit ute sedan i mars, insjuknade för några veckor sedan och avled på typ 10 dagar, 62år.

Så vi är alla olika.

Permalänk
Medlem

Börjar trilla in fler och fler studier som visar att munskydd faktiskt har effekt, hur länge ska vi fortsätta hävda att det inte är en bra ide?

Allmän användning av munskydd är ett effektivt sätt att minska smittspridningen av covid-19.
Det menar forskarna bakom en tysk studie som nyligen publicerats. I Tyskland infördes munskydd vid olika tidpunkter i olika regioner. I studien har man därför kunnat jämföra tyska regioner med munskyddskrav och de utan. Enligt forskarna såg man en minskning av smittspridningen med 45 procent 20 dagar efter att krav på munskydd införts i en region.

https://www.pnas.org/content/early/2020/12/02/2015954117

Och länkar då till meme som förklarar det hela och varför _alla_ (inte bara jag) måste bära det för att _jag m.fl._ ska skyddas:

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Börjar trilla in fler och fler studier som visar att munskydd faktiskt har effekt, hur länge ska vi fortsätta hävda att det inte är en bra ide?

Allmän användning av munskydd är ett effektivt sätt att minska smittspridningen av covid-19.
Det menar forskarna bakom en tysk studie som nyligen publicerats. I Tyskland infördes munskydd vid olika tidpunkter i olika regioner. I studien har man därför kunnat jämföra tyska regioner med munskyddskrav och de utan. Enligt forskarna såg man en minskning av smittspridningen med 45 procent 20 dagar efter att krav på munskydd införts i en region.

Inte mer effektiva än att Angela Merkel idag meddelar att Tyskland från och med onsdag stänger affärer och skolor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av josi:

Inte mer effektiva än att Angela Merkel idag meddelar att Tyskland från och med onsdag stänger affärer och skolor.

Nä, men man ska (enligt mig personligen) välja åtgärder som inte sänker företag och ekonomin fullkomligt. Tycker att Sverige gjort mer rätt än de flesta länder, men en åtgärd som att kräva munskydd i kollektivtrafik och butiker t.ex. orsakar inte några ekonomiska bekymmer och om vi sparar in några fler som slipper bli sjuka så varför inte?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Missförstår jag det här med eftersläpning som det alltid skylls på när det är höga dödstal.. Om det är konstant eftersläpning så blir det ju ungefär samma i slutändan?

Ja, poängen är att det inte är konstant eftersläpning utan variabel eftersläpning. Det betyder allmänt att man en del dagar (särskilt i anslutning till helg) kommer rapportera mycket färre dödsfall där de saknade senare rapporteras i klump någon annan dag. Det kan skilja ganska mycket (mer än faktor 4) och är anledningen till att t.ex. worldometer som redovisar de dagliga rapporterade dödsfallen är så ojämn mellan enskilda dagar. Att titta på dödsdatum (inte rapportdatum) ger en bättre bild, men tar ett tag innan den blir komplett (uppemot 14 dagar i Sverige, p.g.a. eftersläpning). Adam Altmejd har en populär sida som redovisar dödstalen och illustrerar eftersläpningseffekter och projektioner.

Om man är i en period av stigande dödstal (som vi varit sedan i oktober) betyder det också att det faktiska dödstalet är högre än det rapporterade genomsnittet för den senaste veckan. Vid minskande dödstal är det tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nä, men man ska (enligt mig personligen) välja åtgärder som inte sänker företag och ekonomin fullkomligt. Tycker att Sverige gjort mer rätt än de flesta länder, men en åtgärd som att kräva munskydd i kollektivtrafik och butiker t.ex. orsakar inte några ekonomiska bekymmer och om vi sparar in några fler som slipper bli sjuka så varför inte?

Håller med om kollektivtrafiken, där kan man vara nära folk för länge. 👍 Sen har det förmodligen mynnat ut i en prestigefråga om du frågar mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nä, men man ska (enligt mig personligen) välja åtgärder som inte sänker företag och ekonomin fullkomligt. Tycker att Sverige gjort mer rätt än de flesta länder, men en åtgärd som att kräva munskydd i kollektivtrafik och butiker t.ex. orsakar inte några ekonomiska bekymmer och om vi sparar in några fler som slipper bli sjuka så varför inte?

Det har du rätt i. Men anledningen till att munskydd inte är bra generellt har FHM redan förklarat. Inte min åsikt men tidigt gick de ut med att man kan inte springa omkring med ett skydd för näsa och mun och strunta i resten som tex hålla avstånd. Men det verkar fungera i Las Vegas där det verkar som om inga smittas (ironi).

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Börjar trilla in fler och fler studier som visar att munskydd faktiskt har effekt, hur länge ska vi fortsätta hävda att det inte är en bra ide?

Allmän användning av munskydd är ett effektivt sätt att minska smittspridningen av covid-19.
Det menar forskarna bakom en tysk studie som nyligen publicerats. I Tyskland infördes munskydd vid olika tidpunkter i olika regioner. I studien har man därför kunnat jämföra tyska regioner med munskyddskrav och de utan. Enligt forskarna såg man en minskning av smittspridningen med 45 procent 20 dagar efter att krav på munskydd införts i en region.

https://www.pnas.org/content/early/2020/12/02/2015954117

Och länkar då till meme som förklarar det hela och varför _alla_ (inte bara jag) måste bära det för att _jag m.fl._ ska skyddas:
https://s.hdnux.com/photos/01/11/66/67/19361245/3/rawImage.png

Fast denna meme är ju rent utsagt löjlig. Den förenklar problemet så grovt att den helt bortser från de eventuella nackdelarna med ett munskyddkrav. Så om du frågar mig så är det direkt ointelligent att länka den och beskriva den som hela lösningen på problemet...

För om vi nu ska fortsätta denna urinerande analogi så är en del av problemet med de nedpissade byxorna att de blir du vet sådär fuktiga och strama (allmänt osköna), så man får ju hela tiden gå och dra sig i grenen för att rätta till. Detta resulterar i att dina händer är indränkta i ditt egen urin, som man sedan använder för att trycka på stopp-knappen, ta i dörrhandtag, etc. När då nästa person kommer och tar på samma yta, så får denne person ditt urin på sina fingrar. Sedan kanske denna person kliar sig i ansiktet och vips så har ditt urin spridit sig rätt upp i ansiktet på folk.

Så om man nu får förenkla best man behagar, så hade ju en mycket rimligare meme varit att man ska endast urinera på avsedd plats och inte gå runt och skvätta till höger och vänster, särskilt inte på andra människor. Om bara dessa personer kunde hålla sig från att urinera överallt så finns det ju inte heller något behov av byxor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast denna meme är ju rent utsagt löjlig. Den förenklar problemet så grovt att den helt bortser från de eventuella nackdelarna med ett munskyddkrav. Så om du frågar mig så är det direkt ointelligent att länka den och beskriva den som hela lösningen på problemet...

Så om man nu får förenkla best man behagar, så hade ju en mycket rimligare meme varit att man ska endast urinera på avsedd plats och inte gå runt och skvätta till höger och vänster, särskilt inte på andra människor. Om bara dessa personer kunde hålla sig från att urinera överallt så finns det ju inte heller något behov av byxor...

Tack för passningen om min intelligens, klarar du inte av att föra en diskussion på en trevlig nivå så kanske du ska avstå från att skriva något alls...

”En smittbärande person kan dock sprida viruset vidare redan 1–2 dygn innan symtomen börjar. Även en symtomfri person kan smitta.”
https://thl.fi/sv/web/infektionssjukdomar-och-vaccinationer/a...

Så förklara gärna hur människor som känner sig fullt friska endast ska ”urinera” på avsedd plats och inte gå runt och ”skvätta till höger och vänster”. För i den värld där åtminstone jag lever i så träffar jag fortfarande på människor, men du kanske sitter hemma 7x24 och enbart internetshoppar?

Ditt resonemang med att man sätter virus från mask på andra ytor... vi vet alla redan att man ska undvika att ta sig i ansiktet och tvätta händerna ofta. Så följer man det håller inte ditt resonemang. (borde vara enkel logik för dig)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Men OM det nu vore så att människor inte skulle kunna följa riktlinjer tack vare att dom har munskydd är ju HELT orelevant då majoriteten ändå inte följer riktlinjer i dagsläget. Därav skulle det bli en förbättring med munskydd. Men i landet lagom skulle det bara heta att dom rekommenderar munskydd men kräver inte det. Business as usual..

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av BananaFace:

Men OM det nu vore så att människor inte skulle kunna följa riktlinjer tack vare att dom har munskydd är ju HELT orelevant då majoriteten ändå inte följer riktlinjer i dagsläget. Därav skulle det bli en förbättring med munskydd. Men i landet lagom skulle det bara heta att dom rekommenderar munskydd men kräver inte det. Business as usual..

Förmodligen för att man inte har möjlighet att KRÄVA det utan lagändringar?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Även om jag skulle önska att munnskydd skulle bli mer bestämt rekommenderat här så kan man inte sluta att kolla åt tex USA.
Har sett många videos där majoriteten inte ens kan ha på det rätt i ansiktet, samt att dom använder hela handen placerad på skyddet för att plocka bort det...
Många vet hur man ska hantera det men tyvärr inte tillräckligt.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless