SweClockers drop!

3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoul:

Som köpare har man inte haft nån som helst aning om hur tillgängligheten kommit att bli på just den modell man beställt, verkligen lotto på det. Fördelningen har blivit skevare ju längre tiden gått eftersom vissa modeller haft stadigare tillströmning - även till den grad att det inte ens varit kö längre.

Fast det kan man ju. Köp en modell som inte är allmänt suktad efter och är mindre prisvärd. Gjorde jag och fick leverans på 2-3 veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

På sidan brevid fanns en nytt rykte om 3080ti 12gb vram, 384 bit minnesbuss så bandbredden är 864 gb/s, 10249 cuda, presenteras i april. Med tanke på den nuvarande situation för 3080 så lär den gå på minst 15-16000 och inte gå få tag på utan köpbottar.

Blir ju bättre än 3090 för miners, dom behöver inte 24GB och total board power blir lägre med mindre mängd GDDR6X. Blir ett bättre mining kort än 3090, så dom vill nog betala mer än för ett 3090.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Fast det kan man ju. Köp en modell som inte är allmänt suktad efter och är mindre prisvärd. Gjorde jag och fick leverans på 2-3 veckor.

Det är dessvärre en sanning med modifikation under rådande situation. Du har förmodligen rätt i att du hamnar längre fram i kön på just den beställningen, men du har ingen aning om var, när, hur den ÅF ens kommer få tag i kortet. Det löste sig dock bra för dig, vilket är kul 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Det var innan Ethereum gick upp till 1400$ som det gjort senaste veckan. En ökning med 40% på en vecka. Finns inte längre några mindre populära modeller, alla går åt. Snart minar nog alla, även Swecare.

edit. LoL nu är det 1700$ ...

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

jo det har dragit iväg, kan ju tjäna över 100kr/dygn på mining med ett enda rtx 3080 nu.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

jo det har dragit iväg, kan ju tjäna över 100kr/dygn på mining med ett enda rtx 3080 nu.

Sjukt, rätt fort att få tillbaka sina pengar isf om man minear när datorn står.

Permalänk
Medlem

Ok, kan vi släppa mining-spåret och hålla fokus på 3080/90-kort i lager?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BodyElectric:

Ok, kan vi släppa mining-spåret och hålla fokus på 3080/90-kort i lager?

Det har ett direkt samband eftersom a./ orsakar att b./ inte kommer att hända

Visa signatur

Permalänk

I feel like, finally, I got a realistic date: the 3rd of June! I ordered in the first 20 minutes!

Permalänk
Medlem

Nu såg jag att 3080 TUF på min beställning gått från 3 April till Beställd, förväntas i lager 3 juni 2021, 1 st helt galet. Har kvar min beställning för att kollegan beställt ett kort lite efter mig och behåller min beställning så han kan plocka det kortet. Men känns som det bara är att ge upp.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor: PG32UCDMZ/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk

Min 3080 3X Ventus OC från inet har nu gått från december till februari till sista april och nu senast "Okänt leveransdatum" - och jag kan erkänna att det inte låter lovande. Tror redan att jag nämnt det tidigare, men frågade inet vad jag ska göra med MSI:s cashback campaign (som jag explicit köpte mitt nätagg för) som tar slut sista februari, och det enda de svarade var när kampanjen slutar. Tror inte det blir något mer inet för mig efter det här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miscreant:

Min 3080 3X Ventus OC från inet har nu gått från december till februari till sista april och nu senast "Okänt leveransdatum" - och jag kan erkänna att det inte låter lovande. Tror redan att jag nämnt det tidigare, men frågade inet vad jag ska göra med MSI:s cashback campaign (som jag explicit köpte mitt nätagg för) som tar slut sista februari, och det enda de svarade var när kampanjen slutar. Tror inte det blir något mer inet för mig efter det här...

Åh nej det kortet har jag också beställt. Ser inte ljust ut alls och jag antar MSI bara skiter i att tillverka den modellen.

Permalänk
Skrivet av noobs:

Åh nej det kortet har jag också beställt. Ser inte ljust ut alls och jag antar MSI bara skiter i att tillverka den modellen.

Nu verkar det spontant vara tillbaka till 30e april åtminstone, men ja, Suprim X verkar rulla ut konstant medan Ventus ser ut att vara någon form av raritet

Permalänk
Medlem

Mitt 3080 Eagle OC, beställt från komplett på release, är också framflyttat till 3e juni nu. Riktigt sinnessjukt.

Permalänk
Medlem

Blev blåst på Tradera igår. Tråkigt (men logiskt) att bedragare utnyttjar tillgången på både dessa kort samt t.ex. PS5. Tänkte bara kolla om någon mer här åkte på samma nit. Säljare: StefanSäljaren (konto sedan 2015 på Tradera). Såg i efterhand att han sålde flertalet 3080 founders edition (köpte själv MSI ventus), och även 2xPS5, MacBook pro, etc.

Försökte betala med PayPal, det gick inte. Betalade då med Swish, då jag i det korta stunden jag tänkte att jag hade på mig, trodde att Tradera hade/har samma köparskydd som Ebay. Vissa saker får man lära sig den hårda vägen.

Personen i fråga påstår att han själv är utsatt för bedrägeri och att någon har kommit åt hans bankkonto, ändrat BankID och Swish till nytt nummer och sen skickat pengarna vidare till ett annat konto. Polisen säger att det inte är möjligt.

Vill bara varna för liknande händelser och såklart uppmuntra andra att polisanmäla!

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argon-:

Blev blåst på Tradera igår. Tråkigt (men logiskt) att bedragare utnyttjar tillgången på både dessa kort samt t.ex. PS5. Tänkte bara kolla om någon mer här åkte på samma nit. Säljare: StefanSäljaren (konto sedan 2015 på Tradera). Såg i efterhand att han sålde flertalet 3080 founders edition (köpte själv MSI ventus), och även 2xPS5, MacBook pro, etc.

Försökte betala med PayPal, det gick inte. Betalade då med Swish, då jag i det korta stunden jag tänkte att jag hade på mig, trodde att Tradera hade/har samma köparskydd som Ebay. Vissa saker får man lära sig den hårda vägen.

Personen i fråga påstår att han själv är utsatt för bedrägeri och att någon har kommit åt hans bankkonto, ändrat BankID och Swish till nytt nummer och sen skickat pengarna vidare till ett annat konto. Polisen säger att det inte är möjligt.

Vill bara varna för liknande händelser och såklart uppmuntra andra att polisanmäla!

Såg hans annonser igår och visste på direkten att det var en bluff då han hade ett Gigabyte RTX 3070 Aorus Master till salu på köp nu för 6500 kr. Aka 2500 kr under nypris. Och han tog endast emot Swish. Satt i en halvtimme och försökte komma på något att rapportera honom för. Men lyckades inte att komma på något vettigt tyvärr... Inte emot Traderas villkor att lägga ut saker billigt direkt, och bilderna lyckades jag inte hitta någon annanstans /:

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Skrivet av Mattias10:

Såg hans annonser igår och visste på direkten att det var en bluff då han hade ett Gigabyte RTX 3070 Aorus Master till salu på köp nu för 6500 kr. Aka 2500 kr under nypris. Och han tog endast emot Swish. Satt i en halvtimme och försökte komma på något att rapportera honom för. Men lyckades inte att komma på något vettigt tyvärr... Inte emot Traderas villkor att lägga ut saker billigt direkt, och bilderna lyckades jag inte hitta någon annanstans /:

Jo, anser man att varan har ett orimligt låg pris och misstänker bedrägeri så ska man anmäla. Tradera kommer att bedöma din feedback då dom tar bedrägeri på stort allvar, även om det är på "lösare" grunder som lågt pris, så är de en strategi bedragare har för att snabbare komma åt sitt byte.

Permalänk

Blev själv blåst på ett 3080 tuf oc via blocket. Många bedragare ja som utnyttjar både den obefintliga tillgången samt pandemin. Det är ju legitimt att tvärvägra fysisk överlämning.
Var försiktiga och det klassiska gäller än, om något verkar för bra för att vara sant är det nog också det 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miscreant:

Det var ju MSI och inte Inet som hade kampanjen. det är också MSI som inte levererar några kort. Så vad säger MSI? När jag köpte mitt moderkort och hade lite tight med tid för att få Valhalla skapade jag ett community-konto hos dem och kontaktade dem. Gick fint.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiin82:

Blev själv blåst på ett 3080 tuf oc via blocket. Många bedragare ja som utnyttjar både den obefintliga tillgången samt pandemin. Det är ju legitimt att tvärvägra fysisk överlämning.
Var försiktiga och det klassiska gäller än, om något verkar för bra för att vara sant är det nog också det 😉

Absolut, och det vet man ju, egentligen. Man när man har 1 minut på sig att tänka så kan det gå lite snett tyvärr :(.

Betalar aldrig något i förskott på blocket. Det som gjorde att jag gick igenom med det här var som sagt att jag trodde att Tradera hade någon form av köparskydd.

Så länge man lär sig och kan varna andra så är de ju inte helt förgäves i alla fall tänker jag.

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Skrivet av Youjimbo:

Det var ju MSI och inte Inet som hade kampanjen. det är också MSI som inte levererar några kort. Så vad säger MSI? När jag köpte mitt moderkort och hade lite tight med tid för att få Valhalla skapade jag ett community-konto hos dem och kontaktade dem. Gick fint.

Tänker att när inet marknadsför att kortet ska komma in i december när man köper det OCH gör reklam för MSIs cashback campaign så är det deras ansvar att saker ska fungera, men jag ska absolut pröva att kontakta MSI.

Däremot anmälde jag min AIO, chassi, moderkort och nätagg för Valhalla-kampanjen för nästan en månad sedan och har fortfarande inte hört ett knyst om mina Valhalla-kopior.

Permalänk
Skrivet av Argon-:

Absolut, och det vet man ju, egentligen. Man när man har 1 minut på sig att tänka så kan det gå lite snett tyvärr :(.

Betalar aldrig något i förskott på blocket. Det som gjorde att jag gick igenom med det här var som sagt att jag trodde att Tradera hade någon form av köparskydd.

Så länge man lär sig och kan varna andra så är de ju inte helt förgäves i alla fall tänker jag.

Jo jag föll ju dit själv så jag lever bevisligen inte riktigt som jag lär. Jag vill dock poängtera att jag är noggrann och följer ett en ganska säker check innan jag förskottsbetalar (har handlat mycket via blocket/ebay över många års tid).
Polisanmälan är såklart lagd vilket jag uppmanar alla att göra.

Permalänk
Medlem

Inte exakt vad man vill ha men hittade GeForce RTX 3070 Gaming X Trio i lager på Amazon DE, dock från återförsäljare och för det oresonliga priset av 1049 euro, om någon är sjukt desperat efter ett kort men inte vill gå till nån jävla scalper.
https://www.amazon.de/-/en/GeForce-RTX-3070-Gaming-Trio/dp/B0...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvasir:

Inte exakt vad man vill ha men hittade GeForce RTX 3070 Gaming X Trio i lager på Amazon DE, dock från återförsäljare och för det oresonliga priset av 1049 euro, om någon är sjukt desperat efter ett kort men inte vill gå till nån jävla scalper.

Oj, det får ju mitt 3070 XC3 Ultra för 7100 sek att låta som ett otroligt kap... Både kul och tråkigt att höra om dessa priser. Kul att man gjorde ett "kap" men tråkigt att andra gamers måste pröjsa sjuka pengar för ett grafikkort.

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av Mattias10:

Anmälde den säljaren för att bara skriva att de tar emot Swish i annonstexten.
Vilket är emot Traderas villkor om man även erbjuder andra betalsätt som syns under "Betala med" till vänster.
Passade på då att det var misstänkt bedrägeri i och med att priset var misstänkt lågt samt bilderna på de olika upplagda annonserna säljaren hade inte verkade vara fotade på samma plats.
Alla annonser försvann någon timme efter det.

Skrivet av Argon-:

Tradera har numera bara Paynova som säkert betalalternativ med köparskydd.
Tidigare hade dem köparskydd på alla betalningar som gick via dem, men detta tog de bort när Paynova introducerades som betalsätt.
Swishbetalning har det dock aldrig varit skydd på då den går direkt till säljaren och det enda Tradera gör är att förifylla betaluppgifterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvasir:

Så länkar du till just en scalper Det är ju inte amazon som säljer den.
Edit: Menar att säljaren ser ut att vara registrerad i januari i år, 3st omdömen, varav 2 negativa. Säljer grafikkort. Tydligt "scalper" konto i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miscreant:

Tänker att när inet marknadsför att kortet ska komma in i december när man köper det OCH gör reklam för MSIs cashback campaign så är det deras ansvar att saker ska fungera, men jag ska absolut pröva att kontakta MSI.

Däremot anmälde jag min AIO, chassi, moderkort och nätagg för Valhalla-kampanjen för nästan en månad sedan och har fortfarande inte hört ett knyst om mina Valhalla-kopior.

Har du kollat på ditt MSI konto? Jag hittade min Valhalla nyckel där utan ha fått något mail om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miscreant:

Som ofta är faktiska kunskaper att föredra framför starka personliga åsikter, så även i detta fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Så länkar du till just en scalper Det är ju inte amazon som säljer den.
Edit: Menar att säljaren ser ut att vara registrerad i januari i år, 3st omdömen, varav 2 negativa. Säljer grafikkort. Tydligt "scalper" konto i mina ögon.

En av de två säljarna, den andra har 70 ratings. Inte speciellt insatt men vet inte om man kallar registrerade företag som säljer genom amazon för scalpers, det är väl privatpersoner man pratar om då. Kan självklart vara ett sketet företag men skulle nog köpa denna väg framför privatpersoner ändå då man täcks av europeiska konsument lagar.

Manar ingen till något, tänkte bara tippsa om ett alternativ framför scalpers för människor som är desperata efter ett grafikkort.

Happy hunting!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Argon-:

Anmälde själv hans annonser. Det är ju lätt att vara efterklok, men det var ju en massa varningssignaler:

Orimligt billigt.
Erbjuder inte avhämtning.
Endast Swish (bryter mot traderas regler).
Flertalet dyra annonser uppe.
Inga omdömen.