Permalänk
Medlem

Nu kan jag äntligen bidra till tråden efter att ha snokat här några år Fick nyligen anställning efter ett tags jobbletande efter examen i somras Hade dock ett extrajobb sen studietiden som brevbärare där jag tjänade 130 kr/h där jag trivdes väldigt bra.

Yrke: Entreprenadingenjör inom anläggning
Utbildning: Högskoleingenjör i byggteknik
Erfarenhet: 1 månad
Ålder: 25 år
Lön: 35 000 kr
Förmåner: 3000 kr friskvård, reseersättning, möjlighet till förmånsbil (när provanställningen är avklarad),
30 dagars semester + arbetstidsförkortning.

Visa signatur

Meshify C | ASUS ROG STRIX Z370-F | RM650i | i7 8700K 3.7 GHz | Pure Rock |
16 GB 3000 MHz | Samsung 850 1 TB | ASUS GTX 1660 Super |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Du skämtar va? Skulle uppskatta att 95% av ekonomer i Sverige med en masterexamen har lägre (man kan iofs jobba som annat efter den utbildningen).
"civilekonom/ekonom [...] medianlönen 16-20 år efter examen är 51 300 kr" (SACO)

Tar dessa siffror i beaktande ifall ekonomen faktiskt jobbar med det dom "skall"?
En bekant som sitter som VD i ett väldigt stort bolag även sett till europanivå berättade en gång att han har en otroligt massa ekonomiemagistrar i företaget som gör jobb som dom är otroligt överkvalificerade för och därmed också har en betydligt lägre lön än dom kunde ha. Dom trivdes helt enkelt med jobbet och kände inget behov av att göra karriär och hade inga problem med det heller.

Är också medveten om att man inte lär få 75k i månaden som nyutexaminerad, men ifall man bara vågar ta för sig och inte är rädd för att ta alla möjligheter man få så lär det nog finnas vägar uppåt så att säga. Har inga planer på att stanna på revisornivå eller något sådant därav inriktning på ledarskap och organisation.

Permalänk
Medlem

Yrke: Brandman
Utbildning: 2årig brandskola
Erfarenhet: ca 4 år
Ålder: 27 år
Lön: 21-22000 kr efter skatt
Förmåner: Träningstid 1h per pass, Friskvård 1000 (el 1250, minns ej) om året och sist men inte minst ett helt fantastiskt yrke trots div tråkigheter inom branschen nu. Mycket OB tid bidrar även till mycket tid att jobba extra med någon form utav side-hustle.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Runnster:

Yrke: Brandman
Utbildning: 2årig brandskola
Erfarenhet: ca 4 år
Ålder: 27 år
Lön: 21-22000 kr efter skatt
Förmåner: Träningstid 1h per pass, Friskvård 1000 (el 1250, minns ej) om året och sist men inte minst ett helt fantastiskt yrke trots div tråkigheter inom branschen nu. Mycket OB tid bidrar även till mycket tid att jobba extra med någon form utav side-hustle.

Hur ser arbetstiderna ut för en normal brandman?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Hur ser arbetstiderna ut för en normal brandman?

Beror mycket på vart man jobbar. Antingen kör man konstant dygnsschema, mao ca 7 dygn i månaden, tror dygnschema är lite vanligare i mindre städer. Där jag jobbar kör vi halvdygn, 08 - 17, 17 - 08 eller 08-08, där vi kör dygn på helgerna, samt går över på dygnsschema under sommaren.

Våran fyraveckors-snurr ser ungefär ut nåt sånt här, dygnen är helgpass, så man jobbar varannan helg:

V1 - Dag, natt, dag
V2 - Natt, dag, dygn
V3 - Natt, dag, natt
V4 - Dag, natt, dygn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dazt:

Nu kan jag äntligen bidra till tråden efter att ha snokat här några år Fick nyligen anställning efter ett tags jobbletande efter examen i somras Hade dock ett extrajobb sen studietiden som brevbärare där jag tjänade 130 kr/h där jag trivdes väldigt bra.

Yrke: Entreprenadingenjör inom anläggning
Utbildning: Högskoleingenjör i byggteknik
Erfarenhet: 1 månad
Ålder: 25 år
Lön: 35 000 kr
Förmåner: 3000 kr friskvård, reseersättning, möjlighet till förmånsbil (när provanställningen är avklarad),
30 dagars semester + arbetstidsförkortning.

grattis! Vad är skillnaden på en Projektingenjör och Entreprenadingenjör? Är det bara entreprenörens motsvarighet eller är det bara samma tjänst olika namn?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Tar dessa siffror i beaktande ifall ekonomen faktiskt jobbar med det dom "skall"?
En bekant som sitter som VD i ett väldigt stort bolag även sett till europanivå berättade en gång att han har en otroligt massa ekonomiemagistrar i företaget som gör jobb som dom är otroligt överkvalificerade för och därmed också har en betydligt lägre lön än dom kunde ha. Dom trivdes helt enkelt med jobbet och kände inget behov av att göra karriär och hade inga problem med det heller.

Är också medveten om att man inte lär få 75k i månaden som nyutexaminerad, men ifall man bara vågar ta för sig och inte är rädd för att ta alla möjligheter man få så lär det nog finnas vägar uppåt så att säga. Har inga planer på att stanna på revisornivå eller något sådant därav inriktning på ledarskap och organisation.

Det är bra att vara ambitiös, men tänk på att det går 20 ekonomer på dussinet så ska du åt de riktigt högavlönade tjänsterna (d.v.s. de som betalar så mycket som du tänkt dig) är konkurrensen stenhård. Vill du ha hög lön fort så är väl IB det uppenbara valet, men där krävs det utöver väldigt höga betyg och rätt ECs att du gått i 'rätt' skola.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

grattis! Vad är skillnaden på en Projektingenjör och Entreprenadingenjör? Är det bara entreprenörens motsvarighet eller är det bara samma tjänst olika namn?

Tackar! Jag praktiserade som projektingenjör förut, det var deras motsvarighet till arbetsledare på ett annat företag. På vissa företag är projektingenjör motsvarande entreprenadingenjör. Men min generella bild är nog lite som du säger att man som entreprenadingenjör oftast sitter ute på projekten och är stöd till platschefen på entreprenörssidan. Medan en projektingenjör är stöd till projektledaren-/chefen inne på kontoret på beställarsidan Men alla företag inom byggbranschen verkar ha egna system, så det finns nog inget entydigt svar på den frågan

Visa signatur

Meshify C | ASUS ROG STRIX Z370-F | RM650i | i7 8700K 3.7 GHz | Pure Rock |
16 GB 3000 MHz | Samsung 850 1 TB | ASUS GTX 1660 Super |

Permalänk
Medlem

Sorry ingen ny lön förrens April
Är det någon annan som använder sig utav Visma? satt o kollade i brist på annat , antal timmar jag jobbat osv.

Nu har jag bara varit anställd sedan 11 april 2020 tror jag det var

Timmar och frånvaro: 2 237,75 tim
Förväntade timmar: 1640 tim
Arbetstimmar: 1 926,25 tim
Frånvaro: 311,5 tim
Övertid, totalt: 35 tim
Flextidssaldo fram till förra månaden: 110,75 tim

All frånvaro är bara flextid / 3 veckor semester och röda dagar, ingen sjukdag än så länge, peppar peppar ta i trä

tycker förväntade timmar låter lågt men det kanske stämmer?
enligt min rapport så har jag alltså jobbat NÄSTAN 300h utöver ordinarie arbetstid?
och mina 110h flex ska det räknas utöver mina 1926h arbetade? eller tänker jag helt galet

Permalänk
Medlem

@galming Om all din frånvaro varit inplanerad så kan du väl kvitta den mot dina arbetade timmar, minus ditt nuvarande saldo på flexkontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Sorry ingen ny lön förrens April
Är det någon annan som använder sig utav Visma? satt o kollade i brist på annat , antal timmar jag jobbat osv.

Nu har jag bara varit anställd sedan 11 april 2020 tror jag det var

Timmar och frånvaro: 2 237,75 tim
Förväntade timmar: 1640 tim
Arbetstimmar: 1 926,25 tim
Frånvaro: 311,5 tim
Övertid, totalt: 35 tim
Flextidssaldo fram till förra månaden: 110,75 tim

All frånvaro är bara flextid / 3 veckor semester och röda dagar, ingen sjukdag än så länge, peppar peppar ta i trä

tycker förväntade timmar låter lågt men det kanske stämmer?
enligt min rapport så har jag alltså jobbat NÄSTAN 300h utöver ordinarie arbetstid?
och mina 110h flex ska det räknas utöver mina 1926h arbetade? eller tänker jag helt galet

2000~2100 arbetstimmar per år, minus planerad ledighet. (160-184 arbetstimmar per månad)

Flesta avtal definierar en månad som 168, 173 eller 176 timmar)

Fel i en nuffra
Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Sorry ingen ny lön förrens April
Är det någon annan som använder sig utav Visma? satt o kollade i brist på annat , antal timmar jag jobbat osv.

Nu har jag bara varit anställd sedan 11 april 2020 tror jag det var

Timmar och frånvaro: 2 237,75 tim
Förväntade timmar: 1640 tim
Arbetstimmar: 1 926,25 tim
Frånvaro: 311,5 tim
Övertid, totalt: 35 tim
Flextidssaldo fram till förra månaden: 110,75 tim

All frånvaro är bara flextid / 3 veckor semester och röda dagar, ingen sjukdag än så länge, peppar peppar ta i trä

tycker förväntade timmar låter lågt men det kanske stämmer?
enligt min rapport så har jag alltså jobbat NÄSTAN 300h utöver ordinarie arbetstid?
och mina 110h flex ska det räknas utöver mina 1926h arbetade? eller tänker jag helt galet

Så blir det när ekonomer får hålla på

Kontakta HR och be dem förklara.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Hänglås:

Tar i dagarna och byter jobb så det är väl dags att uppdatera för mig med. Arbetar som systemutvecklare, 3 år utbildning på högskola.

Startade som nyexaminerad med 28000:- i april 2017, efter sex månaders provanställning gick lönen upp till 32000:-. I april 2018 löneförhandlades det och den nya lönen landade på 33500:-. På det nya arbetet har jag 38000:- + en extra månadslön per år så indirekt kan man säga att min nya lön landar på ca 41000:-.

Löneutveckling på ca 1,5 år = 13000:-/mån

Dags för uppdatering!

Haft en tät dialog med min chef hela hösten gällande att ta nästa steg i karriären, var helt inställd på att behöva byta arbetsplats då det verkade som det inte var möjligt just nu på nuvarande arbetsplats. Men efter lite prat fram och tillbaka landade vi i att jag från och med mars tar klivet upp till lösningsarkitekt och en lön på 48000:-.

En sammanställning från det att jag tog examen:

April 2017: 28000:- | Junior systemutvecklare | Företag 1
November 2017: 32000:- | Junior systemutvecklare | Företag 1
April 2018 : 33500:- | Systemutvecklare | Företag 1
September 2018: 38000-41000:- | Systemutvecklare | Företag 2
Mars 2021: 48000:- | Lösningsarkitekt | Företag 2

Felstavning
Permalänk
Medlem

Tjena!

Jobbar på ett större företag som typ managementkonsult inom Customer Experience Management, vilket i princip betyder kundcentrerad datadriven marknadsföring på ren svenska. Gick in på 32000 för 2,5 år sedan. 38000 nu.

Börjar nytt jobb 1 april på ett av våra större svenska teknikföretag, inom samma område jag jobbar med idag men en mer nischad roll mot kunddata. Går in på 46000.

Vad gäller utbildning tog jag examen 2018. Kandidatexamen från civilekonom och masterexamen från IT Management.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Så blir det när ekonomer får hålla på

Kontakta HR och be dem förklara.

Haha eller hur! Känns som att de av någon anledning räknar in frånvaro som om man skulle ha jobbat varje skift (känns som att det är någon fabrik eller liknande med skiftgång han jobbar på).

På min portal står det bara:
Orsakstyp Summa
Arbetad tid 1025:18
Schematid 2016:00
Flexskillnad -13:43
Frånvaro 976:59
---Lokal ledig dag 24:00
---Arbetstidsförkortning 40:59
---Korttidspermittering 728:00
---Semester 184:00

Man inser varför det inte hände så mycket under 2020 på jobbet när man tittar på de siffrorna.

Återkoppling på lönerevisionen på tisdag nästa vecka, inte direkt några förhoppningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Sorry ingen ny lön förrens April
Är det någon annan som använder sig utav Visma? satt o kollade i brist på annat , antal timmar jag jobbat osv.

Nu har jag bara varit anställd sedan 11 april 2020 tror jag det var

Timmar och frånvaro: 2 237,75 tim
Förväntade timmar: 1640 tim
Arbetstimmar: 1 926,25 tim
Frånvaro: 311,5 tim
Övertid, totalt: 35 tim
Flextidssaldo fram till förra månaden: 110,75 tim

All frånvaro är bara flextid / 3 veckor semester och röda dagar, ingen sjukdag än så länge, peppar peppar ta i trä

tycker förväntade timmar låter lågt men det kanske stämmer?
enligt min rapport så har jag alltså jobbat NÄSTAN 300h utöver ordinarie arbetstid?
och mina 110h flex ska det räknas utöver mina 1926h arbetade? eller tänker jag helt galet

tycker förväntade timmar låter lågt men det kanske stämmer?
Det stämmer man brukar räkna på 1640 timmar per år inom industri med skiftgång (38h/vecka) man faktiskt får ut i snitt. Semester, röda dagar, klämdagar osv.
Men det betyder inte det stämmer mot enskilda år så det värdet bör vara ointressant.

enligt min rapport så har jag alltså jobbat NÄSTAN 300h utöver ordinarie arbetstid?
Nja, du har gjort 300h mer än vad de kalkylerat för per år.
Du har gjort 110,75h + 35h "övertid".

och mina 110h flex ska det räknas utöver mina 1926h arbetade? eller tänker jag helt galet
Nej, de är inkluderade.

1926,25 är alla timmar du gjort, 311,5 är din frånvaro. dessa tillsammans blir "Timmar och frånvaro".

1926,25 - 110,75 - 35 = dina vanliga timmar.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hänglås:

Dags för uppdatering!

Haft en tät dialog med min chef hela hösten gällande att ta nästa steg i karriären, var helt inställd på att behöva byta arbetsplats då det verkade som det inte var möjligt just nu på nuvarande arbetsplats. Men efter lite prata fram och tillbaka landade vi i att jag från och med mars tar klivet upp till lösningsarkitekt och en lön på 48000:-.

En sammanställning från det att jag tog examen:

April 2017: 28000:- | Junior systemutvecklare | Företag 1
November 2017: 32000:- | Junior systemutvecklare | Företag 1
April 2018 : 33500:- | Systemutvecklare | Företag 1
September 2018: 38000-41000:- | Systemutvecklare | Företag 2
Mars 2021: 48000:- | Lösningsarkitekt | Företag 2

Trevligt! Ingen dålig utvecklign (höhöh) det där. Skönt med en chef som inte dragit öronen åt sig trots att hen vet att du kanske kan behöva lämna, och istället satsar.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

tycker förväntade timmar låter lågt men det kanske stämmer?
Det stämmer man brukar räkna på 1640 timmar per år inom industri med skiftgång (38h/vecka) man faktiskt får ut i snitt. Semester, röda dagar, klämdagar osv.
Men det betyder inte det stämmer mot enskilda år så det värdet bör vara ointressant.

enligt min rapport så har jag alltså jobbat NÄSTAN 300h utöver ordinarie arbetstid?
Nja, du har gjort 300h mer än vad de kalkylerat för per år.
Du har gjort 110,75h + 35h "övertid".

och mina 110h flex ska det räknas utöver mina 1926h arbetade? eller tänker jag helt galet
Nej, de är inkluderade.

1926,25 är alla timmar du gjort, 311,5 är din frånvaro. dessa tillsammans blir "Timmar och frånvaro".

1926,25 - 110,75 - 35 = dina vanliga timmar.

Var otydlig i första inlägget. all övertid jag jobbar går in på flex kontot. vi får ha 120h flex innan överskottet betalas ut i lön.
Kollade upp mera noga nu

sedan 30 april 2020 frånvaro:
12h förkortade dagar
80h semester

219.5h har jag alltså tagit ut i flex sedan dess som jag jobbat ihop plus min nuvarande flex på 96h då jag tog ledigt resten av veckan

Övertiden på 35h är bara för restid utanför ordinare arbetstid, men den har jag avtalat bort nu i december så all min restid räknas som arbetstid framöver

Kommer också troligtvis bli erbjuden förtroende tid nu till sommaren vilket skulle innebära 5 dagar extra semester och högre lön ( chefen sa aldrig hur mycket högre dock ),kommer fortfarande få flextid på vardagar och helger men kommer inte få övertidsersättning , tex 1.5-2x timlön på helger

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Trevligt! Ingen dålig utvecklign (höhöh) det där. Skönt med en chef som inte dragit öronen åt sig trots att hen vet att du kanske kan behöva lämna, och istället satsar.

Ja vi är nog ett av få bolag som satsar oss igenom denna pandemi. I gruppen har vi två nyanställda och ett flertal som har blivit "befodrade" vilket är riktigt imponerande istället för att skära ned och avvakta. Har aldrig haft en så bra chef och det är en av anledningarna till varför jag är kvar trots ett flertal andra erbjudanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Var otydlig i första inlägget. all övertid jag jobbar går in på flex kontot. vi får ha 120h flex innan överskottet betalas ut i lön.
Kollade upp mera noga nu

sedan 30 april 2020 frånvaro:
12h förkortade dagar
80h semester

219.5h har jag alltså tagit ut i flex sedan dess som jag jobbat ihop plus min nuvarande flex på 96h då jag tog ledigt resten av veckan

Övertiden på 35h är bara för restid utanför ordinare arbetstid, men den har jag avtalat bort nu i december så all min restid räknas som arbetstid framöver

Kommer också troligtvis bli erbjuden förtroende tid nu till sommaren vilket skulle innebära 5 dagar extra semester och högre lön ( chefen sa aldrig hur mycket högre dock ),kommer fortfarande få flextid på vardagar och helger men kommer inte få övertidsersättning , tex 1.5-2x timlön på helger

Bra att du fått reda på det.

Förtroendetid är inget jag någonsin skulle ta. Har sett alldeles för många som tackat ja till det och fått mycket mer jobb som måste göras utan extra betalat. Hade hellre försökt få fler semesterdagar oavsett om de är betalda eller ej, är inte så svårt att spara några kronor om de skulle vara obetalda det svåra för många är att få ledigt.
Tur man slipper sånt när man har eget företag.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Någon här som har erfarenhet av att ha förhandlat bort övertid? Kommentarer till den dealen?

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennart_zipf:

Någon här som har erfarenhet av att ha förhandlat bort övertid? Kommentarer till den dealen?

Om du blir erbjuden det är det troligen för att företaget tjänar på det tyvärr.
Om du har det vanliga upplägget med 10% lön och en vecka (ibland tre dagar) extra semester är det värt ca 2 timmar övertid i veckan.

Men det varierar rätt mycket mellan olika bolag hur det fungerar i praktiken.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Yrke: Mjukvarutestare med fokus på testautomation

Utbildning:

  • kandidatexamen inom datavetenskap (3 år)

  • mjukvarutestutbildning (YH, 1.5 år)

Erfarenhet: ca 3 år

Ålder: 34 år

Lön: brutto 46000 kr, netto 33153 kr

Förmåner:

  • Friskvård 2500 kr om året

  • Sex veckor betald semester

  • Lediga och betalda klämdagar

  • Bonus om företaget når satta mål

  • Och den kanske enskilt viktigaste förmånen: intressanta arbetsuppgifter som inte är för monotona

Löneutveckling
2018: Mjukvarutestare, konsult : 29000 kr brutto
2019: Mjukvarutestare, konsult : 38000 kr brutto
2020: Mjukvarutestare, ej längre konsult : 46000 kr brutto

Tillagd löneutveckling
Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Om du blir erbjuden det är det troligen för att företaget tjänar på det tyvärr.
Om du har det vanliga upplägget med 10% lön och en vecka (ibland tre dagar) extra semester är det värt ca 2 timmar övertid i veckan.

Men det varierar rätt mycket mellan olika bolag hur det fungerar i praktiken.

Det är också min farhåga. Samtidigt, missbrukas det av arbetsgivaren så är det ju tack och adjö ganska snabbt.

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennart_zipf:

Det är också min farhåga. Samtidigt, missbrukas det av arbetsgivaren så är det ju tack och adjö ganska snabbt.

Ja, det är ju en lösning
Är det din nuvarande arbetsgivare är det ju hyfsat lätt att kolla runt bland kollegor hur det funkar för dem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Bra att du fått reda på det.

Förtroendetid är inget jag någonsin skulle ta. Har sett alldeles för många som tackat ja till det och fått mycket mer jobb som måste göras utan extra betalat. Hade hellre försökt få fler semesterdagar oavsett om de är betalda eller ej, är inte så svårt att spara några kronor om de skulle vara obetalda det svåra för många är att få ledigt.
Tur man slipper sånt när man har eget företag.

Jag har egentligen förtroende tid redan nu men inte skrivet på papper och såklart inte mer semester/lön.

Som tur är har jag inge problem att få ta ledigt, brukar alltid försöka förvarna 2-3 veckor före men det har hänt att jag bara nämner till chefen på tex fredag att jag tar ledigt nästa vecka , inga problem än så länge

Har tex bokat resa till Japan nu i april ( 99.99% chans att den flyttas fram då jag inte tänker åka innan jag fått vaccin ) och sa att jag kommer använda mig utav all min flex ( vi får även ligga minus 40h innan det dras av på lönen ) så kommer bli typ 4 veckor flex och 2-3veckor semester ( sparade från 2020 ) sen ta ut full semester i sommar också

Ska absolut ta en funderare om jag vill övertala bort övertid, är rätt så nöjd med läget idag då jag kan ta ledigt nästan 3 månader per år.
var mest fundersam om jag har brutit mot några arbetstidslagar ( men det är väl företagets problem )

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennart_zipf:

Någon här som har erfarenhet av att ha förhandlat bort övertid? Kommentarer till den dealen?

Beror lite på arbetsgivaren, oftast vill man bli av med ersättning för restider med detta, är man oftast anställd 8-17 eller liknande och det finns liten risk att man faktiskt är tvungen att arbeta över mycket så är det ju en prima deal för den anställda.

Har haft en veckas extra semester på 3 av mina 4 senaste jobb, 1 av dem försökte klämma in massor av övertid med hjälp av den klausulen, gick inte så bra för arbetsgivaren.

Det är inte bara för arbetsgivaren att kräva oändlig övertid när som helst, det ska begäras skriftligt, inom rimlig tid och med ett rimligt skäl, brist på personal är inte ett rimligt skäl långsiktigt i alla fall.

Men i 9/10 fall så är det en bra deal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennart_zipf:

Någon här som har erfarenhet av att ha förhandlat bort övertid? Kommentarer till den dealen?

Jag har löst in övertiden (på mitt intiativ) mot 10% lön och 1 veckas extra semester (motsv. 4h övertid/vecka ungefär). Ingen egentlig skillnad för mig arbetstidsmässigt, ibland är det mycket, ibland är det lite. Oavsett inlöst eller inte är det viktigt att hålla lite koll på hur mycket man jobbar, man kan nämligen kompensera med ledighet trots förtroendetid.

Dold fördel är att man kan spara fler semesterdagar.
Värt att räkna med är också pensionseffekten (och ränteavdrag etc.) som kan komma med högre lön (företroendetid eller genom att ta ut övertid som pengar istället för ledighet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennart_zipf:

Någon här som har erfarenhet av att ha förhandlat bort övertid? Kommentarer till den dealen?

Förhandlade inte bort min övertid men bytte roll för många år sedan och den nya rollen hade inlöst övertid. Mitt bästa råd är att sätta gränser. Bara för att du har inlöst övertid betyder det inte att du ska jobba oändligt antal timmar. Hade svårt att sätta gränser själv och jobbade alldeles för mycket ett tag (flera hundra timmar obetald övertid per år). Mycket handlar om chefens inställning till det hela skulle jag säga. Har haft chefer som säger åt mig att ta ledigt nästa dag om jag åkt på att jobba över natten eller så och vissa chefer antog att man dök upp nästa dag efter 30 minuter sömn.

Nu för tiden så har jag inga problem att stänga av jobbdatorn en timme tidigare här och där. Särskilt runt storhelger och sånt. Samma sak om man behöver springa ett ärende på arbetstid så gör jag det. Handlar om att ge och ta. På det stora hela så ger jag absolut bort timmar här och där men har även väldigt mycket större frihet. Redovisade all tid i min gamla roll och det var väldigt strikt med att man skulle stämpla in i tid och sånt. Numera redovisar jag ingen tid alls och ingen bryr sig om jag börjar 30 minuter för tidigt eller försent.

Skulle gissa på att situationen är väldigt olika beroende på bransch och företag men för min del fungerar det väldigt bra nu när jag lärt mig att sätta gränsen och inte ge bort min tid i samma utsträckning. Tjänar runt 10-15% mer än folk i liknande roller men som har betald övertid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mafnus:

Redovisade all tid i min gamla roll och det var väldigt strikt med att man skulle stämpla in i tid och sånt.

Det här saknar jag verkligen inte.