Asus släpper uppföljare till populära Wifi-routern RT-AC68U

Permalänk
Melding Plague

Asus släpper uppföljare till populära Wifi-routern RT-AC68U

Med routern RT-AX68U uppgraderar Asus den tidigare storsäljaren med 2021 års givna funktioner som Wifi 6 och mjukare design.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Jag har alltid undrat vad folk köper dessa routrar till. En telefon använder knappt någon bandbredd. Vad är det folk gör hemma som kräver 337,5 MB/s mellan sina telefoner. Det konsitgaste är att det bara sitter 1000mbit portar som på alla andra routrar som begränsar dig till 125MB/s.

Permalänk
Medlem

Trodde hela grejen med den här serien var att den designmässigt smälte in och att man slapp se de fula antennerna.

Permalänk
Medlem

68u är billigt men otroligt trög hårdvara.

86u är routern som briljerar, Stödjer AES-NI och med Merlin kan du köra allt ifrån adblock till separata VPN tunnlar utan problem. Stödjer också "äkta" paket prioritering som Cake-QOS vilket är ett måste för dom med många på nätet samtidigt.

Lär inte uppgradera då inte nya enbart finns i beta när det kommer till Merlin.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Jag har alltid undrat vad folk köper dessa routrar till. En telefon använder knappt någon bandbredd. Sen sitter det ju bara 1000mbit portar som begränsar dig till 125MB/s, precis som alla andra routrar...

Börjar bli allt mer vanligt att folk kör stationära på trådlöst. Sånt kan tänkas behöva en del bandbredd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Faulisto:

Börjar bli allt mer vanligt att folk kör stationära på trådlöst. Sånt kan tänkas behöva en del bandbredd.

Så man köper en massa såna här för att få ett lan på 2500 mbit utan sladdar. ok. Är bara förvånad att dessa säljs som smör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Så man köper en massa såna här för att få ett lan på 2500 mbit utan sladdar. ok.

Det är den andra routern AX86U som har 2.5 Gigabit LAN, detta är väl typ lillebrorsan.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Synd att dom inte fick med väggmontering denna gången heller...

Permalänk
Medlem

Det finns en 4G-version av den gamla, vågar man hoppas på en 5G version av denna (eller ännu hellre av AX86U) tror ni? Inte akut eller så, men förr eller senare lär 5G hitta till min adress också...

Permalänk
Medlem

Blir det inte lite väl uppenbart att wifi-siffrorna är ett låtsassiffror som aldrig uppnås i praktiken när ethernetportarna och speciellt wan-porten bara är 1000 Mbit/s?

Hur ska man ens i teorin komma upp i de siffrorna? Hämta två filer från två servrar som ansluter via två ethernetportar eller wan till en desktop som ansluter trådlöst?

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Jag har alltid undrat vad folk köper dessa routrar till. En telefon använder knappt någon bandbredd. Vad är det folk gör hemma som kräver 337,5 MB/s mellan sina telefoner. Det konsitgaste är att det bara sitter 1000mbit portar som på alla andra routrar som begränsar dig till 125MB/s.

Skrivet av Faulisto:

Börjar bli allt mer vanligt att folk kör stationära på trådlöst. Sånt kan tänkas behöva en del bandbredd.

Finns även många som har bärbara datorer som de kör på trådlöst nätverk.
Många moderna bärbara har inte ens inbyggt Ethernet. Men går oftast att köra USB Ethernet NIC om man ändå vill ha trådat. Men blir en extra sak att släpa på.

Ang portarna håller jag med om att Wifi 6 routrar borde ha multigig Ethernet portar som stöder åtminstone 2,5Gbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Jag har alltid undrat vad folk köper dessa routrar till. En telefon använder knappt någon bandbredd. Vad är det folk gör hemma som kräver 337,5 MB/s mellan sina telefoner. Det konsitgaste är att det bara sitter 1000mbit portar som på alla andra routrar som begränsar dig till 125MB/s.

Nyare wifi-standards ger också (på pappret) utrymme för fler enheter.
Här hemma körs det 2x plattor, 2x telefoner, 4x laptops (extra laptops för att vi jobbar hemma) samt en hel flock högtalare på det trådlösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Jag har alltid undrat vad folk köper dessa routrar till. En telefon använder knappt någon bandbredd. Vad är det folk gör hemma som kräver 337,5 MB/s mellan sina telefoner. Det konsitgaste är att det bara sitter 1000mbit portar som på alla andra routrar som begränsar dig till 125MB/s.

Håller med om att det hade varit smutt med iaf 2.5Gbit portar på den men jag ser inte AX som något för mobiler utan för laptops, alternativt stationära om folk inte vill dra sladd och inte har så höga förväntningar på latency.
Hade ju varit intressant att se test av överföringshastighet av 2 enheter med nvme diskar som sitter på wifi och en sådan enhet. Över 125meg/sek?
Jag backade nyligen upp ungefär 15Tb från en NAS till en annan och Gbit är hyfsat drygt när det rör sig om sådana mängder data.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Inaktiv

Laptop datorer med SSD kan självklart använda 337,5 MB/s till en lan server. Kan inte förstå folk som kör sina filservrar och spelserverar helt trådlöst. Antar att jag helt enkelt börjar bli för gammal.

Permalänk

Jag har någon av föregångarna liggande i en låda någonstans. Så mycket problem jag hade med att den tappade nätverket till min ISP och jag fick release mitt ip och och om igen.

Jag tror att den största boven är min isp, men jag kör nu med en annan router och den hanterar min isp bättre. Ja, jag testade någon alternativ firmware till asusen, samma skit med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OptiMizer:

Synd att dom inte fick med väggmontering denna gången heller...

Ville man ha möjlighet till väggmontering så valde man AC66 B1, istället för AC68.
Samma innehåll, men i ett annat skal.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon185723:

Jag har alltid undrat vad folk köper dessa routrar till. En telefon använder knappt någon bandbredd. Vad är det folk gör hemma som kräver 337,5 MB/s mellan sina telefoner. Det konsitgaste är att det bara sitter 1000mbit portar som på alla andra routrar som begränsar dig till 125MB/s.

Måste ju inte användas till telefoner eller hur?

Jag har RT-AX58U med Wi-Fi 6 och den pallar att ge 499mbit ut med 500mbit in i den över Wi-Fi genom 2 väggar och 8 meter.

Ser ingen anledning till att ha sladd alls längre. Latensen är inte högre heller än med sladd.

Wi-Fi 6 for the win!

Permalänk
Medlem

för över 2000kr har jag svårt att se att den kommer bli lite populär som sin föregångare som simmande runt 1500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OptiMizer:

Synd att dom inte fick med väggmontering denna gången heller...

Med den design de flesta av dagens hemmarouters har så vill man inte ha dem på väggen ändå. Syns ju tydligt att enheten som artikeln handlar om är designad för att gömmas undan i ett mörkt hörn.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Måste ju inte användas till telefoner eller hur?

Jag har RT-AX58U med Wi-Fi 6 och den pallar att ge 499mbit ut med 500mbit in i den över Wi-Fi genom 2 väggar och 8 meter.

Ser ingen anledning till att ha sladd alls längre. Latensen är inte högre heller än med sladd.

Wi-Fi 6 for the win!

Problemet med AX58U är den har fyra antenner men enbart använder två för 2.4 och två för 5Ghz d.v.s. kör man bara på ett av frekvensbanden så hade man lika gärna kunnat haft en billig modell med två antenner.

Märkte själv av detta då mina gamla Asus har betydligt bättre täckning med 3 antenner som kör 3x3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Börjar bli allt mer vanligt att folk kör stationära på trådlöst. Sånt kan tänkas behöva en del bandbredd.

Själv kan jag bara köra trådlöst. Min router har inte ens någon rj45 port. Den har micro usb, sim kort och microsd läsare. Den har ävem ett avtagbart batteri som ska plockas bort om man laddar routern i mer än 10 timmar, för att batteriet inte ska ta skada. Har 2G, 3G och 4G. Får ut runt 60 Mbit/s i 4G, 26 Mbit/s i 3G. 2G har jag inte provat och tänker inte göra heller. Så när jag byggde en ny dator så var första och ända kravet att moderkortet hade trådlöst WiFi.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

... och för 2.2k så får man ett komplett Ubiquity-nätverk... Tralalalaaaa...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

... och för 2.2k så får man ett komplett Ubiquity-nätverk... Tralalalaaaa...

Får man ett komplett Wifi 6 Ubiquity nätverk verkligen för 2.2k?

Permalänk
Medlem

En annan sitter här och längtar till "AX-87U" eller liknande. Otroligt svårt att hitta Merlin-routrar med Wifi6 som är väggmonteringsbara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Laptop datorer med SSD kan självklart använda 337,5 MB/s till en lan server. Jag kan dock inte förstå varför en serverägare kan tänka sig att koppla upp sin server helt trådlöst. Jag är förmodligen skadad efter alla skitproblem jag har sett och haft med trådlöst. För mig är de gbit portarna i artikeln helt enkelt för sega för att driva en hemmaserver.

Antar att jag helt enkelt börjar bli för gammal. Kommer nog aldrig att förstå folk som kör en hel rackserver trådlöst.

Jag tog en titt på Asus RT-AX86U som också nämns i tråden.

Den har
WAN port 1x 1Gbe (10/100/1000)
LAN port 4x 1Gbe (10/100/1000)
WAN/LAN: 2.5G/1Gbps multi-Gig port (configurable)

Om jag har förstått det hela rätt (om någon kan routern bättre får de rätta mig) så...
Kan du antingen
Använda dedikerad WAN port för 1Gbe WAN och då ha 4st 1GBe LAN plus att du kan använda 2.5Gbe/1Gbe porten också för LAN.
Eller
Använda dedikerad WAN port plus 2.5Gbe/1Gbe porten i 1Gbe läge och köra de aggregerat för totalt 2Gbe WAN
Eller
Använda 2.5Gbe/1Gbe porten i 2.5Gbe läge för WAN

Du kan också aggregera 2st av LAN portarna för en 2Gbe LAN länk.

Du kan ha både 2/2.5Gbe WAN och 2Gbe LAN samtidigt.
Beroende på vad du ansluter routern till så klart.

Det verkar helt enkelt vara en bättre och mer kompetent Wifi router för lite mer krävande användare.

Jag har inte letat efter den ultimata wifi routern så det är mycket möjligt att det finns bättre produkter än den.

Kollar man på enterprise sidan så brukar man ha separata routrar och accesspunkter.
Inte allt integrerat i samma låda.
Så är det den ultimata lösning till nästintill obegränsad budget du är ute efter så är nog inte nätverksprodukter riktade till SOHO eller Gamers som du ska kolla på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Reckie:

Problemet med AX58U är den har fyra antenner men enbart använder två för 2.4 och två för 5Ghz d.v.s. kör man bara på ett av frekvensbanden så hade man lika gärna kunnat haft en billig modell med två antenner.

Märkte själv av detta då mina gamla Asus har betydligt bättre täckning med 3 antenner som kör 3x3.

Det visste jag inte, har aldrig känt mig begränsad dock heller. Aldrig haft en router med så bra räckvidd. (Men också min första med wifi 6).

Jag köpte den för 1300 någonting och det känns prisvärt. Men det med antennerna är värt att tänka på inför nästa gång jag behöver nytt. Aldrig tänkt så långt. Dock använder jag båda frekvensbanden då 2.4ghz med mobil täcker hela trädgården det gör inte 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Får man ett komplett Wifi 6 Ubiquity nätverk verkligen för 2.2k?

Typ.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5669956 (Wifi 6 Lite)
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3037638 (USG3)

1264+1025 = 2289:- inkl. frakt och moms.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Tycker att vi ofta ser rea på routrar och nätverkskort från speciellt Asus numera, antar att de vill få ut lagret på AC-enheter. 199kr för, pce-ac56? (pci-e) och 990kr för ac86u (och ca 500 cash ack). Men vill man lägga ut >1000 framöver vill man ha wifi6 såklart.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Får man ett komplett Wifi 6 Ubiquity nätverk verkligen för 2.2k?

Strax över 3k:
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...

Visa signatur

Dator: Mac