Intel Core i9-11900K, Core i7-11700K och Core i5-11600K får specifikationer

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i9-11900K, Core i7-11700K och Core i5-11600K får specifikationer

Moderkortstillverkaren MSI röjer specifikationerna för Intel Rocket Lake, varav toppmodellen går i upp till 5,3 GHz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar hur länge Intel kommer att envisas med att slösa kisel på integrerad grafik.
Gissar på att en stor del av AMD's marginal just nu är för att dom inte slösar bort 30% av ytan.

Permalänk
Medlem

Jävlar, 14 nanometer, nu händer det grejer!

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt meningen

Färre Cors som dessutom är långsammare i bas och turbo
Ny grafik (som ingen använder), snabbare minne och PCIE4

Eller missar jag något

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Förstår inte riktigt meningen

Färre Cors som dessutom är långsammare i bas och turbo
Ny grafik, snabbare minne och PCIE4

Eller missar jag något

Högre IPC.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Förstår inte riktigt meningen

Färre Cors som dessutom är långsammare i bas och turbo
Ny grafik, snabbare minne och PCIE4

Eller missar jag något

Sämre för alla som har dedikerad grafik imo.
Bättre att köpa AMD eller få tag på 10k serien billigare.
IPCn är ju höjd men inte tillräckligt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Följer med intresse. Review guides och liknande lär väl vädja om ett högt fokus på spel och helst inga parallella laster alls. Men att de kommer nära AMD i spel och går om I vissa titlar tvivlar jag inte på. Men någon kross lär det inte bli tal om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Fräckt att Intel har normaliserat 5GHZ nu.

Ändå imponerande på 14nm teknik.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Undrar hur länge Intel kommer att envisas med att slösa kisel på integrerad grafik.
Gissar på att en stor del av AMD's marginal just nu är för att dom inte slösar bort 30% av ytan.

Jag hoppas att det blir tvärt om så att även AMD faktiskt har Integrerad Grafik som standard

Datorer kan göras så sjukt mycket mindre och tystare om man inte behöver ha ett extra grafikkort.
Tror att delen av datorköpare som har behov av utbytbara grafikkort är förhållandevis liten om man jämför med folk som nöjer sig med integrerad grafik om det gör datorn mindre och tystare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Följer med intresse. Review guides och liknande lär väl vädja om ett högt fokus på spel och helst inga parallella laster alls. Men att de kommer nära AMD i spel och går om I vissa titlar tvivlar jag inte på. Men någon kross lär det inte bli tal om.

Precis, krossen kommer med Alder Lake

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Undrar hur länge Intel kommer att envisas med att slösa kisel på integrerad grafik.
Gissar på att en stor del av AMD's marginal just nu är för att dom inte slösar bort 30% av ytan.

Jag har gått över till Linux och planerar att ha ett värdsystem och ett gästsystem, då passar det utmärkt att ha Intels integrerade till värden och ett dedikerat kort till gästen. Man kan hoppas att Intel fortsätter med KF-serien utan GPU för de som vill spara ett par hundralappar.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

De får rea ut dessa riktigt billigt om jag inte ska invänta 10 nm

Permalänk
Medlem

Inte mycket nytt. Får hoppas Cypress Cove arkitekturen med högre IPC ger ett vettigt lyft åtminstone.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av Stan Carley:

Jag hoppas att det blir tvärt om så att även AMD faktiskt har Integrerad Grafik som standard

Datorer kan göras så sjukt mycket mindre och tystare om man inte behöver ha ett extra grafikkort.
Tror att delen av datorköpare som har behov av utbytbara grafikkort är förhållandevis liten om man jämför med folk som nöjer sig med integrerad grafik om det gör datorn mindre och tystare.

Det där med integrerade grafikkretsar, blir processorn inte varmare totalt sett än utan grafikkrets?
Annars är det ju väldigt bekvämt att köra allt-i-ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Jag har gått över till Linux och planerar att ha ett värdsystem och ett gästsystem, då passar det utmärkt att ha Intels integrerade till värden och ett dedikerat kort till gästen. Man kan hoppas att Intel fortsätter med KF-serien utan GPU för de som vill spara ett par hundralappar.

Fast kiselytan är där ändå.
Och om Intel kunde sänka sina priser med 20% för samma prestanda?
Då skulle marknaden se annorlunda ut redan nu.
Visst håller med att integrerad grafik har sina användningsområden.
Men att tvinga 100% av köparna att betala för ett fåtal nish användingsområden är lite konstigt.

Och AMD kan utnyttja det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Högre IPC.

men det är väl bara för man har tagit bort cors

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Precis, krossen kommer med Alder Lake

Om AMD fortfarande har 5950X som sitt flaggskepp när Alder Lake släpps, så lär det bli mer av en kross, ja. Men det är ju inte som om AMD inte känner till Intel's planer så jag tror inte att 5950X kommer vara deras toppmodell vid tidpunkten för Alder Lakes releace. Det ör ett tävling nu, mer ön det varit på många år. Så om man tror att Intel kommer "återställa ordningen" för flera år framöver med Alder Lake sp är man riktigt naiv och blåögd. (menar inte att du tror det, men finns folk som gör det och de har inte fattat någonting)

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Jag hoppas att det blir tvärt om så att även AMD faktiskt har Integrerad Grafik som standard

Datorer kan göras så sjukt mycket mindre och tystare om man inte behöver ha ett extra grafikkort.
Tror att delen av datorköpare som har behov av utbytbara grafikkort är förhållandevis liten om man jämför med folk som nöjer sig med integrerad grafik om det gör datorn mindre och tystare.

AMD har en hel processor serie som har integrerad grafik.
För oss entusiaster dock är det en onödig kostnad att slänga med nånting i CPU'n som inte används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Undrar hur länge Intel kommer att envisas med att slösa kisel på integrerad grafik.
Gissar på att en stor del av AMD's marginal just nu är för att dom inte slösar bort 30% av ytan.

Skrivet av Stan Carley:

Jag hoppas att det blir tvärt om så att även AMD faktiskt har Integrerad Grafik som standard

Datorer kan göras så sjukt mycket mindre och tystare om man inte behöver ha ett extra grafikkort.
Tror att delen av datorköpare som har behov av utbytbara grafikkort är förhållandevis liten om man jämför med folk som nöjer sig med integrerad grafik om det gör datorn mindre och tystare.

AMD har också ju sina APU i form av G-serien, ex. Ryzen R3 3300G, vilket är egentligen det enda praktiska kombinationen av en APU.

Det är ju meningslöst och slöseri med att kombinera en 10-kärning, 5Ghz, CPU med en instegs GPU, som Intel gör med sitt Core serie.
De som köper den CPU:n kommer inte att använda iGPU:n i den. De kommer att kombinera det med en 10k GPU för de är ute efter max prestanda, inte kompaktheten i det.

Det är mer rimligt och förståelig att implementera det i deras Celeron/Pentium CPU, som AMD gör med deras R3 serie, där en 4-6-kärning CPU, i 4Ghz, är tillräckligt för att maxa den lilla GPU:n som sitter brevid den.
Annars blir det bara over-kill.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

Hmm, i9 11900K känns verkligen helt onödig den här generationen. Skillnaden mot 11700K är verkligen hårfin!
Som jag nog sagt tidigare tycker de kunde varit lite realistiska och skippat i9 beteckningen den här gången nu när det inte finns mer än åtta kärnor. (fast de tjänar väl mest pengar på det här viset antar jag)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

men det är väl bara för man har tagit bort cors

Det vill jag lämna osagt. Oberoende så känns det som att antal kärnor bara kommer bli ett problem om de andra belastas till 100%. I fall där det inte sker så kommer IPCn vara att föredra före fler kärnor. Om man nu inte behöver alla kärnor dvs.

Skrivet av wibbe44:

Precis, krossen kommer med Alder Lake

Du menar den produkt som ryktas komma kort innan AMD släpper Zen 3+/Zen 4? Så där blir det nog ingen kross heller.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jag som sitter med en gammal 7700 är klart intresserad. Jag antar att 5800X blir den direkta jämförelsen, och prestanda per krona får avgöra.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

AMD har ju redan sina APU också i form av G-serien, ex. Ryzen R3 3300G, vilket är egentligen den enda praktiska kombinationen av en APU.

Det är ju meningslöst och slöseri med att kombinera en 10-kärning, 5Ghz, CPU med en instegs GPU, som Intel gör med sina Core serie.
De som köper den CPU:n kommer inte att använda iGPU:n i den. De kommer att kombinera det med en 10k GPU för de är ute efter max prestanda, inte kompaktheten i det.

Det är mer rimligt och förståelig att implementera det i deras Celeron/Pentium CPU, som AMD gör med deras R3 serie, där en 4-kärning CPU, i 4Ghz, är tillräckligt för att maxa den lilla GPU:n som sitter brevid den.
Annars blir det bara over-kill med mer än 4-kärnor/4 Ghz.

Japp.
Eller för att göra det ännu enklare.
Utan grafikkrets så skulle Intel i många år ha kunnat:
Göra sina CPU'er billigare.
Göra sina CPU'er högre klockade.
Ge sina CPU'er fler kärnor.

Men bristen på konkurrens har gjort att dom utan att blinka har kunnat slösa bort 20-30% av kiselytan på nånting som väldigt få entusiaster har använt.

Kolla t.ex. på 10900K:

Hade den ytan använts till en L4 cache a'la Broadwell så skulle AMD inte ha haft en chans i spel idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

AMD har en hel processor serie som har integrerad grafik.
För oss entusiaster dock är det en onödig kostnad att slänga med nånting i CPU'n som inte används.

Jag vet att AMD sålde/säljer kanske fortfarande någon snikmodell med ett G på slutet men dom omtalade nya modellerna i 4000-serien lyser med sin frånvaro :/
För er extrema gamer's så brukar Intel annars sälja en modell som heter KF på slutet och som inte har någon intern grafik

Permalänk
Medlem

Tror Intel har ett äss i rockärmen med XE här, utan att jag kommer på exakt vad. Dessutom tror jag det kommer en högre klockad variant utan grafikdel. Dom har väl haft en historia med värstinggrejor i slutet av en node/generation.

Men jag är nog osäker på priset då jag tror XE är dyrare att implemntera än det gamla.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Äntligen så har dom uppdaterat grafiken. Väntat bra länge på att något skulle hände på den fronten, nu syftar jag inte på att man ska använda den inbyggda grafiken för spel utan mer på multimedia och HTPC.

Uppdaterad hårdvarufunktioner för HEVC 12-bit, 4:2:2/4:4:4; VP9 12-bit 4:4:4 and AV1 8K 10-bit 4:2:0 men det bästa är ju såklart att vi kommer få DisplayPort 1.4a och HDMI 2.0b utgångar på moderkorten.

Det har varit så mycket strul tidigare med Intel NUC och andra system, en riktig soppa för de som vill få 4k att verkligen fungera ordentligt med olika tjänster. Smart-TV i all ära men där finns ju ändå begränsningar och ingen garanti för att det kommer fungera i framtiden. Vi vet ju alla hur dom mulle-mekar med appar och olika system, vips så fungerar det inte längre på din fina moderna TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

För er extrema gamer's så brukar Intel annars sälja en modell som heter KF på slutet och som inte har någon intern grafik

Väl medveten om KF modellerna.
Men kislet är där likförbenat, bara avskuret.
Och du betalar för det, var så säker

Permalänk
Skrivet av Fire_Ice:

Jag har gått över till Linux och planerar att ha ett värdsystem och ett gästsystem, då passar det utmärkt att ha Intels integrerade till värden och ett dedikerat kort till gästen. Man kan hoppas att Intel fortsätter med KF-serien utan GPU för de som vill spara ett par hundralappar.

Varför vill du ha ett värdsystem och ett gästsystem och hur kör du dem?

Permalänk
Medlem

Hade nog trott att det skulle vara mer skillnad mellan I7 modellerna 10700 och 11700. Hade funderingar på at köpa men nu blir det kanske en AMD istället. Men det är trevligt att få se vad den nya inbyggda grafikdelen Xe kan prestera eftersom det nu varit så mycket reklam kring den.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Förstår inte riktigt meningen

Färre Cors som dessutom är långsammare i bas och turbo
Ny grafik (som ingen använder), snabbare minne och PCIE4

Eller missar jag något

Ja dom miljontals kontorsdatorer som inte "behöver" dedikerad GPU.
Min chef skulle inte spendera 150.000 kr extra på datorhårdvara om behovet inte finns.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w