Fractal Design Meshify 2 Compact – suverän uppföljare till Meshify C

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design Meshify 2 Compact – suverän uppföljare till Meshify C

Testlabbet får besök av den nya minstingen i Fractal Designs chassifamilj Meshify, där det bjuds på högt luftflöde och smarta lösningar i ett mer kompakt format.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att de släppte ett mindre. Ska bli spännande att se på recensionen! Köpte ett Corsair Icue 220t istället som matchade storleken (och designen) jag önskade mig.

Permalänk
Medlem

Detta case hade gärna fått vara tillgängligt före jul när jag akut behövde ett nytt! Den mindre storleken än det vanliga Meshify 2 gör stor skillnad när man måste flytta datorn med sig rätt ofta.

Permalänk
Medlem

Som Define 7 Compact-ägare så har jag drömt länge om en utbytbar frontpanel i mesh, som jag hoppades skulle släppas samtidigt med detta chassi eftersom att det bygger på samma stomme. Men man kan inte få allt här i världen!

Jag får helt enkelt gå lös med fräsen istället!

Permalänk
Medlem

Jag kanske missade det helt när jag läste.. Men när kan man köpa det?

Edit: Tack Jonas jag googlade lite tidigare och hittade inte på webhallen, men ser det nu på flera sidor :).

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Querth:

Jag kanske missade det helt när jag läste.. Men när kan man köpa det?

Nu!

Permalänk
Medlem

Tycker det borde vara mer kompakta chassin som stödjer 280mm aio på toppen

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Ja, denna hade ju fått kommit någon månad tidigare.

Men jag är trots allt väldigt nöjd med meshify 2, så mycket större är den inte.

Permalänk
Medlem

Fortfarande för stort!

Det skulle vara väldigt trevlig med en Meshify Mini på ca 18-19 liter eller så, eller alternativt en vertikal version med PCI-riser på kanske 15 liter.

Jag förstår inte riktigt varför chassin på 40+ liter kallas "compact" när 95% av användarna inte behöver 7 expansionsplatser och 4st diskar. De flesta använder ju 3 expansionsplatser (som alla tas upp av grafikkortet) och möjligtvis en eller två SSD:n. Allt det får man in, med bra luftflöde, på under 20 liter.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Fortfarande för stort!

Det skulle vara väldigt trevlig med en Meshify Mini på ca 18-19 liter eller så, eller alternativt en vertikal version med PCI-riser på kanske 15 liter.

Jag förstår inte riktigt varför chassin på 40+ liter kallas "compact" när 95% av användarna inte behöver 7 expansionsplatser och 4st diskar. De flesta använder ju 3 expansionsplatser (som alla tas upp av grafikkortet) och möjligtvis en eller två SSD:n. Allt det får man in, med bra luftflöde, på under 20 liter.

Ja det dom egentligen bara hade behövt från meshify c var att öka längden lite så grafikkorten får plats.
De nya grafikkorten var för långa för meshify c, eller alldeles på gränsen.

Men det lär nog komma en mini variant av chassit med. Meshify c fick ju en mini variant.

Permalänk
Medlem

Inte så imponerande GPU temp. Ångrar inte att jag har en lancool 2 mesh på posten.

Permalänk
Medlem

Man borde även kunna ta bort "nätaggregats shrouden" precis som på taket på chassit. Det skulle underlätta. Alltså för att se till att kablarna till nättaget sitter som det ska osv.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Lorault:

Man borde även kunna ta bort "nätaggregats shrouden" precis som på taket på chassit. Det skulle underlätta. Alltså för att se till att kablarna till nättaget sitter som det ska osv.

Det hade verkligen inte varit fel! Att ansluta en kabel till ett modulärt nätaggregat som redan sitter monterat i ett chassi med hölje över den nedre kammaren är ofta ett fullkomligt helvete.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Define 7 Compact i höstas. Hade nog hellre köpt detta om jag fick välja idag. Någon som är sugen på ett Define 7 Compact i byte mot Meshify 2 Compact???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixxen:

Som Define 7 Compact-ägare så har jag drömt länge om en utbytbar frontpanel i mesh, som jag hoppades skulle släppas samtidigt med detta chassi eftersom att det bygger på samma stomme. Men man kan inte få allt här i världen!

Jag får helt enkelt gå lös med fräsen istället!

Hoppades samma sak men förväntade mig typ att det inte skulle bli så.

Jag dumpade hdd-buren och satte en 120mm intake i botten vilket gjorde susen för att bibehålla 320W TBP-draw på GPUn under långa sessioner. Snitsigt nog gick borttagbara plastskivan att använda som ny avskiljare mellan fläkt och PSU-kablar

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Blev så paff, satt och skrev avhandling i godan ro, prokrastinerar med en av 50 obligatoriska F5's på Swec och ser recension av Meshify 2 compact! Så efterlängtat! Tack FD!

Ser bra ut. Gamers Nexus kommer säga att det är en förbättring, särskilt stock-performance kommer tokrocketa (det rättfärdigar absolut prishöjningen, 2x120mm i gamla vs 120+140x2 i nya - inte för att jag använder FD-fläktar, men jag tror 90% kör stock). Är helt övertygad om att GN kommer fortsätta rekommendera LianLi Lancool och mer P400a för GPU temps, men kära nån. Köp svenskt! Mitt nästa chassi, absolut.

Permalänk
Medlem

42l - Tycker gott och väl de kan komma nedåt 30-35 och fortfarande pressa in ATX. Lite skämmigt att det ska föreställa kompakt.

Permalänk

Tråkigt att det inte har någon inbyggd fläktkontroller som den större modellen har.

Permalänk
Medlem

@JonasT sitter med ett Meshify C i nuläget och funderar på att byta till detta då jag skall byta min R7 3800X mot en R9 5900X som stått i sin kartong i bokhyllan sedan början av december i väntan på stabila bios. Då jag har en stor dubbel tornkylare så var det ett rent h*lvete att få ditt stömkablarna och fläktkontakterna i mitt Meshify C speciellt då jag även har en 140mm fläkt i taket, samt att som du nämner begränsat urval av kompatibla grafikkort med bra kylare ur den senaste generationen.

Har ett par frågor om detta chassi då jag funderar på att köra lite modifieringar jag gjort i mitt Meshify C:

Är det fortfarande möjligt att montera en hårddisk direkt i golvet framför nätaggregatet utan hårddiskbur? (För att minimera saker som är i vägen när man maximerar antalet insugsfläktar i fronten)

Kör med 2st 140mm Fractal design venturi fläktar i fronten som kan monteras med 120mm monteringshål samt en 120mm Fractal design venturi, finns det tillräckligt med utrymme i frontens insida att förskjuta två stycken 140mm fläktar med monteringshål för 120mm i över- och underkant för att klämma in en extra 120mm fläkt mellan dem? (Kör likt denna tråd på reddit https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/imdbug/best_meshif... )

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Hedersmedlem

"Fractal Design Meshify 2 Compact"

Namnet var allt annat än kompakt.

Permalänk
Medlem

ska detta motsvara en ny modell utav meshify c mini?
som annars har formatet mATX/mITX

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av b3h4ppyn0w:

@JonasT sitter med ett Meshify C i nuläget och funderar på att byta till detta då jag skall byta min R7 3800X mot en R9 5900X som stått i sin kartong i bokhyllan sedan början av december i väntan på stabila bios. Då jag har en stor dubbel tornkylare så var det ett rent h*lvete att få ditt stömkablarna och fläktkontakterna i mitt Meshify C speciellt då jag även har en 140mm fläkt i taket, samt att som du nämner begränsat urval av kompatibla grafikkort med bra kylare ur den senaste generationen.

Har ett par frågor om detta chassi då jag funderar på att köra lite modifieringar jag gjort i mitt Meshify C:

Är det fortfarande möjligt att montera en hårddisk direkt i golvet framför nätaggregatet utan hårddiskbur? (För att minimera saker som är i vägen när man maximerar antalet insugsfläktar i fronten)

Kör med 2st 140mm Fractal design venturi fläktar i fronten som kan monteras med 120mm monteringshål samt en 120mm Fractal design venturi, finns det tillräckligt med utrymme i frontens insida att förskjuta två stycken 140mm fläktar med monteringshål för 120mm i över- och underkant för att klämma in en extra 120mm fläkt mellan dem? (Kör likt denna tråd på reddit https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/imdbug/best_meshif... )

Hålen för hårddiskmontering direkt på bottenplanet är dessvärre borttagna och numera krävs det att man köper till en multi bracket med hålbild för 120 mm-fläktar för att kunna få in en disk i den positionen.

Kan kika på fläktkompatibiliteten i fronten med din lösning imorgon, återkommer!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Makrills:

ska detta motsvara en ny modell utav meshify c mini?
som annars har formatet mATX/mITX

Det är en uppföljare till Meshify C (utan Mini).

Permalänk
Medlem

Fortfarande för stort för mATX och ingen 140mm fläkt baktill.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det är en uppföljare till Meshify C (utan Mini).

Då kommer nästa fråga, kommer det någon uppdaterad version utav mini?

(Gillar inte att nuvarande mini har en "topp" som inte är löstagbar)

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Makrills:

Då kommer nästa fråga, kommer det någon uppdaterad version utav mini?

(Gillar inte att nuvarande mini har en "topp" som inte är löstagbar)

Har dessvärre inte hört något om en ny mini-variant av Meshify (eller Define för den delen). Det var ganska många år sedan nu som Fractal släppte ett Micro ATX-chassi, så vet inte om de har lagt det konceptet på hyllan eller om det kan tänkas komma något framöver.

Permalänk
Avstängd

Fortfarande inget nytt nano 😔.
(Tågkraschen Era räknas inte)

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

Supersnyggt! Detta lär bli en populär standardlåda, precis som Meshify C var/är.

Om Fractal läser så vill jag passa på att ge en önskelista inför nästa generation:
1) Support för 280mm radiator i taket, utan att bråka med moderkortet. Ja, jag inser att chassit behöver breddas lite - helt ok.
2) 2x140 i fronten + 1x140 som utblås. 120mm utblås känns inte adekvat längre.
3) Mer plats för GPU, och betydligt lägre temperaturer krävs. Det här är C-chassits stora akilleshäl, tyvärr. Kan vi kanske få till plats att sätta fläktar i botten som hjälper GPU'n en smula? Jag kan tänka mig att om man avlägsnar hårddiskburen och om vi får möjlighet att ta bort PSU-shroud kan 2x140 monteras i botten som inblås, om ni ger oss möjlighet att montera 2 fläktar framför PSU.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk

Trevligt att det går att öppna upp lådan på ett bra sett. Men jag hade gärna sett lite skruvar och smarta gångjärn och gör hela lådan öppningsbar till fullkomligt platt läge. Dessutom är lådan väldigt stor enligt mig. Ta bort möjlighet till radiator och krymp ner lådan ett flertal centimeter så hade det blivit mycket bättre. Trots det så måste jag ändå säga att min nuvarande antika Fractal låda är lite större och den hade behövt en omgång vårstädning (och modernisering). Lockande...

Permalänk
Medlem

Från Define R5 till Fractal Design Meshify C ägare så kan jag säga att jag är riktig nöjd. Mer Meshify till folket!
Min 750TX på 180mm djup var gränsfall att få plats i den haha, jag tyckte förövrigt SSD slotsen i Meshify C är bättre än i denna då man har slotsbrygga bakom moderkortet med 3 platser.

Förövrigt alltid kul att se dina recensioner Jonas!

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.