AMD:s vinst år 2020 mer än tre gånger högre jämfört mot 2019

Permalänk
Melding Plague

AMD:s vinst år 2020 mer än tre gånger högre jämfört mot 2019

För helåret 2020 redovisar AMD en intäktsökning på 45 procent och en vinstökning på runt 350 procent jämfört mot 2019.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

AM behöver ha sina pengar för att lägga ner mycket pengar på att utveckla deras cpu, grafikkort och mer satsa på Arm.
Ett stort problem nu är att de har svårt att tillverka i den takt det efterfrågas och detta håller nere intäkterna mycket.

Permalänk
Medlem

Det är dom värda efter 10+ år med röda siffror. Ända sedan Intel började fula sig med rabatter mot FX-chippen har de förtjänat en återkomst, och oj vad de levererat senaste åren. Hoppas det fortsätter utveckla bättre produkter och ligger i eller nära prestandatoppen länge till!

Permalänk
Medlem

Undrar hur stor vinsten hade varit om dom nya korten funnits att köpa

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det är dom värda efter 10+ år med röda siffror. Ända sedan Intel började fula sig med rabatter mot FX-chippen har de förtjänat en återkomst, och oj vad de levererat senaste åren. Hoppas det fortsätter utveckla bättre produkter och ligger i eller nära prestandatoppen länge till!

Det handlar om att göra bra produkter. Hur kan man släppa något som Bulldozer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Undrar hur stor vinsten hade varit om dom nya korten funnits att köpa

Förmodligen hade vinsten varit mindre, för jag tror inte dom tjänar pengar på korten. I alla fall inte tillräckligt mycket. Då är det billigare att se till att folk inte köper konkurrenters kort genom att på pappret visa att man kanske har nått.

Också värt att tänka på att ÅF tjänar ca 400 kronor på en cpu till 5000kr, i bästa fall. Lika jävligt, om inte värre, är det på grafikkorten. Då skall ÅF tillhandahålla reklamationskostnader och service till oss kunder.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Undrar hur stor vinsten hade varit om dom nya korten funnits att köpa

Ännu har man en mycket liten del av server-marknaden typ 5%. Kan EPYC med Zen 3 ta en rejäl bit?

Permalänk
Hedersmedlem

Ugh. AMDs revenue statistik-graf gör verkligen skäl för uttrycket
"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics"

Höjden på staplarna är helt förvrängda.

Q1'19-stapeln bredvid Q4'20 stapeln. Mer än åtta gånger högre är den sista stapeln mot den första. Något som inte överensstämmer med siffrorna i staplarna.

AMD har helt enkelt inte med hela staplarna utan bara topparna i den grafen. Det är inte OK!

Jaja I know. Det är vanligt att det fifflas med prestandasiffror för hårdvarai marknadsföringsmaterial.
Men det här är inte prestandasiffror för grafikkort i marknadsföringssyfte.

Det här är underlag för kvartalsredovisning.
Jag tycker det är 7 resor värre att förställa grafer för ekonomisk redovisning faktiskt.

Tvi för det där alltså.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ja lansera bra produkter och vinsten ökar.
Det är ju förväntat, och bra för AMD inför framtiden.

Hoppas ju att de inte hamnar där de varit tidigare med totalt skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Undrar hur stor vinsten hade varit om dom nya korten funnits att köpa

Ja, de säljer ju allt de kan producera nu utgår jag från så om de kunnat pumpa ut mer hade utan tvekan vinsten vart ännu högre.

Men det är ju en avvägning det där. Man kan ju inte anpassa sånt efter plötsligt hög efterfrågan för då står man med onödigt höga kostnader när efterfrågan väl sjunker till normala nivåer igen.

Nåväl, jag avvaktar helt enkelt så får vi se när kort från någon av lagen finns tillgängliga. Jag vill liksom inte vara som en hök och vill kunna välja tillverkare fritt...känns avlägset ännu om vi säger så

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Det handlar om att göra bra produkter. Hur kan man släppa något som Bulldozer?

Pentium 4 någon?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SectionX2:

Pentium 4 någon?

Vore ju bra om vi kan undvika att göra detta till en AMD vs Intel tråd.

Som nämnt är ju en stor anledning till vinsten att AMD nu tillverkar attraktiva produkter. Tidigare har de inte nått hela vägen fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Det handlar om att göra bra produkter. Hur kan man släppa något som Bulldozer?

Skrivet av SectionX2:

Pentium 4 någon?

Det är det som är så intressant, hur kunde ingenjörerna på AMD bestämma sig för att prioitera höga klockfrekvenser framför högre IPC med Bulldozer efter att dom såg hur det gick med Pentium 4?

Vad är det dom visste som inte jag visste? Jag kan liksom ingenting men för mig känns det helt idiotiskt att gå den vägen. Intels planer för Pentium 4 visade ju hur dom gick upp till 10GHz men det tog ju tvärstopp vid 5Ghz även med flytande kväve osv, 4Ghz var svårt att nå med rimliga metoder.

Vad var det med Bulldozers design som gjorde att dom trodde sig kunna nå så mycket högre klockfrekvenser?
Jag förstår verkligen inte det.

Annars var jag jävligt pepp på Bulldozer, idén med att fokusera på heltalsprestanda och på sikt låta andra kärnor, t.ex. i GPUn, jobba mer med flyttal känns ju som en kanonidé som visserligen kanske var lite före sin tid men ändå.

Jag undrar hur det hade sett ut om dom haft en bättre CPU-arkitektur till Bulldozer men med samma fokus på heltalsberäkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Vore ju bra om vi kan undvika att göra detta till en AMD vs Intel tråd.

Som nämnt är ju en stor anledning till vinsten att AMD nu tillverkar attraktiva produkter. Tidigare har de inte nått hela vägen fram.

Stämmer inte. AMD har haft bättre produkter än tex intel för 15 år sedan, men intel fulspelade mycket och stängde ut AMD från marknanden. Intel fick böta för det, men det var ju som en fjärt i rymden.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ugh. AMDs revenue statistik-graf gör verkligen skäl för uttrycket
"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics"

Höjden på staplarna är helt förvrängda.

Q1'19-stapeln bredvid Q4'20 stapeln. Mer än åtta gånger högre är den sista stapeln mot den första. Något som inte överensstämmer med siffrorna i staplarna.
https://i.imgur.com/7ZiLYN7.png

AMD har helt enkelt inte med hela staplarna utan bara topparna i den grafen. Det är inte OK!

Jaja I know. Det är vanligt att det fifflas med prestandasiffror för hårdvarai marknadsföringsmaterial.
Men det här är inte prestandasiffror för grafikkort i marknadsföringssyfte.

Det här är underlag för kvartalsredovisning.
Jag tycker det är 7 resor värre att förställa grafer för ekonomisk redovisning faktiskt.

Tvi för det där alltså.

Jag förstår vart du vill komma men det ser ju bara ut som om de börjar grafen från 1,000$ och inte 0. Ta bort 1000 från båda staplarna och sen får du 2244/272 =8.25 vilket är ungefär hur många gånger högre den stapeln är. Men jag håller helt med om att de hade kunnat göra det lite tydligare.

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Det handlar om att göra bra produkter. Hur kan man släppa något som Bulldozer?

När hela ens marknad försvinner på grund av Intels rabatter havererar nog möjligheten till R&D till stor del.

Hur kan intel fortfarande ha högst 28 kärnor på server, eller varit fast på PCIe 3 flera år efter andra, eller inte kommit förbi 14nm på snart 10 år... listan går att göra lång för de flesta stora bolagen... Apple var på väg i konkurs efter stora releaser som Newton och annat på 90-talet, idag är de högst värderade av alla bolag och bygger världens snabbaste cpu-kärnor (med råge)... inte bara AMD som begått misstag

Permalänk
Medlem

Vinstmarginalen är lite för hög i mitt tycke. Det tyder på att de tar för mycket betalt för sina produkter.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Vinstmarginalen är lite för hög i mitt tycke. Det tyder på att de tar för mycket betalt för sina produkter.

Vad baserar du det på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Vinstmarginalen är lite för hög i mitt tycke. Det tyder på att de tar för mycket betalt för sina produkter.

Sett till utbudet och den stora efterfrågan hade dom kunnat trippla priset. AMD är ingen ideell organisation utan syftet är att gå med vinst - och dessutom en så stor jäkla vinst som möjligt.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Säljer dom luft eller vad gör inga gpu's har jag sett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

För helåret 2020 redovisar AMD en intäktsökning på 45 procent och en vinstökning på runt 350 procent jämfört mot 2019.

...
Kategorin Enterprise, Embedded and Semi-Custom hade under kvartalet intäkter på 1 284 miljoner, hela 276 procent högre på årsbasis. Anledningen är lanseringarna av Sonys och Microsofts nya spelkonsoler. Rörelseresultatet blev här 243 miljoner och 540 procent högre än 45 miljoner för fjärde kvartalet 2014.
...

Och där blev det väldigt tydligt för alla varför det inte finns några GPUer från AMD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Vinstmarginalen är lite för hög i mitt tycke. Det tyder på att de tar för mycket betalt för sina produkter.

Kanske har man något att se fram emot vid aktieutdelningen då...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SectionX2:

Stämmer inte. AMD har haft bättre produkter än tex intel för 15 år sedan, men intel fulspelade mycket och stängde ut AMD från marknanden. Intel fick böta för det, men det var ju som en fjärt i rymden.

Jo det stämmer visst. Vi pratar om varför de haft sådan vinstökning de senste året/två åren. Det spelar ingen roll hur bra de var för 15 år sedan då de inte nått hela vägen fram efter det. Nu när de på de senaste åren skapat attraktiva produkter så handlar folk och vinsten stiger.

Sedan finns det förstås fler faktorer, men produkter folk vill köpa är steg 1.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SectionX2:

Pentium 4 någon?

geforce 5900 ultra....

Intel 10nm...

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Vinstmarginalen är lite för hög i mitt tycke. Det tyder på att de tar för mycket betalt för sina produkter.

Eller så tyder det på att de säljer väldigt mycket komponenter.

Här är ett tankeexperiment.

Vad generar mer pengar? Tusen produkter för en krona styck eller en produkt för tusen kronor styck?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Med dessa siffror kan man tycka att börsen gillade det som AMD presenterade men idag har aktien svajat mer än lisebergsbanan.

Förväntade sig marknaden ännu högre vinster eller är det många som sålt av nu när aktien ett tag stigit till på 95 + USD under dagen?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Med dessa siffror kan man tycka att börsen gillade det som AMD presenterade men idag har aktien svajat mer än lisebergsbanan.

Förväntade sig marknaden ännu högre vinster eller är det många som sålt av nu när aktien ett tag stigit till på 95 + USD under dagen?

Det är väl en kombination av orsaker. Börsen är rätt svajig i sig just nu.
Jag skulle tro kombination av vinsthämtning och överlag sur börs.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Vinstmarginalen är lite för hög i mitt tycke. Det tyder på att de tar för mycket betalt för sina produkter.

https://www.investopedia.com/ask/answers/010915/what-costs-ar...

Om man visste vad gross margin faktiskt betydde skulle man nog inte tycka det. Hint, det inkluderar inte kostnader för R&D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det är det som är så intressant, hur kunde ingenjörerna på AMD bestämma sig för att prioitera höga klockfrekvenser framför högre IPC med Bulldozer efter att dom såg hur det gick med Pentium 4?

Vad är det dom visste som inte jag visste? Jag kan liksom ingenting men för mig känns det helt idiotiskt att gå den vägen. Intels planer för Pentium 4 visade ju hur dom gick upp till 10GHz men det tog ju tvärstopp vid 5Ghz även med flytande kväve osv, 4Ghz var svårt att nå med rimliga metoder.

Vad var det med Bulldozers design som gjorde att dom trodde sig kunna nå så mycket högre klockfrekvenser?
Jag förstår verkligen inte det.

Annars var jag jävligt pepp på Bulldozer, idén med att fokusera på heltalsprestanda och på sikt låta andra kärnor, t.ex. i GPUn, jobba mer med flyttal känns ju som en kanonidé som visserligen kanske var lite före sin tid men ändå.

Jag undrar hur det hade sett ut om dom haft en bättre CPU-arkitektur till Bulldozer men med samma fokus på heltalsberäkningar.

Bulldozer var riktigt fina grejer egentligen, men det var väldigt få som anpassade sina program för arkitekturen. Det fanns då heller ingen större motivation till det eftersom andelen bulldozers var en försvinnande del av marknaden. AMD försökte ge oss något som kunde blivit storslaget, men fick ge upp innan de drog sig i själva.

I optimalt skrivna program kunde en bulldozer i praktiken använda två kärnor till att bearbeta en tråd. Raka motsatsen till SMT där en kärna turas om att bearbeta två trådar. Men men, ibland vinner inte rätt sida helt enkelt...

Permalänk
Livsnjutare 😎

Grattis AMD, detta har ni verkligen förtjänat genom blod, svett och tårar!

Bra kämpat ! 💪🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •