Funderar på att klocka ned grafikkort iom att fläktarna går upp i varv under spel

Permalänk
Medlem

Funderar på att klocka ned grafikkort iom att fläktarna går upp i varv under spel

Hej Swec,

Brafikkortet "MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS XS OC" håller sig runt 70-80 i spel, när jag börjar spela så drar fläktarna på det igång rejält. Funderar nu på att klocka ned det till vanlig klock frekvens för att kanske få lite tystare kort iom att spelen jag lirar framförallt använder cpu prestanda.

https://imgur.com/a/MEBzMDr bild från HWMonitor.

Vad har ni för tankar? Bästa sätt att gå tillväga?

Permalänk

Kanske prova ställa in fläktkurvan förrän du börjar underklocka.
Båda kan göras genom Afterburner t.ex.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios (Ultra 9 275HX, RTX 5070Ti 12Gb, 32Gb DDR5)

Permalänk
Medlem

skulle börja med att undervolta.
sedan se över fläktkurva

Permalänk
Medlem

Hmm, laddat ned MSI Afterburner nu iallafall https://imgur.com/a/cQptraqhttps://imgur.com/a/cQptraq

Permalänk
Medlem

Blev lite fel med din länk, den här borde fungera bättre: https://imgur.com/a/cQptraq

Det tråkiga svaret är att luftkylda grafikkort alltid låter som en jetmotor under belastning. Tråkigt med sant.

Det blir lite bättre om du undervoltar och troligtvis även lite bättre om du justerar fläktkurvan men förvänta dig ingen jättestor skillnad. Du kan förstås också underklocka den och det gör den ännu lite tystare men om du vill behålls en någorlunda bra prestanda som kommer inte heller det göra något underverk rörande volymen.

Att just grafikkort låter så mycket är för att fläktarna som sitter på är så små och därmed måste snurra extra snabbt för att ha samma kyleffekt. På många grafikkort kan man ta bort befintliga fläktar och sätta dit tystare och bättre fläktar, t.ex. från Noctua. Men alla är förstås inte beredda att börja skruva på sitt dyra grafikkort.

Vill man ha det riktigt tyst så är det en custom water loop som gäller. Jag har haft det i 2-3 år och älskar det. Nu år det så tyst att jag kan spela krävande spel med högtalarna på låg volym och ändå inte störas av fläktljuden. Köpte mycket begagnat från sweclockers marknad samt lite nytt. Har betalat 2.500-3.000 för hela loopen (gpu och cpu). Vill man spara pengar och mest bryr sig om ljudnivån kan man vänta med att inkludera cpu:n i loopen, om man redan har en tyst cpu-kylare det vill säga.

Är det värt tre tusen kronor för en tyst och svalare dator, för att inte tala om pillet att bygga loopen och att den behöver lite underhåll då och då? Det kan bara du svara på. Jag ångrar i alla fall inte mitt val en endaste sekund. Den initiala kostnaden är hög men de flesta komponenter kommer du kunna använda i flera (dator)generationer.

Permalänk
Medlem

Om det inte blir bra nog med undervolt/fläktkurva, gå in i Nvidia kontrollpanel och ställ in att spelen som du upplever ljudet bli högt till "optimise power" istället för performance, brukar göra att den inte boostar lika mycket. I min upplevelse så är det ingen större skillnad i fps, kanske 5~10%, men ljudet kan minska rätt så rejält. Endast testat med mitt "highend kort" så kanske inte blir samma resultat för dig.

Byta kylpasta kan också vara en idé. Men kan ta bort din garanti på kortet.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Avstängd

Börja med att kolla om kortet är fullt med damm

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Hur ställer jag in fläktkurva i afterburner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizardo:

Hur ställer jag in fläktkurva i afterburner?

inställningar, fan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trunk:

Det tråkiga svaret är att luftkylda grafikkort alltid låter som en jetmotor under belastning. Tråkigt med sant.

Knappast alltid sant. Bra luftkylare är riktigt tysta.

Skrivet av Trunk:

Vill man ha det riktigt tyst så är det en custom water loop som gäller. Jag har haft det i 2-3 år och älskar det. Nu år det så tyst att jag kan spela krävande spel med högtalarna på låg volym och ändå inte störas av fläktljuden.

Och så tyst är mitt TUF 3080 med standardkylningen. Jag spelar med raytracing och kortets coilwhine (som inte är så värst stark) överröstar utan problem fläktarna som ligger på runt 1000-1100 rpm i regel och upp till 1500 som mest vid rejäl belastning och ingen undervolt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Knappast alltid sant. Bra luftkylare är riktigt tysta.

Och så tyst är mitt TUF 3080 med standardkylningen. Jag spelar med raytracing och kortets coilwhine (som inte är så värst stark) överröstar utan problem fläktarna som ligger på runt 1000-1100 rpm i regel och upp till 1500 som mest vid rejäl belastning och ingen undervolt.

Om det stämmer så har utveckligen verkligen gått framåt vilket förstås är roligt. Jag har alltid kollat ljudnivån på de grafikkort jag köpt och åtminstone fram till 980 ti har de varit alltför högljudda i mitt tycke. Efter 980 ti har jag kört vattenkylt så då har jag inte följt utvecklingen.

(Har funnits hyfsat tysta kort även innan 980 ti men då har de oftast varit designade just för ljudvolymen vilket resulterat i lägre prestanda.)

Med det sagt så är jag lite känsligare för bakgrundsljud är vad många andra är så man kanske inte ska bry sig alltför mycket om vad jag skriver om ljud. Jag har som sagt betalat ganska många tusen för att få min dator knäpptyst (custom loop, ssd, fläktar) och det är inte riktigt normalt beteende

Permalänk
Medlem

Jag är i inställningar, fan hahaha

Men förstår inte riktigt hur en bra "profil" ska se ut

Default: https://imgur.com/a/SKKd9wy

Edit: Såhär skissade jag det nu, är det bättre? https://imgur.com/a/kNFnnNX

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizardo:

Jag är i inställningar, fan

https://imgur.com/a/SKKd9wy

Den kurvan är inställd att ligga på 40% fläkt upp till 30C, sedan 50% vid 50C, osv.

Du kan t.ex. sätta att den ska gå på 50% vid 60C, istället för inställda 60%.

Du får pröva dig fram. Kanske kan börja lite extremt för att se om det öht blir en skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizardo:

Jag är i inställningar, fan

https://imgur.com/a/SKKd9wy

Vad som är en bra fläktkurva är det bara du som kan bestämma.

En sak är att kurvan ska vara just det, en kurva. Liknar det mer en trappa så kommer fläktarna köra jojo vid varje trappsteg vilket är mycket irriterande. Ifall kurvan går lite mer åt ett rakt streck så är inte det hela världen.

När jag gör en fläktkurva så tar jag först reda på vid vilket varvtal fläktarna är helt knäpptysta. Sedan sätter jag det varvtalet som bas, d.v.s. att fläktarna har det varvtalet i idle och kanske även under lättare load. På så vis hörs inte fläktarna när datorn inte jobbar med tunga saker.

Sen är det en fråga om prioritering. Vill man ha det så tyst som möjligt så brukar det bästa vara att fläktarna inte varvar upp ordentligt förrän ganska sent i temperaturskalan.

Rent spontant så tycker jag din fläktkurva ser ganska bra ut men jag kan inte säga säkert utan att höra ditt grafikkort. Om den hörs i idle så sänker du kvadraten längst till vänster, eventuellt även den näst till vänster. Jag som prioriterar låg volym framför svalt grafikkort skulle eventuellt även flytta kvadraten näst längst till vänster lite åt höger. Men återigen, svårt att säga säkert utan att höra ditt grafikkort samt veta vilken load som krävs för att den ska bli varm.

Edit: Såg din skiss nu och om du prioriterar låg ljudnivå är den faktiskt sämre än den ursprungliga kurvan. På den gamla kurvan så ökar inte fläktarna förrän vid 30 grader, med den nya kurvan så ökar fläktarna redan vid 20 grader.

20 grader (och även 30) är väldigt lågt för ett grafikkort och är temperaturer som åtminstone jag skulle välja att ha lägsta möjliga fläkttal vid.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag skulle föreslå att du låter fläktkurvan vara som den var från början och istället satsar på att undervolta. Mitt kort blev 7 grader svalare och klart tystare efter det. En bra guide finns här på SweC: https://www.sweclockers.com/artikel/30574-guide-sankt-spannin...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Om det stämmer så har utveckligen verkligen gått framåt vilket förstås är roligt. Jag har alltid kollat ljudnivån på de grafikkort jag köpt och åtminstone fram till 980 ti har de varit alltför högljudda i mitt tycke. Efter 980 ti har jag kört vattenkylt så då har jag inte följt utvecklingen.

(Har funnits hyfsat tysta kort även innan 980 ti men då har de oftast varit designade just för ljudvolymen vilket resulterat i lägre prestanda.)

Med det sagt så är jag lite känsligare för bakgrundsljud är vad många andra är så man kanske inte ska bry sig alltför mycket om vad jag skriver om ljud. Jag har som sagt betalat ganska många tusen för att få min dator knäpptyst (custom loop, ssd, fläktar) och det är inte riktigt normalt beteende

Därför man byter kylare. Jag kör 700rpm och 650rpm oavsett belastning, låter typ nada.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR