LG visar upp böjlig gamingskärm om 48 tum under CES 2021

Permalänk
Melding Plague

LG visar upp böjlig gamingskärm om 48 tum under CES 2021

Den som inte kan välja mellan platt och krökt panel får snart beskåda ett koncept som erbjuder både och i samma paket.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer säkert bli jättebillig
Men ser verkligen lovande ut!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Dessa överdrivna stora skärmar för gaming måste få ett slut! Plastiga överdesignade skärmar oftast med billiga paneler med hög Hz men oftast får färgerna och kontrast mm ta stryk. Se bara på Asus och Acers alternativ så blir man skräckslagen!

Större skärm innebär inte bättre!

Permalänk
Medlem

Låter som de inte har så mycket nyheter att komma med mot 48CX modellen så nu böjer de den?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Wesslan1:

Låter som de inte har så mycket nyheter att komma med mot 48CX modellen så nu böjer de den?

Panelen i 48CX extraknäcker väl ändå inte som högtalare? Sedan var det QNED-serien också, fast på just OLED-sidan händer det kanske inte sådär jättemycket.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Dessa överdrivna stora skärmar för gaming måste få ett slut! Plastiga överdesignade skärmar oftast med billiga paneler med hög Hz men oftast får färgerna och kontrast mm ta stryk. Se bara på Asus och Acers alternativ så blir man skräckslagen!

Större skärm innebär inte bättre!

????

Det bästa jag någonsin gjort i köp var min nuvarande OLED 4k 120HZ 4:4:4 10 bit CX48".

Suttit på först 24, sedan 27 koreaskärmar, till 27 144/165hz.

Senast en 27" 240hz 2560x1440.

Ingenting slår min OLED för spelande. Allt annat är ett skämt i jämförelse.

Permalänk

Jag välkomnar denna skärm, jag tror dock den blir svindyr. Men som vanligt så kommer den säkert göra de andra skärmarna billigare.

Större är bättre frågan är hur länge det kommer pågå.

Jag har gått från att först sitta och programmera på en miniräknare, gjorde flera spel och jag hade ingen dator.
Sedan från 13",14",15",17",21",24" till nu ha 1st 27" och 1st 32" skärm.
Och jag tycker 32" är inte tillräckligt. Men det får till bättre anpassning av mjukvaror så det mer naturligt att jobba med dem.

Angående ordet gaming så används lite som konsumentprodukt. Det är en term man slänger ut sig på saker bara för de passar denna grupp bra. Den aktuella skärmen ser jag som en riktigt grym skärm för simulering. Undra hur Microsoft Flight simulator 2020 skulle se ut med 2st såna skärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Dessa överdrivna stora skärmar för gaming måste få ett slut! Plastiga överdesignade skärmar oftast med billiga paneler med hög Hz men oftast får färgerna och kontrast mm ta stryk. Se bara på Asus och Acers alternativ så blir man skräckslagen!

Större skärm innebär inte bättre!

Jag tvivlar starkt på att LG's OLED TVs går in under den kategorin. Jag skulle påstå att det är väldigt stor skillnad mellan de tre varumärkena. Varken Asus eller Acer tillverkar egna paneler? LG gör ju faktiskt sina paneler och pushar ändå utvecklingen framåt..

Att ha mage att klaga på 4K OLED i 120Hz med snabb responstid. Ganska så mycket trevligare än en TN-panel, IPS, VA med alla deras problem... Den fungerar nog ganska så klockrent att använda som tv för den delen....... Kanske inte är ämnad att sitta 60cm framför en på skrivbordet men det är ju upp till användaren, man sitter ju inte 60cm ifrån sin lika stora tv...

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Skrivet av MexxII:

Jag tvivlar starkt på att LG's OLED TVs går in under den kategorin. Jag skulle påstå att det är väldigt stor skillnad mellan de tre varumärkena. Varken Asus eller Acer tillverkar egna paneler? LG gör ju faktiskt sina paneler och pushar ändå utvecklingen framåt..

Att ha mage att klaga på 4K OLED i 120Hz med snabb responstid. Ganska så mycket trevligare än en TN-panel, IPS, VA med alla deras problem... Den fungerar nog ganska så klockrent att använda som tv för den delen....... Kanske inte är ämnad att sitta 60cm framför en på skrivbordet men det är ju upp till användaren, man sitter ju inte 60cm ifrån sin lika stora tv...

Då har du inte sett Eizos skärmar. LG gör visserligen panelerna men skärmarna är för de omedvetna som endast går igång på bing bing. Folk vill ha stort för så billigt som möjligt och då blir kvaliteten lidande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Dessa överdrivna stora skärmar för gaming måste få ett slut! Plastiga överdesignade skärmar oftast med billiga paneler med hög Hz men oftast får färgerna och kontrast mm ta stryk. Se bara på Asus och Acers alternativ så blir man skräckslagen!

Större skärm innebär inte bättre!

Jodå. Det är slut på 24" nu. Det är bara din plånbok som säger att allt annat suger.

Det finns mycket goda anledningar till att betala för 4K-kapacitet och enorma skärmar. Personligen har jag inte råd, men det är garanterat dit vi är på väg.

Snåljåparna satt nog och klagade precis som du gör nu även när det var 14" och 640x480 som var standard.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

????

Det bästa jag någonsin gjort i köp var min nuvarande OLED 4k 120HZ 4:4:4 10 bit CX48".

Suttit på först 24, sedan 27 koreaskärmar, till 27 144/165hz.

Senast en 27" 240hz 2560x1440.

Ingenting slår min OLED för spelande. Allt annat är ett skämt i jämförelse.

Ja vi alla är olika.
48" är på tok för jävla stort att ha på skrivbordet för min del.
Skulle aldrig vilja ha det. Speciellt inte för spelande, är som sitta på första raden i bion. Men de finns ju dom som gillar det också

Sen föredrar ju vissa bild kvalitet över hastighet etc och tvärtom.

Alla har olika saker de vill ha.

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

Jodå. Det är slut på 24" nu. Det är bara din plånbok som säger att allt annat suger.

Det finns mycket goda anledningar till att betala för 4K-kapacitet och enorma skärmar. Personligen har jag inte råd, men det är garanterat dit vi är på väg.

Snåljåparna satt nog och klagade precis som du gör nu även när det var 14" och 640x480 som var standard.

Det är inte upplösningen eller storleken jag igentligen klagar på det är de dåliga paneler som oftast sitter i dessa gamingskärmar för några tusen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Jodå. Det är slut på 24" nu. Det är bara din plånbok som säger att allt annat suger.

Det finns mycket goda anledningar till att betala för 4K-kapacitet och enorma skärmar. Personligen har jag inte råd, men det är garanterat dit vi är på väg.

Snåljåparna satt nog och klagade precis som du gör nu även när det var 14" och 640x480 som var standard.

Slut? Undrar varför de gör 360hz IPS 24" då. Samt släpper massor av nya 24" skärmar.
Inte direkt, 4k kommer inte bli mainstream på länge ännu.
40"+ kommer verkligen inte bli mainstream på vääääldigt länge.

Etc.

Om du inte visste det så görs produkter efter marknaden i första hand.
Göra en produkt man inte säljer mycket av är inte så lukrativt av ett företag direkt.
Självklart görs super highend produkter för att försöka ligga "först" etc. Men de tjänar knappast stora pengar på dessa.
Finns ju kommande 4k 43" monitors för 3500$ osv, inte direkt kommande storsäljare.

1440p kommer fortsätta öka dock för de börjar bli lagom pris på dom, de börjar bli bättre för spelande samt att det är en mer ok uppgradering från 1080p för storlek (oftast 27" samt kostnaden för hårdvaran som krävs"
Men 1080p fortsätter att öka även det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ok. Touché!
Men vi är på väg mot en ny standard, oavsett tidsram. Första anhalt är väl 1440p dock.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Dessa överdrivna stora skärmar för gaming måste få ett slut! Plastiga överdesignade skärmar oftast med billiga paneler med hög Hz men oftast får färgerna och kontrast mm ta stryk. Se bara på Asus och Acers alternativ så blir man skräckslagen!

Större skärm innebär inte bättre!

Du inser att det här är en OLED-skärm va? Du snackar ner bästa panelen på marknaden just nu.
Är 48" för stort på ett skrivbord? Eventuellt, men jag skulle aldrig köpa något under 32". När det gäller OLED så handlar det dock mer om kostnaden att tillverka mindre paneler. 48" är den minsta OLED-TVn hittills och kom först förra året.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Då har du inte sett Eizos skärmar. LG gör visserligen panelerna men skärmarna är för de omedvetna som endast går igång på bing bing. Folk vill ha stort för så billigt som möjligt och då blir kvaliteten lidande.

Har inte sett någon Eizo-skärm på väldigt länge. Senast jag hörde något från det märket måste närma sig omkring 10år sen nu med deras fakeade 1080p@240Hz medan alla andra hade 1080p@120/144Hz som tak, men då pratar vi TN-paneler, teknikerna har utvecklats sen dess tack gode gud. Eizo känns snarare som tillverkare av bildskärmar till företag, men kan mycket väl ha fel där! Sen att folk kollar på storlek, sen prislapp och då tar billigaste får stå för dem. Var person får välja och avgöra själv, är den bättre kvalitén värd priset? Kvalité brukar kosta... Fler valmöjligheter är alltid välkommet!

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

@jamalya

Använder du den för basic windows också eller bara spelande?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Slut? Undrar varför de gör 360hz IPS 24" då. Samt släpper massor av nya 24" skärmar.
Inte direkt, 4k kommer inte bli mainstream på länge ännu.
40"+ kommer verkligen inte bli mainstream på vääääldigt länge.

Etc.

Om du inte visste det så görs produkter efter marknaden i första hand.
Göra en produkt man inte säljer mycket av är inte så lukrativt av ett företag direkt.
Självklart görs super highend produkter för att försöka ligga "först" etc. Men de tjänar knappast stora pengar på dessa.
Finns ju kommande 4k 43" monitors för 3500$ osv, inte direkt kommande storsäljare.

1440p kommer fortsätta öka dock för de börjar bli lagom pris på dom, de börjar bli bättre för spelande samt att det är en mer ok uppgradering från 1080p för storlek (oftast 27" samt kostnaden för hårdvaran som krävs"
Men 1080p fortsätter att öka även det.
https://i.imgur.com/DbFRmoy.png

Är det steam hw suvey? Gissar att stor del av det som är under 1080 kommer från laptops.
Skulle vara kul och se hur det ser ut för endast stationära datorer.

Permalänk
Medlem

Är inte nödvändigtvis att den är böjd som gör att jag vill ha en, men de inbyggda högtalarna verkar riktigt najs. Om de ger ljudbild som hos Sonys OLED-apparater senaste åren dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Slut? Undrar varför de gör 360hz IPS 24" då. Samt släpper massor av nya 24" skärmar.
Inte direkt, 4k kommer inte bli mainstream på länge ännu.
40"+ kommer verkligen inte bli mainstream på vääääldigt länge.

Etc.

Om du inte visste det så görs produkter efter marknaden i första hand.
Göra en produkt man inte säljer mycket av är inte så lukrativt av ett företag direkt.
Självklart görs super highend produkter för att försöka ligga "först" etc. Men de tjänar knappast stora pengar på dessa.
Finns ju kommande 4k 43" monitors för 3500$ osv, inte direkt kommande storsäljare.

1440p kommer fortsätta öka dock för de börjar bli lagom pris på dom, de börjar bli bättre för spelande samt att det är en mer ok uppgradering från 1080p för storlek (oftast 27" samt kostnaden för hårdvaran som krävs"
Men 1080p fortsätter att öka även det.
https://i.imgur.com/DbFRmoy.png

Dold text

Det fina med dessa 40"+ är att de kan dubbeldippa som en TV, att kunna ersätta både en datorskärm och TV, 2-i-1, vilket gör det svindyra prisen lite mer överkomligt, skulle säga, precis som du påpekar, att största problemet med 1440p såväl som 4K är att det krävs så pass dyr hårdvara för att driva. Ett RTX3080 är ett perfekt kort för 1440p exempelvis IMHO

När jag köpte min 144Hz-skärm så var det inte så mycket fina finesser som det finns idag med adaptiv synk, HDR och gud vet vad.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

En 1440p OLED , 27-32 tum med dessa funktioner (böjbar kvittar). Den hade jag köpt direkt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Har inte sett någon Eizo-skärm på väldigt länge. Senast jag hörde något från det märket måste närma sig omkring 10år sen nu med deras fakeade 1080p@240Hz medan alla andra hade 1080p@120/144Hz som tak, men då pratar vi TN-paneler, teknikerna har utvecklats sen dess tack gode gud. Eizo känns snarare som tillverkare av bildskärmar till företag, men kan mycket väl ha fel där! Sen att folk kollar på storlek, sen prislapp och då tar billigaste får stå för dem. Var person får välja och avgöra själv, är den bättre kvalitén värd priset? Kvalité brukar kosta... Fler valmöjligheter är alltid välkommet!

Korrekt att Eizo primärt gör premiumskärmar för kontor/industri/medicin/medieproduktion
Dom verkar bara ha två "gaming" modeller, och dom ser inte ens särskilt "space-rocket" ut.

https://www.eizo.com/products/foris/fs2735/

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Är inte nödvändigtvis att den är böjd som gör att jag vill ha en, men de inbyggda högtalarna verkar riktigt najs. Om de ger ljudbild som hos Sonys OLED-apparater senaste åren dvs.

Rätt säker att detta är just den vibrerande paneltekniken som sony först köpte rättigheter till som nu fler kan/får använda. Sen är det nog inte många gamers som använder inbyggda högtalare överlag men alltid bra med flera val.

Permalänk
Medlem
Citat:

9 millimeter till endast 0,6.

0,6 millimeter? eller 6 millimeter?

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jamalya:

????

Det bästa jag någonsin gjort i köp var min nuvarande OLED 4k 120HZ 4:4:4 10 bit CX48".

Suttit på först 24, sedan 27 koreaskärmar, till 27 144/165hz.

Senast en 27" 240hz 2560x1440.

Ingenting slår min OLED för spelande. Allt annat är ett skämt i jämförelse.

Amen CX for life!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Efter att ha haft en 32" kurvad så har jag lovat att aldrig mer vara utav kurvaturen. Nu vet man att det kan bli en OLED!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Föredetting
Skrivet av celoz:

0,6 millimeter? eller 6 millimeter?

Enligt LG:s pressmeddelande är det 0,6 millimeter.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag välkomnar denna skärm, jag tror dock den blir svindyr. Men som vanligt så kommer den säkert göra de andra skärmarna billigare.

Större är bättre frågan är hur länge det kommer pågå.

Jag har gått från att först sitta och programmera på en miniräknare, gjorde flera spel och jag hade ingen dator.
Sedan från 13",14",15",17",21",24" till nu ha 1st 27" och 1st 32" skärm.
Och jag tycker 32" är inte tillräckligt. Men det får till bättre anpassning av mjukvaror så det mer naturligt att jobba med dem.

Angående ordet gaming så används lite som konsumentprodukt. Det är en term man slänger ut sig på saker bara för de passar denna grupp bra. Den aktuella skärmen ser jag som en riktigt grym skärm för simulering. Undra hur Microsoft Flight simulator 2020 skulle se ut med 2st såna skärmar?

Två blir nog lite knasigt med en skarv av skärmar mitt framför nosen, tre däremot lär bli bättre men väl brett så det inte funkar optimalt och kräver nästan att man hänger upp dom på en vägg för att få plats.

Permalänk

Vad är skillnad mellan Nanocell och QNED?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennix123:

Vad är skillnad mellan Nanocell och QNED?

Nanocell = IPS LCD med Nanocell filter och LED backlight
QNED = IPS LCD med Nanocell filter och QD-förbättrad MiniLED backlight