Är Z390-E en värdig ersättning till Z390 Aorus Master?

Permalänk
Medlem

Är Z390-E en värdig ersättning till Z390 Aorus Master?

Hej har ett GIGABYTE Z390 AORUS Master som dog under julen så lämnade in det hos webhallen där jag köpt det för felsökning.
Fick nu svar från webhallen att moderkortet var trasigt och att dom skulle ersätta det med ett ASUS ROG Strix Z390-E GAMING.
För mig så känner det som en stor nedgradering, anser ni att det är en ok ersättnings produkt ?

Rubrik förtydligad /mod
Permalänk
Medlem

I mitt tycke så är det nog en värdig ersättare. Det finns vissa små skillnader, men ingen av dessa borde spela någon roll för en vanlig dödlig tycker jag, såvida jag inte missar något stort.

Permalänk
Medlem

https://pangoly.com/en/compare/motherboard/asus-rog-strix-z39...
Asus 45% billigare (troligen då de var nya så kan vara mindre skillnad nu).
Annat ljudkort om det är viktigt.
En mindre M.2 slot, samt bara stöd för 64gig vs 128gig minne.

Har läst en del dåligt angående VRM på asus 390 kort, men enbart bra på auros korten som har dom bästa VRM'erna där master är ett av dom.
Hittar dock inte vid en 3min googling exakt vad för VRM som används på det asus kortet men gissar på att det inte är av samma klass som auros har.
Detta är ju nåt som spelar en roll när man har dom snabbare/större cpu'erna och även vid överklockning.

Man allt som allt så är det MITT tycke att nej det är inte ett likvärdigt moderkort!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

https://pangoly.com/en/compare/motherboard/asus-rog-strix-z39...
Asus 45% billigare (troligen då de var nya så kan vara mindre skillnad nu).
Annat ljudkort om det är viktigt.
En mindre M.2 slot, samt bara stöd för 64gig vs 128gig minne.

Har läst en del dåligt angående VRM på asus 390 kort, men enbart bra på auros korten som har dom bästa VRM'erna där master är ett av dom.
Hittar dock inte vid en 3min googling exakt vad för VRM som används på det asus kortet men gissar på att det inte är av samma klass som auros har.
Detta är ju nåt som spelar en roll när man har dom snabbare/större cpu'erna och även vid överklockning.

Man allt som allt så är det MITT tycke att nej det är inte ett likvärdigt moderkort!

64GB ram support är inte nödvändigtvis sant, Asus hemsida säger 128, och jag höll själv på att köpa ett sådant häromveckan, så återförsäljaren sade också 128.

Jag kollade bara på 2 återförsäljare för Gigabyte kortet, och vid ena så var det nästan 33% billigare(!) än Asus kortet.