CD Projekt Red ber om ursäkt för Cyberpunk 2077-lanseringen

Permalänk
Medlem

Efter 40 timmar och jag fortfarande finner spelet rolig att utforska och göra uppdrag i så går det kort och gott att kalla det, floppad lansering men med potential. Vad gäller buggarna så var Fallout 3/New Vegas flera gånger buggigare vid lansering än det här varit. I alla fall för min del.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

hade jag varit utvecklare hade jag hållt mig borta från allt vad reddit och twitter heter, själv tycker jag spelet var utmärkt men det är klart att enbart gnällspikarna hörs på nätet och att den sortens videos genererar tittare på youtube

Ta en titt på gameplay reveal från 2018 och titta på gameplayet. Väldigt mycket där som inte finns längre. Finns listor på reddit på utlovat content som inte finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Japp, det är ju många som klagar och tycker illa om de ökade priserna på next-gen konsollerna. 800 spänn istället för 600kr exempelvis. Men man får också titta lite på hur mycket underhållning man får för pengarna.

Bio: 120kr (~2h, 60kr/h)
En helt vanlig konsert: 400 kr (~2h, 200kr/h)
Två bärs på krogen (Malmö priser): 150 spänn

Jag har 38h spelat på God of War, 25h på Last Of Us, 51h på Last of Us Part 2. Om nu alla dessa spel skulle kostat 800kr styck hade man landat på 20kr/h. Allt är relativt

Varför skrev du inte ut pris per timme på "två bärs på krogen"?
Beror ju såklart på vad för öl vi pratar om. Men om vi säger Heiniken, då är det ju 225-300kr/h. Pratar vi i stället om Guinness så kommer vi ner i ca 32kr/h. Så det är ju tio gånger mer prisvärt med en Guinness för att den kan du sitta och smutta på under tre timmar utan vidare.

*sidospår

Permalänk
Medlem

I CP2077 kan du ändra storlek på ditt könsorgan, det kan du inte i LOU2, det tycker många barn är roligt har jag hört

Skrivet av KroesusSork:

... och det här skämtet röstade NI fram till "Årets Spel" ifjol.... istället för "The Last of Us 2"

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Varför skrev du inte ut pris per timme på "två bärs på krogen"?
Beror ju såklart på vad för öl vi pratar om. Men om vi säger Heiniken, då är det ju 225-300kr/h. Pratar vi i stället om Guinness så kommer vi ner i ca 32kr/h. Så det är ju tio gånger mer prisvärt med en Guinness för att den kan du sitta och smutta på under tre timmar utan vidare.

*sidospår

Haha ja jag borde skrivit ut det. Håller fullständigt med dig även om jag personligen tycker att Guinnesss är väldigt lättdrucken, lite fesen öl med svart färg typ (ja jag vet, Guinness är ändå gott!). Nästan ingen kolsyra i den ju. Ta istället en redig Imperial Stout på, säg...12%. Här snackar vi riktigt valuta för pengarna och du är nog nere på 10kr/h.

Känns som det här kan spåra ut i en framtida "medlemsrecension" eller ett uppdrag för Testpiloterna. "Vilken öl ger mest valuta för pengarna (i form av glädje och tid)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Inte ens EA har släpp något så här trasigt spel.

Battlefield 4, Sim City 2013 för att nämna några.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Vad tråkigt det blir när det tjatas om krona per timme. Med det måttet så är ju svaret på bästa spel alltid ett MMO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

... och det här skämtet röstade NI fram till "Årets Spel" ifjol.... istället för "The Last of Us 2"

Med tanke på att utmärkelsen inte gäller årets bästa spel så anser jag det vara helt rätt.
Inget annat spel var förra året så omtalat och fick så mycket uppmärksamhet i media och aktiebörser!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BengaBang:

Inte ens EA har släpp något så här trasigt spel.

Hehe.
Beror väl lite på vad man menar. EA har väl inte främst gjort sig kända för undermålig kvalité. De har ganska välpolerade grejer över lag - även om det finns flera fall med bristande kvalité från dem också.

Kritiken mot EA genom åren har framförallt handlat om att de testat businessmodeller som varit ganska otrevliga. Eller det är bilden jag har iaf.

Som typ att Spore bara fick installeras tre gånger per köp. Sedan var det slut på installationer. Man kunde ringa in och önska att de gjorde undantag för en. Det var trasigt!

Eller det där hockeyspelet de släppte där större delen låstes bort om det inte spelades på samma konsol. EA ville ha en del av kakan vid secondhand-försäljning av spelet så de tog helt enkelt bort större spelet vid konsolbyte. Man kunde låsa upp det igen om man köpte en upplåsning i spelet.

De grejerna (bland annat) upplever jag som mer brutet än det skick cyberpunk är i.
Men det är ju by design på riktigt, så det är svårt att jämföra "trasighetsnivå" på det sättet kanske.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Jaja Får väl tacka för att det är omöjligt att köpa nytt grafikkort då, det trodde jag aldrig man skulle vara glad över! Men när jag får tag på ett, så kommer jag att köpa Cp2077 (hm Cp det där lät skumt). Och då lär det ju bara vara ännu bättre

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Hehe.
Beror väl lite på vad man menar. EA har väl inte främst gjort sig kända för undermålig kvalité. De har ganska välpolerade grejer över lag - även om det finns flera fall med bristande kvalité från dem också.

Kritiken mot EA genom åren har framförallt handlat om att de testat businessmodeller som varit ganska otrevliga. Eller det är bilden jag har iaf.

Som typ att Spore bara fick installeras tre gånger per köp. Sedan var det slut på installationer. Man kunde ringa in och önska att de gjorde undantag för en. Det var trasigt!

Eller det där hockeyspelet de släppte där större delen låstes bort om det inte spelades på samma konsol. EA ville ha en del av kakan vid secondhand-försäljning av spelet så de tog helt enkelt bort större spelet vid konsolbyte. Man kunde låsa upp det igen om man köpte en upplåsning i spelet.

De grejerna (bland annat) upplever jag som mer brutet än det skick cyberpunk är i.
Men det är ju by design på riktigt, så det är svårt att jämföra "trasighetsnivå" på det sättet kanske.

Vad sägs om mass effect andromeda, för att inte nämna anthem? Älskar dessa:

Kul
Visa signatur

#nul

Permalänk
Skrivet av NaaR:

Ett par bedragare och charlataner som ber om ursäkt. CDPR är ett par riktigt fula fiskar och det är något ingen borde glömma. De tog konsumenternas pengar och levererade skräp. Skräpspel kan ju vara underhållande likväl, men det är fortfarande skräp.

Men det är klart, om man är en fanboi så är man liksom. Då kan ursäkten säkert vara av värde :P.

Se bara alla fanboys som skrikit sig hesa på Sweclockers sedan Witcher 3 kom ut. CDPR var bäst enligt dem de kunde aldrig göra fel. Men även Witcher 3 hade sina problem. NPC's i det spelet var ju knappast särskilt smarta, inte ens lika smarta som äldre Elder Scroll spel.

Permalänk
Medlem

Jag väntar nog till sommaren. Då borde spelet putsats upp rejält. Hoppas jag iaf.

Permalänk
Medlem

Idag handlar det om att hoppa på hattåg och gamercommunityn är bland de mest toxiska branscher idag. Att spel som FIFA och COD får komma undan med sitt skit.
Sen är det lite också alla pre order andys som förstör för gamers idag.

Permalänk
Medlem

Är överlag nöjd med upplevelsen på PC. Men ser gärna att dom lägger till allt dom varit tvungna att klippa bort. Och finputsar UI/mekanik som gör att man vill slänga tangentbord och mus i väggen.

Visa signatur

CPU: 7950X 5GHz@1.1v | RAM: 32GB 6000MHz CL36 | GPU: KFA² 3090 SG w/ AlphaCool Eisblock Aurora
Ljudkort: Modius + Magnius | Lurar: GoldPlanar GL2000 / Sennheiser HD 650 / Philips Fidelio X3 / Supreme CD-99

Permalänk
Medlem

Jag är en av de som fick det jag kände på mig att visa sig stämma. Jag drog öronen åt mig när jag upplevde att trailersarna började snacka så in i h- om alla möjligheter i spelet och hur brutalt stort det skulle vara och det ena och det tredje. När trailers börjar prata så in i h- får jag direkt känslan av att något måste kompenseras för.

Skrivet av Kethsi:

hade rockstar gjort det här spelet hade det nog blivit bra mycket bättre.

Jo möjligt men Rockstar har ju också en total arme av producenter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fatmajk:

50h är rätt bra speltid ändå

Jo kanske men jag tappade intresset för jag spelat igenom allt till 100 procent. Sen så spelar jag vanligtvis skjutspel och då är 300 timmar ingen ovanlighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennart_zipf:

Vad sägs om mass effect andromeda, för att inte nämna anthem? Älskar dessa:

https://i.imgur.com/Rq9zqLP.gif

https://thumbs.gfycat.com/UnitedLameElver-size_restricted.gif

Jaja, Bioware är ju ökända de också numera. De är ju ett företag som duperat, lurat och bedragit sin publicist med Anthem. Hysteriskt roligt när Anthem kom ut att så många försökte lägga det på EA, så visar det sig genom Jason Schriers artikel att felet var Biowares och att EA fick nog. Blickar jag tillbaka så har de bara släppt mediokra spel sen Dragon Age Origins eller Mass Effect 2 (som i sig var bra, men... nåja). De har alltså i princip bara släppt skit/mediokert sen 2010. Nice.

Frågan är ju vilket spel som är värst, Anthem eller Cyberpunk 2077 om man blickar till helheten: marknadsföring, spel och efterspel.

1. Bedrägeri i båda fallen.
2. Komisk release i båda fallen (detta är ju positivt utifrån ett annat perspektiv).
3. Charlatan-prelease-demos i båda fallen.
4. Anthem var ospelbart i praktiken p.g.a. laddningstiderna, kunde väl döda konsolen etc. CP2077 är ospelbart på annat än PC (klart, om man gillar att spela 15-20 fps, så kanske man inte håller med).
5. Anthem fick hederliga recensioner. Cyberpunk 2077s recensionsembargo...

Slutsats: Båda spelen suger faktiskt :D, men Anthem är två tre steg sämre måste jag dock medge. Cyberpunk lyckades jag klämma ut en 30 timmar ur + 12 timmar meckande med inställningar för att se lite RT-effekter.

Både Bioware och CDPR ligger ju dock på bajskorvs-listan numera vilket leder till: Testa först, köp först efter noga eftertanke och medvetenhet om att man stöder lurendrejare.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag har själv 162h i spelet.
Körde en gubbe knappt halvägs in i spelet,och sen bytte jag till en Corp tjej. Har knappt rört storyn, utan åker runt och gör en massa annat! Max lv på rep och 30 i lvl. Jag går på storyn när min netrunner känner sig redo!

Spelet är kul, små buggar och dum AI svar ja! Men det är kul. Önskar att det hade varit djupare, det har eb otrokigt bra grund, staden och kännslan är riktigt go.
Pc så klart.. 1440p , 3600x, 32gig, 5700xt. Medium-max.
Satt med en skit tnt panel skärm, färgerna i CP2077 gjorde sig ej rättvisa där, så det blev en ny IPS istället. 200% värt det för bättre upplevelse!

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Skrivet av NaaR:

Jaja, Bioware är ju ökända de också numera. De är ju ett företag som duperat, lurat och bedragit sin publicist med Anthem. Hysteriskt roligt när Anthem kom ut att så många försökte lägga det på EA, så visar det sig genom Jason Schriers artikel att felet var Biowares och att EA fick nog. Blickar jag tillbaka så har de bara släppt mediokra spel sen Dragon Age Origins eller Mass Effect 2 (som i sig var bra, men... nåja). De har alltså i princip bara släppt skit/mediokert sen 2010. Nice.

Frågan är ju vilket spel som är värst, Anthem eller Cyberpunk 2077 om man blickar till helheten: marknadsföring, spel och efterspel.

1. Bedrägeri i båda fallen.
2. Komisk release i båda fallen (detta är ju positivt utifrån ett annat perspektiv).
3. Charlatan-prelease-demos i båda fallen.
4. Anthem var ospelbart i praktiken p.g.a. laddningstiderna, kunde väl döda konsolen etc. CP2077 är ospelbart på annat än PC (klart, om man gillar att spela 15-20 fps, så kanske man inte håller med).
5. Anthem fick hederliga recensioner. Cyberpunk 2077s recensionsembargo...

Slutsats: Båda spelen suger faktiskt :D, men Anthem är två tre steg sämre måste jag dock medge. Cyberpunk lyckades jag klämma ut en 30 timmar ur + 12 timmar meckande med inställningar för att se lite RT-effekter.

Både Bioware och CDPR ligger ju dock på bajskorvs-listan numera vilket leder till: Testa först, köp först efter noga eftertanke och medvetenhet om att man stöder lurendrejare.

Håller med. Bioware nu och då. Jag tyckte mkt om masseffect 2 och 3, samt DA origins. Vilka stora släpp har varit bra senaste året? Hur var RDR2?

Jag hoppas och siktar på dying light 2 före CBP2077. Även om ettan är gött buggig fortfarande. Pilar i luften någon?

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem

Spelet är helt ok och det blir bättre när man spelat ett tag men...
Spelet består av en massa delar som inte riktigt passar ihop som helhet. Man får aldrig en känsla för sin karaktär och vad som gör denne unik. Storyn vill lyfta fram protoganisten som night citys bästa lego soldat men i alla fall jag hade knappt haft någon kontakt med en fixer när detta skedde. Bakgrundshistorierna är inget mer än ett dialogval och färgar inte din karaktär huvudtaget i övrigt. CDPR har ju aldrig varit kända för sina kunskaper inom RPG-genren och har inget att hämta på riktiga sådana. Detta spelet har mer gemensamt med assasins creed seriens nystart eller kanske ännu mer watch dogs (särskilt 2:an). Världen är top notch och kanske en av de bästa framtidsstäderna som vi fått i ett spel men innehållet haltar något enormt. Det är framförallt löftet om vad det skulle vara och vad det blev som är besvikelsen. Detta må vara ett av de bästa spel 2020 för många men i nuvarande skick kommer det glömmas bort rätt snabbt om inte CDPR gör ett par rejäla uppdateringar av content. Kan inte rekomendera någon detta spel i nuvarande skick. Har spelat kring 110h.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande fast på en bug efter första ripper doc som pajar hela spelet, och då kör jag ändå på PC med hyfsad hårdvara och låga grafikinställningar, 2600, 1080, 16 GB.

För att inte tala om alla buggar med UI element som fastnar, npcer som saknar ai och att man fastar på småföremål hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

160 timmars spelande på pc i ultrawide med senaste hårdvaran. Bra underhållning för min del, har noterat buggar och glitchar men inget som direkt förstört. Kanske är jag avtrubbad då jag mest spelat Fallout 76 de senaste två åren
Undrar vad jag skall spela härnäst bara...

Var får du all tid att spela ifrån? 160 timmar trots att det inte var länge sen det släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Är det obefogat gnäll då?
Att släppa något sånt här som utvecklare och vara nöjd så kan man inte ha mycket yrkesstolthet kvar.
Tycker man som kund ska kunna begära lite mer utav ett spel som vare sig CD Project vill det eller ej kommer jämföras med rockstars spel och att man inte kollat lite mer på vad som gjort gtaV så populärt tex.

spelet har över 100 timmar content och en enorm stad så jag vet inte riktigt vad folk förväntar sig, det spöar gta v med hästlängder i komplexitet och är helt spelbart på en laptop med 1060

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

Spelat i 10 timmar, spelet gilder på felfritt utan några direkt buggar. Dock tycker bara allt känns för mycket, får inget grepp om storyn som man fick i Witcher. Klart misslyckande inledningvisför min del jämfört med Witcher om du frågar mig...

Men jaja, ska spela vidare får hoppas det blir bättre

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Medlem

Nuförtiden ska man alltid vänta på ett game of the year edition (eller liknande). Bara för att säkertställa att man köper ett någorlunda komplett och färdigtpatchat spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

spelet har över 100 timmar content och en enorm stad så jag vet inte riktigt vad folk förväntar sig, det spöar gta v med hästlängder i komplexitet och är helt spelbart på en laptop med 1060

Vet förvisso inte vad du syftar på med hur det spöar gta i komplexitet.

Men jag tror folk förväntar sig:
Bättre AI, poliser som inte dyker upp från ingenstans eller som ger upp för enkelt i en biljakt tex.
Bättre fysik än ett många år äldre spel, tex hur spelet hanterar skott mot vatten, hur det ser ut när man kör ner en bil i vatten eller när man hoppar ur en bil i full fart, allmänt hur spelet hanterar förstörelse.
Möjlighet för modifiering utav bilar, kan inte vara för mycket begärt i en sån här typ av spel.

Istället lagt tid på att lägga in funktion för att ändra storlek på kön och bröst.
Men visuellt är det snyggt.

Har sett fram emot detta spel i nått år nu och hoppades mycket på det och varit rejält hypad därav min besvikelse.
Men hoppas innerligt det ska vara bättre om 1år eller 2. Jag väntar helt enkelt och hoppas att ni som är nöjda nu kan fortsätta betatesta det till oss som hade hoppats på lite mer.
För mig är det Anthem all over again (vilket efter rätt mycket fixande ska vara ett mycket bättre spel idag än vid release).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

50 timmar i spelet här. Bara spelat som Streetkid, men har kört genom missionerna. också dom flesta sidemissioner, men där fanns 10 som jag inte kunde slutföra då dom var lite buggiga.

Men jag är absolut nöjd med mina 50+ timmars underhållning.

Nu kan vi bara se fram emot nya (gratis även) DLC och kanske även förbättrat NPC A.I, det ville vore stort!

En av de ting jag gillade med den tidigare GTA serien var at chilla på stan och titta på folk som blev jagade av polisen, folks som körde på varann och blev förbannade och började jaga varann, småsaker som kommentarer och ting dom säger i mobilen, är säker som ger lite extra kul.

Jag saknar detta lite i CyberPunk 2077, det blir snabbt enformigt, men jag hoppas dom förstår värden av detta - for det är en viktig del av trivseln i en open-world-sandbox game.

Permalänk
Medlem

Det säger du? https://youtu.be/hGDqoskBi84

Cp2077 är ett skämt i jämförelse

Skrivet av femkantig:

det spöar gta v med hästlängder i komplexitet

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Lirar på PC, ungefär 60 timmar, och har klarat ut spelet. Nu springer jag mest runt, men det finns väldigt lite att göra av intresse när man rensat bort det som finns på kartan. De autogenererade händelserna på kartan tar några sekunder styck att reda ut, så det är inte jättespännande.

För mig är spelet för buggigt, mer än vad som kan anses OK. Det förstör inlevelsen att hela tiden stöta på nya småfel, och de stora felen förstör ännu mer. Jag har behövt ladda säkert tio gånger pga buggar som gör att jag inte kan komma vidare, och kvalitetstestningen innan release måste ha brustit svårt.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED