3070 för 2700 kr - årets klipp eller är jag blåst?

Permalänk
Medlem

3070 för 2700 kr - årets klipp eller är jag blåst?

Tjo!

Jag köpte just det här 3070:t från MSI på ebay: årets klipp.

Jag förstår att jag tog en risk, men säljaren har tidigare omdömen, visserligen gamla. Skyddet från Ebay och PayPal har jag uppfattat som ganska starkt. Det står ingenstans att det bara skulle vara kartongen eller så, så om det är bluff är annonsen uppenbart missvisande, och i så fall borde jag verkligen omfattas av Ebay:s money back garantee.

Meeeeen nervös är man ju så klart, så tar gärna mot tankar. Är jag dum i huvudet på riktigt?

Permalänk
Medlem

Det låter för bra för att vara sant.

Om något låter för bra för att vara sant så är det ofta det. Det som talar för skumheter, utöver priset, är ju att all feedback är riktigt gammal - inget i närtid. Det _kan_ vara ett kapat konto.

Permalänk
Medlem

Följer 😎

Permalänk
Medlem

https://www.ebay.com/itm/NEU-OVP-MSI-GeForce-RTX-3070-VENTUS-...

verkar finnas fler listings av samma säljare

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

har köpt något litet tidigare, visade sig att kontot var hackat....så ingen vara samt Ebays garanti gällde inte heller då...

Permalänk
Medlem

Jag säger lycka till och hoppas innerligt att du får varan i rätt skick! Svårt att vinna utan att ta risker säger jag, starkt av dig.

Sen kanske din rösträtt borde fråntas med det är en annan fråga
GLHF

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Det låter för bra för att vara sant.

Om något låter för bra för att vara sant så är det ofta det. Det som talar för skumheter, utöver priset, är ju att all feedback är riktigt gammal - inget i närtid. Det _kan_ vara ett kapat konto.

Jo. Det är ju det där med för bra för att vara sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrastarka:

har köpt något litet tidigare, visade sig att kontot var hackat....så ingen vara samt Ebays garanti gällde inte heller då...

Stämmer verkligen detta? I så fall är det ju löjligt dåligt av eBay att ansvaret läggs på köparen att veta om säljaren är kapad eller ej.

Visserligen får man ha lite sunt förnuft..

Följer tråden, tyvärr så blir det nog som @Extrastarka skriver att du varken får en vara eller pengarna tillbaka. Å andra sidan bör fortfarande PayPal ge tillbaka dig pengarna vid utebliven vara.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Det hade säljaren inte förut. Det var ju jävligt oroväckande. Skit också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Stämmer verkligen detta? I så fall är det ju löjligt dåligt av eBay att ansvaret läggs på köparen att veta om säljaren är kapad eller ej.

Visserligen får man ha lite sunt förnuft..

Följer tråden, tyvärr så blir det nog som @Extrastarka skriver att du varken får en vara eller pengarna tillbaka. Å andra sidan bör fortfarande PayPal ge tillbaka dig pengarna vid utebliven vara.

Det var så jag resonerade. Om inte Ebay, så PayPal. Jag har läst alla villkor jag hittar om pengarna tillbaka på Ebay, och jag borde verkligen få pengarna tillbaka om jag inte får något kort. Vilket väl är osannolikt nu när säljaren lagt upp en likadan annos till.

Permalänk
Medlem

Okej.

Personen påstår sig alltså sälja ett grafikkort, som knappt går att få tag i, med ett MSRP på $499 för typ nästan halva priset.. sprillans nytt på Ebay och han skall ha en drös av dessa över så han kan sälja fler?

Chansen att du får ditt kort är icke existerande eftersom de röda klockorna klingar så högt att en döv man kan höra dem.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Tycker inte det kan bli tydligare när någon försöker blåsa dig än detta....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tehlily:

Det var så jag resonerade. Om inte Ebay, så PayPal. Jag har läst alla villkor jag hittar om pengarna tillbaka på Ebay, och jag borde verkligen få pengarna tillbaka om jag inte får något kort. Vilket väl är osannolikt nu när säljaren lagt upp en likadan annos till.

Ebay brukar i de flesta fallen ställa sig på köparens sida, och försäljaren behöver har rätt långgående ansvar att verkligen visa att varan som skickas är densamma som ges i beskrivningen i annonsen. Jag skulle gissa att du faktiskt är rätt säker genom eBay och Paypal. Se bara till att du inte stänger ett klagomål först än allt är grönt (det finns en hel del som skickar fel varor, klagomål skapas, och då lovar säljaren dittan och dattan i hopp om att klagomålet stängs ner, när det väl gör det så går det inte att skapa ett nytt klagomål, har jag för mig).

