Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Linus Torvalds skyller ECC-döden på Intel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Du menar att 12.5 procent extra minne blir gratis om tillräckligt många köper det?

Kanske inte gratis, men billigare helt klart, naturligtvis. Och hade det varit standard hade det inte varit billigare eftersom vi inte haft något att jämföra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det känns väl dock som att det som fått Linus att bli grinig är utvecklingen kring Rowhammer och liknande attacker (är väl där han och hans polare får ödsla massor av tid numera, vilket väl är relationen till ECC i sammanhanget).

Som jag skrev ovan, han har varit inne på spåret att ECC borde finnas i allt i åtminstone 10 år. Däremot är han mer sur på Intel numer, men det beror framförallt på Meltdown/Spectre - speciellt deras totala oförmåga att kommunicera om det i ett tidigt läge. Linux-utvecklarna förväntades lägga en massa tid på att minimera riskerna med två hårdvaruproblem från Intel, oh Intel kunde inte ens svara på om de hade tänkt bygga bort dem på lång sikt eller om detta var det nya normal-läget.

Vet också att det var mer buggar i Skylake än någon tidigare generation, säkert också något som tär på tålamodet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Som jag skrev ovan, han har varit inne på spåret att ECC borde finnas i allt i åtminstone 10 år. Däremot är han mer sur på Intel numer, men det beror framförallt på Meltdown/Spectre - speciellt deras totala oförmåga att kommunicera om det i ett tidigt läge. Linux-utvecklarna förväntades lägga en massa tid på att minimera riskerna med två hårdvaruproblem från Intel, oh Intel kunde inte ens svara på om de hade tänkt bygga bort dem på lång sikt eller om detta var det nya normal-läget.

Jo, precis. Och eftersom nu inte ECC finns i allt så är Rowhammer ett mycket större problem än det hade behövt vara, osv... (det är vad jag ville åt i mitt tidigare inlägg).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Med andra ord så blundar du för att det finns en uppsjö av applikationer och användning av filer som lever år efter år som bas för säkert dom flesta verksamheter.

Mindre företag som ex. använder excel har som nav ett antal filer för kundregister, inköp, lager, produktion...

Sen förstår jag inte hur man kan missa en enkel symbol som finns i dom flesta mjukvaror idag
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.XsEs53MS961sOE7J_gmLGQAAAA%26pid%3DApi&f=1
Rätt användbar faktiskt

Vad är det jag blundar för? Är det problemet att företag och folk är för slappa när dom sparar sina data i execl-blad (och räknar ut fakturor på miniräknare istället för summa()-funtionen). För det "felet" är ju "inte mitt problem, liksom"

För det spelar ingen roll hur bra programmet är på att själv skapa checksumma, du måste fortfarande göra det utifrån

Även om risken / chansen (hur man nu ser på det) är mindre än att vinna högsta vinsten på lotto och triss samtidigt för bitfel så blir ju grundfelet den mänskliga faktorn. Då spelar det inte så stor roll hur bra minnen man har.

Om du tänkte på det jag sa tidigare om att jag bara använder arbetskopior så, ja det går att göra transparent i Linux med filsystem som har journalförande system som ext4 eller btrfs som även har copy on write, snapshots och subvolumes.

Det största felet med alla skyddssystem är att man blir för lat för att kolla dess integritet.

Det där med att missa symbolen gör man inte, vi linux-nördar (åtminstone dom som var med från början) kan dock hantera ett tangentbord och CTRL + Z eller som det heter i textredigerare i cli ^-Z.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Utan att deraila för mkt. Finns ju typ inga spel som står att de stödjer Linux. Så spelar man på Linux löser man det iaf på något sätt eller kör man en Windows klon eller liknande?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Utan att deraila för mkt. Finns ju typ inga spel som står att de stödjer Linux. Så spelar man på Linux löser man det iaf på något sätt eller kör man en Windows klon eller liknande?

Det finns få nya stortitlar som stöder linux. Men en windowslicens är inte så dyr. Det vanligaste idag måste nog vara att man kör windows som vanligt och linux virtuellt.
Även om dualboat också fungerar med sin för och nackdelar.

Permalänk
Medlem

Jag ser detta fortfarande som ett problem. Att som konsument stabilitetstesta minnen och minneskontrollers utan att kunna slå på och av det dynamiskt samt om jag nu vill ha en eller två extra bit som ska vara identiska. Problemet för mig började med gamla HP sevrar och sedan på Nvidia Fermi. Men HP servrarna gick i industri. Men ECC räddade dem Men de gick som sirap. NT4 tiden på 2000/2003 tiden.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Visst, men då hade vi också fått betala betydligt mer för att täcka upp det som går förlorat i "proffs"-segmentet. Kolla på prisskillnaden mellan ett RTX Titan och ett Quadro RTX 6000. De är identiska sett till de övergripande specifikationerna, men Quadro-kortet kostar 2-3 gånger så mycket. Och tar vi sen ett 2080 Ti, som bara är marginellt sämre än ett RTX Titan, förutom minnesmängden, så är det 4-5 gånger. Men det mesta av det man får med Quadro är bortkastat för användare som har korten för att spela, eller spela och göra många GPU-accelererade saker som videorendering, 3D-rendering och liknande.

Hade alla korten varit likadana, dvs alla funktioner fanns på alla kort, så hade priserna varit säkert 2-3 gånger högre än dagens "spelkort". Kanske ännu högre.

Segmenteringen kanske känns sur, men få är nog villiga att betala för att slippa den.

Min erfarenhet är att det oftast är bortkastat för de andra också. Men tror det blivigt bättre
Sätt arkitektbyråer som inte slagit på hårdvaruacelerering i Autocad. Men det var många år seda.
Vet inte hur många quadro kort jag slängt. Några hundra kankse. Det var bara andra kort med en annan bios. Lågbudjetkort som kostade 1400kr eller liknande från HP. Då det stog geforce2 mx 32/64mb på dem var det inte många kronor. Men det kom med någon drivare som systemet ändå inte kunde använda. Men för att sälja systemet så skulle det vara quadro så de fixade det. Såg så ut i alla fall.

Att de förr var och i vissa fall även idag är artificielt nedlåsta är som du påpekar en klar sak. Olika priser. Support. Driviruter, mjukvara till vissa program, licenser mm. Nu är det brist på GPUer men historiskt sätt så känns det inte som de kännat så mycket på det i workstations. Kollar man på gamla rapporter ser det snarare ut som Servrar och övre Spel segmentet. Inte som att du får det stödet till ett titan-v. Då ska du till quadro som är 2-3 generationer tillbaka och endast levererar stabil prestanda. Du tog ju just upp 2080ti kortets syster som exempel.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Har några andra Amper kort som är Quadro släpts förutom NVIDIA RTX A6000?
Känns som en budget variant.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt trisst med artificiell segmentering bara för att de professionella, mindre priskänsliga, kunderna ska få betala mer...

Permalänk

Om man gör en ECC standard med 3D "bit-mapping" borde det vara möjligt att kunna pejla och korrigera bitflips, oavsett hur många fel som dyker upp i en o samma rad... Går åt mer minne för detta, och den teoretiska risken för fel i flera ledder samtidigt kommer självklart finnas, men extremt mycket osannolikare att såna fel sker.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det är väldigt trisst med artificiell segmentering bara för att de professionella, mindre priskänsliga, kunderna ska få betala mer...

Fast det betyder ju också att du som inte behöver de funktionerna kommer undan med ett mycket lägre pris, eftersom proffskunderna "subventionerar" de enklare modellerna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Kanske inte gratis, men billigare helt klart, naturligtvis. Och hade det varit standard hade det inte varit billigare eftersom vi inte haft något att jämföra med.

Men då kan vi alltså kolla på hur mycket billigare större minnesmoduler är. De innehåller ju mer av precis samma minne, så de är egentligen inget annat än mängdrabatterade minnen, precis vad ECC vore i ditt exempel.

*Drar statistik från prisjakt på DDR4-3200 från många olika tillverkare*

Resultatet är att den enda mängdrabatten man verkar få är att själva minnesmodulen med dess kontrolllogik är en fast extrakostnad för samtliga minnesmoduler. Utöver det så är priset på själva minnet otroligt linjärt. Vilket egentligen inte är nån överraskning - är inte just RAM bland de mest prispressade varorna i världen? Just därför som priserna svänger så mycket när tillverkningspriserna ändras, för det finns verkligen inga marginaler.

ECC-RAM, med dess 12,5% högre minnesmängd, kostar enligt mina data ca 9% mer för 4GB-moduler, 11% mer för 8-16GB-moduler och 12% mer för 32GB-moduler. Skillnaden är mer för större mängder, just eftersom en större andel av modulen då är just minne. Så där har du din mängdrabatt om vi antar att volymerna ökas maximalt. Istället för 12,5% prispåslag så får du bara ca 11%.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ajp_anton:

Men då kan vi alltså kolla på hur mycket billigare större minnesmoduler är. De innehåller ju mer av precis samma minne, så de är egentligen inget annat än mängdrabatterade minnen, precis vad ECC vore i ditt exempel.

*Drar statistik från prisjakt på DDR4-3200 från många olika tillverkare*

Resultatet är att den enda mängdrabatten man verkar få är att själva minnesmodulen med dess kontrolllogik är en fast extrakostnad för samtliga minnesmoduler. Utöver det så är priset på själva minnet otroligt linjärt. Vilket egentligen inte är nån överraskning - är inte just RAM bland de mest prispressade varorna i världen? Just därför som priserna svänger så mycket när tillverkningspriserna ändras, för det finns verkligen inga marginaler.

ECC-RAM, med dess 12,5% högre minnesmängd, kostar enligt mina data ca 9% mer för 4GB-moduler, 11% mer för 8-16GB-moduler och 12% mer för 32GB-moduler. Skillnaden är mer för större mängder, just eftersom en större andel av modulen då är just minne. Så där har du din mängdrabatt om vi antar att volymerna ökas maximalt. Istället för 12,5% prispåslag så får du bara ca 11%.

Men vi talar om ett hypotetiskt scenario där ECC är standard och alltså kan vi inte jämföra med vad det kostar i verkligheten, där ECC inte är standard. Hade det varit så hade kanske priserna varit högre än vad de är nu, men det hade vi aldrig vetat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast det betyder ju också att du som inte behöver de funktionerna kommer undan med ett mycket lägre pris, eftersom proffskunderna "subventionerar" de enklare modellerna.

Jag har svårt att se att konsument-segmentet går back, det är inte så företag drivs.
Jag ser mest fördelar i att konsument prylar (tex laptops) gick att reparera på plats av tekniker, om de var gjorda av hållbara mer material o s v.

Det skulle fortfarande gå att sälja snabbare/dyrare support till företag även om vi delade hårdvaru/funktions-bas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Men vi talar om ett hypotetiskt scenario där ECC är standard och alltså kan vi inte jämföra med vad det kostar i verkligheten, där ECC inte är standard. Hade det varit så hade kanske priserna varit högre än vad de är nu, men det hade vi aldrig vetat.

Du pratar som att det hela är en hypotetisk produkt också som vi inte vet något om och som inte relaterar alls till vår verklighet. Så är inte fallet, utan den består av egentligen samma minneskretsar som vanliga minnen som är standard, och därför kan man göra helt kvalificerade gissningar utifrån vad vi redan har. I ditt hypotetiska scenario är ECC standard och produktionsledet innehåller alla prisoptimeringar som kommer från massproducering. Det är precis det jag jämför med.

Permalänk
Hjälpsam

En till minnesmodul, men ingen RGB eller kylfläns.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Utan att deraila för mkt. Finns ju typ inga spel som står att de stödjer Linux. Så spelar man på Linux löser man det iaf på något sätt eller kör man en Windows klon eller liknande?

För att förklara det på ett simplet sätt så finns program och apier (WINE, Proton, DXVK etc) som översätter "Windows språk" till "Linux språk". Vilket gör att du kan köra Windows spel i Linux. Själv klart funkar inte allt men mycket fungerar.

Permalänk
Medlem

Nedan följer citat från senare inlägg av Linus- har i fet-text markerat den del jag tycker är rätt intressant:

I want to clarify something that you - and a lot of other commenters - don't seem to get.

I do not care very much about whether my system has ECC or not. That's not the issue. If I have memory errors, I am actually tech savvy enough to figure them out. Plus I end up using fairly "safe" machines - I make sure my power delivery is over-specced, I live basically at sea level, I don't overclock anything, and I buy reputable stuff.

In fact, I personally don't rally want to have anything at all to do with "special hardware". I'm a huge believer in the mass market. I don't want custom machines. Yes, I end up going fairly high-end, but I want a high-end normal machine.

So my personal machine is actually the least of my problems. People who think this is some kind of private and personal "I'm special, and I need ECC" are completely and utterly misguided, and don't understand the problem.

The problem is that Intel's policies have made ECC so rare in the mass market. Even people who would like to use it are effectively kept from using it because it's not worth the special hardware and limitations that it involves.

So repeat after me: "Linus' personal machine doesn't matter - the overall market does".

I've seen some ridiculous garbage in this thread, like "gamers don't want ECC". That's total drivel. Gamers that build high-end gaming workstations for overclocking should be some of the main target of ECC, because without ECC you don't really know if - and how high - you can safely overclock your RAM.

ECC is safer under normal circumstances, but it also allows you to do more and live on the edge more, in other words. You can actually see when you're getting too close to the edge when the machine starts reporting a lot of correctable errors!

Or at least, that's how it should work. But if the market has been told "only servers use ECC", then what happens is that ECC memory isn't for people who want to live on the edge, instead it's sold as de-rated for all those boring people who want to run databases. Ugh.

So now that stupid "ECC is for servers" fairy tale means that gamers can't find the high-frequency ECC they want, so they skip it - even if they otherwise had a machine that could do it.
See? It's about the market.


And those high-end gamers already spend extra on motherboards and blinky lights and cool cases (in both senses of "cool"), and they have absolutely no reason not to spend an extra 12% or whatever on ECC DRAM. They'd probably gobble it up, if it was just available. But ECC UDIMM's traditionally were in the really boring categories, certainly not in the "overclockable DDR4-3200" kind of thing.

So high-end PC gamers are a prime example of people who should actually want ECC, but the whole idiotic "ECC is only for serious people" mantra is a disease that has taken its mental toll on people in addition to skewing the market in completely the wrong way. And so in this very thread, I saw somebody mention gamers as somebody who wouldn't want ECC.

Pure and utter drivel.


And an example of that whole crazy mindset - and market - that Intel and others have fostered.


Please, people. Stop spreading those fairy tales. The only reason Intel says "ECC is for servers and embedded" is because Intel marketing people have convinced the powers that be that they can sell otherwise inferior chips for a higher price by enabling ECC functionality. Look at the kinds of chips that Intel sells with ECC - those Xeons (and embedded Core i3 Atom class CPUs) sure don't tend to be better in other ways.

Don't fall for the bullshit. ECC is not for servers. ECC is for everybody, and wanting to pay a bit extra for RAM shouldn't mean that you are then limited in other ways.

Linus

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag har svårt att se att konsument-segmentet går back, det är inte så företag drivs.

Går back och går back... Mycket handlar om utvecklingskostnad och vad man utvecklar. På senare år har GPGPU blivit en allt större business, och det driver utvecklingen, mer än spelande driver den. Men det görs för att den marknaden är så lukrativ. Utan den hade det inte funnits ekonomiska resurser och ekonomisk drivkraft på samma sätt. Så även om själva tillverkningskostnaden för korten inte hade ökat enormt, så hade det varit sämre spelkort i dag, till ett högre pris, utan den segmenteringen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Nedan följer citat från senare inlägg av Linus- har i fet-text markerat den del jag tycker är rätt intressant:

I want to clarify something that you - and a lot of other commenters - don't seem to get.

I do not care very much about whether my system has ECC or not. That's not the issue. If I have memory errors, I am actually tech savvy enough to figure them out. Plus I end up using fairly "safe" machines - I make sure my power delivery is over-specced, I live basically at sea level, I don't overclock anything, and I buy reputable stuff.

In fact, I personally don't rally want to have anything at all to do with "special hardware". I'm a huge believer in the mass market. I don't want custom machines. Yes, I end up going fairly high-end, but I want a high-end normal machine.

So my personal machine is actually the least of my problems. People who think this is some kind of private and personal "I'm special, and I need ECC" are completely and utterly misguided, and don't understand the problem.

The problem is that Intel's policies have made ECC so rare in the mass market. Even people who would like to use it are effectively kept from using it because it's not worth the special hardware and limitations that it involves.

So repeat after me: "Linus' personal machine doesn't matter - the overall market does".

I've seen some ridiculous garbage in this thread, like "gamers don't want ECC". That's total drivel. Gamers that build high-end gaming workstations for overclocking should be some of the main target of ECC, because without ECC you don't really know if - and how high - you can safely overclock your RAM.

ECC is safer under normal circumstances, but it also allows you to do more and live on the edge more, in other words. You can actually see when you're getting too close to the edge when the machine starts reporting a lot of correctable errors!

Or at least, that's how it should work. But if the market has been told "only servers use ECC", then what happens is that ECC memory isn't for people who want to live on the edge, instead it's sold as de-rated for all those boring people who want to run databases. Ugh.

So now that stupid "ECC is for servers" fairy tale means that gamers can't find the high-frequency ECC they want, so they skip it - even if they otherwise had a machine that could do it.
See? It's about the market.


And those high-end gamers already spend extra on motherboards and blinky lights and cool cases (in both senses of "cool"), and they have absolutely no reason not to spend an extra 12% or whatever on ECC DRAM. They'd probably gobble it up, if it was just available. But ECC UDIMM's traditionally were in the really boring categories, certainly not in the "overclockable DDR4-3200" kind of thing.

So high-end PC gamers are a prime example of people who should actually want ECC, but the whole idiotic "ECC is only for serious people" mantra is a disease that has taken its mental toll on people in addition to skewing the market in completely the wrong way. And so in this very thread, I saw somebody mention gamers as somebody who wouldn't want ECC.

Pure and utter drivel.


And an example of that whole crazy mindset - and market - that Intel and others have fostered.


Please, people. Stop spreading those fairy tales. The only reason Intel says "ECC is for servers and embedded" is because Intel marketing people have convinced the powers that be that they can sell otherwise inferior chips for a higher price by enabling ECC functionality. Look at the kinds of chips that Intel sells with ECC - those Xeons (and embedded Core i3 Atom class CPUs) sure don't tend to be better in other ways.

Don't fall for the bullshit. ECC is not for servers. ECC is for everybody, and wanting to pay a bit extra for RAM shouldn't mean that you are then limited in other ways.

Linus

Ok, Linus, hur stor andel av de AMD-användare med ECC-kompatibla moderkort, som inte är proffsanvändare med det specifika behovet, har valt att köpa och använda ECC-minne? Han läser och svarar naturligtvis inte här, men det är en fråga han borde ha fått. Jag vet inte om nån vet, men min magkänsla är att det är en helt försumbar andel av dem. Om det är mer än nån promille eller två skulle jag bli väldigt förvånad. Och om det är så har ju Intel rätt, precis tvärt emot det Linus påstår.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ok, Linus, hur stor andel av de AMD-användare med ECC-kompatibla moderkort, som inte är proffsanvändare med det specifika behovet, har valt att köpa och använda ECC-minne? Han läser och svarar naturligtvis inte här, men det är en fråga han borde ha fått. Jag vet inte om nån vet, men min magkänsla är att det är en helt försumbar andel av dem. Om det är mer än nån promille eller två skulle jag bli väldigt förvånad. Och om det är så har ju Intel rätt, precis tvärt emot det Linus påstår.

Som många andra så missar du punkten totalt.

ECC är långsammare och kostar mer och support på AMD-kort är inget garanterat, inte 100%, detta går bland annan Ian Cutress in på i svar i tråden. Poängen är att det är avsiktliga val från Intel för att segmentera marknaden på ett sätt som gynnar deras serverhårdvara som de tjänar mest på som ligger i grunden till varför ECC är i det stadie det är där konsumenter inte väljer att använda det på grund av dåliga hastigheter, priser och stöd.

Hans poäng är inte att ECC som det är nu borde vara mer attraktivt för den bredare marknaden, utan att ECC borde vara mycket bättre för den bredare marknaden än vad det är nu och att det hållts tillbaka för att den processortillverkare som haft överlägset störst marknadsandel har valt att segmentera ut det ur konsumentmarknaden för att jaga vinst över utveckling.

Skrivet av cyklonen:

Och om det är så har ju Intel rätt, precis tvärt emot det Linus påstår.

Vad exakt är det intel har rätt om? Vad menar du att intel har påstått här genom ord eller aktioner?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast vem jobbar på privat dator hemma, menar du?

Väldigt väldigt många.

Permalänk
Medlem

Nu är det väldigt sällan min dator krashar, men hur kan man veta att det berodde på att en "bit i minnet sattes fel" eller att det var dåligt skriven programkod som var felet?

Eller ja, har inte haft någon datorkrash på åratal, men däremot programvaror som krashar i windows.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Datavetare

Och här ser vi kanske faran med att ta saker som gospel bara för det kommer från en person som är känd!

Skrivet av Shiprat:

If I have memory errors, I am actually tech savvy enough to figure them out.

Well, hur är det med den punkten... Är inte en av de absolut viktigaste egenskaperna med ECC att de kan hitta (och ofta direkt fixa) fel som i >99 % av fallen skulle passera helt obemärkt utan ECC? Om "tech savvy enough" betyder att man manuellt kan validera allt datorn gör snabbare än datorn själv kan göra det, så OK. Men varför behöver man då en dator?

Skrivet av Shiprat:

ECC är långsammare och kostar mer och support på AMD-kort är inget garanterat, inte 100%, detta går bland annan Ian Cutress in på i svar i tråden. Poängen är att det är avsiktliga val från Intel för att segmentera marknaden på ett sätt som gynnar deras serverhårdvara som de tjänar mest på som ligger i grunden till varför ECC är i det stadie det är där konsumenter inte väljer att använda det på grund av dåliga hastigheter, priser och stöd.

Det Ian Cutress primärt pekar på att potentiella problemen med att använda ECC på system som inte är validerade, man kan t.ex. hamna i läget att så vitt OS kan avgöra finns fullt ECC-stöd men det är i praktiken totalt fel, d.v.s. moderkortet har inte hanterat saker rätt så man kan i slutändan köra helt utan ECC även fast både OS och man själv är övertygad om att ha ECC-skydd. Det är ju värre än att inte ha ECC, då vet man i alla fall förutsättningarna.

Skrivet av Shiprat:

Hans poäng är inte att ECC som det är nu borde vara mer attraktivt för den bredare marknaden, utan att ECC borde vara mycket bättre för den bredare marknaden än vad det är nu och att det hållts tillbaka för att den processortillverkare som haft överlägset störst marknadsandel har valt att segmentera ut det ur konsumentmarknaden för att jaga vinst över utveckling.

Här tycker jag data inte alls styrker att primära drivfaktorn för marknadssegmentering är att öka lönsamheten för serversidan. Torvalds har helt rätt i att Intel har segmenterat ECC stödet till servers och "embedded", men kollar på de CPU-modeller som finns både med och utan ECC stöd är prisskillnaden konsekvent <10 %. Kollade upp ett par i3-modellerna som finns i "embedded" variant (som har ECC) stöd, de var <5 % dyrare än motsvarande desktop-variant.

D.v.s. råder inget tvivel om att Intel segmenterat marknaden, men orsaken kan knappast vara för att öka lönsamheten på produkter med ECC-stöd då prispåslaget är helt enkelt så litet att det knappast kan göra mer än täcka den faktiska merkostnaden.

Det är inte CPU-tillverkarna som primärt "drabbas" av merarbete om man vill ha "validerat" ECC stöd, där handlar det om rätt kontrollerad testing med processer som redan finns på plats just då man redan har produkter med validerat ECC-stöd. I Intels fall verkar prispåslaget vara <10 %, det är trots allt samma produkt som används på volymmarknaden. Men det måste ju bli en merkostnad om varje produkt måste genomgå mer testing, dels arbetskostnad men dels lär vissa produkter fallera den testningen.

Minnena lär öka ~12 %, helt enkelt därför BOM ökar med ~12 % med ECC och alla ökningar i BOM kommer i slutändan betalas av slutkunden.

De som "drabbas" mest av ECC är moderkortstillverkarna. Dels då de sitter mellan CPU och RAM, man har ett gäng permutationer att test. Detta får sedan en multiplikatoreffekt i att denna testning måste göras om för varje BIOS-uppdatering, CPU och RAM tillverkarna får göra detta merjobb en gång per produkt medan MB-tillverkarna får göra flera gånger per moderkort-modell.

För egen del hade jag gärna sett att ECC blev det enda alternativet, för det jag primärt gör på datorn har viss nytta av ECC samtidigt som långsammare RAM / slappare timings är i princip irrelevant där. Har till 100 % samma åsikt som detta, väljer om möjligt alltid att plöja huvudfåran

Skrivet av Shiprat:

In fact, I personally don't rally want to have anything at all to do with "special hardware". I'm a huge believer in the mass market. I don't want custom machines. Yes, I end up going fairly high-end, but I want a high-end normal machine.

Men om vi nu antar att de som sitter i JEDEC trots allt vet vad de håller på med så finns nog en väldigt bra teknisk anledning varför framförallt latenser är så väldigt konservativt satta, d.v.s. rätt övertygad i att även om ECC var allenarådande skulle vi ändå inte vara närheten av några DDR4-3200 med CL14 eller DDR4-3800 med vilken CL de nu kan tänkas säljas med (har ingen koll då jag själv föredrar att hålla mig inom specifikation).

Dagens minnesöverklockade (d.v.s. kör utanför JEDEC) "stabila" gaming-riggar skulle knappast klassas som stabila om de hade ECC. I bästa fall skulle dessa fel (som uppenbarligen inte har någon direkt märkbar påverkan i PC som används som TV-spel) rättas automatiskt, men när ECC rättar fel påverkas prestanda märkbar negativ -> i det läget kommer överklockning minska prestanda.

Kikar vi på SweClockers testar kring hur minneshastighet påverkar minnesprestanda blir då den verkliga frågan: vilket värde skulle ECC ge för dagens gamers? För vad de faktiskt kommer "se" är ~10 % högre pris och upp till ~10 % lägre prestanda med noll skillnad i upplevd stabilitet (om man nu inte överklockat sitt system idag till en nivå där det kraschar ett par gånger per år)...

Tur att hela diskussionen till stor del blir ett icke-problem med DDR5

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Väldigt väldigt många.

Läs hela mitt inlägg.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Och här ser vi kanske faran med att ta saker som gospel bara för det kommer från en person som är känd!

Well, hur är det med den punkten... Är inte en av de absolut viktigaste egenskaperna med ECC att de kan hitta (och ofta direkt fixa) fel som i >99 % av fallen skulle passera helt obemärkt utan ECC? Om "tech savvy enough" betyder att man manuellt kan validera allt datorn gör snabbare än datorn själv kan göra det, så OK. Men varför behöver man då en dator?

Det Ian Cutress primärt pekar på att potentiella problemen med att använda ECC på system som inte är validerade, man kan t.ex. hamna i läget att så vitt OS kan avgöra finns fullt ECC-stöd men det är i praktiken totalt fel, d.v.s. moderkortet har inte hanterat saker rätt så man kan i slutändan köra helt utan ECC även fast både OS och man själv är övertygad om att ha ECC-skydd. Det är ju värre än att inte ha ECC, då vet man i alla fall förutsättningarna.

Här tycker jag data inte alls styrker att primära drivfaktorn för marknadssegmentering är att öka lönsamheten för serversidan. Torvalds har helt rätt i att Intel har segmenterat ECC stödet till servers och "embedded", men kollar på de CPU-modeller som finns både med och utan ECC stöd är prisskillnaden konsekvent <10 %. Kollade upp ett par i3-modellerna som finns i "embedded" variant (som har ECC) stöd, de var <5 % dyrare än motsvarande desktop-variant.

D.v.s. råder inget tvivel om att Intel segmenterat marknaden, men orsaken kan knappast vara för att öka lönsamheten på produkter med ECC-stöd då prispåslaget är helt enkelt så litet att det knappast kan göra mer än täcka den faktiska merkostnaden.

Det är inte CPU-tillverkarna som primärt "drabbas" av merarbete om man vill ha "validerat" ECC stöd, där handlar det om rätt kontrollerad testing med processer som redan finns på plats just då man redan har produkter med validerat ECC-stöd. I Intels fall verkar prispåslaget vara <10 %, det är trots allt samma produkt som används på volymmarknaden. Men det måste ju bli en merkostnad om varje produkt måste genomgå mer testing, dels arbetskostnad men dels lär vissa produkter fallera den testningen.

Minnena lär öka ~12 %, helt enkelt därför BOM ökar med ~12 % med ECC och alla ökningar i BOM kommer i slutändan betalas av slutkunden.

De som "drabbas" mest av ECC är moderkortstillverkarna. Dels då de sitter mellan CPU och RAM, man har ett gäng permutationer att test. Detta får sedan en multiplikatoreffekt i att denna testning måste göras om för varje BIOS-uppdatering, CPU och RAM tillverkarna får göra detta merjobb en gång per produkt medan MB-tillverkarna får göra flera gånger per moderkort-modell.

För egen del hade jag gärna sett att ECC blev det enda alternativet, för det jag primärt gör på datorn har viss nytta av ECC samtidigt som långsammare RAM / slappare timings är i princip irrelevant där. Har till 100 % samma åsikt som detta, väljer om möjligt alltid att plöja huvudfåran

Men om vi nu antar att de som sitter i JEDEC trots allt vet vad de håller på med så finns nog en väldigt bra teknisk anledning varför framförallt latenser är så väldigt konservativt satta, d.v.s. rätt övertygad i att även om ECC var allenarådande skulle vi ändå inte vara närheten av några DDR4-3200 med CL14 eller DDR4-3800 med vilken CL de nu kan tänkas säljas med (har ingen koll då jag själv föredrar att hålla mig inom specifikation).

Dagens minnesöverklockade (d.v.s. kör utanför JEDEC) "stabila" gaming-riggar skulle knappast klassas som stabila om de hade ECC. I bästa fall skulle dessa fel (som uppenbarligen inte har någon direkt märkbar påverkan i PC som används som TV-spel) rättas automatiskt, men när ECC rättar fel påverkas prestanda märkbar negativ -> i det läget kommer överklockning minska prestanda.

Kikar vi på SweClockers testar kring hur minneshastighet påverkar minnesprestanda blir då den verkliga frågan: vilket värde skulle ECC ge för dagens gamers? För vad de faktiskt kommer "se" är ~10 % högre pris och upp till ~10 % lägre prestanda med noll skillnad i upplevd stabilitet (om man nu inte överklockat sitt system idag till en nivå där det kraschar ett par gånger per år)...

Tur att hela diskussionen till stor del blir ett icke-problem med DDR5

Skrivet av Yoshman:

Well, hur är det med den punkten... Är inte en av de absolut viktigaste egenskaperna med ECC att de kan hitta (och ofta direkt fixa) fel som i >99 % av fallen skulle passera helt obemärkt utan ECC? Om "tech savvy enough" betyder att man manuellt kan validera allt datorn gör snabbare än datorn själv kan göra det, så OK. Men varför behöver man då en dator?

Hmm, jag tolkade mer som att han anser sig vara tech savvy enough att klura ut varför han får memory errors och åtgärda det, inte att felkorrigera faktiskta errors i realtid, men tänker inte påstå att min tolkning är mer rätt än din.

Skrivet av Yoshman:

Det Ian Cutress primärt pekar på att potentiella problemen med att använda ECC på system som inte är validerade, man kan t.ex. hamna i läget att så vitt OS kan avgöra finns fullt ECC-stöd men det är i praktiken totalt fel, d.v.s. moderkortet har inte hanterat saker rätt så man kan i slutändan köra helt utan ECC även fast både OS och man själv är övertygad om att ha ECC-skydd. Det är ju värre än att inte ha ECC, då vet man i alla fall förutsättningarna.

Yup, tyckte detta stycke var väl ordat.

This is why official support matters. At the moment AMD systems unofficially supporting ECC is a quagmire of 'system reporting as ECC enabled' vs ECC actually being enabled, tested for, and working. It's a step in the right direction sure, but end-users wanting this feature might not be protected at all, and spending extra for explicit support.

Skrivet av Yoshman:

Här tycker jag data inte alls styrker att primära drivfaktorn för marknadssegmentering är att öka lönsamheten för serversidan. Torvalds har helt rätt i att Intel har segmenterat ECC stödet till servers och "embedded", men kollar på de CPU-modeller som finns både med och utan ECC stöd är prisskillnaden konsekvent <10 %. Kollade upp ett par i3-modellerna som finns i "embedded" variant (som har ECC) stöd, de var <5 % dyrare än motsvarande desktop-variant.

D.v.s. råder inget tvivel om att Intel segmenterat marknaden, men orsaken kan knappast vara för att öka lönsamheten på produkter med ECC-stöd då prispåslaget är helt enkelt så litet att det knappast kan göra mer än täcka den faktiska merkostnaden.

Säger inte supermycket utan att veta hur stort det marknadsegmentet är- oavsett så handlar det om processorer runt botten av intels lineup för varje serie och det handlar som du säger om embedded-proppar som du inte kommer se i någon butik och jag skulle gissa att du inte kommer se många system byggda på dem för konsumenter, såvidare inte något ändrats enormt sen jag jobbade med embedded- det är inte som att jag kan springa ut och köpa en 10100E för att bygga en dator själv. Kollade på arrow men kunde inte hitta något med någon av de processorerna i.

Ser att bland annan advantech har fasat in dem- men lustigt nog ser jag inga av deras system som tillåter till exempel 9100e eller 10100e som faktiskt har stöd för ECC, de har enorm katalog dock så kan ha missat. Ett exempel där du faktiskt kan köpa ett system med 10100E i europa så landar det på 1060 euro ex vat för en config med 10100E, 4GB DDR4-2400 ett 400W powersupply samt deras AIMB-786 mb och IPC 7130 chassi, så ca 11000kr inklusive frakt ex vat för denna config.
Som ändå inte stödjer ECC enligt deras spec

Min poäng med detta är att det är inte stor hjälp att jämföra med produkter som inte egentligen är tillgängliga annat än i prebuilts eller via system builders. Jag kan ha missat något dock, var många år sedan jag höll på med det så kanske finns vägar att få tag i dem lätt om man vet.

Skrivet av Yoshman:

Kikar vi på SweClockers testar kring hur minneshastighet påverkar minnesprestanda blir då den verkliga frågan: vilket värde skulle ECC ge för dagens gamers? För vad de faktiskt kommer "se" är ~10 % högre pris och upp till ~10 % lägre prestanda med noll skillnad i upplevd stabilitet (om man nu inte överklockat sitt system idag till en nivå där det kraschar ett par gånger per år)...

Där är vi dock igen tillbaka till argumentet om vad det är värt nu, men poängen var att det borde vara bättre men är det inte då utvecklingen har hållits tillbaka för den marknaden.

Skrivet av Yoshman:

Tur att hela diskussionen till stor del blir ett icke-problem med DDR5

Tycker jag med. Det har alltid varit ett visst frågetecken runt poängen med stationära hemdatorer.
Det känns som jag ser det som att det har gått lite så här:

Mainframe -> PC -> Laptops -> Smartphones -> Cloud Computing -> Tillbaka till PC igen med "stora" ARM-CPU's

Där stationära PC's hela tiden legat på gränsen av att vara en nischprodukt då det egentligen mest var en obegränsad(värme/ström/kretsyta) version av samma arkitektur med mer IO, när man skulle kunna tycka att det borde kunna vara mycket mer än så. Jag skulle vilja se snabbare utveckling på denna sida av saker där man inte behöver ta lika mycket hänsyn till värme, strömbudget osv, men förstår att det inte är där försäljningsiffrorna finnes.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Går back och går back... Mycket handlar om utvecklingskostnad och vad man utvecklar. På senare år har GPGPU blivit en allt större business, och det driver utvecklingen, mer än spelande driver den. Men det görs för att den marknaden är så lukrativ. Utan den hade det inte funnits ekonomiska resurser och ekonomisk drivkraft på samma sätt. Så även om själva tillverkningskostnaden för korten inte hade ökat enormt, så hade det varit sämre spelkort i dag, till ett högre pris, utan den segmenteringen.

Då är jag med på vad du menar.

Jag kan inte avgöra om satsningarna på AI/datacenter/GPGPU leder till passiva förbättringar även för i gaming segmentet, kanske att det är så.
Men jag den potential intressekonflikten om områden andra än gaming är mycket mer lönsamt/tillväxt benäget.
Jag tänker på vilka områden som får de bästa resurserna, som får mest R&D. Vad man pratar om på ledningsmöten m.m.

Med tanke på försprånget och resurserna Nvidia haft jämfört med AMD, så är det ju ganska anmärkningsvärt att AMD i pricnip kommit i kapp nu.
Man skulle ju kunna tänka sig att en delförklaring är att Nvidia haft fokus på annat håll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Well, hur är det med den punkten... Är inte en av de absolut viktigaste egenskaperna med ECC att de kan hitta (och ofta direkt fixa) fel som i >99 % av fallen skulle passera helt obemärkt utan ECC? Om "tech savvy enough" betyder att man manuellt kan validera allt datorn gör snabbare än datorn själv kan göra det, så OK. Men varför behöver man då en dator?

Här tycker jag du faktiskt skämmer ut dig lite. Har stor respekt för ditt kunnande (detta är helt genuint), men just detta är ju enbart trollande trams på dagisnivå.

Skrivet av Yoshman:

Det Ian Cutress primärt pekar på att potentiella problemen med att använda ECC på system som inte är validerade, man kan t.ex. hamna i läget att så vitt OS kan avgöra finns fullt ECC-stöd men det är i praktiken totalt fel, d.v.s. moderkortet har inte hanterat saker rätt så man kan i slutändan köra helt utan ECC även fast både OS och man själv är övertygad om att ha ECC-skydd. Det är ju värre än att inte ha ECC, då vet man i alla fall förutsättningarna.

Detta är ett högst väsentligt problem. Det är ju dock också en följd av att ECC inte är standard.

Skrivet av Yoshman:

Här tycker jag data inte alls styrker att primära drivfaktorn för marknadssegmentering är att öka lönsamheten för serversidan. Torvalds har helt rätt i att Intel har segmenterat ECC stödet till servers och "embedded", men kollar på de CPU-modeller som finns både med och utan ECC stöd är prisskillnaden konsekvent <10 %. Kollade upp ett par i3-modellerna som finns i "embedded" variant (som har ECC) stöd, de var <5 % dyrare än motsvarande desktop-variant.

D.v.s. råder inget tvivel om att Intel segmenterat marknaden, men orsaken kan knappast vara för att öka lönsamheten på produkter med ECC-stöd då prispåslaget är helt enkelt så litet att det knappast kan göra mer än täcka den faktiska merkostnaden.

Det är inte CPU-tillverkarna som primärt "drabbas" av merarbete om man vill ha "validerat" ECC stöd, där handlar det om rätt kontrollerad testing med processer som redan finns på plats just då man redan har produkter med validerat ECC-stöd. I Intels fall verkar prispåslaget vara <10 %, det är trots allt samma produkt som används på volymmarknaden. Men det måste ju bli en merkostnad om varje produkt måste genomgå mer testing, dels arbetskostnad men dels lär vissa produkter fallera den testningen.

Minnena lär öka ~12 %, helt enkelt därför BOM ökar med ~12 % med ECC och alla ökningar i BOM kommer i slutändan betalas av slutkunden.

De som "drabbas" mest av ECC är moderkortstillverkarna. Dels då de sitter mellan CPU och RAM, man har ett gäng permutationer att test. Detta får sedan en multiplikatoreffekt i att denna testning måste göras om för varje BIOS-uppdatering, CPU och RAM tillverkarna får göra detta merjobb en gång per produkt medan MB-tillverkarna får göra flera gånger per moderkort-modell.

Detta är en relevant poäng, särskilt om man nu ska ha det är upplägget där ECC bara finns ibland.

Tror du nog slog huvudet på spiken att det är stökigast för moderkortstillverkarna, dock känns det ju som att moderkortstillverkarna borde arbeta sig mot bättre organiserade och mer automatiserade testsviter oavsett.
Ibland ger det (åtminstone från utsidan) intryck av att de arbetar så väldigt adhoc med allting att det känns både förbluffande och något skrämmande.

Skrivet av Yoshman:

Kikar vi på SweClockers testar kring hur minneshastighet påverkar minnesprestanda blir då den verkliga frågan: vilket värde skulle ECC ge för dagens gamers? För vad de faktiskt kommer "se" är ~10 % högre pris och upp till ~10 % lägre prestanda med noll skillnad i upplevd stabilitet (om man nu inte överklockat sitt system idag till en nivå där det kraschar ett par gånger per år)...

Färre mysterier är väl det största värdet, antar jag? Och noll skillnad skulle jag ifrågasätta baserat på vad man ser här i forumet.

Skrivet av Yoshman:

Tur att hela diskussionen till stor del blir ett icke-problem med DDR5

Det ska väl bli bättre vad jag förstått i och med att själva minneskretsarna blir mer robusta genom intern felhantering (framtvingat av rowhammer-problematiken vad det låtit?), men distinktionen mellan moduler med och utan ECC lever ju kvar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Shiprat:

Hmm, jag tolkade mer som att han anser sig vara tech savvy enough att klura ut varför han får memory errors och åtgärda det, inte att felkorrigera faktiskta errors i realtid, men tänker inte påstå att min tolkning är mer rätt än din.

Skrivet av evil penguin:

Här tycker jag du faktiskt skämmer ut dig lite. Har stor respekt för ditt kunnande (detta är helt genuint), men just detta är ju enbart trollande trams på dagisnivå.

Tänk igen och läs också vad Torvalds skrev i första inlägget: grejen med de fel som ECC kan rätta är att de i majoriteten av fallen är "tysta", d.v.s. oavsett hur teknik-kunnig man är kommer man inte kunna göra något åt felen då man inte ens kommer se dem. Det var min invändning mot det jag markerade.

I första inlägget klagar Torvalds specifikt på att vi aldrig kommer få veta hur vanligt fel som t.ex. Rowhammer faktiskt är då dessa är nästan alltid "osynliga" (i.e. de ger inget fel som kan observeras), vilket är en helt korrekt observation men som går i klinch med att man inte behöver ECC om man är "tech savy".

Just hur osynliga dessa fel normalt är (för felen händer i de flesta av våra maskiner som saknar ECC) belyser vilket icke-problem det egentligen är för normalanvändaren. Zoomar man in specifikt på spelriggar kommer det enda observerbara resultatet bli ~10 % högre RAM pris och upp mot ~10 % lägre prestanda. ~10 % är väl ungefär vad man tappar om man faktiskt kör med JEDEC specifikationer mot typiska "gaming RAM" som används idag.

Finns trådar på bl.a. Phoronix där de diskuterar överklockning av ECC RAM och är förvånansvärt snabbt man börjar se fel vid överklockning, fel som med stor sannolikhet inte skulle märkas på en spel-PC. Jag skulle inte vilja köra min PC med sådana RAM-inställningar, men använder heller inte dator för spel och inser att jag knappast representerar någon form av "normalanvändning" av en dator.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer