Länsförsäkringar, hur köpa Bitcoin?

Permalänk
Medlem

Länsförsäkringar, hur köpa Bitcoin?

Hej,

När jag försökte köpa lite Bitcoin för något år sedan via Coinbase så gick det inte. Jag orkade inte lägga energi på det då, men igår kontaktade jag LF och fick detta svar:

Länsförsäkringar Bank har en skyldighet att motverka risk för ekonomisk brottslighet och med beaktande av säkerhetsrisker förknippade med denna typ av transaktioner så har Länsförsäkringar Bank beslutat att neka handel med cryptovaluta.

Det handlar om väldigt små summor, några hundra då och då. Vad är smidigast? Skaffa ett nytt kort?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ica Banken gjorde samma sak mot mig. Skaffa en annan bank.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strife91:

Ica Banken gjorde samma sak mot mig. Skaffa en annan bank.

Ja, det var det första jag tänkte. Sedan kom jag på att mina tänkta köp av Bitcoin handlar om så små mängder och är enbart för skojs skull, och genom att byta bank så försvinner massa rabatter på försäkringar, kort osv.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Du kan ju skaffa t.ex. ett Revolut-konto (de har ett gratiskonto) som en mellanhand till Coinbase. Det tar dock 2 bankdagar (Swedbank) att överföra till Revolut.

Swedbank blockerade Bitstamp ett tag med fungerar sedan oktober igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, det var det första jag tänkte. Sedan kom jag på att mina tänkta köp av Bitcoin handlar om så små mängder och är enbart för skojs skull, och genom att byta bank så försvinner massa rabatter på försäkringar, kort osv.

Du kan ha konton hos flera banker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Du kan ha konton hos flera banker.

Ibland är man bra trög. Du har helt rätt!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag halvkapar tråden men går det att handla bitcoin via Paypal?

Permalänk
Medlem

Jag kör Coinbase Pro till Revolut till min svenska bank. Har inte haft några problem trots att jag överfört pengar varje månad. Snart lär min bank dock fråga vart pengarna kommer ifrån till vilket jag svarar: knark!

Permalänk

Har bland annat bitcoin på localbitcoins.com.
Handlat mycket där igenom åren.
Köpt/sålt med swish osv bland annat.

Permalänk
Medlem

Safello fungerar, dock 7% avgift vilket är lite drygt. Sedan sägs det att bitwala och ska funka eftersom de är registrerade som en riktig bank och du får ett eget SEPA-konto hos dem.

Sedan finns bisq.network om man vill ha anonym p2p.

Skrivet av Strife91:

Ica Banken gjorde samma sak mot mig. Skaffa en annan bank.

Yep, jag bytte bank omgående när de började blocka mig.

Skrivet av [SmR]BMF:

Ursäkta om jag halvkapar tråden men går det att handla bitcoin via Paypal?

Inte riktiga bitcoin. De sitter fast på ditt paypal konto och du kan inte använda dem till något.

Permalänk
Medlem

Jag frågade även LF om dom blockar eventuella SEPA-överföringar till Coinbase, och om dom blockerar överföringar från Coinbase till mitt konto i EUR. Jag fick följande svar:

Citat:

Det är bara att prova. Går den iväg så stoppar vi inte den, men vi kan ju inte ansvara för den mottagande banken. De kan ju stoppa betalningen och då kan du åka på en reklamation på 300:-.

Måste säga att jag tycker att det var ett väldigt dåligt svar. Borde inte banken veta om dom blockar SEPA-överföringar till Coinbase, när dom vet att dom blockar kortköp till Coinbase? Och varför skulle Coinbase bank stoppa betalningen, låter osannolikt. Inte heller fick jag svar på om jag får ta emot överföringar från Coinbase.

Jag provade i alla fall att göra en SEPA-överföring på €10 och den kom fram efter bara tre timmar. Jag har inte försökt tagit ut något ännu.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av jecretur:

Det tar dock 2 bankdagar (Swedbank) att överföra till Revolut.

Kort/Apple Pay är instant dock.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Hej,

När jag försökte köpa lite Bitcoin för något år sedan via Coinbase så gick det inte. Jag orkade inte lägga energi på det då, men igår kontaktade jag LF och fick detta svar:

Länsförsäkringar Bank har en skyldighet att motverka risk för ekonomisk brottslighet och med beaktande av säkerhetsrisker förknippade med denna typ av transaktioner så har Länsförsäkringar Bank beslutat att neka handel med cryptovaluta.

Det handlar om väldigt små summor, några hundra då och då. Vad är smidigast? Skaffa ett nytt kort?

Har också LF som bank. Jag gör SEPA-banköverföringar till Bitstamp.net. Har aldrig strulat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

Har också LF som bank. Jag gör SEPA-banköverföringar till Bitstamp.net. Har aldrig strulat.

Som skrivet, SEPA-överföring fungerar till Coinbase, men inte kortbetalningar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Hej,

När jag försökte köpa lite Bitcoin för något år sedan via Coinbase så gick det inte. Jag orkade inte lägga energi på det då, men igår kontaktade jag LF och fick detta svar:

Länsförsäkringar Bank har en skyldighet att motverka risk för ekonomisk brottslighet och med beaktande av säkerhetsrisker förknippade med denna typ av transaktioner så har Länsförsäkringar Bank beslutat att neka handel med cryptovaluta.

Det handlar om väldigt små summor, några hundra då och då. Vad är smidigast? Skaffa ett nytt kort?

Binance fungerar bra också.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem

Någon som vet om safello funkar med Swedbank? Via sepa menar jag. De har blockat allt annat.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Jag kunde ta ut pengar från Coinbase till LF med SEPA-överföring också, så det är ju bra.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

1. Man kan ha flera kort. Det är tillochmed bra att ha, om något skulle strula med ena kortet en dag.

2. Man kan ha flera banker. Det är tillochmed bra att ha, så man har lite valfrihet.

Se upp med avgifterna bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Någon som vet om safello funkar med Swedbank? Via sepa menar jag. De har blockat allt annat.

Jag har också Swedbank och varit i kontakt med dom angående krypto flera gånger, dom blockar ju som du märkt det mesta som har med krypto att göra. Det jag hade gjort är att höra med supporten på Safello, dom var snabba med att svara mig när jag frågade om försäljning av bitcoin och överföring till Swedbank, vilket enligt dom inte var några problem alls eftersom de går under finansinspektionen och är fullt godkända.
Av ren nyfikenhet, varför vill du köpa bitcoin genom Safello med SEPA-överföring?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Av ren nyfikenhet, varför vill du köpa bitcoin genom Safello med SEPA-överföring?

Att köpa med banköverföring har lägst avgift som jag förstår? Jag har konto på coinbase och kraken, men alla deras banker är blockade för SEPA av Swedbank, så jag undrade vad det fanns för andra alternativ. Behöver inte vara Safello, kan vara vad som helst.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Att köpa med banköverföring har lägst avgift som jag förstår? Jag har konto på coinbase och kraken, men alla deras banker är blockade för SEPA av Swedbank, så jag undrade vad det fanns för andra alternativ. Behöver inte vara Safello, kan vara vad som helst.

Ok, jag hade gått via Revolut eller N26 istället som nämns i tråden.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Ok, jag hade gått via Revolut eller N26 istället som nämns i tråden.

Ok, ska kika på detta.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Skrivet av Zidious G:

Att köpa med banköverföring har lägst avgift som jag förstår? Jag har konto på coinbase och kraken, men alla deras banker är blockade för SEPA av Swedbank, så jag undrade vad det fanns för andra alternativ. Behöver inte vara Safello, kan vara vad som helst.

Förlåt, men jag förstår verkligen inte varför man har Swedbank. Hade bytt på en sekund, eftersom det är så smidigt. Övertagande bank stänger gamla konton och för över ens autogiron.
Har man lån så kan man byta lönekonto ändå. Är helt okej att vara kund i flera banker.

Banker som inte vill hänga med i utvecklingen och strävar emot förtjänar inte kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Förlåt, men jag förstår verkligen inte varför man har Swedbank. Hade bytt på en sekund, eftersom det är så smidigt. Övertagande bank stänger gamla konton och för över ens autogiron.
Har man lån så kan man byta lönekonto ändå. Är helt okej att vara kund i flera banker.

Banker som inte vill hänga med i utvecklingen och strävar emot förtjänar inte kunder.

Vilken bank kör du?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Hej,

När jag försökte köpa lite Bitcoin för något år sedan via Coinbase så gick det inte. Jag orkade inte lägga energi på det då, men igår kontaktade jag LF och fick detta svar:

Länsförsäkringar Bank har en skyldighet att motverka risk för ekonomisk brottslighet och med beaktande av säkerhetsrisker förknippade med denna typ av transaktioner så har Länsförsäkringar Bank beslutat att neka handel med cryptovaluta.

Det handlar om väldigt små summor, några hundra då och då. Vad är smidigast? Skaffa ett nytt kort?

Jag har också LF och kan ej handla på Coinbase men Bitstamp funkar bra för mig via LF.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpleonardo:

Jag har också LF och kan ej handla på Coinbase men Bitstamp funkar bra för mig via LF.

Menar du med kort eller kan du inte använda SEOA-överföringar heller? Min överföring kom fram inom 3 timmar, likadant med mitt uttag.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Menar du med kort eller kan du inte använda SEOA-överföringar heller? Min överföring kom fram inom 3 timmar, likadant med mitt uttag.

Med kort. Har inte testat banköverföring då det är mer omständigt än fungerande kortbetalning.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Ok, jag hade gått via Revolut eller N26 istället som nämns i tråden.

Provade revolut nu och det var ju smidigt men Swedbank blockerar det också! I alla fall till viss del. Kan bara föra över 1000 kr då och då.

Revolut i sig var bra. Växlade till EUR sen förde jag över till coinbase, pengarna kom fram direkt.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Provade revolut nu och det var ju smidigt men Swedbank blockerar det också! I alla fall till viss del. Kan bara föra över 1000 kr då och då.

Revolut i sig var bra. Växlade till EUR sen förde jag över till coinbase, pengarna kom fram direkt.

Hur för du överför du pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Hur för du överför du pengarna?

Lade till mitt MasterCard och för över från det. Det är kopplat till mitt bankkonto på Swedbank.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4