Intel-processorer på 10 nanometer på bred front under 2021

Permalänk
Melding Plague

Intel-processorer på 10 nanometer på bred front under 2021

Efter åratal av förseningar markerar 2021 startskottet för riktiga nyheter från Intel, från stationärt till bärbart och servrar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

45 minuter och inga kommentarer, har folk somnat?

Bra nyheter! Älskar konkurrens!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

45 minuter och inga kommentarer, har folk somnat?

Bra nyheter! Älskar konkurrens!

*Gäspar* - Absolut, håller med, men den som lever får se...

Permalänk
Medlem

11900k är inte ens släppt men är redan så gott som ersatt. Det jag undrar över är hur pass mycket mer mogen 14nm är över 10nm. Alder Lake kanske inte är tänkt för samma marknad då en 11900k klockar högre och därav presterar bättre oavsett? Missar jag något?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Finns kinesiska bench redan (hur trovärdiga de nu är), men här presterar nya Intel i flera fall sämre än föregående generationen i spel, och även i flertrådat samt totalt överkörda av AMD i flertrådsprestanda (vilket inte är så oväntat iofs). Att gå NER i antal kärnor till 8 från 10 vet jag inte hur lyckat det var eftersom bara det är en sales point.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Det är helt sjukt hur långsamt framemot det går i processor branschen, I7-2600K som nu är 10 år gammal är circa 30% sämre än en i9-9900k enligt userbenchmark

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i9-9900K-vs-...

Går man tillbaka ytterligare 10 år så jämför man i7 2600k med Intel Pentium 4...

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Pentium-4-240GHz-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mynameislol:

Det är helt sjukt hur långsamt framemot det går i processor branschen, I7-2600K som nu är 10 år gammal är circa 30% sämre än en i9-9900k enligt userbenchmark

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i9-9900K-vs-...

Går man tillbaka ytterligare 10 år så jämför man i7 2600k med Intel Pentium 4...

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Pentium-4-240GHz-...

Userbenchmark ska tas med en skottkärra salt.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

10 nanometer har vi hört så många år nu, tror det när jag ser det.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Userbenchmark ska tas med en skottkärra salt.

Helst ska man hälla det i ögonen på nötterna som driver den skitsidan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av maweric:

Userbenchmark ska tas med en skottkärra salt.

Den är någorlunda pålitlig iallafall när det är Intel VS Intel

Intel VS AMD dock, det är en helt annan femma.

Iallafall, min poäng är att det inte kommit något sådär jättekliv på över ett decennium nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mynameislol:

Den är någorlunda pålitlig iallafall när det är Intel VS Intel

Intel VS AMD dock, det är en helt annan femma.

Iallafall, min poäng är att det inte kommit något sådär jättekliv på över ett decennium nu

30% vs 2600K så visar det ju att så inte är fallet.

OnT: fem år har vi väntat på 10nm, första produkterna på noden släpptes för flera år sedan, men i år ’lanseras’ den?

Vad är det här för skämt. Vadå knappar in på TSMC? Detta skulle vara släppt och färdigt INNAN deras 7nm släpptes... enligt deras egna produktplaner det vill säga, så OM detta släpps i år är de fortfarande långt efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mynameislol:

Iallafall, min poäng är att det inte kommit något sådär jättekliv på över ett decennium nu

Det där är att förbise allt övrigt som hänt under samma tid.

Först: att 2600K bara ligger 30% efter en modern CPU är rappakalja. Till att börja med har den bara 4 kärnor, medan idag har vi i regel betydligt fler. Hyperthreading/SMT fungerar mer effektivt nu än då. Cache-tekniken utvecklas ständigt, och storleken har ökat dramatiskt på sistone.

Utöver det så har ju allt runtomkring processorerna utvecklats ganska rejält. PCI-Express har fördubblat prestandan 4 gånger sedan första generationen, vi har SSDs och NVMe-protokollet som springer cirklar runt dåtidens RAM-diskar till och med, och vi pratar terabytes idag mot gigabytes igår. Minneshastigheten och mängden har höjts avsevärt, osv osv.

Summan av det hela är en maskin som är markant snabbare än en för 10 år sedan. Tro mig, jag har kvar alla mina gamla burkar, de är något trötta vid det här laget.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Det där är att förbise allt övrigt som hänt under samma tid.

Först: att 2600K bara ligger 30% efter en modern CPU är rappakalja. Till att börja med har den bara 4 kärnor, medan idag har vi i regel betydligt fler. Hyperthreading/SMT fungerar mer effektivt nu än då. Cache-tekniken utvecklas ständigt, och storleken har ökat dramatiskt på sistone.

Utöver det så har ju allt runtomkring processorerna utvecklats ganska rejält. PCI-Express har fördubblat prestandan 4 gånger sedan första generationen, vi har SSDs och NVMe-protokollet som springer cirklar runt dåtidens RAM-diskar till och med, och vi pratar terabytes idag mot gigabytes igår. Minneshastigheten och mängden har höjts avsevärt, osv osv.

Summan av det hela är en maskin som är markant snabbare än en för 10 år sedan. Tro mig, jag har kvar alla mina gamla burkar, de är något trötta vid det här laget.

Låter på dig som om det är dags för mig att uppgradera min i7-2600k.
Finns det någon bättre sida än userbenchmarks för att se hur mycket snabbare en typ 10400 är?

Permalänk
Skrivet av Nuken:

Låter på dig som om det är dags för mig att uppgradera min i7-2600k.
Finns det någon bättre sida än userbenchmarks för att se hur mycket snabbare en typ 10400 är?

Jag skulle uppgraderat den för längesen. Det är en sak att vänta fem, sex kanske sju år men tio? Då tror jag man inte är direkt uppdaterad på datorhårdvara eller är en aktiv sweclockare och läser deras tester.

Permalänk
Medlem

ice lake 1a eller 2a kvartalet & enligt tidigare rykten så skall väl även sapphire rapids dyka upp kvartal 4a e detta jag siktar in mig på, bara hoppas att det mognat med ddr5 också till dess. ice lake e ointressant för mig men sapphire rapids eller threadripper på tr5 wrx5 eller vad de nu kommer heta. Bara hoppas på vettiga moderkort från AMD denna gång så kan ju även de bli intressanta.

Men Nu e det sapphire rapids som är mest intressant. (Men håller tummarna att de inte gör en ny nedbantad hedt variant som de gjorde med x299,
de kretsar jag varit intresserad av (även de jag haft /har) är Sandy bridge, sen den plattform med socket p (3647 som blev totalt nedbantat till x299 & nu Sapphire rapids, threadripper var jag oxå intresserad utav tillsman fick se moderkorten, wrx80 ser ju ok ut men för få nyheter & dessutom kom de ut för sent till oss hemma-byggare & bara med pci-e4 & ddr4 )

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Låter på dig som om det är dags för mig att uppgradera min i7-2600k.
Finns det någon bättre sida än userbenchmarks för att se hur mycket snabbare en typ 10400 är?

https://www.gpucheck.com/sv-eur/cpu-benchmark-comparison

Problemet är att många sidor inte testar spelen i de mest CPU-intensiva situationerna. Jag vet ex. inte om de testat Origins i Alexandrias vimmel eller ute i öknen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Låter på dig som om det är dags för mig att uppgradera min i7-2600k.
Finns det någon bättre sida än userbenchmarks för att se hur mycket snabbare en typ 10400 är?

Några år gammalt, men Swec gjorde just detta:

2600K vs 8700K

Enkeltrådig prestanda är ju dubbelt så hög redan där, och sen dess har ju AMDs 5000 serie kommit som fullständigt dominerar i prestanda per kärna.

Sen tillkommer dubblerat antal kärnor också, då är vi på en helt annan nivå.

MEN: om man bara spelar och gör det på hög upplösning och låg bildfrekvens så räcker fortfarande 2600K (gärna överklockad) förvånansvärt bra...

Permalänk
Medlem

Helt ärligt man blir glad av 10600k köpet, nu är de bara köra vidare!

Permalänk
Medlem

Funkar forfarande

Skrivet av medbor:

Några år gammalt, men Swec gjorde just detta:

2600K vs 8700K

Enkeltrådig prestanda är ju dubbelt så hög redan där, och sen dess har ju AMDs 5000 serie kommit som fullständigt dominerar i prestanda per kärna.

Sen tillkommer dubblerat antal kärnor också, då är vi på en helt annan nivå.

MEN: om man bara spelar och gör det på hög upplösning och låg bildfrekvens så räcker fortfarande 2600K (gärna överklockad) förvånansvärt bra...

Har fortfarande en 2600k överklockad till 4.8Ghz och ett GTX 980, spelar i 2560*1440. Detta funkar perfekt för de spel jag kör som wow, lol, Valorant, Fortnite, PUBG,CSGO, GTA V online, Hearthstone, Overwatch och Rust. Men är väldigt sugen på att sätta ihop en ny dator, så fort jag hittar ett nytt spel som jag är sugen på och det inte flyter på så bra så blir det ett definitivt ett nybygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mynameislol:

Den är någorlunda pålitlig iallafall när det är Intel VS Intel

Intel VS AMD dock, det är en helt annan femma.

Iallafall, min poäng är att det inte kommit något sådär jättekliv på över ett decennium nu

Nej, userbenchmark är inte bra för Intel VS Intel heller.
Passmark är bättre: https://www.cpubenchmark.net/compare/Intel-i7-2600K-vs-Intel-...

Stor skillnad!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

45 minuter och inga kommentarer, har folk somnat?

Bra nyheter! Älskar konkurrens!

Heller så gör alla som VD har sagt att man inte ska gå efter benchmark, då finns det inte så mycket att skriva om.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag skulle uppgraderat den för längesen. Det är en sak att vänta fem, sex kanske sju år men tio? Då tror jag man inte är direkt uppdaterad på datorhårdvara eller är en aktiv sweclockare och läser deras tester.

Äsch, sitter på min gamla 2500k än idag. Den rullar på och gör sitt. Spelar inte längre några AAA-titlar och det mest krävande jag gör med datorn är små programmerings-projekt, ordbehandling och surfande. Det är lockande att uppgradera, men jag har inte fått någon riktig anledning än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Äsch, sitter på min gamla 2500k än idag. Den rullar på och gör sitt. Spelar inte längre några AAA-titlar och det mest krävande jag gör med datorn är små programmerings-projekt, ordbehandling och surfande. Det är lockande att uppgradera, men jag har inte fått någon riktig anledning än.

Liknande situation, om inget går sönder så inväntar man hellre nyare plattform från AMD eller 7nm från Intel.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nuken:

Låter på dig som om det är dags för mig att uppgradera min i7-2600k.
Finns det någon bättre sida än userbenchmarks för att se hur mycket snabbare en typ 10400 är?

Har du klarat dig hittills så vänta på DDR5 innan du skaffar nått nytt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

"bred front" 2021... jo tjena de kan säga vad de vill men eftersom det är mer komponentsbrist nu än det var 2020 tror jag deras 10nm chippen kommer först ligga på hyllorna kanske 10 månader efter release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Movit:

Har fortfarande en 2600k överklockad till 4.8Ghz och ett GTX 980, spelar i 2560*1440. Detta funkar perfekt för de spel jag kör som wow, lol, Valorant, Fortnite, PUBG,CSGO, GTA V online, Hearthstone, Overwatch och Rust. Men är väldigt sugen på att sätta ihop en ny dator, så fort jag hittar ett nytt spel som jag är sugen på och det inte flyter på så bra så blir det ett definitivt ett nybygge.

Min känsla är att det grafikkortet troligen klarar 20-30% mer FPS med en annan processor, det är ju upp till var och en om det skulle vara värt det.

Spontant skulle jag inte heller stressa med en uppgradering, men det skulle bli skillnad i alla fall, det är det ingen fråga om

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att Intel får fart på en storskalig produktion och kan därefter gå vidare mot 7 nanometer så konkurrensen håller AMD via TSMC på tårna och vi som köper produkterna får vettiga priser på det vi köper då inte en ensam producent kan ta de priser de vill. Personligen hoppas jag på ett prisfall på 5950x till sommaren och därmed ett sista köp på AM4.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

10 nanometer har vi hört så många år nu, tror det när jag ser det.

Det var en gång för länge, länge sedan en processor som hette Intel 10 NM och som var pytte, pytte liten. Så liten att man inte kunde se den. En del sa att det var för att den inte fanns på riktigt, men ingen visste riktigt. Och hur skulle man veta om den fanns på riktigt om ingen kunde se den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du klarat dig hittills så vänta på DDR5 innan du skaffar nått nytt.

Sant. Det bästa med den här hobbyn är att det alltid finns nåt nytt att vänta på. 😄

Permalänk
Medlem

Sitter också fortfarande på 2600K som jag sedan dag ett för 10 år sedan kört på 4.2GHz med luft. Inte förrän senaste månaderna har den börjat kännas långsam. Spectre/Meltdown fixarna gjorde så den blev ganska slö i många program men jag stängde av de patcharna och fick tillbaka mycket av hastigheten igen.
Jag är lite av en Intel fanboy och kommer nog fortfarande köpa Intel, men det gäller ju att de kommer ikapp AMD också.
Så om jag nu bara uppgraderar vart 10:e år, ska man köpa 11-serien eller vänta på Alder Lake??

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G