Scalpers stickar offerkofta: "Känner oss missförstådda"

Permalänk
Melding Plague

Scalpers stickar offerkofta: "Känner oss missförstådda"

Forbes rapporterar om hur självömkande Playstation 5-scalpers ställer sig oförstående till hatet mot dem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Konsolgrävare

Jordan, Jordan, Jordan. Vad skulle du säga om jag under början av pandemin skulle köpa upp alla toarullar i varje butik i din närhet och sen sälja för en löjligt hög summa till dig? Du är ju ändå väldigt sugen på en toarulle och skulle vara riktigt glad för att köpa en. Men visst blir du lite irriterad och arg över att jag köpte upp alla toarullar för att tjäna lite pengar?

Haha roligt hur folk tänker. Scalping förstör bara och förstår inte hur folk kan tycka det är okej och helt normalt.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

När jag läser hur fyndiga de är kommer jag att tänka på hur många briljanta hjärnor som kunde lösa riktiga problem istället arbetar för helt fel saker pga pengar

Permalänk
Medlem

Det är ju ändå rätt underhållande att läsa det här.

Aja, får vänta lite till innan jag köper en ps5, för av scalpers blir det inget köp iaf. Varför främja den marknaden bara för att man är otålig?

Permalänk
Medlem

Sålänge folk är villiga att betala överpris till scalpers så ser jag inte problemet. Visst det är drygt att inte få tag på en vara men de säljer ju vidare så produkterna når ju marknaden (till skillnad från kryptogrävare).

Permalänk
Medlem

Klåparen verkar ignorera att dagligvaruhandeln ger ett mervärde; dvs lättare åtkomst till varorna. Dessa scalpers gör raka motsatsen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Scalping bör klassas som en kriminell handling. Det är form av bedrägeri som borde ha bestraffning som påföljd inom hela EU.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI Radeon RX 6800 XT | ASUS Strix GAMING B450F | G.Skill 2x8 3200 mHz | Phanteks P400S | Samsung 970EVO+ 1TB | Samsung 960EVO 500GB | Corsair RM850x Gold+ v2 | Acer XF270HU 27" 2560x1440 IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Sålänge folk är villiga att betala överpris till scalpers så ser jag inte problemet. Visst det är drygt att inte få tag på en vara men de säljer ju vidare så produkterna når ju marknaden (till skillnad från kryptogrävare).

Men de fyller ingen värdefull funktion alls. Det är mer förståeligt att behöva muta statstjänstemän i öst

Permalänk
Avstängd

"Essentially every business resells their products. Tesco, for example, buys milk from farmers for 26p or so per litre and sells it on for upwards of 70p per litre. No one ever seems to complain to the extent as they are currently doing towards ourselves.
– Jordan, brittisk scalper"

Hjälp. Hjälp alltså. Så mycket fel här.

Skrivet av NodCommander:

Klåparen verkar ignorera att dagligvaruhandeln ger ett mervärde; dvs lättare åtkomst till varorna. Dessa scalpers gör raka motsatsen.

För att inte tala om paketering, hantering, sanering, diverse kontroller och så mycket annat.

Permalänk
Medlem

Ändå ett jäkla gnäll på folk. Jag tror att om någon fått ett tillräckligt bra bud så hade de flesta sålt......

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wenro:

Ändå ett jäkla gnäll på folk. Jag tror att om någon fått ett tillräckligt bra bud så hade de flesta sålt......

Jojo, men det är ju inte det det handlar om egentligen. Se exemplet med toapapper ovan.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Wenro:

Ändå ett jäkla gnäll på folk. Jag tror att om någon fått ett tillräckligt bra bud så hade de flesta sålt......

Stor skillnad på att inneha något och få ett bud för varan och att systematiskt köpa på sig saker enbart för att tjäna pengar på dem.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meantek:

Stor skillnad på att inneha något och få ett bud för varan och att systematiskt köpa på sig saker enbart för att tjäna pengar på dem.

Absolut. Felet Jordan gör är att han likställer sig med en återförsäljare, men det är ett fundamentalt missförstånd. Hade han kringgått dem och köpt direkt från tillverkare eller liknande hade det varit en annan sak, men liknelsen är verkligen att rensa alla butiker i närområdet på blöjor och sedan sälja dem vidare för dubbla priset till personerna som skulle köpt dem.

(sen visst att folk inte får sina häftiga grafikkort till lägre priser har jag ingen som helst sympati för, men ändå)

Permalänk
Medlem

Sidor som eBay/blocket/tradera borde ha mod nog att förbjuda försäljning av såna här slags produkter inom exempelvis sex månader av dess release. Då skulle dom inte kunna flippas direkt och eventuell vinst skulle vänta på sig, och kanske inte vara värt besväret? Jag kommer aldrig köpa från någon sån snubbe i alla fall, så det dom lyckats med är att min nioåring inte fick uppleva magin med ny konsol över jullovet, med tanke på releasecykler lär han aldrig få göra det då han kommer vara i övre tonåren nästa gång det är dags och då är det inte samma sak. Nu kommer vår bokade PS5 dyka upp på en random måndag, då ork och andra måsten kommer vara i vägen för att verkligen sjunka in i nya konsolen.

Visa signatur

i5-13600KF, ASUS TUF 3080Ti, 32GB (2x16), B760-I Gaming, NR200P
Samsung G9, 32:9 @5120x1440 / LG CX 65” @4K

Permalänk

Hoppas på karma.. men karma träffar bara de som håller sin moral hög.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CamperSeven:

Scalping bör klassas som en kriminell handling. Det är form av bedrägeri som borde ha bestraffning som påföljd inom hela EU.

Nåja, ta inte i så du sträcker en muskel nu..

Ärligt talat så ställer jag mig neutral till det hela. Om folk hade slutat hetsa nåt så överjävligt att köpa det senaste nunununu redan igår så hade problemet inte existerat. När de sen går och pröjsar löjliga överpriset istället för att ha längre tålamod än ett dagisbarn så straffar dom både sig själva och alla andra.

Eh, tråkig situation som vore väldigt enkel att lösa

Permalänk
Inaktiv

Bara ordet scalpers är ju lite konstigt. Tycker de förklarar sig rätt bra, varför ska man inte få återförsälja? Får man inte lov att köpa direkt från produsenten så kan man väl åtminstone få köpa så mycket man vill från butiker?

Det verkliga problemet ligger väl snarare i att pengar helt börjar tappa sitt värde. Folk slänger 10-20 tusen kroner för att kunna spela spel med lite fler frames per second, det är sådan demand på dessa svindyra varor att det bildas kö.

Ja vad är ett grafikkort eller en spel konsol som kostar nästan en månadslön när huset man bor i sägs vara värt mer än man kan tjäna ihop under sin livstid. Den som spar han senare inget har när centralbankerna världen över trycker upp biljoner och snart biljarder med den pågående influensa "pandemin" som ursäkt.

Ska vi betta om när riksbanken trycker ner räntan från noll till minus igen?

Varför inga arga kommentarer om att vi vanliga konsumenter aldrig någonsin kommer få ta del av minusräntan eller bara det faktum att riksbankens minusränta totalt slaktat värdet på alla besparingar folk haft. Nej det är visst "scalperserna" vi blir blåsta av... jo tjena..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Ändå ett jäkla gnäll på folk. Jag tror att om någon fått ett tillräckligt bra bud så hade de flesta sålt......

Fast det är skillnad på att få ett bud och sedan bli utan något du vill ha än att köpa något enbart för att andra vill köpa det och därmed driva upp priset.

Som nämns ovan ger scalpers inget mervärde till produkten eller inköpet utan endast en merkostnad, går man enbart på vad folk är villiga/tvingade att betala kan ju alla vara som Martin Shkreli.

På det undrar jag om många scalpers skattar på sin inkomst som de ska eller inte.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Tycker det är okej så länge man inte börjar använda bottar och olika autoscripter som gör beställningarna åt en, där beställningen inte sker på lika villkor.
Men sen tycker jag att återförsäljaren har det största ansvaret och borde begränsa produkterna till endast en produkt per person.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv

Titeln är ju självbeskrivande, "stickar offerkofta"...

Jag är för fri marknad osv. men man kan ju tycka att folk beter sig illa för det. Bedrövligt om personer som behöver t.ex. grafikkort till jobbet inte kan få tag på det (video editors m.fl.) för att scalpers bokar in sig i köer överallt.

Permalänk
Medlem

Undrar hur många storskalpare som skattar för sina inkomster.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tycker det är okej så länge man inte börjar använda bottar och olika autoscripter som gör beställningarna åt en, där beställningen inte sker på lika villkor.
Men sen tycker jag att återförsäljaren har det största ansvaret och borde begränsa produkterna till endast en produkt per person.

Håller med.
Problemet med scalping blir när det inte finns en rimlig chans för vanliga dödliga att hinna köpa.
Borde vara hyfsat lätt att motverka det som butik, artikeln nämner ju tex några kryphål som används.

Permalänk
Medlem

Om det är tillåtet och ej reglerat, kommer människorna gör vad som helst för deras egen vinning och "frihet".

Referens: Historieboken.

Permalänk
Medlem

Så länge otåliga personer köper av dessa typer kommer vi inte åt problemet. Hade hellre läst Jordans inlägg när han sitter med 25 osålda ps5 och butikerna börjar få in tillräckliga ordrar. Köp inte av scalpers. Punkt.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Det är köparna (från de här kluriga människorna) som borde känna en sorts skam i kroppen. Det är ingen annan än dom, som föder de här människornas begär...

Permalänk
Medlem

Det är alltid kul hur scalpers försöker motivera sin icke moraliska handlingar.

Likställer lite som Simpson med detta klipp

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Men de fyller ingen värdefull funktion alls. Det är mer förståeligt att behöva muta statstjänstemän i öst

Der fyller ju funktionen att de som är villiga att betala mer får chansen att göra det. Tillgång och efterfrågan. Sony hade ju kunnat sätta 2000 sek högre pris från.örjan men då hade ju alla fått betala mer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Det är köparna (från de här kluriga människorna) som borde känna en sorts skam i kroppen. Det är ingen annan än dom, som föder de här människornas begär...

Det är inte det ända dom gör...

... dom gör att butiker och producenter av populär hårdvara tänker, nämen.. se där ja - folk betalar ju gärna 300-500$ extra för hårdvaran, även om vi sänkte priset för att flera ska få råd med produkten.

Då har vi underskattat hur peng- stärka denna generation är, nästa gång - gör vi inte samma misstag, vi dubblar alla priser.

Permalänk
Skrivet av tyvar1:

Jordan, Jordan, Jordan. Vad skulle du säga om jag under början av pandemin skulle köpa upp alla toarullar i varje butik i din närhet och sen sälja för en löjligt hög summa till dig? Du är ju ändå väldigt sugen på en toarulle och skulle vara riktigt glad för att köpa en. Men visst blir du lite irriterad och arg över att jag köpte upp alla toarullar för att tjäna lite pengar?

Haha roligt hur folk tänker. Scalping förstör bara och förstår inte hur folk kan tycka det är okej och helt normalt.

Toarulle jämfört med datorkomponent, fair comparison.

Permalänk
Medlem

Bättre exempel hade varit om man köpt all mjölk av Tesco och alla andra mjölkförsäljare och sålt det för 100% mer.
Då hade det nog blivit lagändringar.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers