LG visar upp TV i QNED-serien under CES 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Nej då, det är rätt vanligt. Tycker oled är hemskt, ja det mörka är mörkt, men det ljusa är också mörkt.
Föredrar LCD alla dagar i veckan för det extra trycket i HDR osv samt att man aldrig behöver oroa sig för att den ska tappa i ljusstyrka eller få inbränningar.

https://www.rtings.com/images/reviews/tv/lg/real-burn-in/real-burn-in-week-40-tv-3-red-large.jpg

detta är av 5 år torteringstest. Inget normalt tittandet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Korrekt information om livslängd på oled för de som vill ha. Håller minst 80000 timmar. https://www.google.se/amp/s/www.techhive.com/article/3239350/...

Panelen ja, men inbränning kan ske redan efter 5000 timmar med statiska objekt i bilden.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Barilla08:

"minimal"

Nu beskrev jag med ordet "minimalt" hur panelens ljusstyrka och färgomfång påverkas. Inte den uppenbara inbränningen av att köra CNN på hög ljusstyrka 9 000 timmar i följd. Det är bland annat denna graf från samma test för att vara exakt:

10 000 timmar är 5 000 långfilmer eller 5 timmar om dagen i 5,5 år. 2017-OLED-panelerna på C7-modellen står sig rätt bra.

Skrivet av Barilla08:

Försämringen sker snabbt, men eftersom den är gradvis kommer du mest troligt inte märka att skärmen blir blåare och blåare, till den dagen du skaffar en ny.

Skulle aldrig kunna leva med en Oled, för många nackdelar.

Vi förstår det självklara här: uppenbarligen har du ingen OLED själv men är fast beslutat att meddela omvärlden vad du tycker genom att trolla fram lite russin här och där. Som jag skrivit och sagt rätt många gånger: Det är inte många som faktiskt har upplevt en inbränning på en OLED. Men det finns väldigt många fler som har en åsikt om saken.

Fast vad får du detta med "Försämringen sker snabbt" och "blåare och blåare" ifrån? Vad plockar du de russinen ifrån?

Permalänk
Medlem

Detta var min C7 efter 10000 timmar under 3 års tid.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gambit_2K:

Detta var min C7 efter 10000 timmar under 3 års tid.

Slutsats: titta inte på TV4? OLED-dödare med ✪ Legendary Status?

10 000 timmar i tre år betyder att du låter samma TV:n gå varm 9 timmar om dagen. Där det uppenbarlingen var mycket TV4. Det är vid det användarmönster jag brukar avråda folk från att köpa OLED.

Vill man ha något som bara går i bakgrunden och gärna kör samma kanaler? Välj en LCD istället. Särskilt om man tänkt köra mycket dagtid. Samma pengar ger en ljusstark LCD.

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

Tack, men den funktionen måste väl slås på manuellt eller? För slår jag påden släcker den skärmen en gång. Sen måste jag göra samma igen genom menyn?

Jepp, man måste tyvärr göra det själv varje gång.

Det är ju däremot bra när man vet med sig att man ska lämna på något statiskt utan att man behöver se bilden (typ. Spotify). Ett tips som hjälper lite är att om du håller in inställningsknappen på kontrollen (kugghjulet) går TVn direkt till bildinställningar så man sparar några knapptryck.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av moire:

Dessa miniLEDs med några tusen zoner är lite väl dyra för att vara LCD. Jag tyckte iaf TCLs varianter var det.

De priser som kommer vid introduktioner är alltid höga och skiljer sig alltid från fjolårets prispressade och BF-utreade modeller som man ofta jämför med. Dessa var också rätt dyra när de lanserades för exakt ett år sedan.

Ifall mönstret fortsätter är det 30–50% lägre pris lagom till BF 2021.

Annars kostar Mini-LED-arrayen en hel del. Alltid dilemmat med den här tekniken. Kan mycket väl vara så att själva Mini-LED:n (eller FALD:en för den delen) är den enskilt dyraste komponenten i en LCD-TV.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Slutsats: titta inte på TV4? OLED-dödare med ✪ Legendary Status?

10 000 timmar i tre år betyder att du låter samma TV:n gå varm 9 timmar om dagen. Där det uppenbarlingen var mycket TV4. Det är vid det användarmönster jag brukar avråda folk från att köpa OLED.

Vill man ha något som bara går i bakgrunden och gärna kör samma kanaler? Välj en LCD istället. Särskilt om man tänkt köra mycket dagtid. Samma pengar ger en ljusstark LCD.

TV4 borde betala alla servicekostnader. Uppenbart vem som är skyldig i detta fallet.

Det där med logotyp i sändningar, i bond-TV såväl som Youtube och annat känns verkligen B-igt. En ful ovana som gärna kunde få dö ut 2021. Tittaren är troligen inte dement, de vet vad de kollar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Detta var min C7 efter 10000 timmar under 3 års tid.

Varför har du en tv4 logga långt inne i bilden? Smart tvns huvudmeny som stått på en hel del?

Stängde du av tvn i standby hela tiden?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hartner_X:

Jepp, man måste tyvärr göra det själv varje gång.

Det är ju däremot bra när man vet med sig att man ska lämna på något statiskt utan att man behöver se bilden (typ. Spotify). Ett tips som hjälper lite är att om du håller in inställningsknappen på kontrollen (kugghjulet) går TVn direkt till bildinställningar så man sparar några knapptryck.

Kan samtidigt tycka att LG själva borde ge funktionaliteten att exempelvis släcka panelen om inget uppdateras på en viss tid. Är bilden statisk så bör TVn själv kunna släcka bilden. Kan finnas tillfällen där det stör men sällan man faktiskt tittar på statisk bild, iallafall i mitt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Slutsats: titta inte på TV4? OLED-dödare med ✪ Legendary Status?

10 000 timmar i tre år betyder att du låter samma TV:n gå varm 9 timmar om dagen. Där det uppenbarlingen var mycket TV4. Det är vid det användarmönster jag brukar avråda folk från att köpa OLED.

Vill man ha något som bara går i bakgrunden och gärna kör samma kanaler? Välj en LCD istället. Särskilt om man tänkt köra mycket dagtid. Samma pengar ger en ljusstark LCD.

Det är det som är lustigt, vi tittar inte på TV4 alls nån av oss i familjen. Jag har appen men det kräver ju ett konto att ens se på numera. Sen notera att det inte är uppe i högra hörnet utan längre ned och in. Vilket jag tror är pga. det är där android TV har ett flöde för just TV4 appen. Dock är denna bilden inte så statisk då skärmsläckaren slås på efter 5 min.

Vi ser inte nån TV alls i stortsett, allt konsumeras genom Plex, Netflix, Amazon TV, Disney+. Den enda IPTV vi ser på är när jag ser på fotboll. Och det är alltid via Engelska eller Tyska kanaler.

Och angående användande mönster var det precis det jag skrev i min första post. Ingen TV i huset som används av nån annan än mig kommer vara OLED i framtiden. Jag kan inte få sambon eller ungarna att ändra sitt beteendemönster. Samt att jag inte kommer köra nån form av android TV på familjens TV då vissa appar gör så att TVn eller Android Devicen aldrig stänger ned sig/ slår på screensaver (tex Spotify appensom jag nämnde).

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hartner_X:

Jepp, man måste tyvärr göra det själv varje gång.

Det är ju däremot bra när man vet med sig att man ska lämna på något statiskt utan att man behöver se bilden (typ. Spotify). Ett tips som hjälper lite är att om du håller in inställningsknappen på kontrollen (kugghjulet) går TVn direkt till bildinställningar så man sparar några knapptryck.

Tack ska försöka få sambon att göra det från och med nu, mina arga blickar funkar inte längre

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Varför har du en tv4 logga långt inne i bilden? Smart tvns huvudmeny som stått på en hel del?

Stängde du av tvn i standby hela tiden?

Jag tror det är därför att på Android TVs startskärm så finns det en lista på appar (de har gjort om denna vy ett par ggr under årens gång). Så vyn som borde bränt in TV4 loggan borde varit Android TV's startskärm (dock så har jag skärmsläckare som slås på efter 5 min, och det finns inget på startskärmen som gör att den inte kan sättas igång...).

Ska kolla upp det där med standby, det kan vara så.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Har en ca. 2.5 år gammal 55'' LG C7 som visade inbränning för ett par månader sen där textremsorna ligger. Fått bort mer än 50% av det med "pixeluppfräshningen", men det är ändå störande vid vissa bakgrunder. Borde kört tv-programmet lite mer tidigare men det är ju lätt att vara efterklok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Min 48" OLED håller inte med dig. The dream is alive!! Krävs dock att man har ett skrivbord som är minst 80cm djupt skulle jag säga.

jag har titta på 48 men jag har för litet rum för den tyvärr.
32 eller 38 hade nog fungerat men kul att de har iallafall släppt en 48 men drömmen om mindre ligger kvar än

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk

Jag har en Panasonic OLED och kan inte vara mer en nöjd. Riktigt bra bild på den och flertal lägen som är kalibrerade från början.
Panasonic har ett flertal olika inställningar för pixelrefresh som är per automatik varje gång man stänger av TV:n. Efter varje 1000 timmen har den en längre pixelrefresh som brukar ta 2 timmar ca.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Lätt att bli förvirrad av alla olika namn snart. OLED, QLED, QNED etc etc

Har hört att QWOP modellen är svår att installera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gambit_2K:

Panelen ja, men inbränning kan ske redan efter 5000 timmar med statiska objekt i bilden.

Ja, efter 5000 timmar med samma logo, så tre timmar varje dag i fem år. Oled är inget för den som tittar på sport och tv-kanaler. Film, spel och netflix är oled däremot perfekt till.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Nu beskrev jag med ordet "minimalt" hur panelens ljusstyrka och färgomfång påverkas. Inte den uppenbara inbränningen av att köra CNN på hög ljusstyrka 9 000 timmar i följd. Det är bland annat denna graf från samma test för att vara exakt:

https://www.rtings.com/images/reviews/tv/lg/real-burn-in/real-burn-in-hdr-10-large.jpg

10 000 timmar är 5 000 långfilmer eller 5 timmar om dagen i 5,5 år. 2017-OLED-panelerna på C7-modellen står sig rätt bra.

Vi förstår det självklara här: uppenbarligen har du ingen OLED själv men är fast beslutat att meddela omvärlden vad du tycker genom att trolla fram lite russin här och där. Som jag skrivit och sagt rätt många gånger: Det är inte många som faktiskt har upplevt en inbränning på en OLED. Men det finns väldigt många fler som har en åsikt om saken.

Fast vad får du detta med "Försämringen sker snabbt" och "blåare och blåare" ifrån? Vad plockar du de russinen ifrån?

Laxpudding förklarar det här... Nu har d lärt dig något idag med.

#18841536

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Barilla08:

Laxpudding förklarar det här... Nu har d lärt dig något idag med.

#18841536

Tror faktiskt den där Laxpudding förklarar hur lysdioder fungerar hos merparten LCD-TV (och skärmar) och varför de blir blåare och blåare med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tror faktiskt den där Laxpudding förklarar hur lysdioder fungerar hos merparten LCD-TV (och skärmar) och varför de blir blåare och blåare med tiden.

hahahaha <3 lämna oss aldrig Laxpudding.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Jag tror det är därför att på Android TVs startskärm så finns det en lista på appar (de har gjort om denna vy ett par ggr under årens gång). Så vyn som borde bränt in TV4 loggan borde varit Android TV's startskärm (dock så har jag skärmsläckare som slås på efter 5 min, och det finns inget på startskärmen som gör att den inte kan sättas igång...).

Ska kolla upp det där med standby, det kan vara så.

LG har en (osynlig) pixel refresh som körs i ca 10 min automatiskt efter avstängning till standby. Stänger man av TV'n med en smart-plug eller dylikt som bryter strömmen så kan TV'n inte hantera panelen som den ska. Det har rapporterats (tror det var rting, men osäker) att en anledning till ryktet om inbränning dök upp kom från Oled-TV hos handlare som kör en statisk videoslinga i högsta ljusläge och sen stänger av bryskt genom att strömmen bröts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

LG har en (osynlig) pixel refresh som körs i ca 10 min automatiskt efter avstängning till standby. Stänger man av TV'n med en smart-plug eller dylikt som bryter strömmen så kan TV'n inte hantera panelen som den ska. Det har rapporterats (tror det var rting, men osäker) att en anledning till ryktet om inbränning dök upp kom från Oled-TV hos handlare som kör en statisk videoslinga i högsta ljusläge och sen stänger av bryskt genom att strömmen bröts.

Jo pixel refresh vet jag om den är på och körs, och jag stänger av TVn på vanligt sätt via fjärrkontroll eller via Android TV som trigger att stänger man av den så stängs TVn av.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Ja, efter 5000 timmar med samma logo, så tre timmar varje dag i fem år. Oled är inget för den som tittar på sport och tv-kanaler. Film, spel och netflix är oled däremot perfekt till.

Precis men allt som har en meny är ju ett statiskt objekt dvs. allla former av media spelare AppleTV, Android TV etc. Vilket jag skulle säga är det vanligaste sättet att se på media idag. Och det är ju därifrån min inbränning kommer.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Bara för att åter förtydliga..
Detta är INTE riktiga QNED, bara snodd terminologi till LCD.. igen.

Den riktiga (från Samsung inte LG) quantum dot nanorod LED som kan komma 2023, har inget med LCD att göra.
(LG nu med mindre sorts bautastora leds och några till dimmingzoner.. waow) ;).