(O)rimliga temps för 5900x? (HWMONITOR)

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Precis! Bättre att vänta isåfall och spara tills du får något framtidssäkert skulle mitt tips vara.

Jag har en ganska opopulär mindset där jag föredrar att spara till det bästa för att squeeza ut varje fps som finns haha

hehe
Råkade köpa 64GB ram för lite hyper-v mm i bakrunden. Då man leker med VM's ja.. Har faktist gått upp i runt 40GB men det har med en minnesbugg. Men det äe en kjänsla att inte behöva bry sig om ram just nu. För vissa tester skulle jag behöva 256+ men då delvis för ramdrives. OCH har inte en enda nviemi ssd. Barrra sata3 enheter. Men ja som sakgt. kull att leka med.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

okej, då stämmer detta: "Om jag tolkar andra inlägg så känns det ju som den inte går på full fart då".
Så bara smäck på PBO och njut av hastigheten. CPUn är designad till hög värme med PBO. Se länken ovan jag postade.

Förövrigt så satte jag min PBO temp threshold till 85 istället, även ifall amd säger att den ska bli varm så är de mer för att få mig lugn.

Cinebench R23 med 85 PBO Threshold
https://i.ibb.co/KLntdbV/unknown.png

Provade men nä, måste skaffa tystare fläktar då för de drar iväg något enormt högt när tempen går upp. Frontfläktarna som för övrigt blåser genom kylaren är tysta men de jag har som utblås de är alldeles för högljudda på högfart.

Det som jag tycker är lite märkligt är dock att idletemperaturen för mitt 5700XT gått upp med nära tio grader efter jag bytte ut 3700X mot 5900X. Begriper inte riktigt varför. Under load verkar inte temperaturen ökat mot tidigare. Alla drivrutiner är ominstallerade. Fast borde kanske starta en separat tråd om det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det som jag tycker är lite märkligt är dock att idletemperaturen för mitt 5700XT gått upp med nära tio grader efter jag bytte ut 3700X mot 5900X. Begriper inte riktigt varför. Under load verkar inte temperaturen ökat mot tidigare. Alla drivrutiner är ominstallerade. Fast borde kanske starta en separat tråd om det.

Skulle gissa på bottleneck där faktiskt. Din GPU får helt enkelt jobba på hårdare nu när din cpu är bättre på att skicka instruktioner.

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

hehe
Råkade köpa 64GB ram för lite hyper-v mm i bakrunden. Då man leker med VM's ja.. Har faktist gått upp i runt 40GB men det har med en minnesbugg. Men det äe en kjänsla att inte behöva bry sig om ram just nu. För vissa tester skulle jag behöva 256+ men då delvis för ramdrives. OCH har inte en enda nviemi ssd. Barrra sata3 enheter. Men ja som sakgt. kull att leka med.

Ja de kan vara avslappnade på ett sätt och man behöver inte tänka på upgrade på ett bra tag heller

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Skulle gissa på bottleneck där faktiskt. Din GPU får helt enkelt jobba på hårdare nu när din cpu är bättre på att skicka instruktioner.

Även när det är idle?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Även när det är idle?

Beror på, har du ny cpu kylare som drar åt sig mer frisk luft?
Kan annars va tex att att det är varmare i chassit pga att cpun är varmare också.

Du får ha i åtanke att du benchat lite nu, så kan vara bra att kolla när du vaknat din idle igen tex.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Beror på, har du ny cpu kylare som drar åt sig mer frisk luft?
Kan annars va tex att att det är varmare i chassit pga att cpun är varmare också.

Nej, det enda som är bytt är processorn. Min 3700X gick dessutom varmare än 5900X, märkligt nog.

Citat:

Du får ha i åtanke att du benchat lite nu, så kan vara bra att kolla när du vaknat din idle igen tex.

Inte gjort något alls annat än kollat forumet senaste kvarten, CPU idle 27 och GPU fortfarande 10 grader högre än innan.

Men kanske jag lyckades få slangarna att blockera luftflödet mer än innan, får kolla på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nej, det enda som är bytt är processorn. Min 3700X gick dessutom varmare än 5900X, märkligt nog.

Om de är i idle så kan det möjligtvis vara ambient temp som spökar just nu pga benchmarks du gjort, bättre o kolla när du vaknat hur de ser ut

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Om de är i idle så kan det möjligtvis vara ambient temp som spökar just nu pga benchmarks du gjort, bättre o kolla när du vaknat hur de ser ut

Läs min föregående, du är för snabb.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Uppdatering igen: Storebror var här i Julafton när vi båda besökte päronen och rengjorde kylarblock+processor med citronsaft (citronbaserat rengöringsmedel för processorer på flaska - hur fungerar det som?! ) Sedan applicerades en plutt Thermal Grizzly Kryonaut på processorn. Och kylarblocket installerades tillbaka på plats.

Gratisversion av Cinebench tankades hem och SingleCore och MultiCore benches kördes i 10 minuter vardera (för att säkerställa att inget konstigt händer efter bara några minuter - det vore tecken på otillräcklig kyllösning). Tempsen låg då på runt dryga 60 graders vid maxbelastning (TDP på faktiska 108W vilket är några Watt utöver specificerade 105W?). Cirka 65 grader i snitt. Testen skedde i en källare vilket är under rumstemperatur, troligen runt 15 grader.

Kylarmediet (vatten?) i kyllösningen låg på cirka 30 grader under hela belastningsförloppet vilket torde tyda på tillräcklig kyllösning som helhet? Det går att få ännu bättre luftflöde i mitt chassi då grafikkortets 3x 8-pins inte är dragna bakom moderkortet utan bara rakt ovanför moderkortet. Pins för processor och MB är dock dragna bakom moderkortet. 1 fläkt bak i chassi, 2 fläktar fram i chassi.

Storebror kommentera oxå att hans 5800x går högre temps än min på grund av hur Cores är placerade: 8+4 vs min 6+6. Då blir det högre värmeutveckling i de 8 cores på processorn vilket i sin tur leder till en värmeutveckling som är svårare att få en tillräcklig kylning av för att hålla temps lägre än vad jag har i min CPU med 6+6 cores-arkitekturdesign. Brorsan kör Noctua fläktlösning i 1000-kronors klassen nånstans. D15 eller vad det kan vara.

Kan det ligga nått i det där med 5800x vs 5900x temps i hur deras Cores är placerade inuti CPU:n? (8+4 vs 6+6)

(EDIT: 69 inlägg nu på Juldagen - nice! )

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Kan det ligga nått i det där med 5800x vs 5900x temps i hur deras Cores är placerade inuti CPU:n? (8+4 vs 6+6)

Ja, multi-core last är kämpigare att kyla på 5800x som har alla 8 cores på samma chip, 5900x har två chip 6+6. Sen är 100% last över 8-12 cores någon längre stund inte direkt vanlig last. Men teoretiskt så har man mer värme koncentrerad på mindre yta med 5800x.

Lyckas man lasta alla 12 cores 100% i 5900x så kommer den förstås att generera mer värme än 5800x.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd

Uppdatering: Jag körde 30 minuters MultiCore stabilitetstestet i CineBench hemma i rumstemperatur där jag kommer att ha arbetsdatorn 99,9% av alla gånger. Den snittade mellan 60-65 grader Celsius under hela testet och vätsketemperaturen (enligt NZXT Cam) låg på 30 grader i snitt. TDP låg på 108W och UDC 100% (vad nu det är?). Detta betyder då att det bör vara rimliga temperaturer för värmeelementet 5900x!

Btw, jag tittade på YT-klippet: "Der8auer Deep-Dives on Thermal Paste: Misconceptions, Curing, & More | LTX 2019" rekommenderat i en annan tråd. En snabb fråga: de snackade om "pump out effect" vilket verkar vara att kylpastan på något vis antingen förbrukas upp eller tappar sin ledningsförmåga över tid och därför bör man byta ut den en gång om året om man ofta kör hög belastning? Låter det som en rimlig schemaläggning för kylpastabyte om CPU:n ofta körs med hög belastning?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |