3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Skrivet av swecop:

Detta börjar nu spåra rejält, jag blir typ arg när jag ser höjda priserna från butikernas sida, scalping varning, tar nytta av efterfrågan och tillgångarna. Visst att tillverkarna höjer något. Men butikerna höjer ju procentuellt mer! Inte alls okej!

Tänker inte dra någon över en kant men om man snabbt och gott jämför från realesen av 3060ti, WB och Inet, Inet 3060ti kort var genomsnitt 300kr dyrare än WB. Why?

Sedan några år tillbaka ägs WB av komplett. Men varför har dessa två så olika priser på kort? Visst WB är butikskedja och Komplett nätbutik.
Men i vissa fall är Komplett dyrare än WB.

Jag vill se att korten säljs till intropriset/inköpspriset + någon % i vinst som det var tänkt. Inte att man försöker dra nytta av efterfrågan och tillgångarna.

Först till kvarn, eller ett kösystem, sen får man helt enkelt vänta precis som man gör när man ställer sig i KÖ med en nummerlapp till kassan!
Att betala ett högre pris för att gå före i kön är enligt mig diskriminering, alla kanske inte har det lika gott ställt.

Jag vet inte men jag hoppas innerligt att ingen håller med dig för jag tycker du är ute och cyklar på varenda punkt du tar upp i tråden. Varför ska de sälja till introduktionspris i all evighet? Eller någon procents vinst? Kapitalismens värld fungerar så här. Jag säger inte att det är bra men att låsa fast ett pris är inte heller bra. Kanske ska vi inte ens tillåta ÅF att ens ha någon vinstmarginal på det de säljer?

Sen är kösystemet bland det mest korkade som existerar - speciellt när det är en kö till något som inte ens går att få tag på.

Jag gillar inte kapitalismens vägar men att det är diskriminering att låta folk betala det priset de är beredda att göra ser jag inget fel med. Jag sitter inte och gråter tårar för att Koeningsegg inte låter mig köpa deras bilar till 20 000 kronor. De kostar några miljoner och de som har råd att betala det köper deras bilar - vi andra få ta busshelvete eller köpa något som kan ta oss från punkt A till B någorlunda stabilt och säkert.

När du ställer dig i en vanlig KÖ får du fysiskt anstränga dig genom att stå kvar eller vakta din plats åtminstone. På nätet ställer man sig i en kö utan någon prestation vilket får hela systemet att flippa ut. Hade det varit som så att du måste logga in en gång varje dag och bekräfta att du vill stå kvar i kön hade de mest trogna fått möjlighet att komma längre fram i kön - jämför med de som tältar utanför biljettsläpp eller annat i "verkliga livet".

Permalänk
Skrivet av Gamers:

Tippar lite svagt på att dom kanske i slutändan måste köra på "Force Majeure" och makulerar order just pga det som täcks av denna åtgärd, dvs fördyrande omständigheter tex dyrare frakt, dyrare komponenter, prisjusteringar pga allt detta osv. till saker som att i slutändan var priset var lågt satt jmfr. efterfrågan och att produkter inte levereras av underleverantörer som i sin tur inte vet om dom ens kan leverera närmsta halvåret/året och till vilket pris dom då måste ta ut för att täcka kostnaden för produkten.
Först ut blir nog alla TUF/TUF OC då priset är ohållbart som erbjöds i början OM inte ASUS täcker förlusten det innebär att leverera till det priset idag oavsett när order är lagd för inget företag kan gå med förlust för länge och överleva då det finns en morgondag också för WH att fokusera på och hur man i framtiden måste ändra systemet så man inte har ej täckta förbokningar vad gäller antal produkter och till vilket pris man släpper dom för. Förväntar mig en "lavin" av denna typ när det väl sätter igång för att "rensa systemet" och börja om på ny kula.

På vilket sätt skulle det var Force Majeure? Nvidia och tillverkarna både lanserade och prissatte själva korten trots att det själva visste om förutsättningarna med en global pandemi (som dessutom då hade pågått i 8-9 månader), brist på komponenter, tillgång på kort och etc. De hade kunnat sätta högre priser och/eller väntat med att lansera korten men gjorde inte det.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Vettigt folk kommer i slutändan att fatta ändå att det är ohållbart att leverera till underpriser oavsett hur länge man väntat och oavsett hur surt det är.
Vad är det för fel på folk idag som tycker dom "förtjänar" att få produkter till underpriser oavsett om man väntat 1 dag eller 1 år på dem?

Asus har lovat att sälja till det pris som var, Webhallen (och andra) har lovat att göra detsamma och tagit in en mängd förbeställningar. Jag "förtjänar" inte att få en produkt men jag kräver att de skall leverera den produkt jag KÖPT och snart väntat fem månader på.

Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Jag vet inte men jag hoppas innerligt att ingen håller med dig för jag tycker du är ute och cyklar på varenda punkt du tar upp i tråden. Varför ska de sälja till introduktionspris i all evighet? Eller någon procents vinst? Kapitalismens värld fungerar så här. Jag säger inte att det är bra men att låsa fast ett pris är inte heller bra. Kanske ska vi inte ens tillåta ÅF att ens ha någon vinstmarginal på det de säljer?

Det är väl ingen som krävt att de skall sälja till introduktionspriser i all evighet? Däremot måste de naturligtvis leverera vad de faktiskt själva valt att sälja "billigt". Att prisbilden eventuellt blivit högre sedan dess påverkar naturligtvis inte redan ingångna avtal.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett RTX 3070 på Webhallen i Malmö
https://www.webhallen.com/se/product/327260-Gainward-GeForce-...

Permalänk
Skrivet av Shakermaker:

[...]

Det är väl ingen som krävt att de skall sälja till introduktionspriser i all evighet? Däremot måste de naturligtvis leverera vad de faktiskt själva valt att sälja "billigt". Att prisbilden eventuellt blivit högre sedan dess påverkar naturligtvis inte redan ingångna avtal.

Då missförstod du mig. Jag menar ju att redan ingångna avtal så klart ska hållas från säljarnas sida. Har man beställt ett kort i september till ett visst pris så är det också det priset som ska gälla. Där skiljer vi oss inte åt. Det jag svarade på ovan var att nu höjs priserna på korten och det ser jag inte som något konstigt - om än tråkigt. Det jag menade att de kan inte förväntas ha samma priser i all evighet...

Permalänk
Avstängd

Offtopic men om nån är i Karlskrona krokarna och ute efter ett 3070 för hyfsat pris? https://www.elgiganten.se/product/outlet/datorer-tillbehor-fy...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Då missförstod du mig. Jag menar ju att redan ingångna avtal så klart ska hållas från säljarnas sida. Har man beställt ett kort i september till ett visst pris så är det också det priset som ska gälla. Där skiljer vi oss inte åt. Det jag svarade på ovan var att nu höjs priserna på korten och det ser jag inte som något konstigt - om än tråkigt. Det jag menade att de kan inte förväntas ha samma priser i all evighet...

Ah, då är vi naturligtvis överens. ÅF borde egentligen ha höjt priserna långt tidigare.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Skrivet av Jackss:

Offtopic men om nån är i Karlskrona krokarna och ute efter ett 3070 för hyfsat pris? https://www.elgiganten.se/product/outlet/datorer-tillbehor-fy...

Vill du veta en sak, det är inte alls off topic, exakt denna tråd är till för

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fragilehands:

Vill du veta en sak, det är inte alls off topic, exakt denna tråd är till för

Ja det har du nog rätt i tänkte mest på att tråd namnet var 3080/3090 men tipps på andra kort i 3000 serien är nog lika uppskattat här.

Permalänk
Medlem

Kan jag räkna med att få nypris 11490kr för mitt Gigabyte RTX 3080 Aurus Extreme om jag säljer det?
Saken är att jag vill ha ett 3090.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Kan jag räkna med att få nypris 11490kr för mitt Gigabyte RTX 3080 Aurus Extreme om jag säljer det?
Saken är att jag vill ha ett 3090.

Som marknaden ser ut idag har jag svårt att tro att du inte skulle få sålt det för inköpspris.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Kan jag räkna med att få nypris 11490kr för mitt Gigabyte RTX 3080 Aurus Extreme om jag säljer det?
Saken är att jag vill ha ett 3090.

Haha ja lätt. Du borde kunna få närmare 14k t.o.m

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Haha ja lätt. Du borde kunna få närmare 14k t.o.m

Jag är ingen scalper tyvärr=)

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Tillbaka till topic, UC/kreditupplysningsfrågor o.l. hör ej hemma här

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

tycker ändå 3070 kan vara med i tråden!

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Finns några få 3090 Strix kvar hos Dustin om man vill sära på plånboken

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Finns några få 3090 Strix kvar hos Dustin om man vill sära på plånboken

Om jag inte hade mitt TUF 3090 så hade jag slagit till.. Av helt idiotiska anledningar

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Repostar detta igen, tänker att jag även gör det även imorgon för att påminna.

LYSTRING

Komplett får in en batch 3080 Zotac AMP Holo på måndag nu den 25:e januari. Jag vet då jag har en order liggande som är bekräftad att skickas den 25:e samt att det kortet ligger högst upp när man söker på ”3080”, vilket har tidigare inneburit att dom får in en batch inom kort. Jag kommer avbeställa min order, så det kommer med all säkerhet finnas åtminstone 1 kort tillgängligt, troligtvis fler då de inte kör med kösystem, utan man hamnar endast i kö om man precis missar nör det finns i lager.

Kan vara värt att refresha sidan, det har tidigare varit under FM/lunchtid när dom har släppt.

Permalänk
Medlem

@Webhallen Jag som många andra bokade 3080 TUF OC hos er, då ni hade ett riktigt fint pris. Det verkar ha lett till att ni har en enorm kö. Jag undrar om antal "sålda" kort från er sida ger er någon slags förtur från leverantörerna? Eller får samtliga intresserade återförsäljare lika många kort oavsett om de är sålda eller ej?

Permalänk
Avstängd

Ett 3080 i Södertälje för 8541kr https://www.elgiganten.se/product/outlet/datorer-tillbehor-fy...

Edit: borta nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

tror denna försvann xD error här!

Permalänk
Avstängd

Jag bokade den såg ditt inlägg ca en minut efter du lade upp det här, tack så mycket mitt bygge är nu komplett! @Jackss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ksh100:

Jag bokade den såg ditt inlägg ca en minut efter du lade upp det här, tack så mycket mitt bygge är nu komplett! @Jackss

Kanon! Kul att nån här fick det

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksh100:

Jag bokade den såg ditt inlägg ca en minut efter du lade upp det här, tack så mycket mitt bygge är nu komplett! @Jackss

Jag vill svära lite men Grattis är mer på sin plats you snooze you lose.
Mycket nöje!

Permalänk
Avstängd

Åkte från Stockholm, när jag kommer fram är det ”fel i systemet varan finns inte”. Kan vara så att någon i personalen märkt att den finns? Hmm... @Jackss @MrWhizeGuy

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksh100:

Åkte från Stockholm, när jag kommer fram är det ”fel i systemet varan finns inte”. Kan vara så att någon i personalen märkt att den finns? Hmm... @Jackss @MrWhizeGuy

Fyfan vad tråkigt :/ förmodligen det.
Klart det kan bli systemfel, men tror någon annan blev sugen på den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ksh100:

Åkte från Stockholm, när jag kommer fram är det ”fel i systemet varan finns inte”. Kan vara så att någon i personalen märkt att den finns? Hmm... @Jackss @MrWhizeGuy

Nej men satan vad tråkigt Aja fel händer men hoppas det inte var nån personal som gjorde en fuling och köpte det själv eller nått.

Permalänk
Medlem

Är dessvärre inte helt ovanligt att det blir "fel" i elgigantens system. Har själv råkat ut för det mer än en gång =(

Permalänk
Avstängd

Så jävla surt aja man får hoppas och vänta inte mer att göra.