HP Omen 30L GT13-0155no – NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

bild

För de som inte läst tråden tidigare och ser denna bild så är det efter avmontering av orginalkylaren som är ditsatt av HP själva från fabrik.
Tycker man kan förvänta sig en fin film av kylpasta av en såppas stor tillverkare. Men tydligen icke.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Skrivet av ImTheMeaN:

Whiskey Tango Foxtrot!
Nu blir jag nästan så nyfiken att jag skruvar av mitt block och tar en titt själv... men jag stillar mig i h ör lyckligt ovetandes istället.

Vad hände med ”en ärtas storlek” när det gäller applicering av kylpasta...

Permalänk
Skrivet av lifeisgood:

HP har lagt upp en ny burk med 3080. Har ingen aning om vad som skiljer från den förra förutom priset. Bilderna stämmer inte överens med texten så det är nog ingen större idé att titta på dem.

Kostar 25 via Benify.

https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2S7G1E...

Kanske min gamla🤣🤣

Permalänk
Medlem

Nyfiken, ni som har denna och tycker den är högljud, hur har ni den placerad? Själv är man ju gammal nog att minnas tiden då det var en självklarhet att placera en stationär i ett skåp eller iaf under skrivbordet då alla lät, men lite yngre förmågor har ju aldrig upplevt det och insisterar dessutom av oklar anledning att ha datorn på skrivbordet vilket inte direkt borde förbättra ljudbilden

Permalänk
Skrivet av improwise:

Nyfiken, ni som har denna och tycker den är högljud, hur har ni den placerad? Själv är man ju gammal nog att minnas tiden då det var en självklarhet att placera en stationär i ett skåp eller iaf under skrivbordet då alla lät, men lite yngre förmågor har ju aldrig upplevt det och insisterar dessutom av oklar anledning att ha datorn på skrivbordet vilket inte direkt borde förbättra ljudbilden

40+ här...
Just nu på skrivbordet men ställer jag den under skrivbordet på golvet låter det fortfarande som att någon dammsuger precis bredvid stolen.

Tacka vet jag IKEAs dator-hållare som satt monterat i skrivbordets underkant, synd att den inte tillverkas längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill Lumbergh:

40+ här...
Just nu på skrivbordet men ställer jag den under skrivbordet på golvet låter det fortfarande som att någon dammsuger precis bredvid stolen.

Tacka vet jag IKEAs dator-hållare som satt monterat i skrivbordets underkant, synd att den inte tillverkas längre.

Jösses, nu fattar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill Lumbergh:

40+ här...
Just nu på skrivbordet men ställer jag den under skrivbordet på golvet låter det fortfarande som att någon dammsuger precis bredvid stolen.

Tacka vet jag IKEAs dator-hållare som satt monterat i skrivbordets underkant, synd att den inte tillverkas längre.

Det där är väl dock grafikkortet som låter?
Single-blower kylaren är känd för att låta som ett helvete.
Det ska gå att bemästra med en egen fläktkurva.

Jag håller på och mixtrar med det 😁

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill Lumbergh:

Whiskey Tango Foxtrot!
Nu blir jag nästan så nyfiken att jag skruvar av mitt block och tar en titt själv... men jag stillar mig i h ör lyckligt ovetandes istället.

Vad hände med ”en ärtas storlek” när det gäller applicering av kylpasta...

Har du inga värmeproblem i låt säga 3dmark eller annat så skulle jag väl inte heller göra något åt det om jag var du.
Men känner du att temperaturerna skenar iväg åt fel håll så vet du vad som antagligen väntar 😂

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Vad är realistiskt att tro att man kan få för ljudnivåer med typ en 3080/3090 och säg en i9a även med annat chassi osv? Det är ju en del värme som ska ledas bort helt klart oavsett. Sen lär ju större volym plus större flöde alltid innebära lägre oljud men det går väl en praktiskt gränst nånstans också.

Permalänk
Medlem

Du får nog räkna manuellt bara. Jag tror du kan fixa en riktigt bra lösning för 1000 kr totalt.

https://www.amazon.se/ARCTIC-Value-Pack-5-pack-h%C3%B6gkvalit...

