Veckans fråga: Hur applicerar du kylpasta?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Hur applicerar du kylpasta?

Arctics populära kylpasta MX släpptes nyligen i en femte utgåva. Vi ställer därför frågan hur du applicerar kylpasta på processorn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett riskorn i mitten har jag alltid kört.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Inaktiv

Kryss

Permalänk

Beror på CPU. Intel brukar jag köra en ärta i mitten.
AMD kör jag kryss.

Permalänk
Lego Master

Riskorn i mitten. Senast (till grabbens ärvda i5 3570k) användes Arctic MX-2 som jag fortfarande har en tub av. Byter varken kylare eller CPU speciellt ofta, så det räcker länge.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Är en rebel, jag kör med en klick som jag sedan smetar ut över hela IHS'en.

Detta görs såklart med en plastbit från ett gammalt kreditkort.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk

kryss + 4 små prickar "mellan" linjerna

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Riskorn av Arctix MX-2, kan därför köra på samma som jag införskaffade när jag hade råd att bygga min första dator år 2014 sedan dess har det blivit ca 10 st riskorn om man räknar med bygge av andras datorer samt byte av CPU-fläkt

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Brukade smeta ut ett tunt lager med random plastkort, men numera är det nästan alltid riskornet som gäller för CPU. För GPU är det fortsättningsvis smetmetoden.

Permalänk
Medlem

Va är det här för fråga? Så här, naturligtvis: https://images.app.goo.gl/M6ABXVKdN77Gzsmp8

Permalänk
Medlem

Ni som säger okokt riskorn, hur fan får ni täckning över hela ytan? En ärta ish är mer lagom och sprider sig över hela. De där riskornet gällde väl back in the days när IHS inte va uppfunnen

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Som ett mindre "X" (kryss). Vill minnas att jag sett nåt test för många år sen som fann att detta var en god metod.

Kunnat se att det ger en god täckning av hela IHS när jag demonterat kylaren vid senare skede åtskilliga gånger.

Pastan som används är Thermal Grizzly Kryonaut 👍

Permalänk
Medlem

Med Intel körde jag alltid en ärta på mitten av Cpu men när jag köpte Amd Ryzen 3000 med deras chiplet design och placering under heatzinken började jag faktiskt sprida ut kylpastan tunnt över hela ytan och detta har gjort skillnad

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Bomb i mitten duger bra

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Ungefär som med baconost i tub, rejält och flera lager.

Nej, men jag har kört på riskornsmetoden och låtit CPU-kylaren sköta resten sedan i varje fall 2009.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Ni som säger okokt riskorn, hur fan får ni täckning över hela ytan? En ärta ish är mer lagom och sprider sig över hela. De där riskornet gällde väl back in the days när IHS inte va uppfunnen

Jag utgår från kokt långt basmatiris som referens, inget okokt litet råris här inte

Permalänk
Medlem

Kör med ett kryss, främst pga chipet-designen i CPUn. Ville vara säker på att det spreds ut lite mer så båda chipletsen täcktes. Använder Thermal Grizzly Kryonaut.

Till förra datorn körde jag med en dutt i mitten bara däremot.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Hur många tuber menar ni va? Minst 3st á 20g. Som tidigare nämnts är det också viktigt att undersidan på CPUn får tillräckligt med pasta, annars lär processorn bli ravioli om du överklockar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tittade på den här videon någon dag sedan och fick en Ahaa upplevelse.
så som der8uer beskriver så håller jag med att det är relevant hur cores sitter under ihs.

nu är videon ca 6 år gammal, men tycker att den är relevant och logiskt endå.
jag har själv kört riskorn ish, tidigare.
ska prova köra smeta ut metoden nästa gång.
jag har varit orolig att det ska bli luftbubblor när man smetar ut. men i videon så syns inte detta som ett problem.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Permalänk

Har inte Sweclockers-redaktionen själva gjort ett test där det undersöktes vilken applikationsmetod som var bäst? Det var att antal år sedan nu. Vill minnas att de körde utan kylpasta också som referens, samt att slutsatsen var att "riskornet" var bäst. Ska se om jag kan hitta testet.

Permalänk
Skrivet av SockerfriKetchup:

Är en rebel, jag kör med en klick som jag sedan smetar ut över hela IHS'en.

Detta görs såklart med en plastbit från ett gammalt kreditkort.

Samma här!

Permalänk
Medlem

Oftast använt riskorns modellen. Sen experimenterat lite och kört 5 mindre punkter på AMD cpuer.
Men nu på senare tid finner jag det harmoniskt att smeta ut riskornet med plastkort. så man får en fin tunn hinna över hela.
Tror detta kom efter jag sett någon youtube video där man testade en mängd olika metoder och denna visat sig vara bäst.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Inaktiv

Många kylare har ju kylpasta förklistrat så man behöver inte gör nått.

Permalänk
Medlem

Självklart på samma vis som MSI.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

kör alltid flytande metall så smetar ut över hela ihs givetvis

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Trycker ut en liten klick (ärta/riskornsstorlek) som sedan pressas ut jämnt när man placerar kylaren på CPUn.

Permalänk

Har 10grams tuben kylpasta kvar har man gjort det fel!!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Hade inte vi en person som gjorde alla tester med kyl kräm? han gjorde en YT video om det. smiley var värst med cracks i pastan...

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Klipper ur ett fönster ur ett styck tunn kartong (stencil) och lägger kring processorn (processorn går genom fönsterhålet), en liten ärta med kylpasta, applicerar gemensamt tryck /samma antal omdrejningar på varje skruv så kylaren inte blir monterat snett på processorn.

Stencilen har ett snitt (ritat med grafisk kniv) så när den tas bort är det bara att separera stencilen.

Resultatet blir att hela ytan täcks med säkerhet, och komponenterna/kontakterna under är helt rena/fria från kylpasta.