Köpte sak på rea som levererats, nu vill butik skicka faktura

Permalänk
Medlem

Köpte sak på rea som levererats, nu vill butik skicka faktura

Hej,

jag har provat att söka lite i forumet, vet att det var diskuterat samma sak i "elgigantens felprissatta dator", men såg inte ut som att det var besvarat.

Jag klickade hem en vara i webbshoppen hos en stor sportkedja. Den var märkt "lagerrensning" eller "tillfällig utförsäljning" eller så, kommer inte helt ihåg, och rabatterad 87%.
Fick orderbekräftelse, varan skickades och nu ligger den hos postombudet redo att hämtas ut.
Ett par dagar senare kommer ett mail från kundtjänst där de skriver att levererad vara var felprissatt och vi kan få köpa den till ordinarie pris, eller skicka tillbaka den.

Om jag förstått det rätt så hänger det hela på om priset borde anses som uppenbart fel eller ej. Om det är uppenbart fel kan säljaren ha rätt.

Priset var extremt lågt, men tycker inte det är helt orimligt att de säljer ut några enstaka exemplar till 87% rabatt.
Vad tycker ni man ska göra?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/felaktig-prisinfo...

Har du något som styrker att det stod "lagerrensning" eller "tillfällig utförsäljning"?
Vad kostar motsvarande vara hos andra aktörer?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Strunta i det, så länge det inte är en liten oseriös skitfirma kommer de knappast dra dig till tingsrätten som ClickOK gjorde när Åge köpte hårddiskar till ett rabatterat pris: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1200181-clickok-se-sta...

Klädbranschen har så höga marginaler att det inte alls är ovanligt med 90% rabatt på utgående varor som ingen vill ha. Inte som att du köpte en villa till 90% rabatt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Första tråden av den här typen jag har läst där jag tycker köparen har helt rätt. 87% rea är inte helt orimligt nuförtiden även om det såklart sticker lite i ögonen. Var det en väldigt dyr produkt typ elcykel?

Vill man var lite jobbig kan du ju alltid säga till säljaren att de är välkomna att plocka upp den hemma hos dig. Du tänker inte packa eller gå till posten/varuhuset. Att betala fakturan ser jag som uteslutet.

Antar att det är från ett mindre företag? ovärdigt beteende från ett av de störren.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Känns spontant som att vi har för lite info för att kunna tycka något egentligen.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Är inte poängen med orderbekräftelsen typ att återförsälja bekräftar att du får köpa varan till priset som står där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Känns spontant som att vi har för lite info för att kunna tycka något egentligen.

Det låter utmärkt med mindre tyckande och att de forumrävarna som finns här som är insatt i konsumenträtt kan uttala sig med faktabaserat istället!

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Från hallåkonsument

Citat:

Om du har köpt en vara i en webbutik och fått en bekräftelse på köpet, har du rätt att få köpa varan till det pris som står i bekräftelsen. Det gäller även om företaget hävdar att varan hade ett felaktigt pris när du köpte den.

Men om det är uppenbart att priset är felaktigt, till exempel så lågt att du borde inse att det är fel vid köptillfället, behöver företaget inte sälja till det priset.

Jag kan erkänna att jag inte är 100% men när varan är skickad bör det räknas som att köpet är genomfört redan, varan är då levererad och att sedan komma och säga annat känns udda.

Du köper smör på Ica och efter att du gått genom kassan så kommer butiksägaren och kräver att du ska lämna tillbaka smöret eller betala 5 kr till.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

En vinterjacka som reas ut nu på vårkanten känns ju mer rimligt att plocka upp med en 87 procents rabatt, medan t.ex. just en elcykel (vars säsong precis ska börja) kanske inte rimligtvis borde reas ut för en tusenlapp, jämfört med rekommenderat pris på 10 000.

Skrivet av SmOOthy:

Vill man var lite jobbig kan du ju alltid säga till säljaren att de är välkomna att plocka upp den hemma hos dig. Du tänker inte packa eller gå till posten/varuhuset. Att betala fakturan ser jag som uteslutet.

Så här hade nog jag gjort - satt mig lite på tvären, i alla fall. Om 10 personer handlade en produkt som praktikanten lade upp i webbshoppen med 87 procents rabatt, istället för 87 procent av ordinarie pris, är de väl glada om åtminstone en eller två av dem ger med sig och betalar utan att de behöver göra rättsak av det. Pysslar inte med annat än den där lösa sortens tyckande däremot.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Har dem skickat produkten har de absolut redan godkänt priset. Oavsett vara eller?
Här borde köpet vara slutfört och du kan hämta ut varan utan att betala mer än du originellt betalade.

Hade dem stoppat köpet innan produkten skickats så är det butikens sida som är rätt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att de tagit emot beställningen, skickat ut en orderbekräftelse samt dessutom skickat varan kan man ju tycka att de i detta läget haft god tid på sig att förstå att de gjort fel? Skulle tagit kontakt med konsumentvägledare.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Ta hem varan och öppna/använd den. Om ett par dagar svarar du mejlet du fick att du läste det "nu" och att varan redan är uppackad och förpackningen slängd. Är de fortfarande intresserade av att få tillbaka den använda varan utan förpackning så kan de komma hem till dig och hämta den.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

Affären är ju redan genomförd. Lite konstigt att tro att man ska kunna komma efteråt och kräva något. Jag hade iallafall inte gett upp det, isåfall hade butiken fått komma med nån ersättning som jag kunde acceptera.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Har dem skickat produkten har de absolut redan godkänt priset. Oavsett vara eller?
Här borde köpet vara slutfört och du kan hämta ut varan utan att betala mer än du originellt betalade.

Hade dem stoppat köpet innan produkten skickats så är det butikens sida som är rätt.

Nja det är orderbekräftelsen som är brytpunkten.

Så det är inte när varan skickats som är brytpunkt för att kunna avbryta ordern från butikens sida.

Permalänk
Medlem

Har de skickat en orderbekräftelse så är det priset där som gäller, det finns dock utrymme för undantag från den regeln; om det för konsumenten varit uppenbart att priset var felaktigt. I dessa fall tenderar bevisbördan att hamna på säljaren.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Hej,

jag har provat att söka lite i forumet, vet att det var diskuterat samma sak i "elgigantens felprissatta dator", men såg inte ut som att det var besvarat.

Jag klickade hem en vara i webbshoppen hos en stor sportkedja. Den var märkt "lagerrensning" eller "tillfällig utförsäljning" eller så, kommer inte helt ihåg, och rabatterad 87%.
Fick orderbekräftelse, varan skickades och nu ligger den hos postombudet redo att hämtas ut.
Ett par dagar senare kommer ett mail från kundtjänst där de skriver att levererad vara var felprissatt och vi kan få köpa den till ordinarie pris, eller skicka tillbaka den.

Om jag förstått det rätt så hänger det hela på om priset borde anses som uppenbart fel eller ej. Om det är uppenbart fel kan säljaren ha rätt.

Priset var extremt lågt, men tycker inte det är helt orimligt att de säljer ut några enstaka exemplar till 87% rabatt.
Vad tycker ni man ska göra?

Kolla upp detta med konsumentombudsmannen, här kommer du inte få riktiga svar utan mest bara vad folk tror/känner

Permalänk
Medlem

Vad är det för typ av vara? Skulle den falla in under distansavtalslagen och 14 dagar ångerrätt?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nja det är orderbekräftelsen som är brytpunkten.

Så det är inte när varan skickats som är brytpunkt för att kunna avbryta ordern från butikens sida.

Skrivet av iFraja:

Har de skickat en orderbekräftelse så är det priset där som gäller, det finns dock utrymme för undantag från den regeln; om det för konsumenten varit uppenbart att priset var felaktigt. I dessa fall tenderar bevisbördan att hamna på säljaren.

Oftast brukar det bli avbokat om priset är satt fel och även efter orderbekräftelsen. Iaf vad jag varit med om.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Avtalet är överrenskommet då butiken bekräftar order och pris. Jämför med att du säljer något på Blocket och någon vecka efter köpet så ber du köparen om mer pengar...

Permalänk
Medlem

Lite märkligt är det ju att trådskaparen har valt att inte upplysa oss om vilken vara det gäller trots att han bevisligen har besökt forumet 12:26... Det är ju trots allt skillnad på ett klädesplagg som kostar en femhundring eller något annat som kostar normalt ett femsiffrigt belopp i ordinarie pris och det ges en rabatt på 87%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Oftast brukar det bli avbokat om priset är satt fel och även efter orderbekräftelsen. Iaf vad jag varit med om.

Det betyder dock inte att det är rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Lite märkligt är det ju att trådskaparen har valt att inte upplysa oss om vilken vara det gäller trots att han bevisligen har besökt forumet 12:26... Det är ju trots allt skillnad på ett klädesplagg som kostar en femhundring eller något annat som kostar normalt ett femsiffrigt belopp i ordinarie pris och det ges en rabatt på 87%.

Har påbörjat ett svar, men det var många inlägg att svara så har inte hunnit klart (jobbar idag)

Men för att stilla nyfikenheten så gäller det en cykelvagn från Thule. Andra butiker pendlar priset runt 7000 kr.
Pris i denna butiken är 9000.

Med tanke på att man får en cykelvagn för närmare 1000 spänn på Jollyroom, Jula osv., så kände jag att det inte var ett fulltständigt orimligt pris, även om det är extremt lågt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Kanske inte helt relevant till OP, men en gång fick jag två varor av Elgiganten när jag bara betalade för en.. Dom ville att jag skulle skicka tillbaka en av dom, först så skicka dom en digital fraktsedel, jag bad dom skicka en fysisk fraktsedel eftersom jag inte har någon skrivare.. Jag väntar fortfarande efter 3 år..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Har påbörjat ett svar, men det var många inlägg att svara så har inte hunnit klart (jobbar idag)

Men för att stilla nyfikenheten så gäller det en cykelvagn från Thule. Andra butiker pendlar priset runt 7000 kr.
Pris i denna butiken är 9000.

Med tanke på att man får en cykelvagn för närmare 1000 spänn på Jollyroom, Jula osv., så kände jag att det inte var ett fulltständigt orimligt pris, även om det är extremt lågt.

Som du själv skriver så kan du säkert hitta cykelvagnar/kärror hos andra återförsäljare för närmare 1000:- men knappast en kvalitetsprodukt från Thule, du kan ju inte jämföra äpplen med päron.

Konsumentköplagen säger följande:

35 § Om ett bestämt pris inte följer av avtalet, skall köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Som du själv skriver så kan du säkert hitta cykelvagnar/kärror hos andra återförsäljare för närmare 1000:- men knappast en kvalitetsprodukt från Thule, du kan ju inte jämföra äpplen med päron.

Konsumentköplagen säger följande:

35 § Om ett bestämt pris inte följer av avtalet, skall köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt.

Men vad har §35 med detta att göra? Det finns väl ett bestämt pris i avtalet?

"Om köparen kommit överens med säljaren om ett bestämt pris för en vara så gäller det. Det ska vara möjligt att vid köpetillfället slå fast vilket pris som ska betalas, till exempel en viss köpesumma, ett visst belopp per kg etc, så att det exakta priset beror på kvantiteten. Om inte ett bestämt pris har avtalats så ska köparen betala vad som är skäligt. Hänsyn ska då tas till vilken slags vara det är, kvaliteten, ny eller begagnad, marknadspris och omständigheter i övrigt m.m. "

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Som du själv skriver så kan du säkert hitta cykelvagnar/kärror hos andra återförsäljare för närmare 1000:- men knappast en kvalitetsprodukt från Thule, du kan ju inte jämföra äpplen med päron.

Konsumentköplagen säger följande:

35 § Om ett bestämt pris inte följer av avtalet, skall köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt.

Jag som är helt oinsatt i märken och cykelvagnar. Hur skall jag veta att thule är ett bättre märke? Som sagt så finns det cykelkärror för 1000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Men vad har §35 med detta att göra? Det finns väl ett bestämt pris i avtalet?

"Om köparen kommit överens med säljaren om ett bestämt pris för en vara så gäller det. Det ska vara möjligt att vid köpetillfället slå fast vilket pris som ska betalas, till exempel en viss köpesumma, ett visst belopp per kg etc, så att det exakta priset beror på kvantiteten. Om inte ett bestämt pris har avtalats så ska köparen betala vad som är skäligt. Hänsyn ska då tas till vilken slags vara det är, kvaliteten, ny eller begagnad, marknadspris och omständigheter i övrigt m.m. "

Dom flesta företag har ett tillägg som kan lyda följande när det kommer till köpvillkor:

Priser och orderbelopp
Samtliga priser på "företaget" anges inklusive moms men exklusive frakt samt eventuell fakturaavgift. "Företaget" reserverar sig för eventuella pris- och tryckfel. Vid uppenbart felaktigt prissatta produkter förbehåller sig "företaget" rätten att avbryta beställningen, i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning.

Permalänk
Medlem

Det blir ju lite "ord mot ord" vad som anses vara rimligt. Nu har du inte angett vilken sportkedja det är, men från XXL's köpvillkor under Priser står detta att läsa > betänk nu att de i sitt annonsblad för veckan erbjuder -56% rabatt på skidor. Jag personligen skulle nog inte uppfatta en lagerrensning om 87% rabatt som oskälig sett mot deras ordinarie reklamblad och hur de lockar konsument till köp...

' XXL Sport & Vildmark reserverar sig för felskrivningar och tekniska problem i samband med prisangivelser och förbehåller oss rätten att makulera samt justera fakturabeloppet vid uppenbart felaktiga beställningar och fullföljda köp. Särskilda avgifter tillkommer för fakturaupplägg och outlösta paket. Se punkt faktura, delbetalning och outlösta paket/försändelser. Vi vill uppmärksamma er på att produkter som t.ex. har ett säljpris på 0:- inte är ett normalt pris utan är ett oavsiktligt fel som tyvärr kan uppstå i systemet. Vi ger naturligvis inte bort produkterna gratis eller säljer dem till uppenbart felaktiga priser. '

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Jag som är helt oinsatt i märken och cykelvagnar. Hur skall jag veta att thule är ett bättre märke? Som sagt så finns det cykelkärror för 1000 kr.

Det är det här som är grejen tycker jag. Alla sitter inte och läser prisjakt och reviews i timmar innan ett köp utan det finns ju fortfarande folk i världen som går in på en butik/site och ser en sak dom vill ha och sedan köper den. "Skälig summa" är för mig obegripligt. Vissa saker vet man ju att det "borde kosta" en viss summa men en cykelvagn? Skulle någon fråga mig så ett spann mellan 1000-2000 kanske? Några 9000 kr verkar ju orimligt men uppenbarligen gör dom det så vad är då "skäligt"?

Här tycker jag det framgår tydligt att ni har ett avtal och det ska sedan följas. Butiken får ta sina "läropengar" från nästa julfest (Coronasäker såklart) och inte lägga ansvaret på kunden.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Med tanke på vilken vara det nu är verkar det dock som att det är uppenbart att det faktiskt var felannonserat. Eller tror du att affären försöker lura dig på något vis?

Att spela dum och låtsas som att man inte förstår det för att behålla varan tycker jag rent moraliskt är rätt så förkastligt, men det kanske bara är jag som inte tycker det är rätt att utnyttja alla kryphål bara för att man kan eller tekniskt sett har rätt till det.

shrug

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss