Facebook meddelar kunder att de kommer följa Apples IOS-krav

Permalänk
Melding Plague

Facebook meddelar kunder att de kommer följa Apples IOS-krav

Tvisten mellan Apple och Facebook gällande spårning går mot tillfällig stiltje när det senare bolaget räds borttagning från App Store.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är väl användarna som vinner på det. Apple lär inte få något extra i plånboken och Facebook snarare tvärt om.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Självklart ska tracking vara opt-in. Befängt att Facebook inte ens vill att man ska fråga användarna om de vill bli trackade eller inte. Om de nu är så oroliga över att användarna tackar nej till tracking om den möjligheten ges, så kanske FB borde se sig själva i spegeln och se över sin affärsmodell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är väl användarna som vinner på det. Apple lär inte få något extra i plånboken och Facebook snarare tvärt om.

Nja inte säkert iaf inte jämnt. Om Facebook får svårare med riktad reklam kommer de troligtvis behöva slänga in mer reklam. Eftersom bolagen inte kommer vilja betala lika mycket då reklamen inte riktas. Som slutanvändare kan du alltså mycket väl istället få mer reklam att scrolla igenom. Om det är en vinst eller inte för är upp till var och en. Vill bara belysa att det finns två sidor av myntet.

Permalänk

Mycket reklam på facebook är extremt dålig. Som reklam där det står:
Bankerna vill att du ej ska veta detta, men du kan enkelt tjäna 5 miljarder dollar i veckan på att endast lämna ut alla dina uppgifter och ge oss fullkontroll över din bankid etc.

Så på sätt och vis gillar jag bättre riktad reklam än den skiten som jag har fått. Om de ska ge mig samma mängd reklam, föredrar jag heller reklam för något vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Nja inte säkert iaf inte jämnt. Om Facebook får svårare med riktad reklam kommer de troligtvis behöva slänga in mer reklam. Eftersom bolagen inte kommer vilja betala lika mycket då reklamen inte riktas. Som slutanvändare kan du alltså mycket väl istället få mer reklam att scrolla igenom. Om det är en vinst eller inte för är upp till var och en. Vill bara belysa att det finns två sidor av myntet.

Och dessutom anser jag att reklam om produkter jag inte har något som helst intresse av faktiskt är sämre än att se erbjudanden på saker jag vill ha.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Och dessutom anser jag att reklam om produkter jag inte har något som helst intresse av faktiskt är sämre än att se erbjudanden på saker jag vill ha.

Reklamerna är ju helt jävla snea som visas också. Ofta Wish och liknande skit.

Ser ut typ såhär ofta:
*WISH-LOGGA*
*Bild på Zlatan*
*-1:- GRATIS FRAKT"

Jag: ??

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Reklamerna är ju helt jävla snea som visas också. Ofta Wish och liknande skit.

Ser ut typ såhär ofta:
*WISH-LOGGA*
*Bild på Zlatan*
*-1:- GRATIS FRAKT"

Jag: ??

Det är ju solklart, du kan köpa en Zlatan för 1:- utan frakt, han kommer hålla ungefär samma kvalité som allt annat på Wish och komma med samma garantier, dvs de skickar hem en random kriminell och hemlös galning som kommer kasta en fotboll i ansiktet på dig och äta upp allt du har i kylen samt klaga på att din säng är för hård att sova i men likväl ta den ;P

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Finns bara ett ställe på hela nätet som faktiskt lyckats helt med annonser i mitt tycke, samt det enda som lett mig till att faktiskt köpa en produkt baserat på att ha sett reklamen....kan ni gissa?
Sweclockers of course. Riktade reklamer, inte mot person men mot intresset som hela sidan är nichad på.
Rikdate reklamer är fan det värsta. Tar hellre tampongreklam än det skräpet. Oftast så är det bara reklam till en sida eller produkt jag precis var och tittade på och då blir jag bara irriterad att få reklam för det.
Har aldrig fått något vettigt från riktad reklam så då är det poänglöst

Edit: en Pepsi reklam kan vara okej för det är generellt och kan leda till ett sug som undermedvetet kanske kommer fram när jag står framför läskkylen på ICA...men den är ju inte riktad

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Vilja? Ja.

Behöva? Tveksamt.

Mer reklam är ju även skadligt utifall att det innebär att folk spenderar mindre tid vid facebook eftersom det innebär att mindre reklam exponeras än om det exponeras i högre procent av användningstiden.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Det FB menar är snarare att annonsörer ska fly till Apples annonseringsplattformar. Plattformar som du godkänner i iOS inställningar (eller ditt Apple-konto) snarare än per app med en ”läskig” pop up )
Vad jag förstått är ju dock det ett verktyg för annonsering i Apple store och andra Apple-tjänster så det är knappast en direkt motsvarig konkurrent till Google ads eller facebook.

Att de bara slänger på mer reklam är nog inte så troligt. Det finns ganska tydlig data för alla dess plattformar var gränserna går. (Dvs hur många annonsplatser samtidigt, hur ofta varje annons visas, hur dålig kvalitet annonser kan hålla etc innan man når diminishing eller negativa returns)

Personligen har jag dålig koll på var Apple Ads syns egentligen.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det är ju solklart, du kan köpa en Zlatan för 1:- utan frakt, han kommer hålla ungefär samma kvalité som allt annat på Wish och komma med samma garantier, dvs de skickar hem en random kriminell och hemlös galning som kommer kasta en fotboll i ansiktet på dig och äta upp allt du har i kylen samt klaga på att din säng är för hård att sova i men likväl ta den ;P

Hahaha

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd

Lite kul ändå att fb ge med sig, när det kommer till Apple. Undra vad fb hade gjort om Google hade gjort så.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Lego Master

Om det inte vore för att jag misstror Apples långsiktiga plan för detta, så vore det nästan läge att pudla till nästa mobil och knalla över till grå/vita sidan.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av infigo:

Riktade reklamer, inte mot person men mot intresset som hela sidan är nichad på.

Ja vi är ju lyckligt lottade på det viset.
Det finns ju många intressen där det går att rikta mot hela demografin så som hos oss.

Det är svårare för dem som vill sälja mer generiska prylar. Där funkar ju i regel personaliserade annonser mycket bättre.

I slutändan så är väl det också lite problemet här. Den typen av annonser fungerar förvånansvärt bra. Även om datan ofta är fullkomlig skräp så är den bättre än ingen data. (Google tror tex att jag gillar hårdrock, att jag äger en båt och att jag är gift - inget av det stämmer. Google har också chansat sig fram till att jag är mellan 18 och 45 år gammal. Det är förvisso sant men så absurt oexakt)

Så även om majoriteten av alla som ser personaliserade annonser tycker att det är skit, att de redan köpt prylen de får reklam för osv. Så funkar de förbannat bra.

Men då är det skönt att va swec. Vi slipper tänka på sånt. Områdena vi täcker är så snäva att hela vår riktning är liksom ”inbyggd”. Så mig veterligen har det aldrig levererats personaliserade eller programmatiskt riktade annonser här.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det FB menar är snarare att annonsörer ska fly till Apples annonseringsplattformar. Plattformar som du godkänner i iOS inställningar (eller ditt Apple-konto) snarare än per app med en ”läskig” pop up )
Vad jag förstått är ju dock det ett verktyg för annonsering i Apple store och andra Apple-tjänster så det är knappast en direkt motsvarig konkurrent till Google ads eller facebook.

Att de bara slänger på mer reklam är nog inte så troligt. Det finns ganska tydlig data för alla dess plattformar var gränserna går. (Dvs hur många annonsplatser samtidigt, hur ofta varje annons visas, hur dålig kvalitet annonser kan hålla etc innan man når diminishing eller negativa returns)

Personligen har jag dålig koll på var Apple Ads syns egentligen.

Tja om det är det FB är rädda för, förstår jag om de är rädda på riktigt. Det vore naturligtvis ett enormt minus i deras årsbokslut.

Permalänk
Medlem

Det här är en vinst för oss alla, och inte för Apple. Nu är ju frågan om det blir samma i Android eller om man måste gå över till Iphone för att slippa bli kartlagd?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Så mig veterligen har det aldrig levererats personaliserade eller programmatiskt riktade annonser här.

Helt jävla osant ju!!!

Säker på att vissa annonser talat till just Mig.....

Permalänk
Medlem

Ja Apple vill väl ha all info dom samlar i smyg för sig själva. Så dom kan tjäna lite mer pengar, för dom börjar bli lite fattiga.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Det är extremt osannolikt att vi får mer reklam på lång sikt. Annonsmarknaden är i allt väsentligt ett nollsummespel - reklambudgetarna är fasta, och om priserna går ner spenderar köparna inte mer. De köper fler reklamplatser, men bara genom att spendera vad de ändå skulle spenderat. Om Facebooks reklamplatser får sämre lönsamhet, måste Facebook sänka sina priser för att vara konkurrenskraftiga, men det innebär bara att någon annan blir lite mer konkurrenskraftig. Att öka mängden reklam är farligt, eftersom det leder till att användarna lämnar och en negativ spiral där reklamen är värd ännu mindre.

Vad som hädner på kort sikt är en annan sak - det är möjligt att Facebook drar upp mängden reklam det närmaste kvartalet eller så för att se var gränsen går.

Skrivet av zeg:

Ja Apple vill väl ha all info dom samlar i smyg för sig själva. Så dom kan tjäna lite mer pengar, för dom börjar bli lite fattiga.

Citat på den. Gör inte det här till nån jävla "both sides" nu - att Facebook och Google spionerar på allt vi gör betyder inte att alla andra gör det. Om du tror det, får du faktiskt visa lite bevis för det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Stor skillnad på att samla in data från sina egna tjänster jämfört med att samla in data från hela webben/alla appar via FB SDK/Google Analytics.

Vill man undvika Apple kan man enkelt göra det, svårare att undvika FB och Google då de bäddar in sig i alla tjänster. Enbart av att köra VPN så får man upp Google ReCaptcha överallt som trackar en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Citat på den. Gör inte det här till nån jävla "both sides" nu - att Facebook och Google spionerar på allt vi gör betyder inte att alla andra gör det. Om du tror det, får du faktiskt visa lite bevis för det.

Låter som du vet att Facebook och Google "spionerar på allt vi gör" men inte att Apple gör det?
Orkar inte sätta mig ner i jäkla sökande på nätet här på jobbet men har gjorts rejäla genomgångar av vilken info dom sparar om oss.
Slutsatsen var oftast ganska lika, alla är i princip lika dåliga med Apple i spetsen. Har för mig att det var platsinfo som Apple var något "värre" på än andra.

Känns som folk hurrar över hur bra Apple är som inte låter Facebook samla info. Men i själva verket samlas det lika mycket info ändå bara att det går till enbart Apple istället.

Visa signatur

▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Låter som du vet att Facebook och Google "spionerar på allt vi gör" men inte att Apple gör det?
Orkar inte sätta mig ner i jäkla sökande på nätet här på jobbet men har gjorts rejäla genomgångar av vilken info dom sparar om oss.
Slutsatsen var oftast ganska lika, alla är i princip lika dåliga med Apple i spetsen. Har för mig att det var platsinfo som Apple var något "värre" på än andra.

Känns som folk hurrar över hur bra Apple är som inte låter Facebook samla info. Men i själva verket samlas det lika mycket info ändå bara att det går till enbart Apple istället.

Det där är en tråkig attityd som enbart bidrar till att urvattna diskussionen. Att allt alltid är lika dåligt oavsett vad resulterar enbart i att inga förbättringar kan ske.

Apple har redan opt-in på sin egen tracking, nu kommer även FB trackingen vara opt-in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Det där är en tråkig attityd som enbart bidrar till att urvattna diskussionen. Att allt alltid är lika dåligt oavsett vad resulterar enbart i att inga förbättringar kan ske.

Apple har redan opt-in på sin egen tracking, nu kommer även FB trackingen vara opt-in.

Har svårt att tro på att Apple har opt-in på all sin tracking helt plötsligt, i så fall har dom ändrat det nyligen och rejält.

Är inte ständigt uppdaterad när det gäller Apple då jag inte har något större intresse av dom men ramlar in på grejer om dom ibland när det blandas med andra företag och tjänster.

Nu var det nog ett år eller två sen jag senast dök ner i vad företag spårar oss på. Och då fanns det inte något "opt-out" från all spårning med Apple. Även om man valde att inte bli spårad gjordes det ändå i "smyg".
Men läser man alla avtal man går med på så är det ganska uppenbart att man lämnar ifrån sig mycket rättigheter.

EDIT: Och det är inte direkt så jag väljer nån sida. Alla är i princip lika "dåliga" när det gäller detta, även Apple som många verkar tro är ett undantag och inte snokar i ditt privatliv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Har svårt att tro på att Apple har opt-in på all sin tracking helt plötsligt, i så fall har dom ändrat det nyligen och rejält.

Är inte ständigt uppdaterad när det gäller Apple då jag inte har något större intresse av dom men ramlar in på grejer om dom ibland när det blandas med andra företag och tjänster.

Nu var det nog ett år eller två sen jag senast dök ner i vad företag spårar oss på. Och då fanns det inte något "opt-out" från all spårning med Apple. Även om man valde att inte bli spårad gjordes det ändå i "smyg".
Men läser man alla avtal man går med på så är det ganska uppenbart att man lämnar ifrån sig mycket rättigheter.

Beror på vad du menar med "all tracking", gör din device ett request över internet så loggas det i flera led. Känner du dig trackad om din ip-adress finns i server-loggar? Automatiska krashrapporter? Smart musikalgoritm?. Vart drar du gränsen? Apple har opt-in på Device Analytics samt Location Services under setup av en ny device, varit så i evigheter.

Jag har personligen inga problem med telemetri, även om jag helst ser att det är opt-in det med. Men tracking i syfte att profilera mig, mitt beteende, intressen, åsikter etc, för att manipulera mig till vilja konsumera mer i form av riktad marknadsföring finner jag oacceptabelt.

EDIT: Och som jag nämnde tidigare, skulle det vara så att man inte litar på Apple så kan man undvika dem genom att inte köpa eller använda deras tjänster. Detsamma går inte med Google/Facebook, de trackar en oavsett om man har ett konto hos dem eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Ungefär så. Kan du visa en källa på att Apple är lika dåliga? För de har långa utläggningar om varför de inte är det:

https://www.apple.com/privacy/

Citat:

Nähä. Men när du orkar det, kan du svara med lite länkar då? För jag är intresserad av ämnet, och om de spårar något om mig som jag inte vill, så får jag göra något om det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Ungefär så. Kan du visa en källa på att Apple är lika dåliga? För de har långa utläggningar om varför de inte är det:

Nähä. Men när du orkar det, kan du svara med lite länkar då? För jag är intresserad av ämnet, och om de spårar något om mig som jag inte vill, så får jag göra något om det.

Apple arbetar aktivt med "Data Minimization", de ser det som en "liability" att ha mycket data om sina användare. De är konstant i domstolar där olika aktörer kräver att Apple ger ifrån sig data om specifika användare, och då är det enklare att kunna säga att man inte samlar in den datan. Detta kan man se på antalet utav Apples tjänster som använder on-device machine learning istället för algoritmer i molnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Som sagt tänker jag inte ödsla tid åt saker som är helt meningslösa för mig i slutändan.
Ångrar att jag skrev något då det i slutändan är bara förlorad tid för mig och att övertala folk med fakta brukar inte funka ändå, är bara att se på Sverige i övrigt nu.
Så tro vad du vill.

Men snyggt att länka till Apple som fakta 👍

Jag ger mig och slutar denna diskussion.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Som sagt tänker jag inte ödsla tid åt saker som är helt meningslösa för mig i slutändan.
Ångrar att jag skrev något då det i slutändan är bara förlorad tid för mig och att övertala folk med fakta brukar inte funka ändå, är bara att se på Sverige i övrigt nu.
Så tro vad du vill.

Men snyggt att länka till Apple som fakta 👍

Jag ger mig och slutar denna diskussion.

Med den attityden förstår jag varför du har svårt att övertala folk.

Nej men helt seriöst får en vara beredd att backa upp sina påståenden med fakta om en postar dem på forum. Personen du citerade verkade ju genuint intresserad. Jag är också genuint intresserad då jag ogillat Apple av andra anledningar, men mer och mer överväger iphone av integritetsskäl. Ditt uttalande går dock emot allt jag läst/hört om ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Med den attityden förstår jag varför du har svårt att övertala folk.

Nej men helt seriöst får en vara beredd att backa upp sina påståenden med fakta om en postar dem på forum. Personen du citerade verkade ju genuint intresserad. Jag är också genuint intresserad då jag ogillat Apple av andra anledningar, men mer och mer överväger iphone av integritetsskäl. Ditt uttalande går dock emot allt jag läst/hört om ämnet.

Jo men med åldern börjar jag inse att det inte är värt ändlösa timmars sökande för att försöka övertala nån på ett forum.
Timmar som är helt bortkastade för mig.
Ska sluta posta tafatta utlägg.
Är tyvärr inte det lättaste att hitta saker på detta ämne med enkel sökhjälp, av förståeliga själ.

Jag kan lägga väldigt mycket tid på något när jag vill veta exakt hur det ligger till. Det här med spårning var ett sådant men för något år sen. Har även för mig någon större sida tog upp det då, typ The Verge, som jag inte ens kan hitta nu.

Jag brukar inte komma ihåg vilka och vart jag läst allt ifrån och skriver inte ner i nått lexikon jag har.
Kommer bara ihåg slutsatsen av saker vilket räcker för mig och beslut jag tar.

Men som sagt, orkar inte och ger mig i frågan. Ska använda min tid på mer värdefulla saker.

Visa signatur