Företagsdator med lång livslängd

Permalänk
Medlem

Företagsdator med lång livslängd

Hej, har blivit dags för en ny arbetsdator till företaget.
Önskad livslängd är ca 10år
Driftsäkerhet samt underhållsfritt är viktigast.

Datorn skall upplevas som rapp och klara vardagligt kontorsarbete. Ej programmering eller liknade utan snarare bokföring m.m.

Datorn som bytts ut är en 2500k, gtx670, Samsung 830 ssd, Samt 16gb ram

www.prisjakt.nu/list/ny-lista--l2231680
Har byggt ihop ett paket enligt ovan. Tänker jag helt uppåt väggarna? Har inte följt med i utveckling på ca 8år.

Önskar även tips på trevlig skärm, även den till kontorsarbete
Krav:
Ips, samt 27” Ca 2-4tkr

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av xmol94:

Hej, har blivit dags för en ny arbetsdator till företaget.
Önskad livslängd är ca 10år
Driftsäkerhet samt underhållsfritt är viktigast.

Datorn skall upplevas som rapp och klara vardagligt kontorsarbete. Ej programmering eller liknade utan snarare bokföring m.m.

Datorn som bytts ut är en 2500k, gtx670, Samsung 830 ssd, Samt 16gb ram

www.prisjakt.nu/list/ny-lista--l2231680
Har byggt ihop ett paket enligt ovan. Tänker jag helt uppåt väggarna? Har inte följt med i utveckling på ca 8år.

Önskar även tips på trevlig skärm, även den till kontorsarbete
Krav:
Ips, samt 27” Ca 2-4tkr

Varför 10 år? Det är en rätt orimlig startpunkt, inte minst när avskrivningstiden på datorer är fyra år. Visst, datorn fungerar säkert längre än så men det är det ingen som kan garantera.

Om du ska använda den för typ bokföring så behövs ingen Ryzen 5600X. Duger fint med en hälften så dyr processor. Intel 10400F känns som en vettig modell.

Samma med SSD, dyr SSD för att den är PCIE 4.0 men prestandan är medioker för att vara en PCIE 4.0-enhet. Köp en snabb 3.0 istället, kommer inte märkas någon skillnad för era ändamål.
WD SN750 Black kostar 1250 kr hos Komplett just nu.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Varför 10 år? Det är en rätt orimlig startpunkt, inte minst när avskrivningstiden på datorer är fyra år. Visst, datorn fungerar säkert längre än så men det är det ingen som kan garantera.

Om du ska använda den för typ bokföring så behövs ingen Ryzen 5600X. Duger fint med en hälften så dyr processor. Intel 10400F känns som en vettig modell.

Samma med SSD, dyr SSD för att den är PCIE 4.0 men prestandan är medioker för att vara en PCIE 4.0-enhet. Köp en snabb 3.0 istället, kommer inte märkas någon skillnad för era ändamål.
WD SN750 Black kostar 1250 kr hos Komplett just nu.

Grunden i den gamla är 10år gammal i år och tänker att det är billigare att bygga en som är lite overkill idag istället för bygga två under samma period. Känns mer ekonomiskt i längden samt att det minskar på e-waste.

Tack för tipset om hårddisken. Ska kolla på den du länka, vad tror du om livslängden på diskar med m.2 gränssnitt? Har haft otur med vanliga ssd via sata då två stycken har dött för mig under de senaste 10 åren.

Funderar på att gå ner till ett 500w nätaggregat också, har du något tips på ett lämpligt?

Permalänk
Medlem

Driftsäkerhet viktigt? Kanske inte helt dumt att kolla på ECC ram, även om jag inte är säker på exakt hur driftsäker du menar den ska vara. Det är ju ofta onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vasbydaniel:

Driftsäkerhet viktigt? Kanske inte helt dumt att kolla på ECC ram, även om jag inte är säker på exakt hur driftsäker du menar den ska vara. Det är ju ofta onödigt.

Nja, ecc har jag inte behov av. Vart kanske fel ordval, är mer komponenternas livslängd jag tänker på.

Permalänk
Medlem

Skulle sikta på CPU med inbyggd GPU för att minimera risken för mekaniska fel på fläktarna.

16GB kan kännas lite snålt om 10 år så hade nog siktat på 32 och skurit ner lite på den vansinniga ssdn.

Fick in en 4K skärm i typ samma budget men det går säkert att peta in något billigt grafikkort om man nu vill det och då blir det marginellt dyrare.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14946025/kontor

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Skulle sikta på CPU med inbyggd GPU för att minimera risken för mekaniska fel på fläktarna.

16GB kan kännas lite snålt om 10 år så hade nog siktat på 32 och skurit ner lite på den vansinniga ssdn.

Fick in en 4K skärm i typ samma budget men det går säkert att peta in något billigt grafikkort om man nu vill det och då blir det marginellt dyrare.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14946025/kontor

Bytte ssdn till en wd black

Ram är enkelt att komplettera med i framtiden

Har inte haft med 4k att göra, blir det inte plottrigt?

Kul att hyper212 säljs fortfarande, tycker inte om fläkten på dom dock

Är integrerad gpu något att ha idag? helt klart en fördel att slippa gpu med risk för coilwhine och brötiga fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmol94:

Bytte ssdn till en wd black

Ram är enkelt att komplettera med i framtiden

Har inte haft med 4k att göra, blir det inte plottrigt?

Kul att hyper212 säljs fortfarande, tycker inte om fläkten på dom dock

Är integrerad gpu något att ha idag? helt klart en fördel att slippa gpu med risk för coilwhine och brötiga fläktar

Majoriteten av program, särskilt jobb-program likt office och liknande har skalning så du kan "zooma" till en bekväm nivå men det upplevs då som skarpare så länge du skalar till en jämn kvot, t.ex. 1080p som har att varje pixel byggs upp av fyra pixlar. Ska du ha den i tio år kändes det lämpligt att satsa på en modern upplösning men 1440p duger säkert också.

Mina föräldrar har kört en integrerad gpu på sin i5 4670K sen 2013 och har inte haft något problem ännu. Spontant skulle jag därmed säga att det fungerar. Deras användning är i princip youtube och officeprogram blandat med diverse surfande.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Mina föräldrar har kört en integrerad gpu på sin i5 4670K sen 2013 och har inte haft något problem ännu. Spontant skulle jag därmed säga att det fungerar. Deras användning är i princip youtube och officeprogram blandat med diverse surfande.

Dessutom väldigt enkelt att koppla in ett längre in i framtiden vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmol94:

Hej, har blivit dags för en ny arbetsdator till företaget.
Önskad livslängd är ca 10år
Driftsäkerhet samt underhållsfritt är viktigast.

Datorn skall upplevas som rapp och klara vardagligt kontorsarbete. Ej programmering eller liknade utan snarare bokföring m.m.

Datorn som bytts ut är en 2500k, gtx670, Samsung 830 ssd, Samt 16gb ram

www.prisjakt.nu/list/ny-lista--l2231680
Har byggt ihop ett paket enligt ovan. Tänker jag helt uppåt väggarna? Har inte följt med i utveckling på ca 8år.

Önskar även tips på trevlig skärm, även den till kontorsarbete
Krav:
Ips, samt 27” Ca 2-4tkr

Köp en så dyr Intel NUC som du tycker det är värt. Liten och tyst om fullt tillräckligt för vanliga kontorsuppgifter. Så lägg runt hälften av pengarna du tänkt dig nu och om 4-5 år så tar du resterande del av pengarna och köper en ny om du nu tycker att den är för långsam då. Att köpa en "overkill" nu för att den ska hålla längre är inte ekonomiskt försvarbart.

Permalänk
Medlem

Har svårt att kontorsbehov ska sträcka sig längre än tex i5-10400, 16GB ram och en hyfsad ssd/nvme disk.

Dock är jag tveksam till att du ens märker en skillnad mot den gamla datorn om du inte gör ngt krävande.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av xmol94:

Hej, har blivit dags för en ny arbetsdator till företaget.
Önskad livslängd är ca 10år
Driftsäkerhet samt underhållsfritt är viktigast.

Datorn skall upplevas som rapp och klara vardagligt kontorsarbete. Ej programmering eller liknade utan snarare bokföring m.m.

Datorn som bytts ut är en 2500k, gtx670, Samsung 830 ssd, Samt 16gb ram

www.prisjakt.nu/list/ny-lista--l2231680
Har byggt ihop ett paket enligt ovan. Tänker jag helt uppåt väggarna? Har inte följt med i utveckling på ca 8år.

Önskar även tips på trevlig skärm, även den till kontorsarbete
Krav:
Ips, samt 27” Ca 2-4tkr

Alltså, det är ytterst tveksamt att den ens kommer kännas särskilt mycket rappare än det du redan har. Är det något speciellt som inte duger med nuvarande dator?

Hade jag varit dig hade jag nog köpt en ny skärm helt enkelt och varit nöjd - om det nu inte var något faktiskt fel på datorn du har i dagsläget.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Sweclockers vinterdator. Min sommardator från 2013 rullar fortfarande superstabilt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmol94:

Grunden i den gamla är 10år gammal i år och tänker att det är billigare att bygga en som är lite overkill idag istället för bygga två under samma period. Känns mer ekonomiskt i längden samt att det minskar på e-waste.

Tack för tipset om hårddisken. Ska kolla på den du länka, vad tror du om livslängden på diskar med m.2 gränssnitt? Har haft otur med vanliga ssd via sata då två stycken har dött för mig under de senaste 10 åren.

Funderar på att gå ner till ett 500w nätaggregat också, har du något tips på ett lämpligt?

Svårt att veta om m.2 än då det inte finns tillräckligt med data men sitter ju minneskretsar från samma tillverkare och med tanke på att det går typ dubbelt så varma så kan man väl räkna med att de slits ut snabbare.

Och du lär inte behöva något av fördelarna en m.2 ger i vanligt kontorsarbete.

Köp en stor SSD, större än du behöver, ju fler minneschip, desto längre håller hela disken då de har begränsat antal skrivningar och det sprids ut över hela disken när den används.

Förutom det så är 10 år helt orimligt att förvänta sig av vilken dator som helst, visst kan den fungera så länge men inget man ska räkna med.