Rykte: Uppdaterad Nintendo Switch med 4K-upplösning på ingång

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Uppdaterad Nintendo Switch med 4K-upplösning på ingång

Enhet med kodnamnet Aula tros ha varit under utveckling under närmare två år – med ny svalare systemprocessor och 4K-stöd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att den skulle rendera native 4K är det väl ingen som riktigt tror på, lär ju handla om uppskalad grafik från 1080p i sådana fall. Vilket den nya OLED-skärmen kanske också har som upplösning i bästa fall. Jag skulle i vilket fall inte tacka nej till sådan uppgradering.

Permalänk
Medlem

Vi ses i Aulan, hue hue hue

Permalänk
Medlem

Switch i 4k låter inte som många fps

Permalänk
Medlem

Kodnamnet Aula doftar 70-tal för mig, fula trämöbler med någon obskyr grön kulör och tegel. 4K-kompatibel känns tveksamt, men OH och Griffeltavla.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Fullhd + lite snabbare + en grym webbläsaren som chrome som klarar av allt. Det är det man behöver ha.
Just nu är switchen för mig enbart en spelkonsol och det innebär att den inte när man är ute och reser ersätter något alls mer. Så man får lika förbaskat ha med sig sin dator/surfplatta. Och då blir det för mig så himla enkelt att jag skippar att lägga Nintendo switchen i väskan och jag får plats med allt.
Så för mig är det superviktigt att switchen ska kunna spela upp filmer, surfa, visa pdf dokument etc. Annars kommer jag aldrig ta med den ut.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Oavsett om det blir samma Tegra-X1+ och vilken upplösning det blir på skärmen hoppas jag att de satsar på att nå samma eller bättre batteritid som Switch (2019). Batteritiden, framförallt standbytid, med Switch Lite är under all kritik, vilket gör att jag sällan spelar på den. Något bättre batteritid skulle göra en uppgradering till Switch Pro given för mig. Min Switch (2017) duger alldeles utmärkt, men en OLED-historia med uppskalningsmöjlighet hade varit mumma.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

DLSS, du hörde det här först

Permalänk
Medlem

Hade hoppats att dem släppte en helt tv baserad variant också. Känns så onödigt med bärbar konsol för oss som vill endast spela vid TVn.

Permalänk
Medlem

Tycker "Realtek-processor med avkodning av material i upplösningen 4K" låter som netflix derivata eller streaming av spel.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

DLSS, du hörde det här först

Nej. Det har snackats om det länge nu då det är nVidia chippet ca sedan DLSS kom.

Edit:
Precis som nVidia sheeld både Tablets och HTPC dosorna.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

En Nvidia 1070 kan rendera 4k till switch spel utan problem så tror på ryktet

Permalänk
Medlem

Artikeln är felskriven jag skickar en rättelse.
Det är en av komentarerna som pratar om decoding inte artikeln i sig.
https://wccftech.com/nintendo-switch-new-revision-aula-4k/
"he tablet itself definitely has an upgraded display, I don't know if it's 4K.

Aula has firmware support some Realtek chip that advertises itself as a "4K UHD multimedia SoC", too, hence my belief it's 4K. That chip might be inside a new dock and not inside the tablet, though, there's no way to tell from the firmware code yet."

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

DLSS, du hörde det här först

inte om de behåller något x1 derivat. :/

Men ja men dlss lär ju göra underverk i sammanhanget. Framförallt i portabelt läge. Så idén är väldigt intressant.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Nvidia har ju en krets i Xavier MX som de skulle kunna använda här. (384-core NVIDIA Volta™ GPU with 48 Tensor Cores (som skulle kunna användas till DLSS då)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en stationär Nintendo-konsol med PS5-prestanda till Slim-konsolpris.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Äntligen! Nu ska bara ryktena stämma (har ändå varit snack som florerat kring detta sedan typ sent 2018), men det faller ju rätt i tiden med nya PS5 och XSX. Nintendo måste ju konkurrera med något, även om den nuvarande modellen är populär hos massorna.

Håller tummarna på god tillgång också, men det kommer definitivt bli en förhandsbokning så fort denna dyker upp i handeln.

Permalänk
Sötast

Varför inte behålla det som det är och pusha över 30fps på spelen istället?

De flesta spelen hade kunnat rulla så mycket bättre om man bara behöll standardaden på grafik och dyl och ökade prestandan på enheten. 30FPS är fortfarande digerdöden och att inte en enda konsoll på planeten byggs för att motverka det är galenskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Artikeln är felskriven jag skickar en rättelse.
Det är en av komentarerna som pratar om decoding inte artikeln i sig.
https://wccftech.com/nintendo-switch-new-revision-aula-4k/
"he tablet itself definitely has an upgraded display, I don't know if it's 4K.

Aula has firmware support some Realtek chip that advertises itself as a "4K UHD multimedia SoC", too, hence my belief it's 4K. That chip might be inside a new dock and not inside the tablet, though, there's no way to tell from the firmware code yet."

Ja, det enda "nya" här är väl detta realtek chip och eventuellt OLED skärm, vilket förvirrar mig en aning (också varför nu denna "källa" inte bara skriver ut modellnamn om han nu hittat den i koden?). Ser ingen vettig anledning varför man skulle ha en "media" SoC från realtek i själva plattan, det skulle vara om det är en ny docka där man kan använda dockan som en media-enhet även utan switchen kopplad.

edit.
Hitta någon som länka till denna modell https://www.realtek.com/en/products/communications-network-ic...

Typiskt chip för STB/SmartTV.

Permalänk
Medlem

Varför går den inte att förhandsboka på Webhallen än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Jag vill ha en stationär Nintendo-konsol med PS5-prestanda till Slim-konsolpris.

2031 hälsar och säger: inga problem, fixar det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Varför inte behålla det som det är och pusha över 30fps på spelen istället?

De flesta spelen hade kunnat rulla så mycket bättre om man bara behöll standardaden på grafik och dyl och ökade prestandan på enheten. 30FPS är fortfarande digerdöden och att inte en enda konsoll på planeten byggs för att motverka det är galenskap.

Många spel till Switch är 60 fps.
I princip alla spel till PS5/Series är 60 fps.

Så du behöver nog damma av din insikt en smula...

Sen så är det så att fps i första hand ett mjukvaru-beslut, inte nått som hårdvaran "byggs" efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ja, det enda "nya" här är väl detta realtek chip och eventullt OLED skärm, vilket förvirrar mig en aning (också varför nu denna "källa" inte bara skriver ut modellnamn om han nu hittat den i koden?).

Men oavsett, ser ingen vettig anledning varför man skulle ha en "media" SoC från realtek i själva plattan, det skulle vara om det är en ny docka där man kan använda dockan som en media-enhet även utan switchen kopplad.

edit.
Hitta någon som länka till denna modell https://www.realtek.com/en/products/communications-network-ic...

Typiskt chip för STB/SmartTV.

Vi hittade samma men det intressant är "H.264 1080P 60fps encoder"

Edit:
Men denna bit
"ARM® Cortex-A53 quad-core CPU
ARM® Mali-470 MP4 GPU"

Skulle de ha två separata soc? En från nvidia och en från realtek. Möjligt men ja???
Vill också veta specen. Tillhör dem som undrade varför nintendo inte tog nvidias bättre cpuer redan vid lansering av systemet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trickeh2k:

Kodnamnet Aula doftar 70-tal för mig, fula trämöbler med någon obskyr grön kulör och tegel. 4K-kompatibel känns tveksamt, men OH och Griffeltavla.

Är ju dock i stort sett bara svenskar som drar dessa paralleller.

Permalänk
Medlem

15'e Nyheten om en 4K Switch

Och 15'e anledningen till att jag än inte köpt mig en Switch.

Värt väntan på 4 år snart som Switch har funnits ute.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Ampere och ARM X1?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

15'e Nyheten om en 4K Switch

Och 15'e anledningen till att jag än inte köpt mig en Switch.

Värt väntan på 4 år snart som Switch har funnits ute.

Samma här, vill köra Zelda bow men 1080 är minsta res jag kan tänka mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Samma här, vill köra Zelda bow men 1080 är minsta res jag kan tänka mig.

Den kör ju 1080 i dockat.

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem

Hobbydetektivfirman hahahahha, klockrent!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att switchen fått lite extra prestanda inför nästa generation. Den har kännts riktigt vek vid tredjeparts-spel sedan förevigt. Men som förväntat så lirar förstås nintendospelet fantastiskt.