Köpt ut jobb-dator - Hur göra ominstallation

Permalänk
Medlem

Köpt ut jobb-dator - Hur göra ominstallation

Hej på er!
Har precis köpt ut en HP EliteBook 840 G5 från min arbetsgivare. Dom kommer att blåsa den så inget jobb-relaterat ligger kvar. Frågan är vad ni rekommenderar att göra sen...?

Antigen blåser jag den med min "vanliga" USB-sticka med senaste Windows (20H2) och installerar alla nödvändiga drivrutiner manuellt efteråt, eller så kör jag med USB-stickan jag har skapat med HP Cloud Recovery som inkluderar både Windows och nödvändiga drivrutiner. Vill ju väldigt gärna undvika för mycket HP-bloatware vid ominstallation, men å andra sidan vill man ju gärna se till att man får in alla viktiga drivrutiner...

Hur skulle ni gjort?

Permalänk
Hedersmedlem

USB med rent Windows.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

USB-sticka med Windows från MCT och drivrutiner från tillverkarens hemsida alt. kretstillverkarens hemsida.

Permalänk
Medlem

HP har ett verktyg som enkelt kan ladda ner och installera alla nödvändiga drivrutiner och firmware uppdateringar.

Det hette HP softpaq download manager förut, men den verkar ha ersatts av HP Image assistant. https://www8.hp.com/us/en/ads/clientmanagement/overview.html#...

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Prebz:

Hej på er!
Har precis köpt ut en HP EliteBook 840 G5 från min arbetsgivare. Dom kommer att blåsa den så inget jobb-relaterat ligger kvar. Frågan är vad ni rekommenderar att göra sen...?

Antigen blåser jag den med min "vanliga" USB-sticka med senaste Windows (20H2) och installerar alla nödvändiga drivrutiner manuellt efteråt, eller så kör jag med USB-stickan jag har skapat med HP Cloud Recovery som inkluderar både Windows och nödvändiga drivrutiner. Vill ju väldigt gärna undvika för mycket HP-bloatware vid ominstallation, men å andra sidan vill man ju gärna se till att man får in alla viktiga drivrutiner...

Hur skulle ni gjort?

Vill du ha hjälp med att få ner drivrutiner så har Intel ett verktyg som är det enda vettiga "hitta drivrutiner och ladda ner"-verktyget på hela internet.

https://downloadcenter.intel.com/download/28425/Intel-Driver-...
Den gör exakt det den säger och inget mer, ingen bloat, ingen reklam, ingen trams.

Windows med ren sticka, sedan om du inte gillar det windows drar ner så kör denna utility eller ladda ner drivrutinerna manuellt från HP.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vill du ha hjälp med att få ner drivrutiner så har Intel ett verktyg som är det enda vettiga "hitta drivrutiner och ladda ner"-verktyget på hela internet.

https://downloadcenter.intel.com/download/28425/Intel-Driver-...
Den gör exakt det den säger och inget mer, ingen bloat, ingen reklam, ingen trams.

Windows med ren sticka, sedan om du inte gillar det windows drar ner så kör denna utility eller ladda ner drivrutinerna manuellt från HP.

Det är ett bra verktyg, funkar klockrent på stationära datorer (dock endast för Intel drivisar).
Men jag har haft blandade resultat i att köra den på laptops. Någon Asus laptop ville inte uppgradera Intel HD grafikdrivern, någon annan laptop ville inte uppgradera chipset.

Var många år sedan jag provade support assist på en HP laptop ska dock tilläggas, så den kan ju blivit bättre.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av henkiii:

Det är ett bra verktyg, funkar klockrent på stationära datorer (dock endast för Intel drivisar).
Men jag har haft blandade resultat i att köra den på laptops. Någon Asus laptop ville inte uppgradera Intel HD grafikdrivern, någon annan laptop ville inte uppgradera chipset.

Var många år sedan jag provade support assist på en HP laptop ska dock tilläggas, så den kan ju blivit bättre.

När jag har kört Intel Driver utility så har den hämtat drivrutiner för allt möjligt, marvell-styrkretsar, realtek-ljud mm.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag har installerat om flera maskiner med W10 från MS , inte nån G5 men 840 G2/3/4 och det funkar klockrent , vill du sedan uppdatera nån drivrutin så gör det från HP's hemsida , BIOS uppdaterar du inifrån BIOS

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Nu är datorn ominstallerad med "ren" Windows från MS. Intel-verktyget har jag använt länge på olika datorer så det är på plats. Har även laddat ner HP Support Assistant faktiskt, för att få "hjälp" med att hitta rätt och uppdaterade drivrutiner till burken. Detta var installerat när det var min jobb-dator, och därifrån har även BIOS uppdaterats till senaste flera gånger tidigare.

Tackar för alla råd och tips!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av DavidtheDoom:

När jag har kört Intel Driver utility så har den hämtat drivrutiner för allt möjligt, marvell-styrkretsar, realtek-ljud mm.

Spännande, för mig har det aldrig funkat:D