30m nätverskabel i lägenhet (inte stel)

Permalänk

30m nätverskabel i lägenhet (inte stel)

Hej!

Jag behöver alltså dra en 30 meter nätverkskabel från ena änden av lägenheten till den andra, jag har kabelfästen som man spikar fast i listen, men jag skulle behöva tips på en 30m kabel som inte är för stel, den måste alltså gå att dra intill väggen utan att det ser helt tokigt ut vid varje hörn. Har ni något tips? Någon som gjort samma sak? Otroligt svårt att avgöra online hur kablarna ser ut.

Tack för svar och ha en trevlig dag alla som läser detta!

Permalänk

Kjell o Companys nätverkskabel från Luxorparts UTP cat.6 är mjuk o följsam. Har själv använt flera sådana, som längst 15 meters som funkat bra!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Liten fundering bara, är det inte bättre med en kabel med en viss ”styvhet” i om den ska dras synlig längs väggen? Dom där sladdriga varianterna lär du behöva massor med clips och det blir knöligt ändå...

Oftast är det snyggare och mer diskret att använda en plastskena. Smidigare också!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad är det för typ av kabeldragning du vill göra? Har du tänkt lägga vanlig patchkabel med kontakt i vardera ände, eller tänker du sätta vägguttag/patchpanel?

Permalänk
Medlem

Det är knepigt med hörn med stel kabel. Jag har en stel kabel dragen runt en dörröppning, och blev tvungen att göra "öglor" i de övre hörnen. Så min dörröppning har nu två kaninöron!

Jag hade valt en mjuk kabel om jag skulle göra om det.

Till @alfakrull
Vilken prestanda behöver du i kabeln? De nyare kabelstandarderna verkar generellt vara stelare pga bättre skärmning. Äldre kan vara mjuka.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem

Ska man använda klammer är det stel kabel man brukar välja för att det ska se snyggt ut, mjuk kabel brukar se fördjäkligt ut om den klamras, dessutom är installationskabel alltid stelare än patch eftersom den har enkardeliga ledare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om 20 meter duger så skulle ja köra på denna:
https://www.inet.se/produkt/8100008/deltaco-tp-kabel-cat6-tun...

Av de lilla ja sökt så hittar ja 30 meter men inte hos svenska ÅF.

Permalänk
Medlem

Tror det är en kabel från Kjell som jag köpte och drog, just för att inte ha en styv kabel. tror den är 10meter. Jag har dragit massa kablar av olika slag i hemmet och jag har slutat med spikklammer utan kör med lister av olika slag istället. Typ sådana här: https://www.clasohlson.com/se/p/36-5248 eller som i hallen en enkel slitsad kabelkanal. Hastigheten är det inget problem med. Maxar 500mbit som jag har in.

För att sätta fast dom tar jag och tar en liten skruv och skruvar i snett mot golvlisten, inte i de förborrade hålen. Behöver oftast bara sätta fast den på 3 ställen på en 2 meters. Sedan i hörn gör jag en eget hörn genom att överlappa basen och locket mellan skarvarna.

Den kabeln som du är ute efter har jag satt med https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/kabelkanaler/sli... och satt fast i hallen med dubbelhäftade tejpen som är med, men bara för att i hallen har jag inte tapet utan målat. Har fiberjacket bakom nattduksbordet i sovrummet, mycket smart placering...

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk

Tack för alla svar, börjar med att besvara lite frågor.

Skrivet av No_Jah:

Vad är det för typ av kabeldragning du vill göra? Har du tänkt lägga vanlig patchkabel med kontakt i vardera ände, eller tänker du sätta vägguttag/patchpanel?

Från router till dator, så standard med kontakt i vardera ände (antar jag).

Skrivet av cyklonen:

Vilken prestanda behöver du i kabeln? De nyare kabelstandarderna verkar generellt vara stelare pga bättre skärmning. Äldre kan vara mjuka.

Runt 300-600mbit lär jag ligga på!

Skrivet av mrqaffe:

Ska man använda klammer är det stel kabel man brukar välja för att det ska se snyggt ut, mjuk kabel brukar se fördjäkligt ut om den klamras, dessutom är installationskabel alltid stelare än patch eftersom den har enkardeliga ledare.

Finns olika "stelheter" på vanliga nätverskablar verkar det som, tänker inte köra på en ful platt kabel. Gjort det misstaget förut.

Permalänk
Skrivet av Isakkobia:

Kjell o Companys nätverkskabel från Luxorparts UTP cat.6 är mjuk o följsam. Har själv använt flera sådana, som längst 15 meters som funkat bra!

Det låter väldigt lovande! Tack!

Permalänk
Medlem

När jag gjorde detsamma i min förra lägenhet så valde jag att sätta upp en kabelkanal som jag sedan lade kabeln i. Då kunde jag få plats med mer än en kabel och det fanns bitar för att bygga med i hörnen så att det såg snyggt ut.

Kan kanske vara något att fundera på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

När jag gjorde detsamma i min förra lägenhet så valde jag att sätta upp en kabelkanal som jag sedan lade kabeln i. Då kunde jag få plats med mer än en kabel och det fanns bitar för att bygga med i hörnen så att det såg snyggt ut.

Kan kanske vara något att fundera på.

Jag brukar kapa kanalerna gersåg så behöver man inte hålla på med "hörnskarvbitar", men som sagt använd alltid lite större kabelkanal så det finns plats för fler kommande kablar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alfakrull:

tänker inte köra på en ful platt kabel. Gjort det misstaget förut.

Platta kablar lär inte följa standarden utan de har andra elektriska egenskaper än de som förväntas så såna ska man aldrig välja om de är längre än någon decimeter, tex en tillfällig kabel vid en dörr som ska kunna stängas.

Om du nu trots allt inte ska göra det ordentligt med installationskabel så kan du i vart fall tänka på att cat 5e alltid är mjukare än cat 6 om de i övrigt är lika byggda, cat 6 kablagen har en kärna och hårdare tvining av ledarparen för att göra den mer måttstabil för att bandbredden ska kunna ökas och det gör den också betydligt styvare, cat 5e funkar utmärkt för alla Gbit nätverk och handlar det om så korta längder som 30 m är det inga problem så länge du inte spikar genom kabeln, ja sånt har hänt....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Isakkobia:

Kjell o Companys nätverkskabel från Luxorparts UTP cat.6 är mjuk o följsam. Har själv använt flera sådana, som längst 15 meters som funkat bra!

Köpte denna, fungerade utmärkt. Tack alla, trevlig helg!