Fem sådana i valfri burk så har du nog med luftflöde. P12 och 14 är designade för statiskt tryck egentligen men det är väl kanske huvudsakligen en akademisk skillnad.
Det är inte så stor vinst i att köpa en massa av dyraste Noctua för ändamålet. Typiskt så är flera stora fläktar mer effektivt än färre och "bättre".
Lägg därtill att ingen bra CPU- eller GPU-kylare är väldigt ljudlös när de går på max. Det här med att datorn ska vara tyst gäller för surf och lättare arbete, annars är det custom loop som gäller och det med minst 5 x 140 mm imo.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av improwise:

Nyfiken, ni som har denna och tycker den är högljud, hur har ni den placerad? Själv är man ju gammal nog att minnas tiden då det var en självklarhet att placera en stationär i ett skåp eller iaf under skrivbordet då alla lät, men lite yngre förmågor har ju aldrig upplevt det och insisterar dessutom av oklar anledning att ha datorn på skrivbordet vilket inte direkt borde förbättra ljudbilden

Jag är 33år och har datorn på skrivbordet. Man vill ju att RGB fläktarna ska synas ( inte jätte moget. Ja vet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Du får nog räkna manuellt bara. Jag tror du kan fixa en riktigt bra lösning för 1000 kr totalt.

https://www.amazon.se/ARCTIC-Value-Pack-5-pack-h%C3%B6gkvalit...

Fem sådana i valfri burk så har du nog med luftflöde. P12 och 14 är designade för statiskt tryck egentligen men det är väl kanske huvudsakligen en akademisk skillnad.
Det är inte så stor vinst i att köpa en massa av dyraste Noctua för ändamålet. Typiskt så är flera stora fläktar mer effektivt än färre och "bättre".
Lägg därtill att ingen bra CPU- eller GPU-kylare är väldigt ljudlös när de går på max. Det här med att datorn ska vara tyst gäller för surf och lättare arbete, annars är det custom loop som gäller och det med minst 5 x 140 mm imo.

Gissar att det var ett svar på mitt inlägg. Sen ska det ju fungera att montera fläktarna också i chassit, och som jag förstått det är det lite si och så med det i Omen 30L chassit. Då verkade det nästan enklare att flytta hela innehållet till ett nytt chassi men då tappar man ju kanske inte av idén med att köpa färdigt (annat än som snabbväg till att få leverans av komponenter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Gissar att det var ett svar på mitt inlägg. Sen ska det ju fungera att montera fläktarna också i chassit, och som jag förstått det är det lite si och så med det i Omen 30L chassit. Då verkade det nästan enklare att flytta hela innehållet till ett nytt chassi men då tappar man ju kanske inte av idén med att köpa färdigt (annat än som snabbväg till att få leverans av komponenter).

Japp. Å så chassit under bordet så man slipper se eländet. Inga distraktioner.
Jag har fläktarna ovan och chassit köpte jag för några hundralappar på marknaden här.. det är trevligare att sätta sågen i småpengar och ta bort alla onödiga plåtar som hindrar optimalt luftflöde, å så kan man göra nya hål där man känner att det fattas.
Kanske är det åldern som fått mig att ge upp både andrahandsvärde och style, även om jag generellt sett är väldigt noggrann och ordningssam. Lådan är väldigt öppen och drar in en del damm och det löses genom att man nån gång ibland drar fram den ur sitt gömställe och blåser som en tok.

Det går får det plats en del fläktar i:

https://www.inet.se/produkt/6902809/kolink-stronghold-svart

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickebus:

Den ska fungera.
Dock osäker på om du har fler m.2 platser på moderkortet.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Öppna lådan och se efter.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Går att få en Alienware Aurora R10 med specsen nedan för 24 000. Vad tycker ni? För dyrt?

Alienware Aurora R10
AMD Ryzen™ 7 5800X 8 kärnor
Windows 10 Home
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080 10 GB GDDR6X
M.2 PCIe NVMe SSD på 512 GB
16 GB HyperX™ FURY DDR4 XMP med 3 200 MHz och dubbla kanaler
Multimedietangentbord KB216AW – nordiskt (QWERTY)
Dell Wireless DW1810 (1x1) 802.11ac with Wi-Fi, Wireless LAN, Bluetooth 5.0
Dark Side of the Moon-chassi med högpresterande processor, vätskekylning och nätaggregat på 1000 W
Optisk mus – MS116AW

Permalänk
Medlem
Skrivet av azcii:

Går att få en Alienware Aurora R10 med specsen nedan för 24 000. Vad tycker ni? För dyrt?

Alienware Aurora R10
AMD Ryzen™ 7 5800X 8 kärnor
Windows 10 Home
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080 10 GB GDDR6X
M.2 PCIe NVMe SSD på 512 GB
16 GB HyperX™ FURY DDR4 XMP med 3 200 MHz och dubbla kanaler
Multimedietangentbord KB216AW – nordiskt (QWERTY)
Dell Wireless DW1810 (1x1) 802.11ac with Wi-Fi, Wireless LAN, Bluetooth 5.0
Dark Side of the Moon-chassi med högpresterande processor, vätskekylning och nätaggregat på 1000 W
Optisk mus – MS116AW

Sneglade på dom också men känns som AW kör med mer speciallösnignar än HP och inte helt förtjust i deras chassi, känns som dom typ tar i onödigt mycket bara för att.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Sneglade på dom också men känns som AW kör med mer speciallösnignar än HP och inte helt förtjust i deras chassi, känns som dom typ tar i onödigt mycket bara för att.

nä håller med.. Designen på HPs chassi passar mig mycket bättre med..

Permalänk
Medlem
Skrivet av azcii:

nä håller med.. Designen på HPs chassi passar mig mycket bättre med..

Bara en sån sak som att typ kunna ställa något ovanpå chassit nån gång är ju inte fel, typ om man behöver ladda någon sällanprodukt eller så. Men om nu Alienware kan leverera som dom påstår så finns det ju en lockelse i det...om det nu är sant.

Permalänk
Medlem

Erbjudandet gäller utvalda produkter med artikelnummer 2W6U8EA#UUW, 2W6U9EA#UUW, 2S7G1EA#UUW t.o.m 26 februari 2021 eller så långt lagret räcker. Erbjudandet går ej att kombinera med andra erbjudanden, kampanjer eller rabattkoder. Produkterna är ej avsedda för vidareförsäljning. Max 10 enheter per kund. Max orderbelopp 100 000 kr inkl. moms. HP förbehåller rätten att när som helst och utan förvarning ändra villkoren för kampanjen, alternativt ändra eller avsluta kampanjen.

Just nu får SweClockers medlemmar 20% rabatt på Omen by HP GT12 och GT13 utrustade med Geforce RTX 3070 och RTX 3080. Ange rabattkod: OMENGEEKS
Källa
https://www.sweclockers.com/artikel/31366-veckans-fraga-vad-s...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

När jag tog bort skyddet som satt ovanpå NVME slot så såg det ut som att de var en ganska "thermal pad" under. Skall jag sätta disken över den eller försöka dra bort den? När jag skruvade på disken ovanpå den så blev det som att den trycktes ut underifrån på sidorna av disken.

Sitter den där som ett "stöd" bara?

http://www.bilddump.se/bilder/20210218082332-81.94.169.143.pn...

Som på bilden.

Permalänk
Medlem

Jag var lite orolig innan köpet eftersom väldigt många rapporterat om att dessa är väldigt högljudda pga litet chassi, små fläktar och underdimensionerad AIO. Men när jag fick den efter 48 timmar så fick jag ändra mig. Visst den låter om man verkligen sätter den och benchar hårt. Men annars under spelande så håller den bra ljudnivå även trots OC. Alla kärnor på 5.3Ghz stabilt känns helt okej. Känns som att jag har haft tur, de kanske har gjort rätt med kylpastan på min burk.

Allt som allt, sjukt nöjd att få en 10700K med RTX 3080 på ett par dagar för 19.100 spänn.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Jag var lite orolig innan köpet eftersom väldigt många rapporterat om att dessa är väldigt högljudda pga litet chassi, små fläktar och underdimensionerad AIO. Men när jag fick den efter 48 timmar så fick jag ändra mig. Visst den låter om man verkligen sätter den och benchar hårt. Men annars under spelande så håller den bra ljudnivå även trots OC. Alla kärnor på 5.3Ghz stabilt känns helt okej. Känns som att jag har haft tur, de kanske har gjort rätt med kylpastan på min burk.

Allt som allt, sjukt nöjd att få en 10700K med RTX 3080 på ett par dagar för 19.100 spänn.

Vilka spel spelar du? För mig så låter den som ett flygplan när jag spelar Ghost Recon Wildlands, Cyberpunk 2077, Assassins Creed Odyssey och Battlefield 5. Jag har bättre temp med cpun nu men temp spikes upp till 92-93 grader gör så att den börjar låta som f*n funderar på att lämna in den så får dom lösa detta för det är inte acceptabelt för en dator man har betalat 28k för..
Men ditt pris låter mer rimligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Vilka spel spelar du? För mig så låter den som ett flygplan när jag spelar Ghost Recon Wildlands, Cyberpunk 2077, Assassins Creed Odyssey och Battlefield 5. Jag har bättre temp med cpun nu men temp spikes upp till 92-93 grader gör så att den börjar låta som f*n funderar på att lämna in den så får dom lösa detta för det är inte acceptabelt för en dator man har betalat 28k för..
Men ditt pris låter mer rimligt!

Har du kollat om din processor throttlar?
Ladda hem "Intel Extreme Utility" aka Intel XTU.
Du borde även kolla hur dessa är inställda:
"Turbo boost power max"
"Short power max"
"Time window"

Jag hade också tempspikes och Processorn throttlade totalt.
Jag ändrade "Turbo boost power max" till max och efter det har inte Processorn throttlat en enda gång, heller inte de brutala temperaturer. Kan även ha att göra med att jag bytte kylpastan samt kylaren till en betydligt bättre.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Har du kollat om din processor throttlar?
Ladda hem "Intel Extreme Utility" aka Intel XTU.
Du borde även kolla hur dessa är inställda:
"Turbo boost power max"
"Short power max"
"Time window"

Jag hade också tempspikes och Processorn throttlade totalt.
Jag ändrade "Turbo boost power max" till max och efter det har inte Processorn throttlat en enda gång, heller inte de brutala temperaturer. Kan även ha att göra med att jag bytte kylpastan samt kylaren till en betydligt bättre.

Ska prova detta, tack! Kommer inte detta bryta mot garantin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Ska prova detta, tack! Kommer inte detta bryta mot garantin?

Nope, bara återställa om det inte blir bättre 👍

Hojta till med resultat sen!

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Nope, bara återställa om det inte blir bättre 👍

Hojta till med resultat sen!

Okej tack! Jag är väldigt osäker här och vet inte vad jag ska göra. Turbo boost power max är på 155W men vet inte om man ska dra ner det eller upp? Ska jag aktivera Thermal Velocity Boost också eller? Helt förvirrad

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Okej tack! Jag är väldigt osäker här och vet inte vad jag ska göra. Turbo boost power max är på 155W men vet inte om man ska dra ner det eller upp? Ska jag aktivera Thermal Velocity Boost också eller? Helt förvirrad

XTU

Egentligen bara "Turbo Boost Power Max" du skall ändra
Du kan väl ändra det mesta där till ungefär som jag har. Borde göra susen!

Och 155w låter vääääldigt lite.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

XTU

Egentligen bara "Turbo Boost Power Max" du skall ändra
Du kan väl ändra det mesta där till ungefär som jag har. Borde göra susen!

Och 155w låter vääääldigt lite.

Tack så mycket! Nu throttlar den inte mer, fortfarande höga temps dock när man kör cinebench..