Backligt Bleed eller IPS Glow på ny skärm

Permalänk

Backligt Bleed eller IPS Glow på ny skärm

Köpte en ny skärm och märkte att det blir "gulaktiga fläckar" vid kanten på skärmen. Är det något som försvinner med tiden eller kan jag göra något åt det? Eller är det bara att hoppas på att jag kan få det på garanti alternativt häva köpet?

Efter lite googling so verkar det som det antingen är IPS Glow eller Backlight Bleed.

https://drive.google.com/file/d/1npYGkGNF-FTDfF5bwIYRN3YFrYKK...

https://drive.google.com/file/d/1wO5QmpWwNnHCgfy3qBZWH3KhWk_m...

Permalänk
Medlem

Oj, det där var illa.
Inget som kommer försvinna, skulle ångra köpet om du kan då det där kommer störa dig enormt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Det ser mer ut som IPS Glow (gulaktigt) än Backlight Bleed (blåaktigt).

Det kommer inte försvinna, (på sin höjd kan du lindra det genom att sänka ljusstyrkan) så jag säger som Ferrat ovan; Häv köpet om du stör dig för mycket på det.

Tyvärr är det lite av ett lotteri när man köper en skärm med IPS-panel.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Det kan minska inom några veckor, men det är inte garanterat.

Hur länge har du öppet köp? Om det är t.ex 30 dagar så kan du fortsätta att använda den och se om det minskar inom 2-3 veckor.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Det ser mer ut som IPS Glow (gulaktigt) än Backlight Bleed (blåaktigt).

Det kommer inte försvinna, (på sin höjd kan du lindra det genom att sänka ljusstyrkan) så jag säger som Ferrat ovan; Häv köpet om du stör dig för mycket på det.

Tyvärr är det lite av ett lotteri när man köper en skärm med IPS-panel.

Finns det alternativ till IPS-panel som jag borde välja istället för att slippa risken med att få en till skärm med samma "fel" eller är det bra att byta tills jag får en utan fel?

Permalänk
Medlem

Sänk ljusstyrkan!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantern02:

Finns det alternativ till IPS-panel som jag borde välja istället för att slippa risken med att få en till skärm med samma "fel" eller är det bra att byta tills jag får en utan fel?

Generellt sätt kommer du aldrig från det helt. Ibland har man flyt och den panelbatchen man fick är fin och jämn. Oftast brukar dock skärmar med lite mer prosumer inriktning vara jämnare, typ vissa DELL, EIZO etc men svårt att säga.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Moderator
Moderator

De stora svagt ljusare fälten i hörnen är IPS glow, de mindre halvmånformade ljusstarkare fälten längs nederkanten är backlight bleed.

Det är väldigt lätt att särskilja dem, IPS glow blir som starkast när du tittar i en vinkel, flyttar du alltså huvudet rakt framför övre högra hörn kommer du inte se någon glow i det hörnet. Backlight bleed förändras inte på samma sätt efter hur du tittar på panelen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Absolut enklaste är att lämna tillbaka skärmen, antingen via 14 dagars ångerrätten vid distansköp eller ifall butiken erbjuder öppet köp. Skulle undvika garanti ärenden ifall du fortfarande har möjlighet att ångra köpet.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |