Permalänk
Medlem

SF750 corsair DOA?

Hej,
Min 5900x är på väg från inet och jag köpte ett Corsair SF750 PSU för ett tag sedan i kombination med Asus B550-I Strix och försökte precis köra en BIOS flashback utan cpu med 24 pin atx och 8 pin cpu ikopplad i moderkortet.

Dock kommer inga ljus på överhuvudtaget på moderkortet, kan det vara att PSUn är dead on arrival?

Vet någon något sätt som jag kan testa om PSUn funkar?

Permalänk
Medlem

Visst kan du peta in t.ex. en mekanisk disk och kortsluta start-pinsen i PSUn för att se om det rullar igång men det säger ju egentligen inte så mycket om hur den funkar med en riktig last.

Jag hade tagit en annan (din gamla?) dator och bara kört i det viktigaste med agget på bordet bredvid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Visst kan du peta in t.ex. en mekanisk disk och kortsluta start-pinsen i PSUn för att se om det rullar igång men det säger ju egentligen inte så mycket om hur den funkar med en riktig last.

Jag hade tagit en annan (din gamla?) dator och bara kört i det viktigaste med agget på bordet bredvid.

Ah, min gamla dator gick sönder, har försökt ha lite tålamod o vänta in nya komponenter som Zen 3. Vet inte riktigt om jag har allt jag behöver för att testa nätagget enligt corsairs rekommendationer med "paper clip test".

Kanske bäst är att ta in den till återförsäljaren där jag köpte den ifrån o se om dom kan hjälpa mig testa den/flasha moderkortet istället ?

Permalänk
Medlem

Ser inte att det ska gå att flasha bios utan en cpu i sockeln. Så nej jag tror inte att PSU'n är död.

Visa signatur

//lordcom

Permalänk
Medlem
Skrivet av lordcom:

Ser inte att det ska gå att flasha bios utan en cpu i sockeln. Så nej jag tror inte att PSU'n är död.

Det ska gå via bios flashback, inet har t.o.m gjort en video på det: https://www.inet.se/nyheter/1765/video-asus-bios-flashback

Permalänk
Medlem

Verkar dock som att du kanske har rätt, hittade en tråd på reddit https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/jjwn3g/flashback_bios_... där de beskrev att man faktiskt måste ha en cpu installerad.

Permalänk
Medlem

Fick min 5900x idag och satte i den i moderkortet, plus kablarna till moderkortet (8pin o 24 pin) för att försöka trigga bios flashback med usb sticka i bios flasback usb uttaget, men får dock fortfarande inga ljus/något som indikerar på moderkortet att det är på efter att jag kopplar in allt och slår på strömmen, är det kanske moderkortet som är dött och inte nätagget?

Någon som har tips på vad jag kan göra? Kanske det bästa är om jag tar tillbaka både moderkort och nätagg till inet och försöker ta detta via garanti?

Permalänk
Medlem

Jag har själv gjort bios-flashback på samma moderkort. Håller du in knappen i några sekunder utan att något händer? Kan du starta datorn med alla leds eller lyser ingenting? För egen del gick allt igång men jag tror inte jag fick någon bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Jag har själv gjort bios-flashback på samma moderkort. Håller du in knappen i några sekunder utan att något händer? Kan du starta datorn med alla leds eller lyser ingenting? För egen del gick allt igång men jag tror inte jag fick någon bild.

Hmm för min del så verkar inte moderkortet gå igång överhuvudtaget när jag har 5900x i socket, har lämnat in det till inet för att få det flashat o se om de hittar några problem med nätaggregatet då jag inte har komponenter att testa dom med hemma.

Känns som att bare minimum så borde moderkortet lysa upp något om jag ens ska kunna flasha det så något är knasigt, om det inte är så att man måste ha Zen 2 processor för att få igång bios flashback, det nämndes i reddit tråden som jag kollade i att någon där köpte en Zen 2 cpu billigt för att flasha.

Lyckades du flasha om med en äldre cpu eller Zen 3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kachiem:

Hmm för min del så verkar inte moderkortet gå igång överhuvudtaget när jag har 5900x i socket, har lämnat in det till inet för att få det flashat o se om de hittar några problem med nätaggregatet då jag inte har komponenter att testa dom med hemma.

Känns som att bare minimum så borde moderkortet lysa upp något om jag ens ska kunna flasha det så något är knasigt, om det inte är så att man måste ha Zen 2 processor för att få igång bios flashback, det nämndes i reddit tråden som jag kollade i att någon där köpte en Zen 2 cpu billigt för att flasha.

Lyckades du flasha om med en äldre cpu eller Zen 3?

En 5800X. Det var lite meckigt att få flashningen ett fungera men jag fick hela tiden feedback från moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

En 5800X. Det var lite meckigt att få flashningen ett fungera men jag fick hela tiden feedback från moderkortet.

Hmm okej, tack för infon, då verkar det mer och mer som att mitt nätaggregat är dött. Får se vad inet säger nu när jag lämnat in den på garantin.

Lite trist då det verkar som att alla Corsair SF750 är slutsålda just nu får nog bli till efter nyår innan jag får igång bygget.