Nvidia Geforce RTX 3000 "Ampere" gör intåg i bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce RTX 3000 "Ampere" gör intåg i bärbara datorer

Med RTX 3000 i bärbart utförande utlovar Nvidia en dubblering i energieffektivitet, och 90 FPS som grundnivå för bärbar spelprestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice! Priserna verkar ju lite skumt låga?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Nice! Priserna verkar ju lite skumt låga?

Lägg på marginal för ÅF

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

När jag lyssnar på presentationen får jag uppfattningen att dubbleringen av energieffektivitet hänger på användning av DLSS, och det känns ju lite som fusk. I så fall undrar jag hur stor effektivitetsvinst de nya korten har i ren rendrering. Ska bli intressant att se benchmarks.

Permalänk
Medlem

PS5 ggr 1.3

Ja lycka till.

Permalänk
Avstängd

Så här smackar de in sina 16GB kort iallafall som inte ens kommit till stationära.
Att skriva 100 FPS känns dessutom ruskigt löjligt när man inte uppger vilket spel, är det tetris eller flight simulator 2020 som de räknar med?

Spännande att se oberoende tester och även hur leveranserna kommer se ut.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag försöker lista ut vad de försöker säga med den här bilden.

Vad betyder "1.3X PS5"???? Snackar de om total prestanda (FPS) eller snackar de om FP32 TFLOPS?????
Om vi antar att det är sista så stämmer det påståendet rätt så väl (~13TFLOP FP32 hos 3060 / ~10.27tflop hos PS5 (2230mhz*2*64sp*36CU)) ~1.27x. Men det behöver ju inte betyda att den är 27% snabbare bara för det. Man måste ju testa saker, vilket leder in till alternativ 1 för att det ens ska spela roll och då spelar det ju roll vad och hur man testar. Någonting som transparenta NVIDIA i princip aldrig skriver ut.

Det enda som de gjort är att lägga en disclaimer i det nedre vänstra hörnet. "Average performance across multiple popular titles in 1080p, i7 CPU".

Ja, men vad testade ni på PS5:an?????? Ni nämner ingenting, så testade ni då ingenting (fp32 uträkningen)???? Det måste ju finnas extremt lite material som kör i 1080p på PS5:an, som vanligtvis körs i högre upplösningar. Lär ju vara 120FPS där det händer... vid vilken punkt det förmodligen är CPU-bunden av dess 3.5GHz Zen2 CPU. Vad det har att göra med 3060:n vet jag inte...

Även om allt som står på sliden stämmer så är det ju inte toppen, för det står att priset börjar från dubbelt så dyrt som en PS5 för 1.3x prestandan. Känns som en dålig idé att jämföra sig med konsolerna till att börja med. Hade ju känts mer passande att jämföra sig med t.ex tidigare laptops och understryka att det erbjuder fler användningsområden, fler inställningar och billigare spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Jag försöker lista ut vad de försöker säga med den här bilden.

https://i.gyazo.com/4ae337d028858ddfbb78a1e4eb7b72aa.jpg

Vad betyder "1.3X PS5"???? Snackar de om total prestanda (FPS) eller snackar de om FP32 TFLOPS?????
Om vi antar att det är sista så stämmer det påståendet rätt så väl (~13TFLOP FP32 hos 3060 / ~10.27tflop hos PS5 (2230mhz*2*64sp*36CU)) ~1.27x. Men det behöver ju inte betyda att den är 27% snabbare bara för det. Man måste ju testa saker, vilket leder in till alternativ 1 för att det ens ska spela roll och då spelar det ju roll vad och hur man testar. Någonting som transparenta NVIDIA i princip aldrig skriver ut.

Det enda som de gjort är att lägga en disclaimer i det nedre vänstra hörnet. "Average performance across multiple popular titles in 1080p, i7 CPU".

Ja, men vad testade ni på PS5:an?????? Ni nämner ingenting, så testade ni då ingenting (fp32 uträkningen)???? Det måste ju finnas extremt lite material som kör i 1080p på PS5:an, som vanligtvis körs i högre upplösningar. Lär ju vara 120FPS där det händer... vid vilken punkt det förmodligen är CPU-bunden av dess 3.5GHz Zen2 CPU. Vad det har att göra med 3060:n vet jag inte...

Även om allt som står på sliden stämmer så är det ju inte toppen, för det står att priset börjar från dubbelt så dyrt som en PS5 för 1.3x prestandan. Känns som en dålig idé att jämföra sig med konsolerna till att börja med. Hade ju känts mer passande att jämföra sig med t.ex tidigare laptops och understryka att det erbjuder fler användningsområden, fler inställningar och billigare spel.

Den vanliga idiotin som är marketing gestalterar sig på många sätt. Aldrig är det riktiga siffror utan procentenheter eller annat trams så att det ska se mer imponerande ut.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

Så här smackar de in sina 16GB kort iallafall som inte ens kommit till stationära.
Att skriva 100 FPS känns dessutom ruskigt löjligt när man inte uppger vilket spel, är det tetris eller flight simulator 2020 som de räknar med?

Spännande att se oberoende tester och även hur leveranserna kommer se ut.

@Stefflo

Det är nog 100fps i crysis de menar 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Vad betyder "1.3X PS5"????

Det betyder att mobila 3060 är 1.3 ggr snabbare än 1060. Allt enl stolpskottet Gamers Nexus.

Permalänk
Medlem

Intressant nyhet från ASUS ROG streamen är att det kommer spellaptops med den nya Ryzen 5000 serien och RTX 3000 gpuerna.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Hjälpsam

Just nu skiter jag ganska mycket i var på pris/prestanda skalan den landar.

Enda som är intressant är tillgänglighet.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Den vanliga idiotin som är marketing gestalterar sig på många sätt. Aldrig är det riktiga siffror utan procentenheter eller annat trams så att det ska se mer imponerande ut.

Skrivet av ipac:

Det betyder att mobila 3060 är 1.3 ggr snabbare än 1060. Allt enl stolpskottet Gamers Nexus.

Den mobila 3060:n har t.o.m bara 6GB VRAM.

Good luck med att få använda ultra i next-gen spel med RT (även med DLSS, som NVIDIA demonstrerat i watch dogs legion med 6GB 2060 mot 12GB 3060 i 1080p). Och om de faktiskt körde med de inställningar som PS5:an körde i vanliga fall, good luck.

Att reducera det till "1.3x PS5" känns inte hederligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Att reducera det till "1.3x PS5" känns inte hederligt.

Under en nanosekund så kommer den komma upp i 1.7 Ghz => 13 TFlops

Så under denna nanosekund har den 1.3 ggr fler Tflops än PS5. De "glömde" även berätta att Ampere har dåligt performance/TFlops ratio.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

De första bärbara datorerna med Geforce RTX 3000 Max-Q blir tillgängliga från och med 26 januari.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Just nu skiter jag ganska mycket i var på pris/prestanda skalan den landar.

Enda som är intressant är tillgänglighet.

Miners lär väl i alla fall inte vara så intresserade av laptops eller?
Spontant känns marknaden för en laptop på plus 20K inte vara så stor, om man vill ha RTX3070.
Gissar på plus 30K för RTX3080.

Så med detta kanske det blir lättare att köpa en prestanda laptop, än vad möjligheten var att köpa ett prestanda grafikkort hösten/vintern 2020.