Datorn startar om i FS 2020, MSI RX6800 X gaming trio

Permalänk

Datorn startar om i FS 2020, MSI RX6800 X gaming trio

Tjena!

Jag har ett problem.
Problemet är som så att när jag spelar FS 2020 på ultra inställningar i cirkus 5-10 minuter med RX 6800 så startar datorn om sig och loggarna visar ingenting. Har testat gå tillbaka till en senare grafikdrivrutin enligt flera forum.
Kan det vara så att min processor i5 8600k inte hänger med i svängarna längre eller är det nätagget på 650W som börjar ge sig.
Ska tilläggas att MSI rekomenderar 650w för detta kort.

Vore jävligt tacksam för hjälp!

Core i5 8600k klockad till 5GhZ
MSI RX 6800 Gaming X trio 16GB
32GB ram
PSU: 650W

Permalänk
Medlem

Börja med att köra CPU i stock-hastighet först och se om du har samma problem.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Keelhauled:

Tjena!

Jag har ett problem.
Problemet är som så att när jag spelar FS 2020 på ultra inställningar i cirkus 5-10 minuter med RX 6800 så startar datorn om sig och loggarna visar ingenting. Har testat gå tillbaka till en senare grafikdrivrutin enligt flera forum.
Kan det vara så att min processor i5 8600k inte hänger med i svängarna längre eller är det nätagget på 650W som börjar ge sig.
Ska tilläggas att MSI rekomenderar 650w för detta kort.

Vore jävligt tacksam för hjälp!

Core i5 8600k klockad till 5GhZ
MSI RX 6800 Gaming X trio 16GB
32GB ram
PSU: 650W

Justerade din rubrik något för att förtydliga.

Det är ju en rätt rejält överklockning du kör så som ovanstående säger testa i första hand att köra den i stock-hastighet.
Effekten på agget ska räcka och bli över med enorm marginal så om det inte faller i bitar borde det inte vara effektuttag som är problemet.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Vill gärna veta vilken modell av PSU, om det är en skäp modell kan lika gärna vara 450W i verkligheten. Sen behöver vi veta temperaturer för både CPU och GPU vid belastning.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Typisk tecken på nätagget. Power spikes kan göra att datorn startar om.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

Vill gärna veta vilken modell av PSU, om det är en skäp modell kan lika gärna vara 450W i verkligheten. Sen behöver vi veta temperaturer för både CPU och GPU vid belastning.

Det är en Corsair CX650M

Permalänk
Skrivet av BrainX:

Börja med att köra CPU i stock-hastighet först och se om du har samma problem.

Ska testa det 👍 återkommer med resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keelhauled:

Det är en Corsair CX650M

Brons med andra ord. Då är det på gränsen. Vilket grafikkort körde du med innan?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Skrivet av SectionX2:

Brons med andra ord. Då är det på gränsen. Vilket grafikkort körde du med innan?

Körde med ett GTX 1080 armor OC 8GB

Permalänk

Har återställt cpu:n till stock nu och det verkar som spelet inte stängs ner.
Men fy fan vad dåligt allt blev. CPU:n kämpar på 100% och har typ 70ms och fps runt 20. innan när den var klockad låg jag på 30-32 iaf på ultra inställningar i 4K
Det känns spontant som att jag behöver uppgradera hela mitt system.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Keelhauled:

Har återställt cpu:n till stock nu och det verkar som spelet inte stängs ner.
Men fy fan vad dåligt allt blev. CPU:n kämpar på 100% och har typ 70ms och fps runt 20. innan när den var klockad låg jag på 30-32 iaf på ultra inställningar i 4K
Det känns spontant som att jag behöver uppgradera hela mitt system.

Du kan nog försöka klocka fortfarande men kanske inte riktigt så högt som 5 GHz, allternativt fläska på mer ström om temperaturerna inte var problemet.
Vi människor är ju generellt rätt sugna på det där med jämna siffror men lyckas du få en stabil klock i t.ex. 4.8-4.9 så tappar du kanske inte så mycket i verkligheten.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Du kan nog försöka klocka fortfarande men kanske inte riktigt så högt som 5 GHz, allternativt fläska på mer ström om temperaturerna inte var problemet.
Vi människor är ju generellt rätt sugna på det där med jämna siffror men lyckas du få en stabil klock i t.ex. 4.8-4.9 så tappar du kanske inte så mycket i verkligheten.

Känns mer som att det är dags att bygga en ny med lite modernare grejer.

Nu åker kortet tillbaka eftersom allt fungerade ok innan utan massa pillande. Så får det bli en ny burk till hösten 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keelhauled:

Det är en Corsair CX650M

Varför köper du ett grafikkort för 8-9000kr när du ska mata det med bajs? Ditt nätagg tillhör corsairs budgetserie och det är även en serie nätagg de haft stora problem med under åren. Jag tycker inte det är något större fel på din cpu (när du kör den i 5 ghz dvs) men du kanske borde byta agget till ett bättre.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Skrivet av erssn:

Varför köper du ett grafikkort för 8-9000kr när du ska mata det med bajs? Ditt nätagg tillhör corsairs budgetserie och det är även en serie nätagg de haft stora problem med under åren. Jag tycker inte det är något större fel på din cpu (när du kör den i 5 ghz dvs) men du kanske borde byta agget till ett bättre.

Ja du det är en bra fråga. Byggde ihop en burk för 3 år sedan som var hyfsad då. Kan egentligen inte svara på varför jag köpte kortet, tänkte väl att det skulle funka. Som ni kanske märker erhåller jag inte alls samma kunskap som ni övriga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keelhauled:

Ja du det är en bra fråga. Byggde ihop en burk för 3 år sedan som var hyfsad då. Kan egentligen inte svara på varför jag köpte kortet, tänkte väl att det skulle funka. Som ni kanske märker erhåller jag inte alls samma kunskap som ni övriga.

Rekommenderar ett sånt här så behöver du inte oroa dig för strömmen framöver iaf. https://www.webhallen.com/se/product/283852-Corsair-RM750X-V2...

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Skrivet av erssn:

Rekommenderar ett sånt här så behöver du inte oroa dig för strömmen framöver iaf. https://www.webhallen.com/se/product/283852-Corsair-RM750X-V2...

Tack så mycket! 👍

Permalänk
Skrivet av erssn:

Rekommenderar ett sånt här så behöver du inte oroa dig för strömmen framöver iaf. https://www.webhallen.com/se/product/283852-Corsair-RM750X-V2...

Var och köpte nätagget du länkade till! har trixat ihop allt nu så får vi se hur det går

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keelhauled:

Var och köpte nätagget du länkade till! har trixat ihop allt nu så får vi se hur det går

Håller tummarna. Hör av dig om du har fortsatta problem så tittar vi på det

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Skrivet av erssn:

Håller tummarna. Hör av dig om du har fortsatta problem så tittar vi på det

Allt verkar funka som det ska nu! inga omstarter !
Märker att jag behöver uppgradera både moderkort och cpu framöver. men nu flyter det på helt okej i 35-40 fps i 4k och ultra.

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keelhauled:

Allt verkar funka som det ska nu! inga omstarter !
Märker att jag behöver uppgradera både moderkort och cpu framöver. men nu flyter det på helt okej i 35-40 fps i 4k och ultra.

Tack för tipset!

Toppen, kör du din 8600k i 5ghz då? Vad har du för hastighet på minnena?

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Skrivet av erssn:

Toppen, kör du din 8600k i 5ghz då?

Nej, jag drog ner clockningen till 4.8ghz och hamnar aldrig över 82 grader på full spetta.
på ram har jag 2666mhz alltså stock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keelhauled:

Nej, jag drog ner clockningen till 4.8ghz och hamnar aldrig över 82 grader på full spetta.
på ram har jag 2666mhz alltså stock

Låter bra. Vad är minnena specade i för spänning? Du kan nog hitta 5-15% fps-ökning om du lyckas klocka minnena till 3000-3200 mhz. Det finns guider på youtube, men om dina minnen är specade för 1.2v (vilket är standard för DDR4) kan du utan problem dra upp dem i 1.35-1.45v och samtidigt lätta lite på timings för att uppnå en frekvens kring 3000-3200 mhz.

Jag kör själv med ett par minnen som var specade för 2666mhz i 1.2v och cl16 (om jag inte missminner mig). Du ser hur jag klockat dem i sign. Jag kör dem i ~1.4v

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Skrivet av erssn:

Låter bra. Vad är minnena specade i för spänning? Du kan nog hitta 5-15% fps-ökning om du lyckas klocka minnena till 3000-3200 mhz. Det finns guider på youtube, men om dina minnen är specade för 1.2v (vilket är standard för DDR4) kan du utan problem dra upp dem i 1.35-1.45v och samtidigt lätta lite på timings för att uppnå en frekvens kring 3000-3200 mhz.

Jag kör själv med ett par minnen som var specade för 2666mhz i 1.2v och cl16 (om jag inte missminner mig). Du ser hur jag klockat dem i sign. Jag kör dem i ~1.4v

Absolut ska kolla på det! såg nu att mina minnen är specade på 1.2 volt

Tack för att du tar dig tid!