Playstation 5 säljer i 3,4 miljoner exemplar första månaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Beror på.

Att spela spel i konsolkvalitet kräver inte så mycket dator.

PS4 Pro= I5 2500K+GTX970 dator= 2000:-

Ps5= 3300x+1080Ti= 4500:-

Sen gör man så mycket mer på PC än konsol.

Sen tillkommer det ju så mycket mer än bara CPU och GPU i fall du inte redan har en dator. Du måste ju ha moderkort, primärminne, sekundärminne (helst en snabb SSD), operativsystem (Windows är ett måste för gaming), ett chassi att ha allt i, nätaggregat, mus och tangentbord, kanske även en handkontroll. Mycket är en långtidsinvestering och håller mer än en generation, men det är ändå en saftig jtgift för den som köper sin första dator. Moderkort får man räkna med att uppgradera om man uppgraderar processorn, och RAM måste man uppgradera när det kommer en ny version.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Galenskap, folk har väl datorer?

Skrivet av Oliver91:

Det kommer säkerligen till PC med och microsofts exklusiva titlar finns ju på PC nu med och sony går sakta åt det hållet med, finns snart ingen anledning till konsol

En konsol är så mycket mer lättillgänglig för genomsnittsanvändaren eller en oinsatt förälder, både när det gäller att starta och att köpa. Att köpa en speldator är otroligt mycket mer komplicerat jämfört med att köpa en konsol, det är processor, minne och grafikkort, alla har helt sinnessjuka namn och det går inte att veta om en dyrare dator är bättre utan en hel hög specialkunskaper. Sen så gör konsolen i princip bara en grej, spelar spel, så användarupplevelsen för någon som vill spela lite är enklare och smidigare.

Angående spel så kommer Polyphony nog aldrig börja göra spel till Windows, och det finns sånna som jag som köper ett playstation i princip bara för att få spela Gran Turismo 🤷‍♂️

Visa signatur

En potatis

Permalänk

Playstation har väl alltid sålts mer än xbox?

Just nu så beror sifforna mest på hur mycket de kan tillverka då man inte ens kan förboka konsolerna i många butiker utan det står fullbokat.
Jag själv kommer troligen köpa en xbox series x. Anledningen är att jag blev så otroligt besviken på min ps4 när kontrollen är gjord för barnhänder. Ps5ans kontroll ska vara större, men jag tror ändå xboxens är mer ergonomisk för oss med större händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det kommer säkerligen till PC med och microsofts exklusiva titlar finns ju på PC nu med och sony går sakta åt det hållet med, finns snart ingen anledning till konsol

Det där är nog ett rätt generöst användande av ordet "snart". Horizon Zero Dawn kom till PC 3,5 år efter release, vilket är mycket lång tid i spelvärlden, så än så länge känns PC-releasen mer som reklam för tvåan och PS5 än ett tecken på att Sony har tankar på att avveckla sin exklusivitet. Sony fortsätter också köpa spelstudios och hörde inför PS5 av sig till alla större spelstudios för att se om de hade spel eller innehåll som de kunde göra exklusiva.

Jag tror sannolikheten att Sony ger upp exklusiviteten annat än med releaser mycket långt efter PS, utan att cloud gaming ändrat på vad spelkonsoler är, är mycket låg. Det är helt enkelt en så stark affärsidé för dem.

Permalänk
Medlem

Måste varenda nyhet om konsol sluta i att ett x antal individer behöver hävda sig med ”PC MASTER RACE!!”? Om det nu inte hade varit för scalpers så hade det här varit en sanslös framgång för Sony och går det inte bara att glädjas över de som fått tag på en konsol? För många så är det är en stor investering och åratal av sparande. Det är samma sak för de som sparar ihop till nya grafikkort för att kunna spela det där spelet som inte fungerat tidigare.

Jag förstår inte varför det alltid ska jämföras, det är produkter i helt skilda segment och som delvis riktar sig till olika målgrupper. Det är inte bara en fråga om pengar för de som tror det. Det är också tycke och smak, exempelvis så finns det många som inte tycker om att vara helt beroende av digitala plattformar så som Steam, Epic osv. Låt alla köpa det som passar just dem och mer glädje åt alla!

Gott nytt år till er alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Synd den ser ut som den gör... Går inte allt mot minimalistiskt? Varför ska man ha en sådan svulst bredvid TVn då...

Finns Stadia om vill ha minimalistiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Playstation har val alltid sålts mer än xbox?

Just nu så beror sifforna mest på hur mycket de kan tillverka då man inte ens kan förboka konsolerna i många butiker utan det står fullbokat.
Jag själv kommer troligen köpa en xbox series x. Anledningen är att jag blev så otroligt besviken på min ps4 när kontrollen är gjord för barnhänder. Ps5ans kontroll ska vara större, men jag tror ändå xboxens är mer ergonomisk för oss med större händer.

DualSense och Xbox One-kontrollern (ingen relevant skillnad mot Series X) har i princip identiskt grepp och avstånd till knapparna så jag tror inte det kommer skilja sig något på den punkten. Om något så skulle jag säga att de grepp som känns mest naturliga för mig på kontrollerna gör att jag gärna håller marginellt högre upp på Xbone-kontrollern, vilket gör avståndet till knapparna aningen kortare, men det är en liten skillnad och inga problem att hålla längre ner så det är försumbart.

I övrigt är den enda skillnaden, om vi bortser från funktion, att DualSense har högre kvalitetskänsla.

Om du är intresserad av PS5 förutom dina farhågor om kontrollern så skulle jag rekommendera dig att försöka testa hur den känns innan du gör ditt val. Det är en rejäl skillnad mot PS4 och enligt mig den klart bästa som skickats med en konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Förstår inte riktigt varför den är så mycket mer poppis än Xbox. Är det framtida exklusiva spel som lockar? Varför väntar man inte i så fall med att köpa?

I Japan så säljer Xbox knappt alls, och där har konsoller mycket större andel av marknaden än PC.
När det gäller spel så har Xbox och PC i stort sett samma spel så har man en PC så finns det ingen anledning att köpa en Xbox.
JRPG scenen och mer nytänkande spel kommer till PS.
Nintendo har monopol på den mer barnvänliga marknaden.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Galenskap, folk har väl datorer?

För 4995:- så får man väl en PC som inte ens motsvarar PS4 prestanda - så inte jättegalet enligt mig

P.S. Folk har väl både dator och playstation?

Permalänk
Medlem

Dual-sense med adaptiva avtryckarna är värt det bara det gör det ju värt det, ser fram PS5 patch till The last of us...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av SockerfriKetchup:

Beror på.

Att spela spel i konsolkvalitet kräver inte så mycket dator.

PS4 Pro= I5 2500K+GTX970 dator= 2000:-

Ps5= 3300x+1080Ti= 4500:-

Sen gör man så mycket mer på PC än konsol.

Du kan inte ignorera faktumet att PS5 kommer att spela rykande färska spel om fem-sex år som kommer att matcha vad som krävs av nya grafikkort då. Då ligger en dator med ett 1080Ti och skräpar på någon soptipp sedan länge. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

För 4995:- så får man väl en PC som inte ens motsvarar PS4 prestanda - så inte jättegalet enligt mig

P.S. Folk har väl både dator och playstation?

här har du en färdigbyggd dator med ps4 prestanda: https://www.inet.se/produkt/2216926/lenovo-ideacentre-3-ryzen...

en dator som matchar ps5 kostar väl runt 8-10k beroende på hur de ser ut "just nu"

motsvarande grafikkort på PC sidan av ps5 / xbox series X är någonstans mellan RX 5600 XT / RX 5700 XT.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

här har du en färdigbyggd dator med ps4 prestanda: https://www.inet.se/produkt/2216926/lenovo-ideacentre-3-ryzen...

en dator som matchar ps5 kostar väl runt 8-10k beroende på hur de ser ut "just nu"

motsvarande grafikkort på PC sidan av ps5 / xbox series X är någonstans mellan RX 5600 XT / RX 5700 XT.

Vilka spel kommer du kunna spela på den där 5k-datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

här har du en färdigbyggd dator med ps4 prestanda: https://www.inet.se/produkt/2216926/lenovo-ideacentre-3-ryzen...

en dator som matchar ps5 kostar väl runt 8-10k beroende på hur de ser ut "just nu"

motsvarande grafikkort på PC sidan av ps5 / xbox series X är någonstans mellan RX 5600 XT / RX 5700 XT.

Nje jag tror inte riktigt ett PS5 motsvarar en dator för 8-10K.
Defintivit billigare.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Nje jag tror inte riktigt ett PS5 motsvarar en dator för 8-10K.
Defintivit billigare.

Pic or it didn't happen! (eller i det här fallet, länka gärna en inköpslista),

bara en 5500+ SSD på 825 GB kostar...
1.500kr för en 500GB:are https://www.inet.se/produkt/4302253/wd-black-sn850-gen-4-ssd-...
och då ska du hitta 325 GB till någonstans...

CPUn motsvarar en 3600 i prestanda, det är 2.200kr
https://www.pcgamesn.com/sony-ps5-release-date-pc-equivalent-...

o.s.v.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Nje jag tror inte riktigt ett PS5 motsvarar en dator för 8-10K.
Defintivit billigare.

Men alltså seriöst...

Visst går det säkert, men är det en sån burk man vill ha??? Jag testade att bygga ihop det billigaste och den når inte PS5 i prestanda tror jag. Finns självklart färdigbyggda burkar men tror ändå inte att de som är billigare når PS5 prestandan.

Så länge ett RTX 3060Ti kostar 5500:- så fattar jag inte ens att sånt här diskuteras.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

här har du en färdigbyggd dator med ps4 prestanda: https://www.inet.se/produkt/2216926/lenovo-ideacentre-3-ryzen...

en dator som matchar ps5 kostar väl runt 8-10k beroende på hur de ser ut "just nu"

motsvarande grafikkort på PC sidan av ps5 / xbox series X är någonstans mellan RX 5600 XT / RX 5700 XT.

Vafan snackar du om. GPUn i en PS5 är i princip en förfinad 5700XT med RDNA2 och högre klockfrekvenser. Prestandan är snarare RTX2080 till 2080 Super.

Permalänk
Medlem

Playstation 4 sålde 1 miljon på lanseringsdagen, hittar ingen data på första månaden dock :/

Hade faktiskt velat ha en PS5 om det inte var den första Playstationen-konsolen jag tycker såg skitful ut
Så jag inväntar en slim / other version, och hoppas på att den ser bättre ut.

Tyckte PS3 såg helt ok ut, men PS3 Slim (första varianten) är den snyggaste.

PS2 såg också helt ok ut, men PS2 slim.... som knappt är större än en DVD måste vara den snyggaste konsolen någonsin.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Men alltså seriöst...

Visst går det säkert, men är det en sån burk man vill ha??? Jag testade att bygga ihop det billigaste och den når inte PS5 i prestanda tror jag. Finns självklart färdigbyggda burkar men tror ändå inte att de som är billigare når PS5 prestandan.

Så länge ett RTX 3060Ti kostar 5500:- så fattar jag inte ens att sånt här diskuteras.

https://komponentkoll.se/bild/OSyxl.png

Och då är du utan RT

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Playstation 4 sålde 1 miljon på lanseringsdagen, hittar ingen data på första månaden dock :/

Hade faktiskt velat ha en PS5 om det inte var den första Playstationen-konsolen jag tycker såg skitful ut
Så jag inväntar en slim / other version, och hoppas på att den ser bättre ut.

Tur att man inte behöver titta på den då, håller ögonen på TVn.
PS5:an står fint lite dold i tv-bänken.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

Vafan snackar du om. GPUn i en PS5 är i princip en förfinad 5700XT med RDNA2 och högre klockfrekvenser. Prestandan är snarare RTX2080 till 2080 Super.

Både ja och nej, däremot får du ju lite halvklen ray tracing i PS5 gpun... du får inte glömma hur mycket lägre klockat chippet i ps5 är, det kämpar redan med att hålla vissa nya titlar i 60 fps i 4k även om det har konsoloptimeringar, den största nyheten med konsolerna denna gången om är den otroligt snabba SSD'n och den extremt mycket mer kraftfulla CPU'n.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Både ja och nej, däremot får du ju lite halvklen ray tracing i PS5 gpun... du får inte glömma hur mycket lägre klockat chippet i ps5 är, det kämpar redan med att hålla vissa nya titlar i 60 fps i 4k även om det har konsoloptimeringar, den största nyheten med konsolerna denna gången om är den otroligt snabba SSD'n och den extremt mycket mer kraftfulla CPU'n.

För ett år sen skanderade "pcmr" - 4k 60 fps! Whoo fuck yeah.
Så att bara hålla 4k 60fps är ju inte dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

För ett år sen skanderade "pcmr" - 4k 60 fps! Whoo fuck yeah.
Så att bara hålla 4k 60fps är ju inte dåligt.

nejdå, det är sjukt imponerande att du får en 10k's dator för 5899kr men det var samma visa med xbox 360 och ps3 som var grymt imponerande maskiner vid lansering också

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

För ett år sen skanderade "pcmr" - 4k 60 fps! Whoo fuck yeah.
Så att bara hålla 4k 60fps är ju inte dåligt.

nejdå, det är sjukt imponerande att du får en 10k's dator för 5899kr men det var samma visa med xbox 360 och ps3 som var grymt imponerande maskiner vid lansering också

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14765535/namnlos

typ denna datorn = konsolerna

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Japp, tack vare optimeringar så presterar ps5 typ som ett RTX 2080, men GPU'n är i princip en lågt klockad RX 5700 XT i nya kläder, vi kanske får se den i datorer framöver som RX 6700 eller liknande

Lågt klockad? 2.3ghz är lågt klockad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Japp, tack vare optimeringar så presterar ps5 typ som ett RTX 2080, men GPU'n är i princip en lågt klockad RX 5700 XT i nya kläder, vi kanske får se den i datorer framöver som RX 6700 eller liknande

Vadå lågt klockad? GPUn i PS5 är högre klockad än 5700XT. 2233MHz mot 1905MHz.
Det finns anledning till att nästan halva PS5:an är kylflänsar och fläkt.

Permalänk
Medlem

Vårt ps4 pro dog förra vintern, så ps5’an har gått varm här hemma och spelar ps4 spel, håller på ta mig igenom last of us 2 exempelvis. Är väldigt imponerad av hur den fungerar i sin bakåtkompatibelitet.

Men längtar givetvis tills det kommer mer renodlade ps5 spel

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwecTdl:

Vilka spel kommer du kunna spela på den där 5k-datorn?

Allt som gick att spela på xbox one / ps4 till samma filmiska 30 fps 900p low settings upplevelse?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Allt som gick att spela på xbox one / ps4 till samma filmiska 30 fps 900p low settings upplevelse?

Fast nu var det väl ändå ps5 vi snackar om, inte gamla ps4 som är 7 år gammal. Ska den matcha ps4, så får datorn ner ytterligare ett par tusenlappar. Fattar inte diskussionen. Såklart man kan få en pc med bättre specs, men du får också pröjsa mer. Vi har en hel tråd här på swec med folk som är villiga att punga ut mellan 8000:- och 16000:- för endast grafikkort. Personligen kör jag ps5 och uppgraderar grafik i datorn när det kommer ut något som är prisvärt för mig, och som har rätt specs.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

För 4995:- så får man väl en PC som inte ens motsvarar PS4 prestanda - så inte jättegalet enligt mig

P.S. Folk har väl både dator och playstation?

Skrivet av Snudge_B:

Fast nu var det väl ändå ps5 vi snackar om, inte gamla ps4 som är 7 år gammal. Ska den matcha ps4, så får datorn ner ytterligare ett par tusenlappar. Fattar inte diskussionen. Såklart man kan få en pc med bättre specs, men du får också pröjsa mer. Vi har en hel tråd här på swec med folk som är villiga att punga ut mellan 8000:- och 16000:- för endast grafikkort. Personligen kör jag ps5 och uppgraderar grafik i datorn när det kommer ut något som är prisvärt för mig, och som har rätt specs.

^ där har du original inlägget.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.