EDIT: I annonsen skriver försäljaren dessutom att både kvitto och garanti medföljer. Så är man osäker på varans legitimitet kan man alltid hänvisa till att kvitto/garanti inte är i original, och därmed så överensstämmer inte varan med listningen och då ska pengarna-tillbaka-garantin kicka in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Ebay brukar i de flesta fallen ställa sig på köparens sida, och försäljaren behöver har rätt långgående ansvar att verkligen visa att varan som skickas är densamma som ges i beskrivningen i annonsen. Jag skulle gissa att du faktiskt är rätt säker genom eBay och Paypal. Se bara till att du inte stänger ett klagomål först än allt är grönt (det finns en hel del som skickar fel varor, klagomål skapas, och då lovar säljaren dittan och dattan i hopp om att klagomålet stängs ner, när det väl gör det så går det inte att skapa ett nytt klagomål, har jag för mig).

Tack! Jag ska tänkte på det

Permalänk
Medlem

Håll tråden uppdaterad med info. Vi är nog många som är nyfikna på hur detta går...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Låter för bra att vara sant, men håll oss uppdaterade!

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

100% bluff utan att ens ha sett annonsen, finns ingen anledning i världen att sälja en äkta vara så långt under marknadsvärde. Så.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Stämmer verkligen detta? I så fall är det ju löjligt dåligt av eBay att ansvaret läggs på köparen att veta om säljaren är kapad eller ej.

Visserligen får man ha lite sunt förnuft..

Följer tråden, tyvärr så blir det nog som @Extrastarka skriver att du varken får en vara eller pengarna tillbaka. Å andra sidan bör fortfarande PayPal ge tillbaka dig pengarna vid utebliven vara.

Eller blir låst. Nej inte blåst, utan låst.
Då säljaren kan hävda att han försöker luras och att han visst fick varan. Han kan visa kvitto på skickat paket. Som kan vara vad som helst egentligen.

Bland annat därför att scammers förr ville att användare skulle skicka betalning som gåva, då du inte kan få tillbaka pengarna. Men det skärptes iom så många scams.
Problemet nu är att scammaren kan även göra motargument att varan visst är skickad och mottagen.

Gör han så, så blir i bästa fall båda kontona utan pengar.

Lita aldrig på paypal när det gäller köp, allrahelst via privatpersoner.

När det gäller mot företag så har de blivit bättre. Men köp mot privatpersoner, så kan du nog rätt säkert säga hejdå till dina pengar. Även om det visar sig vara en scam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tehlily:

Tjo!

Jag köpte just det här 3070:t från MSI på ebay: årets klipp.

Jag förstår att jag tog en risk, men säljaren har tidigare omdömen, visserligen gamla. Skyddet från Ebay och PayPal har jag uppfattat som ganska starkt. Det står ingenstans att det bara skulle vara kartongen eller så, så om det är bluff är annonsen uppenbart missvisande, och i så fall borde jag verkligen omfattas av Ebay:s money back garantee.

Meeeeen nervös är man ju så klart, så tar gärna mot tankar. Är jag dum i huvudet på riktigt?

Om magkänslan säger att något är för bra för att vara sant - är det oftast det...

Har svårt att tror att någon skulle sälja ett 3070 med förlust om det inte är stöldgods/kapat konto etc.
Ska bli intressant att följa tråden. Håll oss gärna uppdaterade och lycka till.

Skulle det skita sig helt, så har du i alla fall givit många läsare spänning i vardagen!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Eller blir låst. Nej inte blåst, utan låst.
Då säljaren kan hävda att han försöker luras och att han visst fick varan. Han kan visa kvitto på skickat paket. Som kan vara vad som helst egentligen.

Nej, detta stämmer i regel inte. Säljaren har långgående "bevisbörda" för att visa att rätt vara är skickad. Säljaren kan inte bara säga att varan är skickad, utan det måste dokumenteras i sånt fall. Kvitto på skickat paket räcker oftast inte, då det kan vara vad som helst, precis som du skriver. eBay tar oftare ställning för köparen än för säljaren, så vidare det inte finns tydlig "bevisning"/dokumentation från säljarens sida. Det är intressant att följa händelseutvecklingen, men utifrån mina egna personliga erfarenheter tror jag att det kan finnas relativt goda chanser att få tillbaka pengarna utifall det skulle visa sig vara en blåsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Eller blir låst. Nej inte blåst, utan låst.
Då säljaren kan hävda att han försöker luras och att han visst fick varan. Han kan visa kvitto på skickat paket. Som kan vara vad som helst egentligen.

Bland annat därför att scammers förr ville att användare skulle skicka betalning som gåva, då du inte kan få tillbaka pengarna. Men det skärptes iom så många scams.
Problemet nu är att scammaren kan även göra motargument att varan visst är skickad och mottagen.

Gör han så, så blir i bästa fall båda kontona utan pengar.

Lita aldrig på paypal när det gäller köp, allrahelst via privatpersoner.

När det gäller mot företag så har de blivit bättre. Men köp mot privatpersoner, så kan du nog rätt säkert säga hejdå till dina pengar. Även om det visar sig vara en scam.

Så hade jag också resonerat, om inte Ebay:s beskrivning hade sagt annorlunda: länk

Permalänk
Medlem

Ännu en listing, verkar bli snabba cash.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Håll tråden uppdaterad med info. Vi är nog många som är nyfikna på hur detta går...

Will do!

Permalänk
Medlem

@tehlily det enda du åstadkommer är att bidra till att bluffmakare fortsätter med sin verksamhet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Nej, detta stämmer i regel inte. Säljaren har långgående "bevisbörda" för att visa att rätt vara är skickad. Säljaren kan inte bara säga att varan är skickad, utan det måste dokumenteras i sånt fall. Kvitto på skickat paket räcker oftast inte, då det kan vara vad som helst, precis som du skriver. eBay tar oftare ställning för köparen än för säljaren, så vidare det inte finns tydlig "bevisning"/dokumentation från säljarens sida. Det är intressant att följa händelseutvecklingen, men utifrån mina egna personliga erfarenheter tror jag att det kan finnas relativt goda chanser att få tillbaka pengarna utifall det skulle visa sig vara en blåsning.

Har det uppdateras senaste året, så kan det säkert stämma.
Men jag må tillägga här att köp via ebay kan eventuellt vara lite mer försäkrad.
Men köper du som privatperson utav en annan så gäller det som jag skrev ovan.

Skrivet av tehlily:

Så hade jag också resonerat, om inte Ebay:s beskrivning hade sagt annorlunda: länk

Jo jag för erkänna att jag skrev lite i all hast här, då jag inte tänkte på ebays inblandning i det hela. Så de lär ta det lite mer seriöst när det gäller köp där.

Som jag skrev ovan, köpt mellan privat person till person så kommer dom inte göra ett skvatt.

Nu låter det kanske lite som att jag hatar på PP men, har använt de genom åren och har även därför läst om alla som blivit lurade eller har andra problem med PP, som de vägrar ordna.

Lite därför jag skrev ovan att köp via företag fungerar bra.
Man får väl anta att ebay räknas in där, även trots att det är en privatperson som säljer.
Men med tanke på priset, så är du nog grundlurad.

Återkom gärna ifall du fick kortet.
Men jag kan inte låta bli att känna att detta är lite troll varning, du har varit medlem här länge. Så du bör ju även veta om du får något för bra för att vara sant, så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Ännu en listing, verkar bli snabba cash.

Skrivet av twit:

@tehlily det enda du åstadkommer är att bidra till att bluffmakare fortsätter med sin verksamhet.

Hmm kanske han ligger bakom?

Börjar ju kännas suspekt detta.
Även om inte, så är ju detta ett rätt bra bevis på att det är en scammer.

Komigen nu. va inte så blå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

@tehlily det enda du åstadkommer är att bidra till att bluffmakare fortsätter med sin verksamhet.

Det här är verkligen det som gnager mest, och den pusselbit som inte kom till mig i tid. Jag tänkte att jag var säker hur som, men precis som du skriver har jag ju i princip skänkt pengar till brottslingar.

Permalänk
Medlem

Lite som att köpa elektroniskt kuklås?

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av tehlily:

Det här är verkligen det som gnager mest, och den pusselbit som inte kom till mig i tid. Jag tänkte att jag var säker hur som, men precis som du skriver har jag ju i princip skänkt pengar till brottslingar.

Hoppas verkligen att du inte gjort det. Blir intressant att se hur det går, skulle tro att det är bluff men har ingen erfarenhet av bluffmakare och ebay och paypal som normalt är på köparens sida.

Har eskalerat ett ärende en gång (som köpare) , för ett eller två år sen. Fick en vara som inte var i angivet skick och säljaren var seg på att kommunicera men föreslog till sist att jag skulle öppna en issue hos ebay. Funktionen existerade ej i europa, där var det paypal som gällde. Säljaren svarade först inte paypal heller blev jag informerad om, men till sist gjorde han det och tvingad genom regelverket returnerade jag varan mot pengarna tillbaka. (Auktionen hade dock inte "No returns" som returpolicy, olikt din). Döm av min förvåning när paypal plötsligt mailade att ärendet var stängt för att jag inte följt reglerna. Säljaren hade då redan bekräftat att han tagit emot varan.

Eeeh. Frågade vad det var frågan om och det var trackinglänken (Postnord) jag skickat för paketet som skulle till en plats i Europa ..där Postnord slutat uppdatera vid Sveriges gräns. Det andra eulandets tracking var komplett dock och när jag skickat screenshots på den så öppnade de och jag fick pengarna tillbaka.

Så det blir intressant att se om vad de eller kanske ebay gör om säljaren nu är bluffmakare som inte kommunicerar överhuvudtaget, i en no-returns-accepted-auktion (som inte borde spela nån roll).

Hoppas på det bästa!

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Har du tur så får du en kylskåpsmagnet med bilden på.

edit : eller så är det här lastbilen med grafikkort ifrån MSI som blev stulna hamnade?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz