Nybörjare till mining, behöver tips och perspektiv!

Permalänk

Nybörjare till mining, behöver tips och perspektiv!

Hejsan, jag har nyligen bestämt mig för att börja mining ett med GPU rigs. Jag har tänkt satsa stort o köpa 10-20 GPU (värde mellan 100-200.000kr) av RTX 3000 modellerna. Jag har en elförbrukning just nu på 0.58kr/kWh och enligt tabellerna man hittar på whattomine.com så kommer jag att generera i profit (efter elkostnad) på ett ungefär med 10 enheter 1200$-1800$ (Eller 2400-3600$) per månad beroende på vilka modeller jag får tag på.

Dock har jag en dålig känsla som säger att detta är för bra för att vara sant samt att de finns något jag har missat. Jag är medveten om att ETH 2.0 kommer ut om 2 år och det kan innebära ingen mer mining, men tills dess (om mina beräkningar är rätt) kommer jag ha tjänat tillbaka min investering plus vinst.

Skulle någon vänlig själ kunna upplysa mig ifall jag är på rätt tankebana eller om det är något jag har missat och det är inte som jag har beräknat. Gärna berätta vilka andra risker och möjligheter det finns

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hej!
Du kan börja med att spana in det här: https://bitinfocharts.com/comparison/ethereum-mining_profitab...
Just nu är det lönsamt att gräva men det behöver det inte alltid vara, titta på 2019 nivåerna t.ex

Permalänk

Tack för snabba svaret:)

Skrivet av mlc:

Hej!
Du kan börja med att spana in det här: https://bitinfocharts.com/comparison/ethereum-mining_profitab...
Just nu är det lönsamt att gräva men det behöver det inte alltid vara, titta på 2019 nivåerna t.ex

Finns det då inte andra alternativ och mine? Eftersom att det är GPU så kan man mine vadå som helst eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Just nu är det svårt att få tag i en ensam GPU av RTX 3000-serien.

Om du ska ha 20 st lär du få vänta 6-12 månader, ren gissning.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk

Tack för ditt svar

Skrivet av Olaeli:

Just nu är det svårt att få tag i en ensam GPU av RTX 3000-serien.

Om du ska ha 20 st lär du få vänta 6-12 månader, ren gissning.

Jag kommer att försöka köpa från olika håll o kanter, från privat personer/utomlands osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuisnessMAN:

Jag kommer att försöka köpa från olika håll o kanter, från privat personer/utomlands osv

Lycka till, tror du kommer få extremt svårt. Och det är ju ingen liten summa du ska investera direkt. Finns mycket lättare sätt att tjäna pengar än mining.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Jag anser att det är bättre att investera i valutan, då dina vinster ändå kommer att vara direkt kopplad till valutans värde.
Fördelen med att investera i hårdvaran dock är ju att den behåller värdet. Framförallt om du kan få tag på saker begagnat.

Enligt min begränsade erfarenhet är det bästa att använda nicehash även om de tar en avgift, bara för hur simpelt det är och hur "plug-n-play" det är. Även att det byter till det som är mest lönsamt för stunden.
Minade specifika crypto's ett tag, men märke snabbt att jag fick in mer med nicehash.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuisnessMAN:

Finns det då inte andra alternativ och mine? Eftersom att det är GPU så kan man mine vadå som helst eller har jag fel?

Jovisst det går att gräva andra valutor också, men ethereum är väl det som oftast varit mest värt, så att gräva annat är mer spekulation tänker jag. Du kan titta in här: https://whattomine.com/

Permalänk
Skrivet av Zeedarn:

Jag anser att det är bättre att investera i valutan, då dina vinster ändå kommer att vara direkt kopplad till valutans värde.
Fördelen med att investera i hårdvaran dock är ju att den behåller värdet. Framförallt om du kan få tag på saker begagnat.

Enligt min begränsade erfarenhet är det bästa att använda nicehash även om de tar en avgift, bara för hur simpelt det är och hur "plug-n-play" det är. Även att det byter till det som är mest lönsamt för stunden.
Minade specifika crypto's ett tag, men märke snabbt att jag fick in mer med nicehash.

Men det är en mycket större risk med att investera i själva valutan eller? Jag tänker eftersom via mining säljer man sin profit och omvandlar de till pengar. Om de skulle krascha så är de inte dina pengar som kraschar för i slutändan kan man ändå sälja hårdvarorna man har köpt med en viss förslut såklart. Eller har jag fel?

Permalänk
Skrivet av teanox:

Lycka till, tror du kommer få extremt svårt. Och det är ju ingen liten summa du ska investera direkt. Finns mycket lättare sätt att tjäna pengar än mining.

Dela gärna med dig av lättare sätt, de behöver inte vara mining

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuisnessMAN:

Men det är en mycket större risk med att investera i själva valutan eller? Jag tänker eftersom via mining säljer man sin profit och omvandlar de till pengar. Om de skulle krascha så är de inte dina pengar som kraschar för i slutändan kan man ändå sälja hårdvarorna man har köpt med en viss förslut såklart. Eller har jag fel?

Näe, det stämmer nog det du säger

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Som med aktier, satsa inte pengar du inte har råd att förlora. Kan du lägga ner 250 000 i hårdvara och betala 2000 i månaden för elen i ett år utan att få in en spänn utifall kursen störtdyker (igen) ?

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Skrivet av B.Linder:

Som med aktier, satsa inte pengar du inte har råd att förlora. Kan du lägga ner 250 000 i hårdvara och betala 2000 i månaden för elen i ett år utan att få in en spänn utifall kursen störtdyker (igen) ?

Det är den stora frågan, man kanske borde börja lite mindre och inte gå in 100-200k direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuisnessMAN:

Men det är en mycket större risk med att investera i själva valutan eller? Jag tänker eftersom via mining säljer man sin profit och omvandlar de till pengar. Om de skulle krascha så är de inte dina pengar som kraschar för i slutändan kan man ändå sälja hårdvarorna man har köpt med en viss förslut såklart. Eller har jag fel?

Glöm inte att räkna med kringkostnader som energi. Om du betalat 2000 kr i elräkning är det 2000 riktiga pengar som du inte kan få igen.

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

Glöm inte att räkna med kringkostnader som energi. Om du betalat 2000 kr i elräkning är det 2000 riktiga pengar som du inte kan få igen.

Det är sant, jag undrar dock vad folket här på forumet tror kommer att hända med värdet av bitcoin och Eth, kommer den andra krascha, är det för stor risk? Samt ifall folk har andra smartare investeringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuisnessMAN:

Det är sant, jag undrar dock vad folket här på forumet tror kommer att hända med värdet av bitcoin och Eth, kommer den andra krascha, är det för stor risk? Samt ifall folk har andra smartare investeringar?

Det finns en hel tråd om investeringar här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1439348-hur-investerar...

De allra flesta i den tråden kör nog med fonder, aktier och annat som kanske är lite mindre volatilt och kanske lättare att förutsäga än Bitcoin och Eth.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuisnessMAN:

Det är sant, jag undrar dock vad folket här på forumet tror kommer att hända med värdet av bitcoin och Eth, kommer den andra krascha, är det för stor risk? Samt ifall folk har andra smartare investeringar?

Det är en fråga du kommer få svar över hela spektrumet från att det kommer stiga till skyarna till att det saknar framtid och kommer bli helt värdelöst

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

Det finns en hel tråd om investeringar här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1439348-hur-investerar...

De allra flesta i den tråden kör nog med fonder, aktier och annat som kanske är lite mindre volatilt och kanske lättare att förutsäga än Bitcoin och Eth.

Tack för ditt tips

Permalänk
Skrivet av e1m1:

Det är en fråga du kommer få svar över hela spektrumet från att det kommer stiga till skyarna till att det saknar framtid och kommer bli helt värdelöst

Tror du att den crypto valutorna kommer till att bli värdelösa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuisnessMAN:

Jag har en elförbrukning just nu på 0.58kr/kWh

Tror du glömt att räkna både nätavgift och moms.

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Tror du glömt att räkna både nätavgift och moms.

Nej jag räknade med allt, kollade senaste fakturan 😊

Permalänk
Medlem

Hur varmt blir det ha en sån rigg? Å hur mycket låter den? Hur myckets plats tar den?

Det finns en del övrigt att tänka igenom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuisnessMAN:

Nej jag räknade med allt, kollade senaste fakturan 😊

Du får nog dubbelkolla den

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuisnessMAN:

Hejsan, jag har nyligen bestämt mig för att börja mining ett med GPU rigs. Jag har tänkt satsa stort o köpa 10-20 GPU (värde mellan 100-200.000kr) av RTX 3000 modellerna. Jag har en elförbrukning just nu på 0.58kr/kWh och enligt tabellerna man hittar på whattomine.com så kommer jag att generera i profit (efter elkostnad) på ett ungefär med 10 enheter 1200$-1800$ (Eller 2400-3600$) per månad beroende på vilka modeller jag får tag på.

Dock har jag en dålig känsla som säger att detta är för bra för att vara sant samt att de finns något jag har missat. Jag är medveten om att ETH 2.0 kommer ut om 2 år och det kan innebära ingen mer mining, men tills dess (om mina beräkningar är rätt) kommer jag ha tjänat tillbaka min investering plus vinst.

Skulle någon vänlig själ kunna upplysa mig ifall jag är på rätt tankebana eller om det är något jag har missat och det är inte som jag har beräknat. Gärna berätta vilka andra risker och möjligheter det finns

Tack på förhand!

Hej, avråder från den stora investering du överväger. Anledningen är en förändring, EIP-1559, som drastiskt skulle minska lönsamheten för ETH mining och som kan införas inom bara någon månad, dvs före ETH 2.0 . https://www.youtube.com/watch?v=Ks-JkOa1duo

Om du ska satsa stort så bör du således ha en alternativ crypto som du kan switcha över till och räkna lönsamheten och ROI på den.

Permalänk
Skrivet av addek83:

Hur varmt blir det ha en sån rigg? Å hur mycket låter den? Hur myckets plats tar den?

Det finns en del övrigt att tänka igenom...

Jag har redan ett plats där jag kan bevara maskinerna

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Du får nog dubbelkolla den

De ska jag göra :), denna månaden betalade jag 900kr för en förbrukning på 1700

Permalänk
Skrivet av Mawux:

Hej, avråder från den stora investering du överväger. Anledningen är en förändring, EIP-1559, som drastiskt skulle minska lönsamheten för ETH mining och som kan införas inom bara någon månad, dvs före ETH 2.0 . https://www.youtube.com/watch?v=Ks-JkOa1duo

Tack för ditt tips min vän!:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuisnessMAN:

De ska jag göra :), denna månaden betalade jag 900kr för en förbrukning på 1700

Och det står på fakturan att detta är inkl. överföring och moms?

58öre täcker nämligen knappt överföringen för de flesta. Vem är din nätägare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuisnessMAN:

Tack för ditt tips min vän!:)

Ingen orsak Som du är inne på, förtjänsterna idag är nog för stora för att kunna upprätthållas i längden. De som sitter på stora innehav av ETH, tex de ursprungliga utvecklarna och investerare , verkar nu aktivt för att ersättningarna för miners ska minska drastiskt.

Permalänk
Medlem

Kommer din rigg kunna köra FS2020?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF