Permalänk
Medlem

Vänta till zen 4?

Hallå!

Hur ser ni på att vänta till zen 4? Vad vet man om zen 4 idag, kommer det vara stora ökningar? Har hört att det pratas om slutet av året.

Jag har samtidigt en förbeställning på Ryzen 5900x zen 3, men har samtidigt kommit till insikten att jag vill vänta med att köpa en matchande GPU just nu, eftersom priserna är höga bl a. Tänker mig snarare att Ryzen 3600 för en tredjedel av priset kan sitta fint för spel och workstation. Sitter på ett GTX970 just nu, och tänker mig att jag kan använda den tills åtminstone slutet av året. Då kanske det finns nyheter kring zen 4.

Permalänk
Medlem

Tror inte du kan förvänta dig att Zen 4 släpps förrän 2022. Jag tror sommaren 2022 personligen.

Det snackas om en 5000-refresh innan Zen 4.

Permalänk
Samsung Sverige

Det finns alltid ett läge när "nästa generation" lockar. Men eftersom det är något som ligger i framtiden och som inte riktigt går att bedöma så tycker jag att det är bättre att fundera över dagens behov. Behöver du en snabbare processor? Om ja, i så fall hur snabb, och inom vilken budget.
Den typen av frågeställningar går att bygga ut lite, och speciellt medlemmarna i köprådsforumet här är extremt duktiga på att hitta rätt avvägning av pris/prestanda och dina behov.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag personligen gissar också att vi på sin höjd kommer se en refresh av 5000-serien i år och att döma av den senaste refreshen av 3000-serien så är det inte direkt något att sitta och vänta på. Att grafikkorten skulle gå ner särskillt mycket i pris tror jag inte heller då till exempel ett 3080 är tänkt att kosta runt 9000kr+, man ska komma ihåg att de vid release hade en rabatt på runt 1000kr som inte kommer komma tillbaka.

Så min gissning är att du kommer vänta typ ett år, för att spara kanske max en tusenlapp på grafikkortet och kanske få en cpu som boostar 150mhz högre, till priset av att du ska leva med ett GTX 970 fram till dess och dessutom behöva sälja en Ryzen 3600 med förlust på kanske 700kr och av den där tusenlappen du sparat så finns då bara 300kr kvar.

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Inaktiv

Det som främst talar för Zen 4 är om det är första AM5-socklade processorn samt DDR5 införs. Är inte Zen3 sista generationen för AM4?

Med tanke på hur svåra populära modeller är att få tag i idag så borde möjligheten att få tag i exempelvis 5900X vara snabbare än att invänta Zen 4 och vad den nu kan heta där, 6900X troligen. Eventuell refresh borde ha ett "T" och nuvarande serie.

Permalänk
Medlem

Jag väntar på Zen 4 och hoppas att komponentbristen reder ut sig till sommaren/hösten 2022.
Hoppas också på att sockel och minnesbytet håller i sig 2 generationer typ, som det gjort med Zen 3.

Lite tråkigt att köpa dator nu när man inte kommer att kunna uppgradera minnen och CPU.
Men har du budget och inte orkar vänta till sommaren/hösten 2022 så är det väl bara att köra på antar jag.

Vad gäller priserna så kan man väl i alla fall hoppas på att de kommer ligga runt rekommenderade om/när det blir mindre brist och att det samtidigt finns hopp om konkurrens(utan komponentbrist) nästa sommar.
Det är högt tryck från alla håll nu och det borde i alla fall ha lugnat ner sig till exempel med konsolerna nästa år.

Permalänk
Medlem

Tror också på en lång väntan på Zen 4, de har ju knappt börjat rulla ut Zen 3 på desktop.
Ovanpå detta så kommer även refreshen som fredrik831 nämnde ovan.
(Det tog ju t.ex. ett år mellan 3600X och 3600XT)

Igår fann jag en produktsida hos Techpowerup där releasedatumet 2021-02-12 anges för Ryzen 7 5800G.
Ett litet steg i datorhistorien, ett stort steg för oss om de kan producera, leverera och prissätta denna godbit schyst.
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-vega-8.c3768

Betänk också att AMD med sin chipletteknik kan producera både AM4 och AM5 processorer genom att byta ut IO-delen. I så fall släpps Zen 4 först på socket AM4, för att sedan få en AM5 refresh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Betänk också att AMD med sin chipletteknik kan producera både AM4 och AM5 processorer genom att byta ut IO-delen. I så fall släpps Zen 4 först på socket AM4, för att sedan få en AM5 refresh.

Där säger du något intressant, även om jag tänker precis tvärtom. Jag tror inte AMD kommer släppa Zen 4 på AM4. Däremot tror jag att vi kan se Zen 3 (5000 refresh) på AM5, på samma sätt som vi såg Bristol Ridge på AM4.

Permalänk
Medlem

Om du kan så bör du vänta på dom bättre teknologierna som kommer tillsammans 2022.
Idag är det svårt att få tag på CPU och GPU samt PSU och priserna är upptrissade.

Jag tror att det kommer att bli ett stort steg till av AMD med ännu mer prestanda!
Det kommer mycket sannolikt att vara ny socket och nya moderkort också med DDR5 ram som är riktigt bra.
Det kommer nya GPUer också som förhoppningsvis kan köpas utan månaders väntetid.