IKEA hjälper konsumenter köpa TV-möbel efter spelkonsol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Personligen tycker jag det är ett problem åt andra hållet. Har man en bra receiver så får man oftast problem både på höjd och djup då det är en förvånansvärt liten andel tvbänkar på marknaden som har tillräckligt med plats. 40 cm djup räcker inte när man ska koppla in kablar på baksidan (en lösning är att ta bort baksidan), och börjar man stoppa in rejäla komponenter så blir receivers ofta riktigt höga.

Japp höga och kräver dessutom lite luft runt för att inte överhettas.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wastafari:

Märker ord här ser jag.

Märker ord och märker ord, jag tyckte det var lite humoristiskt att de pratade om vad man hade i TV-bänkarna förr och tog bara upp ett exempel, som inte stämde. Sen förstod jag ju vad som menades förstås, likväl tyckte jag att det var roligt.

Citat:

Storleken på tvbänk är väl för att det är bra förvaring, plats för ljudutrustning/soundbar eller dyl. Vill man har en grundare "bänk" får man antingen köra på IKEA bestå 20cm eller en hylla om det ska vara minimalistisk.
Så inte konstigt alls imo.
"varför är skrivbord så stora när man bara behöver tangentbord, mus och skärm, räcker ju med 1m x 40 cm" - allt handlar om preferenser och val.

Precis, varför ska jag då inte få välja en som passar mig?

Skrivbord finns i olika storlekar, och många av dem är ju bara ett bord och det finns bord i alla storlekar liksom. En TV-bänk är en mer specifik möbel och då hade jag gärna tagit en som passar mig istället för att behöva köpa någon annan form av hylla och såga hål i den för kablar eller så.

Skrivet av Whaleman:

Själv har jag aldrig haft en kassettspelare ihop med fullstor stereo, men efter jag började med fullstora hembiorecievers ett par decennier sedan så har mina stereoanläggning alltid varit i samma möbler som mina spelkonsoler och när de varit kopplade till en TV så har denna möbel ofta varit en ”TV-möbel” och även till min nuvarande projektor står det faktiskt en bestå mediamöbel med alla enheter under projektorduken.... Jag har tidigare fått välja bort möbler för att de ”bara” varit 40cm djupa då äldre (och även en del nya) receivers lätt översteg detta djup.

Jag säger inte att alla TV-bänkar ska vara max 30 cm eller något, bara att det vore trevligt om det fanns några i mindre storlekar. Speciellt nu när de flesta prylar man har där har blivit väldigt mycket mindre på senare tid. Hembioanläggningar är förstås ett undantag, men de är inte direkt så att merparten har sådana. Hos mig har jag en hembioförstärkare men den hade rykt om jag hade hittat en smalare bänk, annars har jag XBoxen (15 cm djup), anslutningslådan till teven (15 eller kanske 20 cm med den jobbiga kontakten som sticker rätt ut), Harmony Hub, Mini NES och en RPi just nu, och förstås teven. 20 cm djup bänk hade hanterat allt det och ett par mindre fronthögtalare eller en soundbar. Varför ska jag ha typ en låg köksbänk som sticker ut i vardagsrummet när jag inte behöver den och det är ganska fult? Än mer så om jag får upp teven på väggen någon gång.

Sen är alla TV-bänkar så fula att jag ändå lutar åt att bygga en själv, men i alla fall. Hade det funnits fler storlekar så kanske jag hade kunnat utgå från en istället för att behöva bygga helt från scratch.

Skrivet av Bael:

För att man har kanske mer än en TV ståendes på bänken man har kanske lite fler prylar i bänken så 40cm djup är för litet, min förstärkare med kablar anslutna kräver minst ~50cm.. slutsteget bör klara sig på ~45cm.

En del har det en del inte, varför inte ha produkter för båda?

Permalänk
Medlem

Ikea meddelar att det är brist på kartong och därför kommer det endast att finnas begränsade upplagor av konsolerna ute i varuhusen.

also Ikea: Hej miners. hur många vill ni ha?

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Ja det hade man

Kommer ihåg de hemska med skivspelare, kasett, radio, förstärkare i ett! Back in the day tog den ju mer plats en tv:n

Permalänk
Medlem

Kul om man kunde få en billigare IKEA edition på konsollerna som man kunde sätta ihop själv, möjligen utan en likvärdig garantitid

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

smart, synd bara att dom inte bryr sig om oss som håller på med hemmabio

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Är du arg för att ditt förra konto blev avstängt? :/

Aldrig haft konto på sweclockers tidigare så nej jag är inte arg. ( ͡ʘ ͜ʖ ͡ʘ)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En del har det en del inte, varför inte ha produkter för båda?

För tillfället har inte Ikea någon vettig mediamöbel, så det kan man undra varför dom inte har en rejäl mediamöbel, förmodligen efterfrågan eller så existerar inget annat än soundbars i Ikeas värld.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Hade nog varit mer uppskattat om dom vaskat fram riktiga PS5:or att kränga i butik!

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

Ps5 är ju så EXTREMT ful!

Ja det är synd, sjukt ful är den. De hade stilren design(eller försökte) på typ alla konsoler tidigare men har ju tvärvänt med PS5. Kanske dags för IKEA att bygga TVmöbel där man kan gömma konsolen utan att begränsa användning

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UncleDirty:

Kommer ihåg de hemska med skivspelare, kasett, radio, förstärkare i ett! Back in the day tog den ju mer plats en tv:n

Men det vanliga var väl att ha stereon separat från teven? Jag tror knappt jag har sett någon med en fullsize stereoanläggning under sin TV, inte ens på åttiotalet. En VHS och senare en DVD var ju ganska vanligt, kanske någon kabel-/satellit-box också. Och förstås en massa filmer och så. Men stereon var alltid separat från detta. När hembioförstärkarna kom så var det förstås en del som petade in dom under teven, men mestadels så hamnade de ju i stereobänken liksom. Man skulle ju koppla in skivspelare och så, så det det blev ju inte så smidigt under teven.

Skrivet av Bael:

För tillfället har inte Ikea någon vettig mediamöbel, så det kan man undra varför dom inte har en rejäl mediamöbel, förmodligen efterfrågan eller så existerar inget annat än soundbars i Ikeas värld.

Jo de verkar ha landat i runt 40 cm djup på de flesta, men det finns ju rätt många som är uppemot 50 cm också. Däremot finns det ingen som är mindre djup än typ 35 cm och väldigt få under 40. I bredd finns det ett väldigt urval dock, så man borde kunna få plats med ganska mycket.

Stereokomponenters storlek (om de är i någon form av standardstorlek) kommer ju av gamla standarder för rackmontering och då är det 473 mm som maxdjup men vad jag förstår så ska kontakter och även plats för kablar ingå i det. Så 50 cm djup borde räcka rätt bra om inte bakstycket är väldigt tjockt eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag kontrar med nej, det hade man inte. Jag har haft många kassetdäck och TV-bänkar men aldrig har de mötts. Däremot videokassettbandspelare men det är något helt annat.

Vad jag menar med en anpassad TV-bänk är att den inte ska vara så djup. Xboxen är femton cm och jag har flera prylar i den storleken ungefär, och teven är ju max 5 cm, så varför är alla bänkar minst 40 cm djupa. Den jag har är ännu djupare men den är ifrån tjock-tv-tiden så det är ju inte så konstigt.

Min tvbänk är 40 cm djup och i och med det för grund för att min hemmabioutrustning ska kunna stå bekvämt.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag säger inte att alla TV-bänkar ska vara max 30 cm eller något, bara att det vore trevligt om det fanns några i mindre storlekar. Speciellt nu när de flesta prylar man har där har blivit väldigt mycket mindre på senare tid.

Inga argument där Själva var vi besvikna när IKEA började skära ner antalet modeller av 20cm djupa Bestå bokhyllor, framför allt avlägsnanden av den folkhögskola stommen.... då dessa grunda bokhyllor är perfekta för CD skivor, DVD/Bluray, konsolspel och pocketböcker... tycker att fler alternativ vore bättre både för bokhyllor och mediamöbler..... men jag förmodar försäljsningssiffrorna talar ett annat språk :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LudvigLindell:

Min tvbänk är 40 cm djup och i och med det för grund för att min hemmabioutrustning ska kunna stå bekvämt.

Jag förstår att det inte är så kul, men det finns i alla fall alternativ där dina komponenter får plats. Så antingen har du köpt fel TV-bänk eller så har du köpt nya komponenter som inte får plats i din gamla möbel.

Skrivet av Whaleman:

Inga argument där Själva var vi besvikna när IKEA började skära ner antalet modeller av 20cm djupa Bestå bokhyllor, framför allt avlägsnanden av den folkhögskola stommen.... då dessa grunda bokhyllor är perfekta för CD skivor, DVD/Bluray, konsolspel och pocketböcker... tycker att fler alternativ vore bättre både för bokhyllor och mediamöbler..... men jag förmodar försäljsningssiffrorna talar ett annat språk :/

Jo man kan väl anta att Ikea har ganska bra koll på försäljningssiffrorna. Samtidigt kan ju inte saker som inte finns ha några försäljningssiffror förstås, och de har inte testat att sälja tunnare möbler av denna typ.

Jag hamnar allt mer i spåret att bygga en egen. Har man tillgång till lite verktyg så blir det inte så dyrt eller jobbigt, och man får ju något som är anpassat efter ens behov liksom. Sen får man ju antagligen något byggt i trä och inte spånskiva eller våfflad papp som de flesta alternativ på marknaden.

Sen handlar det bara om att bestämma sig för en design och få tummen ur och bygga den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

För tillfället har inte Ikea någon vettig mediamöbel, så det kan man undra varför dom inte har en rejäl mediamöbel, förmodligen efterfrågan eller så existerar inget annat än soundbars i Ikeas värld.

För mig som bara har en enda kabel ner från tvn till eluttaget så finns det inte heller någon vettig mediamöbel (har dragit en grendosa bakom tvn och har soundbar ovanför), alla är onödigt stora och djupa. Vill ha en nätt möbel som nästan känns som en hylla med en liten lucka fram så man kan sätta den över uttagen. Så har landat i att jag ska bygga en egen nu istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

För mig som bara har en enda kabel ner från tvn till eluttaget så finns det inte heller någon vettig mediamöbel (har dragit en grendosa bakom tvn och har soundbar ovanför), alla är onödigt stora och djupa. Vill ha en nätt möbel som nästan känns som en hylla med en liten lucka fram så man kan sätta den över uttagen. Så har landat i att jag ska bygga en egen nu istället.

Så kan det vara men vill man ha riktigt (eller är det rikligt med) ljud så krävs det riktiga saker med! Men visst soundbars har kommit långt det ska gudarna veta!

MEN har du kikat bland finare skohyllor med lucka?
Den här är inte den finaste men men... du förstår kanske vad jag menar?
https://www.vidaxl.se/e/8718475977360/vidaxl-skoforvaringsban...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

"Av arkaiska måttenheter och texten "Which IKEA media storage unit will be able to fit my new, meme-ishly oversized gaming console?" att döma kommer bilden från ett varuhus i USA."

?

Märklig kommentar till bilden i artiklen då det är just metriska måttenheter (mm) som främst visas på boxarna?

Det som oftast används i USA är ju tum (inches), dumt nog (hatar det systemet).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/