Den stora tråden om Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34"

Permalänk
Medlem

Jaha, då har man läst sig att gsync inte (längre?) fungerar på windows 7!

Men i övrigt fungerar skärmen perfekt och inga döda pixlar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Beroende på hur du väger de olika områdena;
Spel (min åsikt): alla dagar i veckan Xiaomi-skärmen.
Redigering: en normal 27" IPS med hög Hz (bör vara det som ryms i budget)

Yes men behöver mer hjälp. Det lutar åt Mi den har nästan allt förutom lite sämre färger. Och den blir bättre om man kalibrerar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WenenOne:

Yes men behöver mer hjälp. Det lutar åt Mi den har nästan allt förutom lite sämre färger. Och den blir bättre om man kalibrerar den.

Framförallt med redigering så kan kurvaturen vara jobbig är det jag tänkte på.
Färgmässigt tycker jag det är minimal skillnad mellan de IPS-skärmar jag hade innan och Mi-skärmen (kan vara lekmannen som talar)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Framförallt med redigering så kan kurvaturen vara jobbig är det jag tänkte på.
Färgmässigt tycker jag det är minimal skillnad mellan de IPS-skärmar jag hade innan och Mi-skärmen (kan vara lekmannen som talar)

Förstår hur du menar. Typ att man kollar på en böjd bild och man kanske vill se hur den ser ut platt men då kan man inte göra det?

Permalänk
Medlem

Så extremt böjd är inte skärmen att jag märkt något problem i det sammanhanget.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av WenenOne:

Förstår hur du menar. Typ att man kollar på en böjd bild och man kanske vill se hur den ser ut platt men då kan man inte göra det?

Precis det jag tänkte på, raka linjer har en tendens att se böjda ut, har märkt det med modeller som ska 3D-printas
Men man vänjer sig lite vid det ändå, så är det främst spel så hade jag valt Mi-skärmen alla dagar i veckan i den här prisklassen

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Det verkar vara stört omöjligt att köpa denna idag till ett vettigt pris, hittar ni nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Precis det jag tänkte på, raka linjer har en tendens att se böjda ut, har märkt det med modeller som ska 3D-printas
Men man vänjer sig lite vid det ändå, så är det främst spel så hade jag valt Mi-skärmen alla dagar i veckan i den här prisklassen

Kan en LG UltraGear 27GL850 vara ett bra alternativ?

Jag vill gärna ha en stor curvad skräm mest för det ser häftigt ut och stor arbetsyta.

Permalänk
Medlem

Igår fick jag mail från Mi Store om att de fått in den... men jag gick in en dryg timme efter mailet och då var den slut

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarsGr:

Igår fick jag mail från Mi Store om att de fått in den... men jag gick in en dryg timme efter mailet och då var den slut

Ja dom går åt som smör i solsken skärmarna. Så fort det kommer in en, så är den borta lika fort

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

De har höjt priset på skärmen nu.
Funderar på denna eller Svive 34" alternativt 35" men känner mig lite vemodig. Sitter idag med en Dell 25" IPS och en Dell 24" IPS (egentligen två men sambons skärm gick sönder så hon fick en), och jag är less. Jag vill ha ultrawide men då jag arbetar med grafisk design då och då hemifrån så är jag orolig att kurvad display kan bli lite jobbig att arbeta med. Många säger att man vänjer sig men då jag till vardags jobbar med två 27" IPS-skärmar så ifrågasätter jag om jag någonsin blir van?
Målet är egentligen att inte arbeta alls hemifrån men det tar inte bort hobbybiten och stunder då jag kanske arbetar med ritningar till huset eller något projekt jag tänkt dra igång, d.v.s. väldigt raka linjer.
Spelar inte så mycket längre och tittar aldrig på film med helskärm utan brukar oftast arbeta eller slösurfa samtidigt.
Är en ultrawide meningslös för mig och blir rent av en gimmick? Någon annan som tagit detta steg och kan övertyga mig?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

De har höjt priset på skärmen nu.
Funderar på denna eller Svive 34" alternativt 35" men känner mig lite vemodig. Sitter idag med en Dell 25" IPS och en Dell 24" IPS (egentligen två men sambons skärm gick sönder så hon fick en), och jag är less. Jag vill ha ultrawide men då jag arbetar med grafisk design då och då hemifrån så är jag orolig att kurvad display kan bli lite jobbig att arbeta med. Många säger att man vänjer sig men då jag till vardags jobbar med två 27" IPS-skärmar så ifrågasätter jag om jag någonsin blir van?
Målet är egentligen att inte arbeta alls hemifrån men det tar inte bort hobbybiten och stunder då jag kanske arbetar med ritningar till huset eller något projekt jag tänkt dra igång, d.v.s. väldigt raka linjer.
Spelar inte så mycket längre och tittar aldrig på film med helskärm utan brukar oftast arbeta eller slösurfa samtidigt.
Är en ultrawide meningslös för mig och blir rent av en gimmick? Någon annan som tagit detta steg och kan övertyga mig?

4490:-
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/xiaomi-mi-curv...

Permalänk
Medlem

Ett alternativ till denna skärm är att köpa en Iiyama 34" IPS från tyska Ebay.. Ska vara bra har jag läst och finns för 450 - 500 euro.

Permalänk
Medlem

Ja jo, glömde bort Netonnet, mistore hade dock samma pris som Netonnet men sedan även 10% rabatt på det så var det ett självklart val men är lite kluven nu när det står 3699kr för Svive 34" vs 4490kr Xiaomi 34".

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

De har höjt priset på skärmen nu.
Funderar på denna eller Svive 34" alternativt 35" men känner mig lite vemodig. Sitter idag med en Dell 25" IPS och en Dell 24" IPS (egentligen två men sambons skärm gick sönder så hon fick en), och jag är less. Jag vill ha ultrawide men då jag arbetar med grafisk design då och då hemifrån så är jag orolig att kurvad display kan bli lite jobbig att arbeta med. Många säger att man vänjer sig men då jag till vardags jobbar med två 27" IPS-skärmar så ifrågasätter jag om jag någonsin blir van?
Målet är egentligen att inte arbeta alls hemifrån men det tar inte bort hobbybiten och stunder då jag kanske arbetar med ritningar till huset eller något projekt jag tänkt dra igång, d.v.s. väldigt raka linjer.
Spelar inte så mycket längre och tittar aldrig på film med helskärm utan brukar oftast arbeta eller slösurfa samtidigt.
Är en ultrawide meningslös för mig och blir rent av en gimmick? Någon annan som tagit detta steg och kan övertyga mig?

Jag har exakt samma tankar som dig. Verkar vara svårt att hitta bra svar på dessa frågor. Hoppas någon erfaren gubbe kan svara snart.

Just nu går inte skärmen att få tag på till ett bra pris. Så jag har kollat runt på andra skärmar men har inte hittat något intressant ännu.

Permalänk
Inaktiv

https://www.webhallen.com/se/product/332414-Xiaomi-Mi-Curved-...

Ett stycke fyndvara från webhallen för 3990:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon287298:

tack för tips! köpte'n

Permalänk
Medlem
Skrivet av WenenOne:

Jag har exakt samma tankar som dig. Verkar vara svårt att hitta bra svar på dessa frågor. Hoppas någon erfaren gubbe kan svara snart.

Just nu går inte skärmen att få tag på till ett bra pris. Så jag har kollat runt på andra skärmar men har inte hittat något intressant ännu.

Jag har bestämt mig att köpa en 34":are, är det så att det inte fungerar så får den åka till en framtida racingrigg. Får återkomma med mina synpunkter men lär dröja några veckor i.a.f.

Ingen som vet om Xiaomin är på väg in på lager den närmaste tiden?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Kompisen har denna skärm och är väldigt nöjd så har börjat kolla lite på den också.

Sitter idagsläget på 3st gamla 24" BenQ skärmar 60hz 1080. Det jag funderar mest över är hur det upplevs/hur lätt det är att gå från typ 2 skärmar med 2 dedikerade skrivbord till en stor skärm där man "har två skrivbord på ett" ?

Sedan verkar det vara svårt att hitta måtten på skärmen, står varken på inet, webb eller netonnet, bredd, djup, höjd (med utan stativ).

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Sedan verkar det vara svårt att hitta måtten på skärmen, står varken på inet, webb eller netonnet, bredd, djup, höjd (med utan stativ).

https://www.mi.com/global/monitor34/specs/

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Det jag funderar mest över är hur det upplevs/hur lätt det är att gå från typ 2 skärmar med 2 dedikerade skrivbord till en stor skärm där man "har två skrivbord på ett" ?

Väldigt personligt om hur man gillar saker men här är min syn på det iaf.
Har denna 34" och använder samma storlek både hemma och på jobbet. Tycker den är för liten för att ersätta två skärmar, även om det såklart funkar för vissa saker.

För mig är 21:9 en häftig upplevelse som en skärm och inte en ersättare för två. Då skulle jag behöva gå på 32:9 eller nåt.
Men behöll min gamla 27" 1080p som funkar ypperligt som andraskärm.

Permalänk
Medlem

Tips!
Fyndvara på Elgiganten i Uddevalla. 4041 kr
https://www.elgiganten.se/product/outlet/gaming-fyndvaror/239...

Det är jag som har returnerat varan p.g.a. att jag behöver en skärm med inbyggda högtalare.
Det var 3-4 st frysta pixlar i nedre vänstra hörnet vad jag kunde se. Inget som störde om man inte letade efter dem. I övrigt såg allt bra ut.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING | AMD Ryzen5 2600X | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 @ 3000 MHz | Samsung 970 EVO PLUS 500GB | EVGA 650W | Phanteks Eclipse P400 Tempered Glass

Permalänk
Medlem

Hade köpt den direkt om det inte hade varit så långt bort eller om de hade skickat Mulven, tack ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av WenenOne:

Jag har exakt samma tankar som dig. Verkar vara svårt att hitta bra svar på dessa frågor. Hoppas någon erfaren gubbe kan svara snart.

Just nu går inte skärmen att få tag på till ett bra pris. Så jag har kollat runt på andra skärmar men har inte hittat något intressant ännu.

Lite komiskt, hur billig vill du att skärmen ska vara?
Det är redan sjukt bra pris på skärmen och allt under 5000 är bra pris eftersom det knappt finns någon motsvarighet i samma pris och specs.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

De har höjt priset på skärmen nu.
Funderar på denna eller Svive 34" alternativt 35" men känner mig lite vemodig. Sitter idag med en Dell 25" IPS och en Dell 24" IPS (egentligen två men sambons skärm gick sönder så hon fick en), och jag är less. Jag vill ha ultrawide men då jag arbetar med grafisk design då och då hemifrån så är jag orolig att kurvad display kan bli lite jobbig att arbeta med. Många säger att man vänjer sig men då jag till vardags jobbar med två 27" IPS-skärmar så ifrågasätter jag om jag någonsin blir van?
Målet är egentligen att inte arbeta alls hemifrån men det tar inte bort hobbybiten och stunder då jag kanske arbetar med ritningar till huset eller något projekt jag tänkt dra igång, d.v.s. väldigt raka linjer.
Spelar inte så mycket längre och tittar aldrig på film med helskärm utan brukar oftast arbeta eller slösurfa samtidigt.
Är en ultrawide meningslös för mig och blir rent av en gimmick? Någon annan som tagit detta steg och kan övertyga mig?

Det är väl en vanesak framförallt.

Det låter lite på dig som du tror att displayen är extremt böjd. Det är den inte. När jag sitter och jobbar med den, alltså inte bara spelar, så märker jag det knappt. Sitter både och editerar video och jobbar med DTP samt design, det går alldeles utmärkt och böjningen i skärmen stör inte det minsta. Det är dock min uppfattning, jag är säker det finns de som tycker något annat.

En böjning med en radie på 1500mm är inte mycket. Det ger en diameter på 3m, det behövs ca 12 skärmar för att göra en full cirkel. Skillnaden i djup från kant på själva displayen, inte kanten på skärmen, till mitten är ca 4cm. Jag sitter normalt ca 60cm från skärmens mitt, då blir avståndet till kanten ca 65cm. Det gör att när jag tittar mitt på skärmen så ser den i princip platt ut. Bara för att ge lite referenser.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det är väl en vanesak framförallt.

Det låter lite på dig som du tror att displayen är extremt böjd. Det är den inte. När jag sitter och jobbar med den, alltså inte bara spelar, så märker jag det knappt. Sitter både och editerar video och jobbar med DTP samt design, det går alldeles utmärkt och böjningen i skärmen stör inte det minsta. Det är dock min uppfattning, jag är säker det finns de som tycker något annat.

En böjning med en radie på 1500mm är inte mycket. Det ger en diameter på 3m, det behövs ca 12 skärmar för att göra en full cirkel. Skillnaden i djup från kant på själva displayen, inte kanten på skärmen, till mitten är ca 4cm. Jag sitter normalt ca 60cm från skärmens mitt, då blir avståndet till kanten ca 65cm. Det gör att när jag tittar mitt på skärmen så ser den i princip platt ut. Bara för att ge lite referenser.

Vill bara tillägga att jag häromdagen satt vid min och råkade kolla på nedre kanten av skärmen.
Fick en liten chock eller vad man nu ska kalla det för jag hade totalt glömt bort att jag hade en böjd skärm och såg nu böjningen när jag kollade på nedre kanten.

Jag har aldrig varit förtjust i böjda skärmar (vi har g9 på jobbet) och denna har jag inte reagerat på att den är böjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Vill bara tillägga att jag häromdagen satt vid min och råkade kolla på nedre kanten av skärmen.
Fick en liten chock eller vad man nu ska kalla det för jag hade totalt glömt bort att jag hade en böjd skärm och såg nu böjningen när jag kollade på nedre kanten.

Jag har aldrig varit förtjust i böjda skärmar (vi har g9 på jobbet) och denna har jag inte reagerat på att den är böjd

Precis det jag menar. Första dagarna kändes det lite annorlunda, efter jag vant mig tänker jag inte ens på det längre. Märker ingen skillnad alls när jag sitter och jobbar grafiskt eller redigerar video.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det är väl en vanesak framförallt.

Det låter lite på dig som du tror att displayen är extremt böjd. Det är den inte. När jag sitter och jobbar med den, alltså inte bara spelar, så märker jag det knappt. Sitter både och editerar video och jobbar med DTP samt design, det går alldeles utmärkt och böjningen i skärmen stör inte det minsta. Det är dock min uppfattning, jag är säker det finns de som tycker något annat.

En böjning med en radie på 1500mm är inte mycket. Det ger en diameter på 3m, det behövs ca 12 skärmar för att göra en full cirkel. Skillnaden i djup från kant på själva displayen, inte kanten på skärmen, till mitten är ca 4cm. Jag sitter normalt ca 60cm från skärmens mitt, då blir avståndet till kanten ca 65cm. Det gör att när jag tittar mitt på skärmen så ser den i princip platt ut. Bara för att ge lite referenser.

Okej tackar så mycket, precis det jag behöver höra!
Då är det bara invänta tills den dyker upp hos återförsäljarna igen.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Okej tackar så mycket, precis det jag behöver höra!
Då är det bara invänta tills den dyker upp hos återförsäljarna igen.

Skulle det ändå inte fungera för dig är det ju bara skicka tillbaka eller sälja den vidare, den är ju inte svårsåld direkt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Verkar finnas en till salu på marknaden nu!