Permalänk
Medlem

Är detta normalt för ryzen 3950x

Så jag byggde en dator och har haft en del problem har fått byta många delar fram och tillbaka.
ryzen 3950x
tridentz neo G.skill c16 3600
tuf gaming x570-plus

Min cpu varje sekund när idle switchar mellan 0.9v till 1.45v om och om igen. Bara under stresstest håller den stabilt vid 1.2 eller 1.3v
Cinemabench ger bara 22k vilken är mycket lägre vad som sägs online att den brukar ligga runt 24 till 25k. Så jag är orolig jag har fått en dålig cpu.
Samt när jag satte in xmp profilen, så krashade datorn under cinemabench körning efter bara 30 sekunder. Fast detta försvann när jag updaterade mitt uefi.
Jag har långt över 20k på detta bygge och har varit riktigt missnöjd med inets kunskap, de har gett massor av fel råd och komponenter som inte passar som jag fick byta. De hade ingen aning och det var bra eller dåligt att cpu flippade volt så kraftigt varje sekund, eller att jag fick 22k i cinemabench när det står att man kan få 25k

Så jag vill bara kolla om allt verkar ok, eller om detta går att lösa utan att byta ut komponenter.
vore det bättre att byta processorn till en annan, vad skulle vara bäst valuta för pengarna.

tack för all hjälp

Permalänk

Nyaste bios? Vad har du för grafikkort? Nätaggregat? Vad har du för kylning till CPU?

Permalänk
Medlem

psu: corsair rm750
kylning: h115i rgb platinum
grafikkort msi gtx 1080ti vattenkyld version
Jag laddade ned version 3000 tror jag. Det var igår den senaste

Permalänk
Medlem

Din 3950X beter sig normalt ja, när du inte stressar den så maxar den volten så en eller två kärnor kan boosta till 4,7 GHz. Då kommer du se upp till 1.5V vilket ser jättehögt ut men det är det inte i så korta perioder. AMD har gått ut med detta ett par ggr. Därför kommer du också nog se att din idle temp kan vara rätt hög (60c är inte ovanligt att se just pga. detta beteende även med bra kylning).

När du kör Cinebench så boostar den alla kärnor till typ ~4,25 GHz vilket kräver bara 1.2-1.3V.

Dock att XMP kraschar datorn är riktigt dåligt, dock så en varningens ord. I USA tex. så räknas att slå på XMP som överklockning av minne och täcks många gånger inte av garantin där. JayZTwocents tog upp det i en video, och det fick retailern att ändra sin policy kring det. Hur Inet ser på det vet jag ej, men snappade inte upp om du köpte datorn färdig från inet eller om du köpte den i delar?

Finns inte minnet med på moderkorts tillverkarens QVL (Qualified Vendor List) så kan de inte garantera att det kommer funka. Men detta borde inet kanske kollat om det var så att du hörde med dem?

Angående din cinebench kan du inte direkt jämföra med tester som tex. Sweclockers redaktionen gör, möjligen om du har samma temp i rummet, samma kylning, samma windows version, moderkort, bios etc. Allt det spelar in i din score.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Din 3950X beter sig normalt ja, när du inte stressar den så maxar den volten så en eller två kärnor kan boosta till 4,7 GHz. Då kommer du se upp till 1.5V vilket ser jättehögt ut men det är det inte i så korta perioder. AMD har gått ut med detta ett par ggr. Därför kommer du också nog se att din idle temp kan vara rätt hög (60c är inte ovanligt att se just pga. detta beteende även med bra kylning).

När du kör Cinebench så boostar den alla kärnor till typ ~4,25 GHz vilket kräver bara 1.2-1.3V.

Dock att XMP kraschar datorn är riktigt dåligt, dock så en varningens ord. I USA tex. så räknas att slå på XMP som överklockning av minne och täcks många gånger inte av garantin där. JayZTwocents tog upp det i en video, och det fick retailern att ändra sin policy kring det. Hur Inet ser på det vet jag ej, men om XMP inte är överklockning i deras ögon, så är det ju ruskigt dåligt testat av dem

Tack för svaret. Inet anser inte xmp är överklockning, de sa att om det är fel så är det antingen moderkortet eller cpu, men de kunde inte säga om det ens var fel. Krashen var oroande men försvann med senaste bios. Om jag måste ta isär datorn igen och byta moderkort eller cpu så känns det bara att det har varit för mycket fel för pengarna och får då lust att returnera allt.
men det glädjer mig att det är normalt att volten går mellan 0.9v till 1.4v varje sekund, det var det som oroade mig mest.
Jag betalade nästan 8k för processorn så det är surt att jag bara får 22k när 3900 kan få 18k och den är 3000 billigare.
Inet är trevliga men deras support går inte att lita på, en del kan mycket men verkar arbeta folk där som inte kan. Faktum att de inte kunde säga om värderna jag gav dem var det man väntade, de visste inget alls.

Min gamla dator ska jag rusta upp och antingen sälja eller använda som media server.
det är en gammal i7 med z87 hd3, enklare ram 16gb och en gtx770. Inte mycket att hänga i granen så är nog inte värd att sälja, så blir nog media server

Permalänk
Medlem

Också vill jag säga att om xmp kommer klassas som överklockning så tycker jag att de borde vara förbjudet att skriva 3600 Mhz ram på förpackningen som du aldrig kan uppnå till mer än 2400Mhz om du inte "överklockar" med xmp. Rätt ska vara rätt

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av proeng:

Så jag byggde en dator och har haft en del problem har fått byta många delar fram och tillbaka.
ryzen 3950x
tridentz neo G.skill c16 3600
tuf gaming x570-plus

Min cpu varje sekund när idle switchar mellan 0.9v till 1.45v om och om igen. Bara under stresstest håller den stabilt vid 1.2 eller 1.3v

Normalt beteende.

Citat:

Cinemabench ger bara 22k vilken är mycket lägre vad som sägs online att den brukar ligga runt 24 till 25k. Så jag är orolig jag har fått en dålig cpu.

25 k är för klockade CPU:r, oklockade får lägre än så, jag tycker att ditt resultat verkar normalt,

Citat:

Samt när jag satte in xmp profilen, så krashade datorn under cinemabench körning efter bara 30 sekunder. Fast detta försvann när jag updaterade mitt uefi.

XMP är tyvärr ofta inte stabilt, ett knep om så är fallet, är att sänka frekvensen ett snäpp.
I ditt fall räckte det med en uppdatering av UEFI.
Tänk också på att om du har två stickor, skall de populera slot 2 och slot 4, räknat från CPU:n, för högsta stabilitet.

Citat:

Jag har långt över 20k på detta bygge och har varit riktigt missnöjd med inets kunskap, de har gett massor av fel råd och komponenter som inte passar som jag fick byta. De hade ingen aning och det var bra eller dåligt att cpu flippade volt så kraftigt varje sekund, eller att jag fick 22k i cinemabench när det står att man kan få 25k

25k är som sagt överklockat.

Citat:

Så jag vill bara kolla om allt verkar ok, eller om detta går att lösa utan att byta ut komponenter.
vore det bättre att byta processorn till en annan, vad skulle vara bäst valuta för pengarna.

tack för all hjälp

Tycker att allt verkar OK.
Se till att installera chipset drivrutiner från AMD.
Övriga drivrutiner från moderkortets hemsida.
Undvik de programvaror som finns på hemsidan, de brukar vara skräp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Normalt beteende.25 k är för klockade CPU:r, oklockade får lägre än så, jag tycker att ditt resultat verkar normalt,XMP är tyvärr ofta inte stabilt, ett knep om så är fallet, är att sänka frekvensen ett snäpp.
I ditt fall räckte det med en uppdatering av UEFI.
Tänk också på att om du har två stickor, skall de populera slot 2 och slot 4, räknat från CPU:n, för högsta stabilitet.25k är som sagt överklockat.Tycker att allt verkar OK.
Se till att installera chipset drivrutiner från AMD.
Övriga drivrutiner från moderkortets hemsida.
Undvik de programvaror som finns på hemsidan, de brukar vara skräp.

Väldigt bra att veta, det gör mig glad att allt verkar vara bra. Jag har lärt mig väldigt mycket, fast när jag lägger så mycket pengar vill jag inte riskera att jag gjorde något fel. Något jag vill lära mig bättre är att känna igen vad som är bra och vad som är dåligt, jag antar att det är sådant man snappar upp med tiden. Just nu har jag virtuella datorer igång, samtidigt som jag kör Youtube och skriver här, och min cpu är bara på 2% och minnet på 7 av 32gb, känns riktigt skönt