3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofritz:

Verkar som flera "testköper" 3070, 3060ti etc. till ockerpriser och sedan planerar lämna tillbaka dessa efter ha spelat en massa på dom. Vad säger lagen om detta?

Det är inte lag som styr utan de allmänna villkoren hos respektive återförsäljare.
NetOnNet t.ex har en returpolicy som är till för att man ska kunna prova produkten för att säkerställa att man är nöjd.
Sen är det så klart köparens skyldighet att återlämna produkten i originalskick. Och vad är det på ett grafikkort? damfritt? Fabriksåterställt? Överklockat?

Att köpa och lämna tillbaka ligger helt i linje med deras policy och är inte ens en gråzon.

https://support.netonnet.se/hc/sv/articles/360003480478-K%C3%...

Permalänk
Skrivet av didit:

Det är inte lag som styr utan de allmänna villkoren hos respektive återförsäljare.
NetOnNet t.ex har en returpolicy som är till för att man ska kunna prova produkten för att säkerställa att man är nöjd.
Sen är det så klart köparens skyldighet att återlämna produkten i originalskick. Och vad är det på ett grafikkort? damfritt? Fabriksåterställt? Överklockat?

Att köpa och lämna tillbaka ligger helt i linje med deras policy och är inte ens en gråzon.

Gråzon? Nej, det är svart på vitt att du får prova produkten för att se om du är nöjd. Det står inte att du får låna vår produkt i 90 dagar utan kostnad och sen lämna tillbaka för att låna nästa produkt i 90 dagar! Tråkigt när personer utnyttjar det hela - men förståeligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Gråzon? Nej, det är svart på vitt att du får prova produkten för att se om du är nöjd. Det står inte att du får låna vår produkt i 90 dagar utan kostnad och sen lämna tillbaka för att låna nästa produkt i 90 dagar! Tråkigt när personer utnyttjar det hela - men förståeligt!

Nej såklart är det inte så, men det är en bra policy, speciellt i det här fallet när man inte får tag på 3080 kort. Nu finns en möjlighet för folk att testa om man klarar sig på 3070 eller om man ska vänta ett halvår till. Det verkar onekligen som att ASUS inte ens levererar TUF 3080 utan bara OC.

Permalänk
Medlem

För bra för att vara sant?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, RTX 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av didit:

Actually, det är lagen som styr. Återförsäljaren skriver därefter in det i sina respektive policies och får det mer att framstå som att det är av godheten av deras hjärtan. Enligt distansavtalslagen https://lagen.nu/2005:59:

Konsumentens ångerrätt
10 § Konsumenten har rätt att frånträda avtalet (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett tydligt meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 12 § (ångerfrist). Konsumenten kan för detta ändamål använda det standardformulär för utövande av ångerrätten som avses i 2 a §. Om konsumenten lämnar meddelandet på näringsidkarens webbplats, ska näringsidkaren utan dröjsmål bekräfta mottagandet av meddelandet i en läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten.

Om konsumenten i rätt tid och på ett ändamålsenligt sätt har lämnat eller sänt ett meddelande enligt första stycket, får meddelandet åberopas även om det försenas, förvanskas eller inte kommer fram. Lag (2020:169).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teicaus:

@Asus.David

Dom Tuf 3080 icke oc som har anlänt till Sverige de senaste veckorna, har dom det senaste bioset eller kräver det att man fixar det själv?

tveksamt...senaste BIOS kom ut 14'e Januari och jag tror den leveransen som landat nu han skickas ut innan. Så man behöver nog uppdatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Härligt, när beställde du? Vet du vilken köplats du hade?

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact RGB | ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING | ASUS ROG Strix B560-F GAMING | Intel Core i5-11600K | Noctua NH-D15S Chromax | Corsair RM850X 850W v2 | CableMod PRO ModMesh | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | Intel 660P Series 1TB M.2 NVMe | Samsung Odyssey G7 32" | Keychron Q5 custom mechanical keyboard | Logitech G502 Lightspeed | Logitech MX Master 3 | Logitech G733 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FortuN:

Idag smäller det! Efter all väntan levereras äntligen mitt Asus 3080 Tuf Gaming OC!

https://i.imgur.com/LLy2KQX.png

Kan knappt bärja mig för "My watch is ended"

Mycket Nöje!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ekhyddan:

vi levererar varje vecka så möjligheten finns *håller tummen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Hur många 3080 TUF non-OC får en butik som Inet per vecka i snitt? Rör det sig om 5 kort eller 50 kort? Eller är det info som du inte får gå ut med?

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact RGB | ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING | ASUS ROG Strix B560-F GAMING | Intel Core i5-11600K | Noctua NH-D15S Chromax | Corsair RM850X 850W v2 | CableMod PRO ModMesh | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | Intel 660P Series 1TB M.2 NVMe | Samsung Odyssey G7 32" | Keychron Q5 custom mechanical keyboard | Logitech G502 Lightspeed | Logitech MX Master 3 | Logitech G733 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Har samma på min Strix OC order. Kan tilllägga att jag vet att de fått/får in en leverans idag så det är väldigt troligt att de där det står "I lager imorgon" faktiskt får de skickade då. Låg på köplats 50 förra veckan så det varkar vara ett bra lass de fått in.

Visa signatur

R7 5800X3D | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | EVGA RTX 3070 FTW3 | Samsung 980 Pro 2TB

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Återigen, kan vi droppa konsumenträtt och fokusera på lagerstatus för våra gpu istället?
Det startades väl en tråd om det sist det svävades ut i konsumenträtts-frågor?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/1168380/datorutrustning/dator...

Komplett fick in suprim x 3090 idag och de här gaming x trio 3080 står som i lager, kanske släpps under dagen. Aningen dyra nu på nästan 11000:-

Edit

Nu suprim x 3080 också

https://www.komplett.se/product/1173669/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

även den vita 3090? Har haft en order sen lanseringen och fortfarande ingenting på marknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av marre610:

Härligt, när beställde du? Vet du vilken köplats du hade?

Jag brydde mig inte om att kolla köplats.
Orderbekräftelsen kom 2020-09-17 15:39 men jag tror att det var en liten stund efter själva beställningen.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, RTX 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

https://www.komplett.se/product/1168380/datorutrustning/dator...

Komplett fick in suprim x 3090 idag och de här gaming x trio 3080 står som i lager, kanske släpps under dagen. Aningen dyra nu på nästan 11000:-

Synd att jag inte kan bestalla fran svenska aterforsaljare, da de inte levererar till Italien.

Har har det inte gatt att bestalla och det finns inte att fa tag pa nanstans, inte ens via amazon.

Om man inte vill betala scalpers da forstas

Tidigaste datumen jag sett hos de italienska aterforsaljarna har datum som preliminart i april.
Hos vissa kan man dock forboka, men det star att man inte far avboka en forbokning, sa jag har inte bokat nanting aennu.

Dessutom pa exempelvis Asus korten sa ar garantin kortare har i Italien gentemot informationen man hittar pa asus hemsida.

Har inte kollat de andra tillverkarna sa mycket, men personligen tycker jag inte om nar man far betala mer for en vara och dessutom far samre villkor an vad man ar van vid.

Sa mitt 1080 far svettas ett tag till. Har avvaktat med att kopa Cyberpunk da jag vet att mitt 1080 inte maktar med i 3440x1440.

Hoppas att det borjar trilla in kort inom en snart framtid sa man kan fa kopa korten for vettiga priser, har i Italien ligger 3080 pa over 1000 Euro och Amazon ska vi inte ens namna dar priserna pa italienska Amazon kan vara upp mot 3500 Euro for ett kort.

Finns ingen kontroll alls hos vissa forsaljare tyvarr och jag har bara gott att saga om vara svenska aterforsaljare.

Sa nar de svenska aterforsaljarna borjar leverera till Italien (inom Europa) sa kommer jag vara dar och vifta med kredikortet

Ursakta lite off-topic samt for texten (italienskt tangentbord)... for lat for att andra

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Avstängd

GO. ROG 3080 white i lager bl. a.

https://www.inet.se/kampanj/6473/asus-rtx-30-serien?utm_sourc...

Edit: wow de tog slut på mindre än 1 minut typ

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

GO. ROG 3080 white i lager bl. a.

https://www.inet.se/kampanj/6473/asus-rtx-30-serien?utm_sourc...

Edit: wow de tog slut på mindre än 1 minut typ

Det gick fort, såg att det var 8 el 11 i lager, sen la jag in en i varukorgen, då va de slut

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jerkan123:

Det gick fort, såg att det var 8 el 11 i lager, sen la jag in en i varukorgen, då va de slut

Ja det var riktigt galet

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

tveksamt...senaste BIOS kom ut 14'e Januari och jag tror den leveransen som landat nu han skickas ut innan. Så man behöver nog uppdatera.

Korrigering bioset kom ut den 14 Dec 2020 men trots det antar jag att de som kom inte har denna version?

Permalänk
Medlem

Ska fan köpa en portabel toalett till kontoret. Släpps ju alltid kort när man är på skithuset

Ser ut som en bra leverans av Asus till Inet.
Till och med 3090 Strix icke OC på lager nu. Det kanske ger ett litet hopp om några levererade 3080 icke OC också.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd

RTX3090 ASUS i lager än så länge:
https://www.inet.se/kategori/167/geforce-gtx-rtx?filters={%22...

"Billigast": ASUS GeForce RTX 3090 24GB TUF GAMING OC - 20090 SEK

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Fick precis meddelande från Inet om att ordern på 3080 Strix OC håller på att plockas. Hade plats #72 den 5/1. Så det verkar som att ett lass kom in 😊👍 Förhoppningsvis är detta slutet på tortyren 🙈

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/5411681/asus-geforce-rtx-3070-8gb...

3070 strix OC i lager, men priset är ju lite högre än vad jag själv hade föredragit, även om det är Strix OC varianten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Såg att nästa batch av TUF non oc är beräknad 5e feb.

Hoppas på stor batch 🙏🏽

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YazorBlaZZ:

Fick precis meddelande från Inet om att ordern på 3080 Strix OC håller på att plockas. Hade plats #72 den 5/1. Så det verkar som att ett lass kom in 😊👍 Förhoppningsvis är detta slutet på tortyren 🙈

Samma här! Haft ordern liggande sen 26e september och har sedan dess lyckats få tag på ett AORUS Xtreme tack vare bästa Patrik så det kommande strix kortet får gå till min kollega

Visa signatur

R7 5800X3D | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | EVGA RTX 3070 FTW3 | Samsung 980 Pro 2TB

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Hämtade ut mitt kort idag på posten.

Beställningen:

BUTIK: Webhallen
MODELL: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC
DATUM ordern gjordes: 2020-09-17
TID ordern gjordes:15:10
SKICKAD: 2021-01-15 08:54

Kanske börjar det lossna?

Permalänk
Medlem

Nu är det nära. Beställde sent ifrån Inet 22/9
https://postimg.cc/3kLRQvtS

Permalänk
Medlem

Bara hoppas Netonnet får en stor leverans också

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Intressant att dessa slattar som kommer in, med numera scalping priser, ändå tar slut på ca 1 minut. Wtf! Är det verkligen vanliga användare som är så på hugget? Eller är det köpbotar åt miners? Skulle snarare gissa på det sistnämnda. Det går lite för fort tycker jag, ÅF hinner knappt lägga upp korten så är dom borta.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400