Permalänk
Medlem

Vågar man beställa en 5900x?

Hej! Jag håller på att komponera ihop ett bygge på Inet där jag gärna vill ha med 5900x som står ska vara i lager 03-31. Har ni koll på om det är en hejdundrans kö eller om man faktiskt förväntas få ta del av de som kommer in i lagret då?

Permalänk
Medlem

Det vet nog ingen annan än Intel själva Slå dem en signal imorgon.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Enligt Inets kundtjänst är datumet för "i lager" det datum där man beräknar att alla bokade kunnat levereras och det finns ett överskott som kan gå till lager. Men om fler beställningar läggs under tiden flyttas förstås det datumet framåt då och då.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag har varit på plats 12 sen jag frågade om plats i början av januari och beställde i November/December. Dom tror dock att dom ska få in ett antal nu i slutet av februari, men AMD kan inte säga när/hur många.

Permalänk
Medlem

Vänta med att beställa övriga delar tills du fått hem GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Enligt Inets kundtjänst är datumet för "i lager" det datum där man beräknar att alla bokade kunnat levereras och det finns ett överskott som kan gå till lager. Men om fler beställningar läggs under tiden flyttas förstås det datumet framåt då och då.

Okej, då låter det som att väntetiden inte kommer vara alltför länge om man skulle beställa nu om jag tolkar det rätt?

Permalänk
Medlem

Under normala förutsättningar ja. Men i dagens läge så skulle jag endast beställa processorn och avvakta tills den faktiskt skickas innan jag binder ihop resten av datorn. Beroende på vilket grafikkort du tänkt ha till datorn så kan det dröja månader innan du får tag på den också.

Permalänk
Medlem

Beställ processorn på en gång om du bestämt att det är den du ska ha, så slipper du hamna i längre kö än det redan är.
Processorn är riktigt fet så du kommer inte att bli besviken när du väl har den!

Köp dom andra delarna direkt när du får mail om att processorn är skickad, så har du god tid att skicka tillbaks saker på återköpstiden om något inte skulle fungera.

Permalänk
Medlem

Gör man bort sig om man beställer en 5800x istället, är det en stor skillnad? Kommer använda datorn primärt för bildbehandling och lättare videoredigering, med lite gaming vid sidan av självfallet.

Permalänk
Medlem

Svar från Inets kundservice:

"Alla datumen för de processorerna är högst preliminära och dessvärre skulle jag nog räkna med att risken är stor att det kommer bli flera månaders leveranstid. Vi får in löpande leveranser men långt ifrån att täcka alla beställningar vi har. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamnis:

Gör man bort sig om man beställer en 5800x istället, är det en stor skillnad? Kommer använda datorn primärt för bildbehandling och lättare videoredigering, med lite gaming vid sidan av självfallet.

Jag skulle rekommendera att googla det bildbehandlingsprogram du använder + 5800x och 5900x och se vad andra angett för skillnader. Så vitt jag vet så går 5800x ganska varmt. 5900x har även dubbla cachen från 5800x som både redigeringsprogram och spel verkar ta mer nytta av numera.

Men om det är värt flera månaders extra väntan beror på hur bråttom du har.

Permalänk

3 månaders väntetid and counting för min 5900x som jag beställde från Webhallen 23/11. Fick köpa en 3600 som placeholder så länge. Räknar inte med leverans innan april :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamnis:

Gör man bort sig om man beställer en 5800x istället, är det en stor skillnad? Kommer använda datorn primärt för bildbehandling och lättare videoredigering, med lite gaming vid sidan av självfallet.

5800x är en bra processor så jag tycker inte man gör bort sig. Borde kanske vara 5-700kr billigare för att få kr per core som är mer lik 5600x och 5900x. Hade jag velat bygga dator idag hade jag köpt 5800x. Lite sämre kr per core men man får alla kärnor på samma ccx. Dock har jag dålig koll på hur bra bildbehandlings- och videoredigeringsprogram skalar med antal kärnor så 5900x kanske är värt väntan?

Själv beställde jag 5900x för jag vill unna mig en overkill cpu till min examen och jag har inga problem att vänta någon månad. Medans jag väntar letar jag deals på andra delar till datorn. Hoppas dock jag får cpun till i sommar. Beställde 2:a februari.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamnis:

Hej! Jag håller på att komponera ihop ett bygge på Inet där jag gärna vill ha med 5900x som står ska vara i lager 03-31. Har ni koll på om det är en hejdundrans kö eller om man faktiskt förväntas få ta del av de som kommer in i lagret då?

Om du bara låser dig till Inet så kan väntan bli lång. Titta regelbundet på andra också så kan det gå mycket snabbare. Priset är detsamma hos alla de stora så var du köper den borde rimligen kvitta. Jag lyckades köpa en 5900X på Netonnet 22 december när de fick in ett antal, utan att ha stått i kö över huvud taget, och fick den hem dagen efter.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Lovad leverans skjuts på ideligen

Skrivet av gamnis:

Hej! Jag håller på att komponera ihop ett bygge på Inet där jag gärna vill ha med 5900x som står ska vara i lager 03-31. Har ni koll på om det är en hejdundrans kö eller om man faktiskt förväntas få ta del av de som kommer in i lagret då?

Jag beställde första december. Leverans skulle komma 23 dec. Sen dess har datumet flyttats fram minst 4 gånger.
Nu senast till 5 mars. Min leveranstid som anges på ordern är inte samma som vid nybeställning i nuläget. Ingen aning om Inet prioriterar om i kön eller om de inte får leveranser. jag har betalt för länge sedan så de kanske inte tycker de behöver leverera.
Ska du mest spela rekommenderar jag en 5800x. I alla fall om du vill ha en processor före sommaren. Marginell eller ingen skillnad i spelprestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtesnubben:

Jag beställde första december. Leverans skulle komma 23 dec. Sen dess har datumet flyttats fram minst 4 gånger.
Nu senast till 5 mars. Min leveranstid som anges på ordern är inte samma som vid nybeställning i nuläget. Ingen aning om Inet prioriterar om i kön eller om de inte får leveranser. jag har betalt för länge sedan så de kanske inte tycker de behöver leverera.
Ska du mest spela rekommenderar jag en 5800x. I alla fall om du vill ha en processor före sommaren. Marginell eller ingen skillnad i spelprestanda.

Jag beställde på Webhallen 27:nov och fick den 4:e Januari. Verkar gå lite snabbare därifrån.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag beställde på Webhallen 27:nov och fick den 4:e Januari. Verkar gå lite snabbare därifrån.

Nåja. Jag beställde den 29:e nov och väntar ännu...

Permalänk
Medlem

Usch jag har beställt en 5600x runt 20 Januari, inga höga förhoppningar på något snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Nåja. Jag beställde den 29:e nov och väntar ännu...

Jag beställde en 24:e Nov också och hämtade ut den samma dag

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamnis:

Gör man bort sig om man beställer en 5800x istället, är det en stor skillnad? Kommer använda datorn primärt för bildbehandling och lättare videoredigering, med lite gaming vid sidan av självfallet.

För bildbehandling är en 5800X overkill, alltså bra. När det gäller videoredigering så beror det på fler faktorer.

1. Vilket program (finalcut, premier, davinci resolve free eller studio).
2. Vilka codecs (h264, h265, raw o.s.v.)
3. Upplösning.

Jobbar du i en codec som inte är grafikaccelererad så kommer du tjäna på att köra en 5900X. Jobbar du i t.ex. h264 och i Davinci Resolve så spelar CPUn knappt någon roll alls i arbetsflödet, det är mest beroende på GPU. Däremot om du vill encoda med mjukvara och inte med Nvidias Nvenc t.ex. (vilket bara går om du köpt programmet) så tjänar du tid där om du har en 5900X. Detsamma gäller om du ska göra om klippen ifrån h264 till Dx0-nåntingnånting t.ex. för att redigeringsprocessen ska gå smidigt.
Men det viktigaste är att timelinen inte hackar, och där är GPUn viktigare i Resolve.

Hur det är i Premiere vet jag inte. Redigerar du i Finalcut så blir det nog jobbit med en PC.

Jag sitter själv och väntar på att 5900X ska börja bli tillgänglig eller att dom släpper en mer prisvärd 5900. Insett att det är kört att köpa dator nu och således ligger mitt tomma moderkort här och väntar på bättre tider. Jag räknar inte med att det ska ske innan sommaren längre.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Om man beställde hos inet i början av januari så ligger man ungefär på plats 250 i kön just nu och har troligtvis mer än en månad kvar att vänta.