Nvidia arbetar på Geforce RTX 3060 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Förklara enkelt som ni skulle förklara för en femåring vad mer minne gör för ett grafikkort. 8,10 eller 12 GB t.ex.

Vad skiljer ett något sämre kort t.ex. 3060 Ultra med mer minne kontra ett bättre kort, t.ex. 3080 med mindre minne?

Tänk dig ett spel som har totalt 12gb texturer som kan visas på skärmen. Ett grafikkort med 16gb ram kan ladda in alla texturer i minnet, medan ett kort på 8gb kommer att behöva hämta texturerna från disk / datorns ramminne. Mer minne = mer plats för sånt som ska visas på skärmen.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Tänk dig ett spel som har totalt 12gb texturer som kan visas på skärmen. Ett grafikkort med 16gb ram kan ladda in alla texturer i minnet, medan ett kort på 8gb kommer att behöva hämta texturerna från disk / datorns ramminne. Mer minne = mer plats för sånt som ska visas på skärmen.

Tack. Och vad innebär det fetade? Sämre prestanda och på vilket sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ultra, super, ti? Vad mer kan de hitta på?

Jag skulle inte utmana dem. Flashbacks till gtx 560 *ryser*

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Tack. Och vad innebär det fetade? Sämre prestanda och på vilket sätt?

Grafikprocessorn hämtar texturer från grafikminnet, bandbredden är störst och ”vägen” dit är kortast. Så mycket data går fortare att skyffla därifrån. Om texturerna inte finns i grafikminnet måste de hämtas från datorns ramminne istället, eller kanske från disk. Det innebär en massa små fördröjningar som potentiellt påverkar prestanda.

Tänk så här, du har, förenklat, processor, ram, disk samt grafikkort med eget ram. Beroende på vad du gör med datorn kanske du behöver en jättesnabb processor, men inte alls mycket ramminne. Eller så jobbar du med t.ex. stora bilder i Photoshop och har stort behov av stor disk och mycket ram, men inte alls lika stort behov av en snabb processor. När det kommer till spel så har vissa nytta av en enda snabb processorkärna, medan andra har nytta av många processorkärnor samtidigt. Vissa spel använder mycket ram, medan andra använder ganska lite. Vissa spel laddar mycket resurser från disk och då är det viktigt att disken är snabb.
För att få en maskin som fungerar tillräckligt bra i alla lägen vill man gärna ha en balanserad dator, dvs tillräckligt snabb processor, tillräckligt mycket ram, tillräckligt snabb disk, och tillräckligt snabbt grafikkort med tillräckligt mycket minne. Den svagaste länken kommer att bli din flaskhals

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Grafikprocessorn hämtar texturer från grafikminnet, bandbredden är störst och ”vägen” dit är kortast. Så mycket data går fortare att skyffla därifrån. Om texturerna inte finns i grafikminnet måste de hämtas från datorns ramminne istället, eller kanske från disk. Det innebär en massa små fördröjningar som potentiellt påverkar prestanda.

Tänk så här, du har, förenklat, processor, ram, disk samt grafikkort med eget ram. Beroende på vad du gör med datorn kanske du behöver en jättesnabb processor, men inte alls mycket ramminne. Eller så jobbar du med t.ex. stora bilder i Photoshop och har stort behov av stor disk och mycket ram, men inte alls lika stort behov av en snabb processor. När det kommer till spel så har vissa nytta av en enda snabb processorkärna, medan andra har nytta av många processorkärnor samtidigt. Vissa spel använder mycket ram, medan andra använder ganska lite. Vissa spel laddar mycket resurser från disk och då är det viktigt att disken är snabb.
För att få en maskin som fungerar tillräckligt bra i alla lägen vill man gärna ha en balanserad dator, dvs tillräckligt snabb processor, tillräckligt mycket ram, tillräckligt snabb disk, och tillräckligt snabbt grafikkort med tillräckligt mycket minne. Den svagaste länken kommer att bli din flaskhals

Lysande, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Super, och nu Ultra?

Snart kommer väl Super Mega Ultra Ti.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Snart kommer väl Super Mega Ultra Ti.

Man kommer väl ändå inte lyckas få tag på en RTX3080 Super Ultra Ti förrän de släppt RTX5000-serien.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Men det finns fortfarande ingenting i samma prisklass (3600) som jag köpte mitt 1070 nytt för, som är värt att ersätta det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Man kommer väl ändå inte lyckas få tag på en RTX3080 Super Ultra Ti förrän de släppt RTX5000-serien.

Bara att sikta på RTX 7080 Super Ultra Mega Ti MX då...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Du får ju tänka på de stackars oinsatta tonåringar och föräldrar som ska köpa dessa konsolerna.

Hmm vad var det lille Kalle nu ville ha var det en Xbox One, Xbox One S, Xbox One S Digital Edition, Xbox One X, Xbox Series S eller en Xbox Series X....? Tänk på att 4 st av dessa konsolerna säljs fortfarande, inte bara de 2 senaste.

De har i nästan samma grad problem med PS4, PS4Pro, PS5DE och PS5. Mao, är man helt nollställd så är man rökt oavsett.

Haha. Som ung önskade jag mig en gång hamburgare i julklapp. Min gode farmor hörsammade förvisso denna önskan men köpte oätbara får/lamm-burgare istället...dvs det går alltid att köpa fel men att det är så fasligt många Kalle därute som sitter med fel xbox tror jag är ett kraftigt överdrivet problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

MX med 64mb ram kostade som ett regular med 32mb, och minnesbussen på MX var 64-bit bred. Värdelöst. Köpte faktiskt två Voodoo 2 12mb och körde SLI bara för att för några år sedan. Spelade Turok, Frogger och Diablo 2 The way They were meant to be played. Tyvärr har jag slängt dem, men har ett GeForce-retrokort kvar i en Media-PC från mediacenter-eran. Den maskinen har tom Scart IN.

Även jag körde någon slags dual setup, minns inte exakt vad det kallades då men herregud vad man var med i matchen då. Har för mig att jag la runt 2400:- per kort men osäker. Hade naturligtvis även Dual ISDN, var ju enormt att ha två telefonnummer och kunna surfa och prata i telefonen samtidigt. Tror det låg på ca: 1000:-/månad.
Ja tiderna förändras sannerligen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Men det finns fortfarande ingenting i samma prisklass (3600) som jag köpte mitt 1070 nytt för, som är värt att ersätta det med.

Själv hoppas jag 3050ti ska bli en uppgradering för mitt 1060, gärna billigare än 3000:-

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem

Nvidia släpper även 3060 3070 som ultra light och ultra heavy varianter med ordinarie super och Ti versioner av dem. Ultralight väger 370gram och ultraheavy väger 3.700gram. Planer finns på att klämma in kort mellan dem som light och heavy versioner, självfallet med ordinarie super och Ti benämningar. Nya 3050 versioner kommer också, planerna innefattar 12 olika ultralight och ultraheavy versioner. Till sommaren är tanken att man ska kunna erbjuda 178 olika modeller av kort alltifrån 3050 till 3090. En del planer finns också på att introducera 5 modeller av alla kort.. dvs 3055 av alla dess varianter, 3065 av alla dess varianter ända upp till 3095 som endast ska finnas i ultralight och ultraheavy versioner. Ultraheavy versionen tros väga närmare 10kg.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Det börjar bli som TV modeller, en uppsjö av varianter av samma panel i princip för att förvirra kunder...

@laxpudding

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Sålänge det finns ett prestandaindex så får de gärna släppa hur många modeller det vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isnack:

Ca 1000 kr skillnad mellan 3060 ti och 3070. Verkat skumt att skohorna in ultra-kortet när de befintliga korten är så nära i prestanda och pris.

Gissningsvis är det att de sitter på några chip som inte helt går att köra som 3070 men inte helt matchar 3060Ti, man vill inte förlora mer pengar än man måste och det blir tillslut en variant för varje kombination av cores som blir

3060
3060 Super
3060 Ultra
3060 Ti
3065
3065 Cash cow edition
3069 Almost a 3070 edition
3069.5 We found another one but this is the last one
3069.9 OC Ultra Super
3070 Lite edition
3070 Straight Line (non OC)

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Sålänge det finns ett prestandaindex så får de gärna släppa hur många modeller det vill.

Precis, det är inte så svårt som endel vill göra gällande. Viss efterforskning krävs men det gäller de flesta produkter.

Permalänk
Medlem

väntar själv på 3090 Apex Omega Ultimate Max Supreme Optimus Zenith Perfection Edition

Permalänk
Medlem

Jag hade ett Geforce 5950 Ultra 256MB år 2004

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO